۱۰ پنالتی از دست رفته معروف تاریخ جام جهانی که برای همیشه ماندگار شدند [قسمت دوم]

۱۰ پنالتی از دست رفته معروف تاریخ جام جهانی که برای همیشه ماندگار شدند [قسمت دوم]

ا همبن جا در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه رکورد پنالتی های گرفته شده در تاریخ این تورنمنت معتبر جهانی شکسته و بیش از هر زمان دیگری در این مسابقات پنالتی گرفته شده است. بخش زیادی از این موضوع به سیستم کمک داور ویدیویی باز می گردد که برای اولین بار در چنین مسابقاتی به کار گرفته شده و امکان بازبینی صحنه های پرتنش در محوطه جریمه، شرایط را برای اعلام پنالتی های بیشتر مهیا کرده است. با سپری شدن مرحله گروهی و شروع مرحله حذفی، کشیده شدن بازی ها به مرحله زدن پنالتی امری اجتناب ناپذیر بوده و تا حالا نیز نتیجه مسابقه با پنالتی های پس از وقت های اضافه مشخص شده است.

پنالتی از دست رفته جام جهانی

اما پنالتی زدن در جام جهانی باید یکی از استرس زا ترین و سخت ترین شرایطی باشد که یک بازیکن فوتبال می تواند با آن مواجه شود. چشم کسانی که در استادیم حضور دارند و میلیون ها نفری که در حال تماشای مسابقه هستند، همه به شماست که توپ را روی نقطه پنالتی بکارید، چند گام به عقب بردارید و پس از نقشه ای دقیق که در ذهن خود برای عبور دادن توپ از دروازه بان می کشید، توپ را به تور دروازه بچسبانید. شاید اگر آلمانی باشید نگرانی و اضطراب چندانی حس نکنید زیرا آلمانی ها در زمینه گل کردن پنالتی های خود بسیار موفق عمل کرده و در نزدیک به ۱۰۰ درصد موارد زدن پنالتی موفق عمل کرده اند. اما برای هر کس دیگری این تجربه می تواند بسیار رنج آور و اعصاب خرد کن باشد.

پنالتی از دست رفته جام جهانی

اگر توپ را به گل تبدیل کنید به قهرمان تیم و حتی کشورتان تبدیل خواهید شد و اگر پنالتی را از دست بدهید هیچ گاه نه خودتان و نه طرفداران تیمتان این واقعه تلخ را فراموش نخواهید کرد. چه در ضربات پنالتی انتهای بازی باشد و چه یک پنالتی معمولی در میانه بازی، زدن پنالتی در جام جهانی بدین معناست که امید تمامی یک ملت به ساق پاهای شماست و این همه فشار را هنگامی که پشت توپ می ایستید با تمام وجود حس خواهید کرد. هیچ انسانی نمی تواند براحتی با این همه فشار کنار بیاید و کاملاً طبیعی است که بازیکنان زیر این همه فشار ترک برداشته و پنالتی خود را از دست بدهند که هیچ گاه از خاطره ها پاک نخواهد شد. در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با قسمت دوم ۱۰ پنالتی از دست رفته معروف تاریخ جام جهانی آشنا کنیم که در خاطره ها باقی مانده اند.

لازم به ذکر است که قسمت اول این مطلب را می توانید در لینک ۱۰ پنالتی از دست رفته معروف تاریخ جام جهانی که برای همیشه ماندگار شدند [قسمت اول] مطالعه نمایید.

۵- میشل پلاتینی (۱۹۸۶)

از شانس خوب فرانسه و میشل پلاتینی این پنالتی از دست رفته، برخلاف سایر موارد این لیست، برای او و تیمش عواقب اسفباری نداشت اما بار دیگر نشان داد که حتی بهترین بازیکنان نیز می توانند زیر فشار بیش از حد ضربات پنالتی خرد شوند. پلاتینی که همواره یکی از بهترین بازیکنان تاریخ فوتبال شناخته شده است،در بازی یک چهارم نهایی برابر برزیل یک گل بسیار پرارزش به ثمر رساند تا بازی در نهایت ۱ بر ۱ مساوی شود و در نهایت بازی به ضربات پنالتی کشیده شد. برزیلی ها اولین ضربه پنالتی خود را از دست دادند و فرانسوی ها هر ۳ ضربه اول خود را به گل تبدیل کردند.

بدین ترتیب بود که فرانسه به حضور خود در نیمه نهایی بسیار امیدوار شد. پنالتی نفر چهارم فرانسه برای زدن ضربات پنالتی بود و زمانی که او به سمت توپ رفت همه فکر می کردند چند ثانیه بعد توپ را درون دروازه تیم برزیل خواهند دید. اما پلاتینی ضربه خود را بسیار محکم و بی دقت با فاصله ای زیاد از بالای دروازه به میان تماشاگران فرستاد. بعد از اینکه جولیو سزار، پنالتی پنجم تیمش را از دست داد، این لوییس فرناندز بود که با گل کردن پنالتی خود، هم پلاتینی و هم تیمش را نجات داده و فرانسه را به مرحله نیمه نهایی رساند. اما پنالتی از دست رفته پلاتینی دستکم برای دقایقی تمامی فرانسه را در ترس و اضطراب فرو برد.

۴- کریس ویدل (۱۹۹۰)

سال ۱۹۹۰ می توانست سال تیم ملی انگلیس باشد. تیم ملی این کشور در این سال پر از ستاره بود، از پیتر شیلتون در درون دروازه گرفته تا گری لینه کر در خط حلمه و بازیکنانی مانند استوارت پیرس، پل گسکوین، جان بارنز و دیوید پلت نیز از ستارگان میانه میدان این تیم به شمار می آمدند. کریس ویدل نیز در آن زمان یکی از بهترین و باهوش ترین بازیکنان تیم بود اما بسیاری او را با پنالتی از دست رفته و مرگبارش در ضربات پنالتی مرحله نیمه نهایی به یاد دارند. سه شیرها تا نیمه نهایی بسیار خوب و با قدرت پیش رفته و در مسابقه نیمه نهایی مقابل دشمن دیرینه خود، آلمان غربی، در طول وقت معمول بازی به نتیجه یک بر یک رسیده بودند.

۳ پنالتی اول انگلیس توسط لینه کر، بردزلی و پلت به گل تبدیل شده و طرفداران انگلیس فکر می کردند که این بار تیم شان را در فینال خواهند دید. سپس استوارت پیرس در ضربه ای که برای همیشه ماندگار شد توپ را به وسط دروازه زد که توپ پس از برخورد با پاهای دروازه بان آلمان به زمین بازگشت. ژرمن ها چهارمین پنالتی خود را نیز به گل تبدیل کردند و برای ماندن انگلستان در مسابقه، کریس ویدل باید توپ خود را به گل تبدیل می کرد. وی مانند مردی که می خواهد کار را یکسره کند به توپ نزدیک شد و همین کار را نیز کرد. ویدل توپ خود را به درون تماشاگران فرستاد و بدین ترتیب بلیط ژرمن ها برای مسابقه فینال را امضا کرد.

۳- آساموا ژیان (۲۰۱۰)

جام جهانی ۲۰۱۰ پر از اتفاقات و صحنه های ماندگار بود. برای اولین بار در تاریخ،یک کشور آفریقایی میزبان جام جهانی بود و دیگو فورلان با گل های زیبا و بی نقص خود نامش را در تاریخ جام جهانی جاودانه ساخت. اسپانیا برای اولین بار برنده جام جهانی شد و امیل هسکی نیز در یکی از بدترین بازی های تابستان آن سال، برای تیم انگلیس مقابل الجزایر به میدان رفت. غنایی ها نیز در مسابقات بودند و بار سنگینی را با خود تا مرحله یک چهارم نهایی حمل کرده و چشم امید همه آفریقایی ها اکنون به این تیم و نفر اول آن، آساموا ژیان، بود که گل های بسیار حساسی را برای تیمش به ثمر رسانده بود.

وقتی که لوییس سوارز در لحظات پایانی مسابقه و در حال که نتیجه مساوی بود (۱ بر ۱) با دست توپ را از روی خط دروازه اروگوئه بیرون کشید، ستاره های سیاه غنا شانس این را داشتند که به عنوان اولین تیم آفریقایی تاریخ جام جهانی جواز حضور در مرحله نیمه نهایی را بدست آورند. اما این بار دیگر ژیان قهرمان تیمش نبود و ضربه سنگین او به تیرک افقی دروازه برخورد کرد و به بیرون رفت. ژیان ضربه خود را در پنالتی ها به گل تبدیل کرد اما در نهایت این اروگوئه بود که با نتیجه ۴ بر ۲ در ضربات پنالتی پیروز شده و به نیمه نهایی رسید. پنالتی از دست رفته ژیان و فداکاری سوارز برای آفریقایی ها گران تمام شد.

۲- دیوید ترزگه (۲۰۰۶)

آیا احساسی دردناک تر و بدتر از این وجود دارد که بازیکنی در فینال جام جهانی پنالتی خود را از دست بدهد؟ فینال جام جهانی بزرگ ترین و مهم ترین بازی در طول دوران بازی یک بازیکن خواهد بود، فرصتی که می توان از آن برای خوشحال کردن تمامی یک ملت و ثبت کردن نام خود در تاریخ فوتبال استفاده کرد. دیوید ترزگه با مشارکت در قهرمانی تیم ملی کشورش در مسابقات جام جهانی ۱۹۹۸ و زدن یک گل طلایی در فینال یورو ۲۰۰۰ توانسته بود به قهرمان ملی کشورش تبدیل شود اما وقتی که فرصتی برای کمک به خروس ها برای بدست آوردن دومین جام قهرمانی جام جهانی بدست آورد آن را هدر داد.

در حالی که زیدان به دلیل ضربه معروفش به ماتراتزی در وقت های اضافه اخراج شده بود، اما فرانسه موفق شد بازی را با نتیجه یک بر یک به پایان رسانده و بازی به ضربات پنالتی کشیده شود. آندرا پیرلو و مارکو ماتراتزی دو ضربه اول تیمشان را به گل تبدیل کرده و سیلیون ویلتورد نیز اولین پنالتی تیمش را به دروازه ایتالیا چسباند تا نوبت به ترزگه برسد. اما ترزگه شانس دوم تیمش را با ضربه ای محکم توپ را به تیرک افقی دروازه کوبید. در نهایت ضربا دیگر هر دو تیم به گل تبدیل شد اما پنالتی از دست رفته ترزگه باعث شد که ایتالیا به قهرمانی مسابقات جام جهانی ۲۰۰۶ دست یافته و آبی ها دست خالی به خانه بازگردند.

۱- روبرتو باجو (۱۹۹۴)

فینال جام جهانی ۱۹۹۴ بین تیم های برزیل و ایتالیا تحت تاثیر اشتباهات و شانس های از دست رفته قرار گرفت. هر دو تیم شانس های بسیار کمی برای گلزنی داشتند اما در نهایت این بازی بدون گل به پایان رسیده و برای اولین بار در تاریخ جام جهانی به ضربات پنالتی کشیده شد. فرانکو بارسی، کاپیتان تیم ایتالیا، ضربه اول تیمش را به به بالای دروازه فرستاد اما مارسیو سانتوس برزیلی نیز نتوانست ضربه اش را به گل تبدیل کند. سپس دو تیم موفق شدند ۲ ضربه بعدی خود را به گل تبدیل کنند، تا اینکه ضربه پنالتی دانیله ماسارو توسط دروازه بان برزیل دفع شد.

دونگا ضربه پنالتی چهارم تیمش را به گل سوم تبدیل کرد و بدین ترتیب ایتالیا اگر می خواست شانسی برای ادامه پنالتی ها داشته باشد باید پنالتی بعدی آن ها توسط ستاره تیم، روبرتو باجو، به گل تبدیل می شد. صحنه پنالتی روبرتو باجو به عنوان به یادماندنی ترین صحنه این مسابقات رد تاریخ ثبت شد و او ضربه اش را به بالای دروازه فرستاد. بدین ترتیب روبرتو باجو که یک تنه تیمش را به بازی فینال رسانده بود جام قهرمانی را دودستی تقدیم برزیلی ها کرد. باجو که دوران بازی بی نظیری را سپری کرده بود در نهایت نتوانست یک جام معتبر همراه تیم ملی ایتالیا بالای سر ببرد و این حسرت برای همیشه با او باقی ماند.

منبع: whatculture
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود