۹ شغل محبوب افراد روان آزار و علت گرایش آن ها به این مشاغل

۹ شغل محبوب افراد روان آزار و علت گرایش آن ها به این مشاغل

روان آزاری یا سایکوپاتی (Psychopathy) یکی از انواع اختلالات شخصیتی است که در آن فرد رفتارهای تکانشی، فقدان ترس و بی احتیاطی، بی قیدی و بی مسئولیتی و رفتارهای ضد اجتماعی دارد. روان آزارها افرادی مرموز و زیرک هستند و اغلب در ظاهر کاملا نرمال به نظر می رسند. به همین دلیل است که گاهی تشخیص بیمار بودن آن ها غیر ممکن می شود. اما در اغلب مواقع، این افراد یک نقطه ی مشترک دارند و آن چیزی نیست جز شغل آن ها.

کوین داتن، روانشناس و نویسنده ی بریتانیایی، سال های زیادی را صرف مطالعه و تحقیق درباره ی اختلال روان آزاری کرده است. او در تحقیقات خود به شغل هایی پرداخته که در میان افراد روان آزار محبوب تر هستند.

در ادامه به فهرستی از این مشاغل و علت جذب روان آزارها به آن ها می پردازیم.

۱- مدیر عامل

افراد روان آزار از تحت فشار بودن لذت می برند. آن ها اغلب با ایجاد هرج و مرج این امکان را به وجود می آورند که خود را در نظر دیگران بهتر نشان دهند و به رقبای خود ضربه بزنند.

بسیاری از افراد روان آزار از این روش برای پیشرفت شغلی استفاده می کنند. برخی تحقیقات نشان می دهد ۴ درصد از مدیران عامل شرکت های بزرگ واقعا روان آزار هستند و در ۲۰ درصد از آن ها گرایش شدیدتری به این اختلال دیده می شود. به همین دلیل است که مدیر عاملی محبوب ترین شغل در میان افراد روان آزار است.

۲- وکیل

وکالت شغل بسیار اضطراب آوری است و جذابیت، مهارت های صحبت در جمع و توانایی اتخاذ تصمیمات اخلاقی، ویژگی هایی ضروری برای این شغل هستند. بسیاری از مردم معتقدند وکیل ها دروغگو هستند، به هیچ اصول اخلاقی ای پایبند نیستند و تنها به پول فکر می کنند.

برخی روانشناسان معتقدند وکیلی موفق است که توانایی آن را داشته باشد که دروغ بگوید، احساساتش را پنهان کند و توجهی به وجدانش نداشته باشد. وکیل موفقی که مبتلا به اختلال روان آزاری بود در مصاحبه ای بیان کرده بود: «در اعماق وجود من یک قاتل سریالی وجود دارد که در جایی کمین کرده است.»

۳- مشاغل رسانه ای

علت محبوبیت این مشاغل در میان افراد روان آزار این است که کار گویندگی در تلویزیون یا رادیو نیاز به حفظ خونسردی در برابر مخاطبان دارد.

برخورداری از ویژگی هایی مثل خودشیفتگی و جذابیت برای کار در این مشاغل مؤثر است و به شخص کمک می کند به سرعت در شغل خود پیشرفت کند.

۴- فروشنده

روانشناسان معتقدند وجود یک فرد روان آزار در گروه می تواند منجر به افزایشی قابل توجه در فروش شود. افراد روان آزار به لطف برخورداری از ویژگی های اعتماد به نفس، جذابیت و توانایی فریب دادن دیگران، می توانند فروشنده های بسیار خوبی باشند. آن ها شیفته ی رقابت هستند و می توانند به راحتی به رقبای خود ضربه بزنند. این دقیقا ویژگی ای است که بعضی کارفرماها به دنبال آن هستند. با این حال، این افراد در طولانی مدت اعتماد مشتریان خود را از دست می دهند.

۵- جراح

یک جراح مغز و اعصاب در گفتگویی با روانکاوی به نام کارل اسوورد اظهار کرده است: «من نسبت به کسانی که آن ها را جراحی می کنم احساس دلسوزی نمی کنم. در طول عمل جراحی، باید خونسرد باشم و مثل یک دستگاه مجهز به چاقوی جراحی عمل کنم.»

پژوهشی که توسط کالج سلطنتی پزشکان صورت گرفته نشان می دهد جراحان بیشتر از سایر پزشکان مستعد ابتلا به اختلال روان آزاری هستند. محققان معتقدند احتمالا دلیل این موضوع آن است که جراحان اغلب بیشتر از دیگر پزشکان مجبورند تصمیمات سریع و دشواری اتخاذ کنند که ممکن است مخالف اصول اخلاقی باشد. آن ها باید حتی در سخت ترین شرایط هم خونسردی خود را حفظ کنند. به همین دلیل است که این شغل یکی از دشوارترین مشاغل دنیا است.

۶- خبرنگار

ویژگی های شخصیتی ای مثل جذابیت، جسارت و بی رحمی خصوصیات بسیار خوبی برای خبرنگاران محسوب می شوند. علاوه بر این، در نظر داشته باشید که دیدن هر روزه ی اسم خود در بالای یک مقاله، کافی است تا متواضع ترین شخص تبدیل به فردی خودپرست شود.

این شغل بسیار اضطراب آور است به ویژه زمانی که شخص باید حجم بسیار زیادی اطلاعات مفید را در زمانی کوتاه جمع آوری کند. این شغل فرد را مجبور می کند تبدیل به شخصی رقابت جو شود و تلاش کند در کار خود بهترین باشد. در حقیقت این بهترین محیط کاری برای یک فر روان آزار محسوب می شود.

۷- مأمور پلیس

در میان نیروهای پلیس آن هایی که در حملات شرکت دارند یا در مناطق خطرناک کار می کنند احتمال ابتلا به اختلال روان آزاری بیشتر است. چون افراد روان آزار می دانند که در موقعیت های خطرناک یا اضراب آور چطور خونسردی خود را حفظ کنند. حتی می توان گفت آن ها از قرار گرفتن در موقعیت های دشوار لذت می برند.

طبق آمارها، ۴۰ درصد از خانواده های پلیس های امریکایی از خشونت خانوادگی رنج می برند و احتمال وقوع این مسأله در این خانواده ها دو برابر بیشتر از خانواده های معمولی است.

۸- آشپز

علت محبوبیت این شغل در میان افراد روان آزار، دسترسی به چاقو و آتش نیست! روان آزارها به شدت در برابر اضطراب مقاوم هستند و در شرایط آشفته به موفقیت دست پیدا می کنند. به همین دلیل است که این افراد در موقعیت های دشواری مثل یک آشپزخانه ی شلوغ عملکرد بسیار خوبی دارند.

آشپزی به نام گوردون رامسی معتقد است آشپزها دیوانه هستند. آن ها خوش سلیقه و باریک بین هستند، تنها به خودشان فکر می کنند و اغلب ۱۰۰ ساعت در هفته کار می کنند و به عمد شرایط دشواری را به وجود می آورند. یک آشپزخانه ی شلوغ شرایط دیوانه واری دارد.

۹- کارمند دولت

افراد روان آزار به دنبال قدرت و توانایی کنترل دیگران هستند، چیزی که با ورود به این مشاغل به آسانی به دست می آید.

حتی در مواردی بعضی دولت ها این افراد را به عمد برای رسیدگی به مشکلات خاصی استخدام کرده اند. برای مثال، در سال ۲۰۱۴ دولت بریتانیا افراد روان آزار را به منظور برقراری نظم در طول بحران استخدام کرد چون این افراد نسبت به دیگران بی احساس هستند و به اصول اخلاقی پایبند نیستند. آن ها باهوش و منطقی هستند. این به معنی آن است که این افراد دقیقا کاری را که لازم است انجام می دهند.

مشاغلی که کمترین محبوبیت را در میان روان آزارها دارند

کوین داتن همچنین فهرستی از مشاغلی تهیه کرده است که افراد روان آزار کمترین علاقه را به آن ها دارند:

  • کمک پرستار
  • پرستار
  • روان درمانگر
  • مهندس، صنعتگر
  • استایلیست
  • کارمند موسسات خیریه
  • معلم
  • مشاغل خلاقانهی
  • پزشک
  • حسابدار

در تمامی این موارد، ارتباط با دیگران و مراقبت از آن ها ویژگی اصلی ان شغل ها است و در این مشاغل اضطراب کمتری وجود دارد.

البته کوین داتن اظهار می کند که این به معنای آن نیست که تنها افراد روان آزار به شغل های ذکر شده در فهرست اول وارد می شوند. این طبقه بندی بر اساس ویژگی های افراد روان آزار مثل اعتماد به نفس، نترس بودن، بی احساس بودن و جذابیت صورت گرفته است. این ویژگی ها با موفقیت در مشاغل ذکر شده مرتبط هستند.

منبع: brightside
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۳ نظر

ورود

  • تارا خرداد ۲۸, ۱۳۹۷

    سایت خوبی دارید و زحمت می کشید. اما هر چرتی را ترجمه و منتشر تو‌‌‌نکنید.

    • گربه سالاری اردیبهشت ۱۱, ۱۳۹۹

      هر ادمی که این شغلارو دوس داشته باشه که سایکوپات نیس عزیز فط۴درصدشون

  • Nila آذر ۱۳, ۱۴۰۱

    تدی باندی هم وکیل بود. از توانایی خوب و زیادش در وکالت در راه دفاع از خودش بهره میبرد! با این همه آدم کشی که کرد آیا رویی برای دفاع کردن از خودش داشت؟ آیا او هم روان آزار بود؟