۱۰ فیلم انتقامی دیدنی و شاخصی که هیچ کس حرفی از آن ها نمی زند [قسمت اول]

۱۰ فیلم انتقامی دیدنی و شاخصی که هیچ کس حرفی از آن ها نمی زند [قسمت اول]

در زبان انگلیسی یک ضرب المثل در مورد انتقام وجود دارد که می گوید:” انتقام غذایی است که بهتر است سرد سرو شود”. این ضرب المثل بدین معناست که انتقامی بهتر و دلچسب تر است که به سرعت شکل نگیرد و مدتی برای دستیابی به آن صبر کرد. اما از دیدگاه سینمایی باید گفت انتقام باید با کمی خلاقیت و هوشمندی سینمایی سرو شود. فیلم انتقامی یکی از مهیج ترین ژانرهای سینمایی است که بدون شک با تماشای آن از کشته شدن و زجر کشیدن مقصران و بیرحمی انتقام گیران ناراحت نخواهید شد.

بهترین فیلم های انتقامی

در این فیلم ها، شخصی به هر نحو مورد آزار قرار می گیرد یا یکی از عزیزانش به ناحق کشته می شوند و شخص اصلی داستان در صدد انتقام برمی آید. اگر چه فیلم های زیادی با این کلیشه و داستان تکراری ساخته شده و می شوند اما برخی از این فیلم های دارای زیبایی و نبوغ خاصی هستند. در این میان برخی از بهترین فیلم های این ژانر که بدون شک باید آن ها را نماد واقعی و کامل یک فیلم انتقامی دانست, علیرغم جذابیت و بی نقص بودنشان نادیده گرفته می شوند. در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با ۱۰ فیلم انتقامی بی نقصی که نادیده گرفته شده و در صورت علاقه به این ژانر باید حتماً بینید آشنا کنیم.

۱۰- هری براون (۲۰۰۹)

بهترین فیلم های انتقامی

در یکی از کارهای اخیرش که باید از دیگر کارهایش متمایز دانسته شود، مایکل کین یک نقش آفرینی بسیار قوی احساسی در نقش اول فیلم «هری براون» (Harry Brown) ساخته دانیل باربر ارایه می دهد. در این فیلم انتقامی وی نقش یک ارتشی سابق را بازی می کند که پس از کشته شدن بهترین دوستش به دست خلافکاران محلی، یک تنه در صدد انتقام بر می آید. چیزی که در ابتدا یک فیلم درجه دو بسیار معمولی به نظر می رسد خیلی زود به کندوکاو در افکار و اعمال اشخاصی تبدیل می شود که خود سعی در اجرای عدالت و انتقام از خلافکاران دارند. همچنین فیلم باربر به بررسی انتقادانه دیدگاه های حقوقدانان و زنان در مقابله با خشم عمومی می پردازد.

امیلی مورتیمر در کنار کین بازی بی نقصی از خود ارایه داده است و کارگردانی قدرتمند و استادانه باربر نیز نشان می دهد که اگر داستان های بهتری در اختیارش قرار بگیرد، بدون شک می توانست خود را به عنوان یک فیلمساز برجسته و جهانی ثابت کند. این فیلم در انتهای فهرست ۱۰ عنوانی این مطلب قرار داده شده که نشان می دهد ارزش تماشا کردن دارد هرچند با بهترین فیلم های این فهرست فاصله دارد.

۹- آبنبات چوبی (۲۰۰۵)

بهترین فیلم های انتقامی

تریلر انتقام جویانه پر از صحنه های دردناک دیوید اسلید با عنوان «آبنبات چوبی» (Hard Candy) بحث هایی را در مورد تجاوز، پدوفیلیا، عدالت و اجرای عدالت خودسرانه را آغاز کرد که از سال ۲۰۰۵ تاکنون همواره بحث های اصلی جامعه ایالات متحده و شاید جهان بوده اند. فیلم انتقامی «آبنبات چوبی» به هیچ عنوان فیلم پیچیده ای نیست  اما داستانی شجاعانه، دارای پیچش های گاه و بیگاه و دادگاه گونه در مورد دختری دارد که یک مرد پدوفیل را از طریق اینترنت به دام انداخته و یک عملیات انتقام خونین را روی او انجام می دهد.

الن پیج و پاتریک ویلسون در این فیلم حضوری خیره کننده دارند و انرژی بازیگری آن ها به خوبی با هوشمندی برایان نلسون هماهنگ شده است اما نباید از سناریو نه چندان هوشمندانه فیلم گذشت. این فیلم که به زیبایی کارگردانی و فیلم برداری شده است یک فیلم انتقامی بسیار جذاب است که دستکم برای ساعاتی شما را با خود همراه خواهد ساخت.

۸- بی باک (۲۰۰۷)

بهترین فیلم های انتقامی

در سال ۲۰۰۷ نیز هنوز جودی فاستر در انتخاب پروژه های خود بسیار با وسواس و دقت رفتار می کرد برای بازی در فیلم انتقامی «بی باک» (The Brave One) اعلاام آمادگی نمود. این فیلم یک تریلر انتقامی بود که به دلیل ترکیب ژانر و حساسیت های خاصی که در آن لحاظ شده بود از کانون توجه تماشاگران و سینماروها دور ماند. این فیلم یکی از نمادهای کامل فیلم سازی نیل جوردن است، داستان یک نیروی خودسر با بن مایه فلسفی و نگاه ژرف اندیشانه که رفته رفته به یک تریلر هیجان انگیز تبدیل می شود.

بازی فاستر در نقش اریکا بین، یک گوینده رادیویی که بعد از کشته شدن نامزدش در جریان یک حمله بیرحمانه زندگی اش به یکباره زیر و رو می شود، همان طور که از او انتظار می رفت بی نقص است. بعد از تلاش های زیاد برای اینکه خود را از دردسرها و مشکلات متعددش نجات دهد، بین به خشونتی انتقام جویانه و بی سابقه روی می آورد که نیویورک سیتی را در وحشت فرو می برد. این فیلم انتقامی را باید یک فیلم کوچک، عجیب و غریب و خشن اما دیدنی دانست که بدون شک شایستگی قرار گرفتن در این فهرست را دارد.

۷- جاده سرخ (۲۰۰۶)

بهترین فیلم های انتقامی

اولین قسمت از سه گانه ناتمام اسکاتلندی/دانمارکی در مورد انتقام جویی و اولین تجربه کارگردانی آندرآ آرنولد با نام «جاده سرخ» (Red Road) داستان یک نگهبان متولی دوربین های مدار بسته به نام جکی را روایت می کند که یک چهره آشنای گذشته را در مانیتورهای پیش روی خود دیده و شروع به تعقیب کردن او می زند و پس از شناسایی فرد مذکور، در صدد انتقامی سخت برمی آید.

تا انتهای این سه گانه دلیل انتقام جویی شخصیت جکی را متوجه نمی شویم اما هنر کارگردانی آرنولد و بازی حیرت انگیز کیت دیکی در نقش جکی شما را با داستان فیلم همراه خواهد ساخت. این فیلم انتقامی یک درام رازآلود هوشمندانه و ترسناک است که به دیدگاهی بسیار متفاوت نسبت به فیلم های انتقامی مدرن به این مقوله پرداخته است.

۶- کالیبر ۴۵ (۱۹۸۵)

بهترین فیلم های انتقامی

یکی از بهترین و نامانوس ترین فیلم در میان فیلم های پرتعداد انتقامی دهه ۱۹۷۰ و ۸۰ بدون شک فیلم «کالیبر ۴۵» (Ms. 45) به کارگردانی آبل فرارا است که به خاطر بن مایه های آینده نگرانه و نامتجانس خود کمتر مورد توجه قرار گرفته است. داستان فیلم در مورد یک خیاط کم حرف و خجالتی به نام ثانا است که در طی یک شبانه روز ۲ بار مورد تجاوز قرار می گیرد و بدین ترتیب با تفکرات انتقام جویانه و با یک تپانچه ۴۵ میلیمتری خانه را ترک کرده و به صورت تصادفی به هر مردی که می بیند شلیک می کند.

فیلم انتقامی فرآرا در به تصویر کشیدن یک داستان انتقامی زمینی بسیار موفق ظاهر می شود. در این فیلم ، قهرمان بی صدای داستان نه بر علیه کسانی که مستقیماً به او تجاوز کرده اند بلکه بر علیه هر کسی شورش می کند که از این سیستم ناعادلانه سود برده و هر کاری که دلش می خواهد با این قربانیان نادیده گرفته شده انجام می دهد. بدون شک فیلم انتقامی «کالیبر ۴۵» بدون شک یکی از فیلم های کالت کلاسیک ژانر انتقامی است که باید حتما دید.

۱۰ فیلم انتقامی دیدنی و شاخصی که هیچ کس حرفی از آن ها نمی زند [قسمت دوم]

۱۰ فیلم تماشایی و برتر سینمای کره جنوبی که هالیوود به آن ها حسادت می کند

۱۰ فیلم طولانی اما بی نقص تاریخ سینما که از تماشای آن ها خسته نخواهید شد [قسمت اول]

۱۰ مورد از بهترین فیلم های سال ۲۰۱۸ تاکنون که شاید ندیده باشید [قسمت اول]

داستان واقعی برادران نایلند که الهام بخش ساخت فیلم «نجات سرباز رایان» شد

منبع: tasteofcinema
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۶ نظر

ورود

  • تورک عاشق تیر ۹, ۱۳۹۷

    ممنون خوب بود
    من عاشق فیلم های پدوفیلی هستم

    • حمید اسفند ۱۵, ۱۳۹۹

      خوب حتما شمام یه مشکلی دارید که از این دست فیلمها خوشتان می اید

  • مسعود تیر ۹, ۱۳۹۷

    این فیلم ها به خصوص آبنبات چوبی که خودم دیدم بیشتر مناسب خانم هایی هستش که عقده های درونی دارن و دوست دارن آزار مردان را ببینند. برای مثال همین آب نبات چوبی به یک دختر بچه اشاره می کنه که یک مرد را که حدود ۳۰ سال سن دارد در خانه خودش گیر می اندازد و شروع به اذیت و آزار وی می کند تا در نهایت به جرم هایش اعتراف کند و خودش را بکشد. بیشتر سادیسمی هستش. مثلا دست و پای مرد را می بندد و شروع می کند به بریدن اندام جنسی او تا او را آزار دهد. ولی در واقع تظاهر به این کار می کرده است. و یا چند با فرصت فرار به مرد می دهد ولی مرد فرار نمی کند و او فقط با یک شوکر هر بار او را اسیر خود می کند. می گوید به همسرش تماس بگیرد و از او بخواهد بیاید و بعد می گوید اعتراف کند و در نهایت مرد خودش را می کشد که چرا اعتراف کرده است. این فیلم تا حدودی تخیلی است ولی به خانم های خشمگین و ضربه خورده که از آقایون بدشون میاد پیشنهاد می کنم حتما این فیلم هارو ببینن.

    • محمد آذر ۱۸, ۱۳۹۹

      من که فیلمو دیدم ولی برا اونایی که ندیدن باید بگم تمام فیلمو لو دادی.اگه کسی متن شمارو بخونه فیلم دیگه براش جذابیت نداره.معمولا توی سایتها..مدیران سایت اینجور نظرات رو نمیذارن..

    • x اسفند ۲۱, ۱۴۰۰

      محض اطلاع دوستانی که این نظرو الان یا بعدا میخونن فیلم آبنبات چوبی یا شکلات سفت براساس یک پرونده واقعی ژاپنی ساخته شده.

  • جواد تیر ۱۶, ۱۳۹۷

    توی این ژانر فیلم‌های I Spit on Your Grave که چندتا نسخه داره (به نظرم ۱۹۷۸ که اولین نسخه هست خوبه و ۲۰۱۰ که خیلی بهتر) و The Last House on the Left ۲۰۰۹ رو ببینین