تکنیک های تابلو خوانی حرفه ای و روانشناسی نوسان گیران در بورس [قسمت اول]

آنچه برای موفقیت در بازار بورس هیجانی باید بدانیم

تکنیک های تابلو خوانی حرفه ای و روانشناسی نوسان گیران در بورس [قسمت اول]

بورس اوراق بهادار ایران در هفته آخر خرداد ماه ۹۷، صعودی تاریخی ثبت کرد که در ۵۰ سال گذشته بی سابقه بود. شاخص کل که از نگاه اقتصاد دان ها، دما سنج اقتصاد ایران به شمار می رود، از مرز ۱۰۰ هزار واحد گذشت تا چند روز پیش، تیتر اول بسیاری از روزنامه های ایران، ۶ رقمی شدن شاخص کل باشد. در هفته پایانی خرداد ماه، بیش از ۱۲۰۰ میلیارد تومان سهام در بازار بورس ایران مبادله شد که رقمی شگفت انگیز و بی سابقه است. این رقم ظرف کمتر از ۱۵ ساعت صورت گرفت که در  هیچ بازاری در ایران سابقه ندارد.

اینکه این حجم عظیم نقدینگی چگونه به بازار سرمایه بی حال و کم رمق سالهای اخیر تزریق شد و چه قصدی دارد و چرا صف های خرید میلیونی روی اکثر سهام در صنایع مختلف تشکیل داد، خوب مبحثی است که در سایت های فعال و مطرح بورس میتوان دنبال کرد. اما آنچه در روزهای اخیر در کانون توجه عموم مردم، از نوجوانان گرفته تا کهنسالان و بازاری ها و بقال ها و صراف ها و دانشجو ها قرار گرفته است، اهمیت سرمایه گذاری در بازار بورس است.

اکنون که نقل هر محفلی، ورود عظیم نقدینگی ارز و سکه و طلا به بورس و اهمیت سرمایه گذاری در این بازار بکر و هیجان انگیز برای سرمایه گذاری است، بهتر است با موضوعاتی آشنا شویم که ما را با فرآیند سرمایه گذاری در بازار بورس و خرید و فروش سهام بهتر آشنا کند.

همین جا برای تازه وارد ها در بورس که این گفتار را میخوانند، ۱۰ موضوع را روشن کنیم که اگر قصد ادامه خواندن این گفتار ها را نداشتند، توضیحات خوبی از وقت گذاشتن در این مطلب (در قسمت اول)، دریافت کرده باشند:‌

  • برای ورود به بازار بورس ایران، آنچه مهم تر از پول است، دانش و صبوری است و بس!
  • برای ورود به بازار بورس ایران که یکی از پر بازده ترین بورس های آسیا است، کد بورس نیاز است.
  • برای دریافت کد بورس جهت فعالیت در بازار ایران، به یکی از ۱۰۷ کارگزاری در سراسر کشور مراجعه کنید.
  • کارگزاری ها،‌نماینده سازمان بورس ایران هستند و کلیه فعالیت های شما از طریق آنها انجام می شود.
  • با ارائه کارت ملی و تکمیل یک فرم، کد بورس شما و دسترسی معاملات آنلاین برایتان فراهم می شود.
  • با دسترسی معاملات آنلاین میتوانید از هر نقطه جهان هر روز از ساعت ۹ تا ۱۲:۳۰ به خرید و فروش بپردازید.
  • از خرید و فروش سهام شما، ۱.۵ درصد کارمزد کارگزار و مالیات کسر می شود.
  • کل بازار بورس و تسلط به خرید و فروش را میتوان با مطالعه چند کتاب و ۵۰ ساعت اموزش فرا گرفت. اما موفقیت در بازار، اصل اول نیاز دارد و مطالعه صورت های مالی و توجه به روانشناسی بازار و تابلو خوانی.
  • در بازار بورس ایران، بیش  از ۷۰۰ شرکت در صنایع مختلف وجود دارد. بهترین سرمایه گذاری، سرمایه گذاری بر روی صنایع پیشرو با سودآوری خوب و پیش بینی سود مطلوب در آینده است.
  • برنده در بازار بورس، فاکتور سود آتی است نه نوسان گیرها.

خوب، به دلیل اینکه این سلسله گفتارها را نوسان گیرها، علاقمندان به تابلوخوانی و بعضا سطح نیمه حرفه ای فعالان بازار بورس از طریق گوگل دسترسی پیدا میکنند، به موضوع مهم  تابلوخوانی اشاره میکنیم.

تکنیک های تابلو خوانی

تابلو خوانی یعنی چی؟ یعنی اینکه شما با مشاهده هر صفحه نماد، از میزان خرید و فروش ها و نوسانات قیمتی و میزان عرضه حقیقی ها و حقوقی ها در بازار به این درک برسید که وضعیت کوتاه مدت و میان مدت سهم مورد نظر چگونه است و این روند، هیجانی است یا مبتنی بر  المان های تکنیکال یا فاندمنتال. تابلو خوانی در واقع نوعی روانشناسی بازار بورس است که اهمیت بسیاری دارد.

اردر ترس چیست؟

☑️ همانطور که از نامش پیداست اردری (Order) که جهت ترساندن سهامداران برای جمع آوری هرچه بیشتر سهم در کف قیمتی و حتی پس از شکست حمایت فیک (fake) استفاده میگردد. معمولا بازیگران ، زمانی که قصد بالابردن (سهم) را داشته باشند، ابتدا بایستی حجم مورد نیاز خود را در کف قیمتی جمع نمایند تا بتوانند به خوبی آن را کنترل کنند.

یکی از راهکارهای روتین، استفاده از اردر ترس می باشد‌. برای این کار، بازیگر ابتدا مقداری سهم از فروشندگان عادی جمع مینماید (به حدی که بتوانند اردرگذاری کنند) سپس برای جمع آوری بیشتر، شروع به اردرگذاری در سمت فروشنده با حجم اصلی در ردیف های دوم و پایین تر (تا اردر پنجم) می نماید. سهامدار عادی که از اهداف بازیگر آگاه نیست، احساس میکند که فروشندگان سهم بیشتر شده و سهم قصد سقوط دارد. در نتیجه سهامدار ترسیده و شروع به فروش می نمایند.

در واقع بازیگر با این کار به آنچه که در ذهن خود داشته رسیده است.( تشویق هرچه بیشتر سهامدار به فروش ) به عنوان مثال در سمت فروشنده چندین اردر ۵۰هزار تایی و یا بیشتر (در چارچوب قانون) قرار میدهند. در همین حین، بازیگر در سمت خریدار با ترفندی دیگر شروع به جمع آوری سهم‌ می نماید و همین روند ادامه پیدا میکند و این وسط، خیلی ها گول این بازی را میخورند.

در قسمت دوم تابلوخوانی در سرویس دانستنی های روزیاتو همراه باشید. یادتان باشد که برای موفقیت در بازار بورس ایران، آنچه اهمیت فراوانی دارد، تکنیک های تابلو خوانی و تسلط بر روانشناسی بازار سرمایه در زمان های گوناگون است که شما را از رفتارهای هیجانی مصون میدارد.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۱۲ نظر

ورود

  • محمد اسفند ۱۱, ۱۳۹۷

    اره اون خرداد بود حجم عظیم نقیدنگی اومد. چرا وضعیت ماه مهر یا همین ماه بهمن و اسفند رو مقایسه و بیان نمیکنید و منفی های شاخص رو؟ و کاهش حجم نقیدنگی که حتی این روزا ارزش معاملات کل بازار زیر دویست میلیارد میرسه! چرا از بدی های بازر گفته نمیشه؟ تا بحث پالرمو و.. هرچی میاد بروس ایزان بشدت هیجانی رفتار میکنه و منفی میشه و… ؟ از این دوماه اخیر هم بگیدد که قیمت همه چی رفته بالا بجز سهام ، :/

  • پیمان اسفند ۱۱, ۱۳۹۷

    بازار بورس ایران بهترین بازاره؟یکی از مزخرفترین جاها برای سرمایه گذاری.اون پولی که تو بورس گذاشتم رفته بودم دلار گرفته بودم بی استرس الان چندین برابر شده بود.میشینی کلی یه سهام رو تحلیل میکنی بعد وقتی میخری با تصمیم دولت میبینی کل دارایت یک شبه رفته.پر ریسکترین بازار بورسه.فقط همین امسال نزدیک به ۱۰بار بالای ۲۰۰۰واحد در یک روز ریزش داشته.حالا به اینها حقوقی های خون خوار و عدم شفافت کامل رو هم باید اضافه کرد.همیشه یک سری اطلاعات مهم دست یک سری افراد خاصه. وقتی که میسوزن تازه میرسن دست بقیه افراد بورس.یکم واقعیت های بورس ایران رو هم بگین لطفا، نه اونکه مردم رو تحریک کنین که همون مقدار دارایشون هم از دست بدن

    • علی زمانی اسفند ۱۲, ۱۳۹۷

      دوست عزیز
      بورس، به قول وارن بافت: بازار صابران است. سهم خوب، صبر خوب برای گین خوب میخواد.

      • M اسفند ۱۲, ۱۳۹۷

        ولی خیلی چیزا هم نباید تو این بازار بورس ایران نادیده گرفت اگه دستت تو کارباشه متوجه میشی دوست عزیز.

        • علی زمانی اسفند ۱۲, ۱۳۹۷

          درسته. اما توی همین بازاری که دلار ۳ برابر شد، کلی سهم داریم که ۳ تا ۸ برابر شد. پس این هایی که سهم خریدن، نادان درباره خرید دلار های بالشی نبودن دوست عزیز

    • محمد اردیبهشت ۱۶, ۱۳۹۹

      پیمان جان حالا برو شاخص رو ببین.میبینی ؟ میبینی صبر نداشتی؟ تمام بورس های دنیا منفیه از ایران و دو کشور دیگه مثبته.دیدی بورس از دلار ارزشش بیشتره؟ دیدی به جای اینکه پول بزاری بورس شرکت از پولت استفاده کنه خط چندم کارخونه رو بزنه به همه سود بده برداشتی ببری دلار بخری که خودت پولشو ببری؟ خدارو شکر که رفتی چون بورس جای آدمای عجول نیست.من از شهریور ۹۸ تا اردیبهشت ۹۹ از پولم ۱۰۴ درصد سود گرفتم.کمااینکه میتونستم بیشتر هم بگیرم.شرکتی که سهامدارشم دو شیفته شده مردم دارن از پول من نون میخورن خدارو شکر الحمدلله.به ت صبر و انصاف رو توصیه میکنم.

      • علی زمانی اردیبهشت ۱۶, ۱۳۹۹

        درسته
        عمرا اگه توی مخ خیلی ها این حرف شما بره. فقط Just Seen‌میکنند 🙂

      • رضا تیر ۴, ۱۳۹۹

        آفرین به شما دوست عزیز که با این دید تو بورسی

      • پری دنیا مرداد ۱۳, ۱۳۹۹

        این خودش خیلی مشکوکه
        که بااین اقتصاد داغون چطور بورس ایران مثبت

        • علی زمانی مرداد ۱۳, ۱۳۹۹

          جهت اطلاع پری دنیا :
          ۱-فقط ۷۵۰ شرکت از ده ها هزار شرکت فعال در اقتصاد «داغون» ایران به قول حضرتعالی، در بورس است. نه کل اقتصاد داغون در بورس.
          ۲-این چه اقتصاد داغونیه که ده ها شرکت سود نقدی تقسیم کردن در ۵ ماهه اول سال؟
          ۳- ما ۴ تا بورس داریم. منظور شما از بورس داغون، کدام بورسه. خوبه کمی شفاف کنید 🙂
          ۴-بیش از مشکوک بودن صعود بورس، متخصص شدن یهوویی کلی شهروند ایران است که متخصص و تحلیلگر بورس با ۴۸ سال سابقه شدند. 🙂
          ۵-این بیشتر مشکوکه که قیمت ۱ متر زمین در منطقه دروازه غار تهران، معادل قیمت ۱ متر زمین در یکی از شهر های متوسط اروپا است!!! اون وقت این حباب نیست و بورس حبابه؟
          هر که از ظن خود شد یار من

  • محسن شهیب زاده اردیبهشت ۲۶, ۱۳۹۸

    قسمت دوم تابلو خوانی کجاست