آشنایی با انواع بورس های تحصیلی در ایتالیا

تحصیل رایگان در ایتالیا با هزاران بورس تحصیلی

آشنایی با انواع بورس های تحصیلی در ایتالیا

ایتالیا یکی از مقصدهای تحصیلی پر طرفدار و تقریبا ارزان دانشجویان ایرانی برای ادامه تحصیل در قاره سبز است. برای تحصیل در ایتالیا به زبان ایتالیایی میتوانید در مدرسه ایتالیایی های تهران تحصیل کنید و مدرک زبان مورد نیاز برای دریافت ادمیشن از دانشگاه های ایتالیایی زبان این کشور را بدست آورید.

اگر قصد تحصیل به انگلیسی دارید، با آیلتس ۶ آکادمیک این کار امکان پذیر است.

برخی از دانشگاه های ایتالیا بورس سالانه ۸ تا ۱۲ هزار یورو را در اختیار دانشجویان واجد شرایط (qualified applicant) قرار می دهند.

برای گرفتن بورس از دانشگاه های ایتالیا، رزومه آکادمیک قوی، امکان تحقیق مستقل و هم چنین مکاتبه گسترده با اساتید ایتالیایی به خصوص در رشته های فنی و مهندسی نیاز است.

دانشگاه های ایتالیا اکثرا مورد تایید وزارت علوم ایران است و شما میتوانید با خیال راحت در بسیاری از دانشگاه های این کشور تحصیل کنید.

برخی از دانشکده های پزشکی و دندانپزشکی و داروسازی ایتالیا نیز مورد تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشورمان قرار گرفته و شما قادر خواهید بود تا به راحتی در این دانشگاه ها تحصیل کرده و پس از دانش آموختگی، مدارک خود را جهت ارزشیابی کیفی و معادلسازی، در اختیار وزارت بهداشت قرار داده تا از مزایای مادی و معنوی پروانه طبابت استفاده کنید.

اگر قصد تحصیل در ایتالیا را دارید، حتما در دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم در این کشور تحصیل کنید تا امکان دریافت ارز دانشجویی برای شما میسر باشد.

مقدار ارز دانشجویی برای دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در دانشگاه های ایتالیا، ۶ هزار دلار آمریکا به ازای هر ترم جهت زندگی و ۱۰ هزار دلار سالانه برا پوشش هزینه های شهریه خواهد بود. یعنی شما برای زندگی در ایتالیا، ۱۲ هزار دلار سالانه دریافت میکنید.

حتما بخوانید: آشنایی با دانشگاه بولونیا ایتالیا، قدیمی ترین دانشگاه جهان 

بورس در ایتالیا
از مراکز خوب ایتالیا برای دریافت بورس تحصیلی. به بخش اسکولارشیپ و گرانت رجوع کنید: http://www.edisu.piemonte.it/en
با صدها بورس دانشگاه های ایتالیا در این پرتال آشنا شوید: https://www.scholarshipportal.com/scholarships/italy
از فرصت های بورسیه دانشگاه تورین ایتالیا استفاده کنید: https://en.unito.it/studying-unito/scholarships-international-students

اگر قصد تحصیل با بورس تحصیلی در دانشگاه های این کشور را دارید، می بایست به بخش اسکولارشیپ دانشگاه های ایتالیا یا بخش financial aids رجوع کنید. با رجوع به این بخش، میتوانید شرایط مورد نیاز برای دانشجویان متقاضی بورس تحصیلی را دریافت و مدارک خواسته شده در deadline مربوطه ارسال کنید. ایتالیا، ده ها دانشگاه در رشته های هنری، علوم انسانی، علوم پزشکی، علوم فنی و مهندسی و علوم طبیعی دارد که شما میتوانید برای بورس های کارشناسی ارشد تا دکترا و حتی پسا دکترا اقدام کنید. دانشگاه پلی تکنیک میلان، بهشت دانشجویان ایرانی مهندسی این کشور مثل دانشگاه سلطنتی استکهلم (kth) یا چالمرش گوتنبرگ یا فنی آخن آلمان است.

موضوع دیگری که باید توجه کنید آن است که برخی دانشگاه های ایتالیا مثل دانشگاه های سوئد و نروژ، دانشجویان دکترا خود را از طریق آگهی های ماهانه در سایت دانشگاه گزینش میکنند. باید به بخش vacancy مراجعه کرده و در جریان استخدام دانشجویان دکترا به عنوان دستیار اساتید این کشور قرار بگیرید. با استخدام، میتوانید بورس دوره دکترا را اخذ کرده که هزینه های شما را در این کشور پوشش خواهد داد.

مساله بعدی که باید در نظر بگیرید این است که حتی اگر به زبان انگلیسی در این کشور تحصیل میکنید، توصیه می شود که زبان ایتالیایی را در حد متوسط یاد بگیرید. چون مردم ایتالیا مثل مردم فرانسه و پرتغال و اسپانیا، زبان انگلیسی را به خوبی نمی دانند. لذا دانستن زبان ایتالیایی به خصوص برای رشته های علوم انسانی و هنری توصیه میشود.

هزینه زندگی در ایتالیا

هزینه زندگی در شهرهای غیر میلان و رم که شهرهای بزرگ و صنعتی و پر گردشگر این کشور است، کمتر بوده و با ماهی کمتر از ۹۰۰ یورو نیز میتوان امرار معاش کرد. بودجه بندی هزینه ها حتی اگر بورس دریافت کنید، به سبک زندگی شما بستگی  دارد. در شهرهای بزرگ ایتالیا و مناطق توریستی، اجاره خانه بالا است. اما میتوانید، از امکان اقامت بلند مدت در هاستل یا خانه های اجاره داده شده در airbnb استفاده کنید. اگر میخواهید درباره هزینه های زندگی در این کشور بدانید، از  accommodation officer یا coordinator officer دانشگاه مورد نظر خود، اطلاعات لازم را کسب یا با سفارت ایتالیا در تهران مکاتبه کنید.

 قوانین و شرایط اخذ انواع بورسیه تحصیلی ایتالیا

اعطای بورس تحصیلی به دانشجویان بین المللی در ایتالیا بر خلاف سوئد و نروژ و آمریکا، سخاوتمندانه نیست. چرا که این کشور با بحران اقتصادی در یک دهه اخیر مواجه شده است. اما مثل اسپانیا، اعطای بورس تحصیلی به متقاضیانی که توانایی علمی آنها خوب باشد و این توانایی با مدارک مستند و مستدل قابل احراز باشد اعطا میشود. بورس های تحصیلی، وام دانشجویی، کمک هزینه  مسکن، کوپن غذا و چشم پوشی از هزینه شهریه از جمله موارد این کمک هزینه های تحصیلی می باشند. خدمات مفیدی دیگری نیز برای دانش آموزان بین المللی از جمله مشاوره، فعالیت های فوق برنامه، ورزش، حمل و نقل رایگان و سایر موضوعات عملی وجود دارد. این خدمات توسط دفتر DSU دانشگاه داره می شود.

بورسیه تحصیل رایگان ایتالیا معمولا به افرادی با رزومه های بالا تعلق می گیرد، معمولا بورسیه تحصیلی مقطع دکترا یا Phd و اخذ بورسیه مقطع فوق لیسانس یا کارشناسی ارشد ایتالیا بیشتر از بورسیه های تحصیلی دوران کارشناسی در دسترس هستند. در برخی مناطق این کشور امکان استفاده از بورسیه مدارس شبانه روزی ایتالیا برای دانش آموزان پیشرو در علم و دارای افتخارات تحصیلی که برای تحصیل خود نیازمند بورسیه می باشند وجود دارد.

بورس های تحصیلی بوکونی (Bocconi) در ایتالیا برای دانشجویان بین المللی

بورس های تحصیلی برای دانشجویان بین المللی جهت تحصیل در برنامه علوم دانشگاه بوکونی ارائه میگردد. از جمله کمک این بورسیه تحصیلی شامل چشم پوشی کامل شهریه است. یعنی در واقع برخی از دانشگاه های ایتالیا، به پرداخت مبلغ ماهانه، شما را از پرداخت شهریه waive میکنند و شما tuition waiver دریافت میکنید. دانشگاه بوکونی آموزش عالی را برای دانشجویان متعهد از سراسر جهان فراهم میکند. دانشگاه کمک هزینه تحصیلی سال اول دوره های کارشناسی ارشد بین المللی دانشگاه بوکونی را برای متقاضیان برنامه های علمی برای سال تحصیلی ۲۰۱۸ میلادی به بعد را به دانشجویان بین المللی ارائه می کند. اعطای بورس تحصیلی نه تنها با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی دانش آموزان بلکه به توجه سطح علمی آنها اعطا می شود. درخواست برای دریافت این بورسیه مورد نیاز است.

بورسیه تحصیلی ایتالیاUNIPV  برای کشورهای در حال توسعه

کمک هزینه تحصیلی دانشگاه پاویا (UNIPV)، این بورسیه به دانشجویان بین المللی از کشورهای در حال توسعه که در ایتالیا تحصیل میکنند در مقطع کارشناسی ارشد تعلق میگیرد.

اگر مشتاق تحصیل با بورس در دانشگاه های ایتالیا هستید و مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد از دانشگاه های ممتاز کشور را با معدل خوب و سابقه انتشار مقالات بین المللی دارید، رزومه خود را در کامنت توضیح داده تا فرصت های بورسیه خوبی به شما معرفی شود. برای دریافت بورس تحصیلی از دانشگاه های ایتالیا، بی انگیزه نباشید و برای بورس های مختلف بر اساس لینک هایی که دادیم در طول سال اپلای کنید.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود