۱۰ عادت ساده ای که نکات زیادی را درباره شخصیت ما آشکار می‎کنند

۱۰ عادت ساده ای که نکات زیادی را درباره شخصیت ما آشکار می‎کنند

شاید در نگاه اول عادت های روزمره ی ما بی اهمیت به نظر برسند و تصور کنیم نشان دهنده ی نکته ی خاصی نیستند، اما روانشناسان معتقدند برخی از این عادت ها اطلاعات زیادی را درباره ی شخصیت ما آشکار می کنند. برای مثال حتما تا به حال شنیده اید که میان دستخط و شخصیت افراد ارتباط وجود دارد. در اینجا به ۱۰ مورد از این عادت ها می پردازیم.

۱- نحوه ی گذاشتن دستمال توالت

قدمت بحث درباره ی نحوه ی صحیح قرارگیری دستمال توالت تقریبا به زمان اختراع آن می رسد! با این حال، برخی روانشناسان مدعی هستند می توانند با توجه به اینکه چه حالتی را برای آویزان کردن دستمال توالت انتخاب می کنید پی به ویژگی های شخصیتی تان ببرند. طی تحقیقی، از ۲۰۰۰ زن و مرد سوال شد که آیا آن ها دستمال توالت را به سمت بالا قرار می دهند یا به سمت پایین. علاوه بر این، از داوطلبان شرکت کننده در این پژوهش خواسته شد پرسشنامه هایی را پر کنند که میزان قاطع بودن آن ها در روابط شان را در مقیاسی از ۱ تا ۱۰ مورد بررسی قرار می داد. نتایج تحقیق بیان می کند کسانی که ترجیح می دهند دستمال توالت را به سمت بالا قرار دهند افراد سلطه گرتری هستند، اما کسانی که دستمال توالت را به سمت پایین قرار می دهند افراد مطیع تری هستند. جالب آنکه بعضی از کسانی که بسیار سلطه گر بودند اقرار کردند در دستشویی های مکان های دیگری غیر از خانه ی خودشان هم شکل قرارگیری دستمال توالت را تغییر می دادند و آن را به سمت بالا می گذاشتند.

۲- انتخاب کفش

تحقیقات نشان می دهد می توان از روی کفش های یک فرد به شخصیت او پی برد. طی پژوهشی، از افراد شرکت کننده خواسته شد عکس هایی از کفش هایشان ارائه کنند و بعد به پرسشنامه ای درباره ی ویژگی های شخصیتی خود جواب دهند. تصاویر کفش ها به گروه دیگری از شرکت کنندگان داده شد تا شخصیت صاحبان کفش ها را توصیف کنند. جالب آنکه توصیفات آن ها به میزان قابل توجهی دقیق بود. آن ها تنها با تکیه بر تصاویر کفش ها درباره ی سن، درآمد و اضطراب دلبستگی افراد حدس زدند. بوت های نیم ساق عموما انتخاب افراد پرخاشگرتر بودند. افراد خونسردتر کفش هایی که راحت نیستند را می پوشیدند و کسانی که کفش هایی نو یا کفش هایی که به خوبی از آن ها مراقبت شده می پوشیدند افراد مضطرب تر یا سمج تری بودند.

۳- نحوه ی راه رفتن

کارشناسان زبان بدن معتقدند نحوه ی راه رفتن ما شخصیت ما را آشکار می کند. اگر معمولا سنگینی بدن خود را به سمت جلو می اندازید و با سرعت راه می روید، شخصیت بسیار سازنده و منطقی ای دارید. دیگران شما را به خاطر این ویژگی هایتان تحسین می کنند، اما ممکن است کمی سرد و رقابت جو باشید. اگر هنگام راه رفتن قفسه سینه ی خود را جلو و شانه هایتان را عقب می دهید و سرتان را به سمت بالا نگه می دارید (ویژگی ای که در میان بسیاری از سیاستمداران و چهره های مشهور وجود دارد)، شخصیتی شوخ طبع، کاریزماتیک و اجتماعی دارید و احتمالا مایل هستید در مرکز توجه باشید. اگر سنگینی بدن تان را روی پاهایتان می اندازید (نه به جلو یا عقب)، به افراد بیشتر از کارها علاقه دارید و بیشتر روی زندگی شخصی تان تمرکز دارید تا شغل تان. اگر در هنگام راه رفتن روی انگشتان پایتان احساس سنگینی نمی کنید و به زمین نگاه می کنید، به احتمال زیاد شخصیتی درون گرا و مودب دارید.

۴- نحوه ی دست دادن

تحقیقات نشان داده است نحوه ی دست دادن ما می تواند برداشت دیگران از ما را تغییر دهد. در آزمایشی، به داوران آموزش داده شد ۸ ویژگی را در دست دادن افراد برآورد کنند: گرفتن دست شخص مقابل به طور کامل، دما و خشکی دست ها، قدرت شخص مقابل، مدت و شدت دست دادن، بافت دست و تماس چشمی. نتایج آزمایش نشان داد در گروه دیگر شرکت کنندگان کسانی که محکم تر دست می دادند خودشان را از نظر احساسی برونگرا تر و مثبت تر از بقیه توصیف کردند، اما کسانی که آرام تر دست می دادند خجالتی تر و روان رنجورتر بودند. برداشت اول داوران با این توصیف ها مطابقت داشت و آن ها هم بیان کردند به نظرشان کسانی که محکم تر دست دادند اعتماد به نفس بیشتری داشتند و از نظر اجتماعی کمتر مضطرب بودند.

۵- تیک های عصبی

از منظر روانشناختی به کارهایی مثل جویدن ناخن یا کندن پوست لب ها «رفتارهای تکراری بدن محور» می گویند. طی تحقیقی در سال ۲۰۱۵، پژوهشگران شخصیت افراد شرکت کننده را مورد بررسی قرار دادند و سپس در موقعیت های به شدت ناامید کننده، آرامش بخش یا خسته کننده از آن ها فیلم گرفتند تا تیک های غصبی آن ها را ببینند. کسانی که به شکلی وسواسی موهایشان را می کشیدند یا ناخن هایشان را می جویدند، تمایل به کمال گرایی داشتند و رفتارهای آن ها در نتیجه ی تلاش برای کم کردن کسالت، ناراحتی و نارضایتی شان بود. چون انجام دادن هر کاری بهتر از انجام ندادن هیچ کاری است و اینگونه رفتارهای تکراری باعث آرامش می شوند.

۶- وقت شناسی

تحقیقات بیان می کنند وقت شناسی افراد شیوه ی دقیقی برای ارزیابی ویژگی های شخصیتی آن ها است. طی تحقیقی، پژوهشگران از افراد شرکت کننده خواستند یک فرم ارزشیابی درباره ی ویژگی های شخصیتی شان را در خانه پر کنند و سپس برای انجام یک آزمایش گروهی به آزمایشگاه بروند. محققان با بررسی زمان رسیدن شرکت کنندگان به آزمایشگاه متوجه شدند افراد وقت شناس وظیفه شناس تر و سازگارتر بودند و زود رسیدن با ویژگی روان رنجوری در افراد مرتبط بود. اما کسانی که در رسیدن به جایی تأخیر دارند افراد خونسردی هستند و مسائل را آسان می گیرند.

۷- عادت های مربوط به غذا خوردن

حتما این جمله ی معروف را شنیده اید که «شما همان چیزی هستید که می خورید»، اما علم بیان می کند این مسأله در مورد نحوه ی غذا خوردن ما هم صدق می کند و روانشناسان معتقدند رفتارهایی که مربوط به غذا خوردن ما می شوند می توانند نکات زیادی را درباره ی شخصیت ما آشکار کنند. کسانی که به آرامی غذا می خورند معمولا افرادی هستند که تمایل دارند تحت کنترل باشند و سعی می کنند قدر زندگی را بدانند اما کسانی که به سرعت غذا می خورند جاه طلب و ناشکیبا هستند. کسانی که در غذا خوردن اهل ماجراجویی هستند، افرادی به دنبال هیجان و ریسک پذیر هستند. اما کسانی که به غذاها ناخنک می زنند احتمالا افراد مضطرب و روان رنجوری هستند. کسانی که غذاهای مختلف را در بشقاب شان جدا می کنند، در زندگی روزمره ی خود بسیار محتاط و جزئی نگر هستند.

۸- عادت های هنگام خرید

اگر می خواهید کسی را بهتر بشناسید با او به یک فروشگاه بروید. آزمایشات زیادی نشان می دهد خریداران دو دسته هستند. یک دسته کسانی هستند که قبل از خرید کردن، تک تک اجناس فروشگاه را به دقت بررسی می کنند و دسته ی دوم کسانی هستند که به سرعت انتخاب و خرید می کنند. افراد دسته ی اول در تست تفکر شناختی نمرات بالاتری کسب کردند، مسأله ای که نشان می دهد این افراد جزئی نگر هستند و تا پایان عمر مشغول تحلیل اطلاعات خواهند بود. اما افراد دسته ی دوم رابطه ی خوبی با جزئیات ندارند و اطلاعات کلی را بیشتر ترجیح می دهند.

۹- نحوه ی سلفی گرفتن

سلفی هایی که از خود در شبکه های اجتماعی به اشتراک می گذاریم، از آنچه تصور می کنیم اطلاعات بیشتری درباره ی ما آشکار می کنند. طی تحقیقی در سال ۲۰۱۵،  پژوهشگران ۱۲۳ سلفی از یکی از شبکه های اجتماعی را مورد بررسی قرار دادند. سپس هر یک از صاحبان سلفی ها به پرسشنامه ای درباره ی ویژگی های شخصیتی خود پاسخ دادند. محققان پی بردند هر چه افراد شخصیت سازگارتری داشتند تمایل آن ها به گرفتن سلفی از زاویه ی پایین بیشتر است و افراد وظیفه شناس کمتر تمایل دارند فضایی خصوصی در پس زمینه ی سلفی خود را به نمایش بگذارند. کسانی که در سلفی ها حالت های مثبتی مثل لبخند زدن و خندیدن دارند، از تجربه های جدید بیشتر استقبال می کنند. از طرفی دیگر، ژست «داک فیس» (جمع کردن لب ها رو به جلو) نشان دهنده ی داشتن شخصیتی روان رنجورتر است.

۱۰- نحوه ی حمل کیف

ما زمان زیادی از روز را در حال حمل کیف خود هستیم و کارشناسان زبان بدن معتقدند انتخاب ناآگاهانه ی ما درمورد نحوه ی حمل کیف خود نکاتی را درباره ی شخصیت ما آشکار می کند. آویزان کردن دسته ی کیف از مفصل آرنج نشان می دهد شخص به توجه زیادی نیاز دارد و تأکید زیادی بر موقعیت اجتماعی دارد. استفاده از کیف های کمری که در جلوی بدن قرار می گیرند به معنی آن است که اولویت های این شخص محفاظت و در دسترس بودن است. انداختن کیف در پشت خود نشان دهنده ی شخصیتی خونسرد، آرام و خوددار است. کسانی که از کوله پشتی استفاده می کنند، افراد مستقل تری هستند و خواهان مراقبت از خود و اطرافیان شان هستند. کسانی که کیف شان را در دست هایشان حمل می کنند شخصیتی قاطع، منظم و کارآمد دارند.

منبع: rd
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود