تولید چرخ‌هایی در مرکز تحقیقات نظامی DARPA که به سرعت به شنی تانک تبدیل می‌شوند

تولید چرخ‌هایی در مرکز تحقیقات نظامی DARPA که به سرعت به شنی تانک تبدیل می‌شوند

DARPA که بازوی راست دیوانه علمی پنتاگون در زمینه ساخت و توسعه تکنولوژی های جدید نظامی به شمار می آید، در حال ایجاد کردن انقلابی در زمینه حرکت خودروها در زمین های خشن و ناهموار است. آخرین نوآوری این مرکز تحقیقات نظامی لاستیک های گردی است که می توانند در کمتر از ۲ ثانیه به شنی تانک تبدیل شوند بدون این که نیاز باشد خودرو حتی برای لحظه ای توقف کند. سه فاکتوری که برای تانک ها بسیار مهم هستند، قدرت آتش، حفاظت و ایمنی و البته تحرک بالاست. یک خودرو نظامی باید قدرت آتش کافی برای نابود کردن اهداف خود را داشته باشد.

DARPA

همچنین باید زرهی داشته باشد که بتواند در برابر گلوله های شلیک شده دشمن مقاومت کرده و به فعالیت خود ادامه دهد. علاوه بر این دو، هر خودرو نظامی باید قدرت تحرک کافی برای مانور دادن و گذشتن از موانع را نیز داشته باشد. سلاح ها و سیستم های حفاظتی تانک ها در ۳ دهه اخیر پیشرفت های قابل توجهی داشته اند اما این پیشرفت ها در زمینه تحرک و قدرت مانور به اندازه دو مقوله دیگر نبوده است. خودروهایی که برای درگیری های نظامی روی زمین به کار گرفته می شوند هنوز هم از همان ساختار شنی یا چرخی سنتی استفاده می کنند. ساختار شنی برای زمین های ناهموار و خشن و البته حرکت در درون شن و ماسه مناسب هستند در حالی که چرخ های گرد برای حرکات سریع در شبکه های جاده ای هموار کاربرد دارند. اما سوال این است که اگر ترکیبی از این دو را داشته باشیم چطور؟

برنامه تحقیقاتی جدید مرکز DARPA با عنوان چرخ های با قابلیتپیکربندی مجدد (Reconfigurable Wheel Track (RWT)) به ساخت چرخ های جدیدی منتهی شده است که می توانند در حالت حرکت به ساختار شنی تغییر شکل دهند. بدین ترتیب خودرو نظامی می تواند با توجه به عوارض زمین و شکل آن و از طریق تغییر از حالت چرخ به شنی و یا برعکس، بهترین عملکرد را داشته باشد. در صورت لزوم، چرخ های گرد به شکل شنی مخروطی در می آیند که سطح تماس با زمین را افزایش داده و فشار زمینی خودرو را کاهش داده که در نهایت به بهبود حرکت خودرو در مسیر خود منتهی خواهد شد. سیستم چرخ هیبریدی با قابلیت تغییر شکل توسط مرکز مهندسی رباتیک ملی دانشگاه کارنگی ملون توسعه یافته است.

<div id="1530612358540330"><script type="text/JavaScript" src="https://www.aparat.com/embed/0Jhz2?data[rnddiv]=1530612358540330&data[responsive]=yes"></script></div>

این چرخ های می توانند در کمتر از ۲ ثانیه تغییر شکل دهند و خودروهایی که به این نوع چرخ مجهز شوند محدودیت کمتری در تقابل با عوارض زمین خواهند داشت. البته این تنها تکنولوژی مدرنی نیست که مرکز DARPA در روزهای اخیر رونمایی کرده است. سیستم تعلیق سفر چند حالته نیز تکنولوژی جدیدی است که سربازان را از دردسر مسافرت در مسیرهای ناهموار رهانیده و تکان های جاده را برای آن ها از بین خواهد برد به نحوی که سربازان در طول سفرهای طولانی و در مسیرهای ناهموار کمتر احساس خستگی خواهند کرد. تکنولوژی پیشرفته دیگری که توجه بسیاری به خود جلب کرده موتور الکتریکی درونی است. این سیستم تمام موتور ۱۰۰ کیلوواتی را در درون یک قالب استاندارد نظامی ۲۰ اینچی قرار می دهد که شامل ۳ دنده، یک سیستم ترمز درونی خنک شونده با آب و سیستم باد کردن تایر مرکزی می شود.

DARPA

خودرویی که این سیستم را در خود دارد به یک موتور مرکزی بزرگ در درون حفاظ زره دار نیاز نداشته و فضای زیادی برای چیزهای دیگر خالی می کند و حتی طراحان می توانند بدنه بسیار کوچکتری برای این قسمت طراحی کنند. در چنین حالتی، از دست دادن یک موتور نمی تواند باعث توفق خودرو شود زیرا موتورهای باقیمانده همچنان می توانند نیروی الکتریکی تولید کرده و خودرو را به سمت جلو برانند. این سیستم بدون شک بسیار پیچیده و گرانقیمت خواهد بود اما نقاط قوت چنین خودروهایی آن چنان بالا و وسوسه انگیز است که بدون شک خیلی زود در ارتش های جهان به کار گرفته خواهد شد.

DARPA

مرکز تحقیقات نظامی DARPA به طور ویژه در حال کار بر روی پروژه هایی است که هدف آن ها کاهش سایز خودروها و وزن آن ها به میزان ۵۰ درصد، سایز پرسنل به همین میزان، افزایش دو برابری سرعت خودرو، دسترسی داشتن به بیش از ۹۵ درصد عوارض زمین و کاهش توانایی دشمن در زمینه شناسایی خودرو از فواصل دور می باشد. بسیاری از این تکنولوژی های در خودروهایی جدید که در آینده ساخته خواهند شد به کار گرفته شده و DARPA نیز به خوبی اهمیت این موضوع را در جنگ های زمینی آینده درک کرده است.

تانک های مخوف آینده چه شکلی خواهند داشت؟

توپ ۴۰ میلیمتری قدرتمند و جدید آمریکایی که از هلی‌کوپتر تا تانک را نابود می‌سازد

ابرتانک های غول پیکر و سنگینی که در جنگ جهانی دوم ساخته شدند

با سریع ترین خودروهای جهان در سال ۲۰۱۸ آشنا شوید

منبع: popularmechanics
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود