۱۰ اثر سینمایی که بی نقص ترین فیلم های قرن ۲۱ لقب گرفته اند [قسمت اول]

۱۰ اثر سینمایی که بی نقص ترین فیلم های قرن ۲۱ لقب گرفته اند [قسمت اول]

وقتی که پای هنر به میان می آید بسیاری از بی نقص بودن و کمال صحبت می کنند. وقتی که پای هنر به میان می آید همه چیز به تعبیر و تفسیر شخصی شما بر می گردد. برای کسانی که طرفدار فیلم های اکشن هستند، فیلم بی نقص فیلمی است که بیش از هر فیلم دیگری به آن ها هیجان وارد کند. کسانی که به فیلم های کمدی علاقه دارند فیلم بی نقص را فیلمی می بینند که دارای شخصیتی یکه تاز و بذله گو و بهترین زمانبندی در به نمایش گذاشتن صحنه های کمیک داشته باشد.

اما برای بسیاری از منتقدان فیلم بی نقص در دو جنبه خاص مورد قضاوت قرار می گیرد. یکی این که یک فیلم خاص چگونه تمامی فاکتورهای اساسی یک فیلم را در قالب خود گنجانده است؟ دوم این که فیلم مذکور چه تعداد محدودیت را در مسیری مناسب و مثبت از پیش رو برداشته است؟ باز هم باید گفت که همه چیز شخصی است و نظر هر کسی می تواند در مورد یک فیلم متفاوت باشد. بدین ترتیب تهیه کردن لیستی از بی نقص ترین فیلم ها که همه بر سر آن توافق داشته باشند کار بسیار سخت و تقریباً غیر ممکنی است. اما در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با ۱۰ فیلمی آشنا کنیم که می توانند کامل ترین و بی نقص ترین فیلم های قرن ۲۱ لقب بگیرند.

۱۰- جدایی نادر از سیمین

بی نقص ترین فیلم ها

عنوان فیلم کاملاً به درستی انتخاب شده و موضوع فیلم را مشخص می کند که در اینجا صحبت از یک جدایی است. در فیلم «جدایی نادر از سیمین» ساخت اصغر فرهادی، یک زن و شوهر در ایرانی که از لحاظ دیدگاه های سیاسی دو قطبی شده است قصد طلاق از یکدیگر را دارند. در حین ارائه یک داستان خانوادگی و شخصی، اصغر فرهادی در پس پرده بحران های مربوط به انتخابات آن دوران را مورد توجه قرار می دهد و بدین ترتیب شرایطی را برای درک کسانی که این بحران ها زندگی آن ها را تحت تاثیر قرار داد فراهم می آورد. به نظر می رسد که مادر اولین کسی است که مورد سرزنش قرار می گیرد اما ورود پدری عصبی و عاشق فرزندش همه چیز را تغییر می دهد.

بی نقص ترین فیلم ها

بیننده خیلی زود خود را در جایگاه فرزندان این زوج قرار می دهد و از خود می پرسد که اگر من بودم کدام یک از فرزندان را بر می داشتم؟ وقتی که تیتراژ پایانی فیلم پخش می شود و ما زمان بسیار کوتاهی برای پاسخ دادن به این سوال داریم هنوز هم نتوانسته ایم تصمیمان را بگیریم. در تمام طول فیلم چنان اضطراب و استرسی وجود دارد که نمی گذارد یک دقیقه راحت باشید و انتهای فیلم نیز بیش از پیش تلخ و گزنده می شود. فرهادی با فیلم خود کاری می کند که بیننده شرایط و اوضاع یک خانواده در حال از هم پاشیدن را حس کند و نمی توانید نسبت به اتفاقات و ماجراهای فیلم او بی تفاوت باشید.

۹- آنومالیزا

بی نقص ترین فیلم ها

چارلی کافمن برای ساخت فیلم استاپ موشن «آنومالیزا» (Anomalisa) هر کاری کرد و حتی برای ساخت این فیلم یک کمپین راه اندازی کرد تا شاید استودیویی تهیه کنندگی فیلم او را بر عهده بگیرد. نتیجه کار او یک فیلم استاپ موشن بسیار خیالی است که بر روی زندگی در برزخ تمرکز دارد. کافمن با زیبایی تمام مشکلات روانی مردی را به تصویر می کشد که با چالش های بسیاری دست و پنجه نرم می کند: افسردگی، خود شیفتگی و زوال شخصیت. وقتی زنی که هیچ شباهتی به دیگر انسان های اطراف او ندارد وارد زندگی اش می شود بارقه ای از امید شکل می گیرد که البته زوال و نابودی شخصیت اصلی را بیش از پیش مشهود می سازد.

بی نقص ترین فیلم ها

وقتی که صورت مایکل دیوار چهارم را می شکند می توان بحران وجودی او را با تمام وجود حس کنیم و از خود می پرسیم اگر هیچ چیز واقعی نباشد چه؟ حقیقتاً ما چقدر کنترل خود را در اختیار داریم؟ و بسیاری سوال های دیگر که تنها با تماشای این فیلم از خود خواهیم پرسید که بدون شک یکی از بی نقص ترین فیلم های قرن ۲۱ است.

۸- کشتی گیر

بی نقص ترین فیلم ها

دارن آرونوفسکی دوست دارد که در موضوع فیلم هایش از فاکتورهای ناخوشایند و دردناک روانشناسی استفاده کند اما بهترین اثر او در این زمینه در قالب یک شخصیت کشتی گیر به نام رندی شکل می گیرد. در فیلم «کشتی گیر» (The Wrestler)، رندی سعی دارد به حضور در رینگ مسابقه ادامه دهد زیرا عشقی که از جانب تماشاگران حس می کند بسیار بیشتر از کسانی است که در دنیای سرد بیرونی به او ابراز می دارند. در این فیلم شاهد حضور انسان های بد و خبیث نیستیم زیرا رندی خود هیولای خود است. او به هر شکلی که قابل تصور است به خود آسیب می رساند زیرا به آسیب زدن به خود و شغلی که در این راستا شکل گرفته عادت کرده است.

بی نقص ترین فیلم ها

وقتی پای پدر خوب بودن به میان می آید او هیچ شباهتی با چنین پدری ندارد اگر چه پتانسیل پدری خوب بودن به واقع در او وجود دارد. چیزی در وجود رندی نمی خواهد که با دنیای بیرون یا خوشبختی و شادی که دنیا ممکن است به او ارایه دهد ارتباط برقرار کند. وقتی که مشکلات جسمانی او تشدید می شود، بیننده نمی داند که آیا برای او خوب شدن و ادامه دادن به حرفه دردناکش را آرزو کند یا مردن و پایان دادن به تقلاهای بی پایان و بی فرجامش.

۷- ویران شده

بی نقص ترین فیلم ها

بسیاری از فیلم های که در موضوع جستجوی ریشه فردی هستند وارد دنیای افسانه و موضوعات شگفت انگیز می شوند اما فیلم «ویران شده» (Incendies) فیلمی پر از خشم است که در آن دنیس ویلنوو دوقلوهایی را در گرداب گذشته مادرشان غرق می کند. شخصیت نوال دردهای بسیاری را تحمل می کند و خیلی زود متوجه می شویم که او در حال قربانی کردن خود به خاطر میراثش است. وقتی که به نقطه پیچش داستان می رسیم ناگهان هر آنچه که تاکنون دیده ایم را به چالش می کشیم.

بی نقص ترین فیلم ها

آیا تماشای این میزان از شکنجه برای رسیدن به این نقطه از داستان قابل دفاع است؟ ویلنوو از این ملودرام دردناک و بسیار منفی گرایانه برای به تصویر کشیدن فداکاری هایی که والدین برای فرزندانشان می کنند استفاده می نماید و همزمان مهاجرانی که از وضعیت هایی اسفبار نجات داده شده اند. در نهایت ایده ای بسیار پیچیده در پایان فیلم مطرح می شود: ریشه و هویت ما بسیار مرتبط و بخشی بسیار متفاوت از وجود ما هستند.

۶- هزار توی پن

بی نقص ترین فیلم ها

شاید گیرمو دل تورو جوایز متعدد خود را به خاطر فیلم بی نقص «شکل آب» (The Shape of Water) برده باشد اما شاید بهترین اثر او برای همیشه فیلم «هزار توی پن» (Pan’s Labyrinth) باقی بماند. این فیلم باعث می شود که همه ما بار دیگر به دنیای کودکی خود بازگردیم و شگفتی و کنجکاوی های آن دوران را به یاد بیاوریم و به محافظه کار بودن امروز خود نیز به عنوان افراد بالغ را به چالش بکشیم. هنگام تماشای این فیلم هم برای سلامت اوفلیا در دنیای واقعی می ترسیم که در میانه یک جنگ داخلی گرفتار شده است و هم برای دنیای فانتزی و خیالی اش که به او گفته شده در صورت انجام برخی کارها به مقام بالایی دست خواهد یافت.

بی نقص ترین فیلم ها

دنیای واقعی از طریق آرزو و تلاش برای اوفلیا قابل تغییر نیست اما او برای عبور کردن از جهنمی که در آن گرفتار شده به یک انگیزه نیاز دارد. در انتهای فیلم که با حس آزادی و شکنجه دایمی همراه است شاهد وداعی تلخ با اوفلیا هستیم. بدین ترتیب می توان فیلم «هزار توی پن» را یکی از بهترین و بی نقص ترین فیلم های دل تورو دانست.

قسمت دوم این مطلب را می توانید در لینک ۱۰ اثر سینمایی که بی نقص ترین فیلم های قرن ۲۱ لقب گرفته اند [قسمت دوم] مطالعه نمایید.

۱۰ فیلم طولانی اما بی نقص تاریخ سینما که از تماشای آن ها خسته نخواهید شد [قسمت اول]

۱۰ فیلم تماشایی و برتر سینمای کره جنوبی که هالیوود به آن ها حسادت می کند

۱۰ مورد از بهترین فیلم های سال ۲۰۱۸ تاکنون که شاید ندیده باشید [قسمت اول]

منبع: tasteofcinema
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
یک نظر

ورود

  • سیامک فروردین ۲۹, ۱۴۰۱

    کلا این مقاله رو نوشتید فیلم فرهادی رو شاخ کنید؟!؟!؟!؟