سهام شرکت های «ایران خودرو»، «زامیاد»، «پارس خودرو» و «ساپیا» چقدر می ارزد؟

بررسی وضعیت روز سهام شرکت های خودرویی بورس ایران

سهام شرکت های «ایران خودرو»، «زامیاد»، «پارس خودرو» و «ساپیا» چقدر می ارزد؟

شرکت های خودروسازی در بازار بورس ایران در روزگار افزایش قیمت ارز و ممنوعیت واردات خودرو خارجی لوکس به کشور، در کانون توجه فعالان بازار سرمایه قرار گرفته و با توجه به قیمت کم سهام این شرکت ها، حجم  معاملات بر روی آن ها بسیار افزایش یافته است. در آخرین روزهای تیر ماه ۹۷، قیمت سهام برخی از شرکت های خودروسازی مشهور کشورمان به زیر ۱۰۰ تومان رسیده و آن را قیمتی جذاب برای سرمایه گذاران میان مدت و بلند مدت کرده است.

سرویس دانستنی های روزیاتو که تا کنون به معرفی شرکت های قندی، صنایع غذایی و فناوری اطلاعات در بازار بورس ایران پرداخته است، امروز نگاهی دارد به آخرین وضعیت شرکت های خودرویی در تیرماه ۹۷ تا جزییات کلی درباره شرکت های فعال این حوزه داشته باشیم.

توجه داشته باشید که برای فعالیت در بازار بورس ایران، نیازمند به کد بورس هستید. کد بورس هم میتوانید با ارائه رونوشت شناسنامه و کارت ملی، به یکی از ۱۰۷ کارگزار مجاز سازمان بورس در ۳۱ استان ایران مراجعه کرده و کد دریافت کنید. برای خرید و فروش سهام نیز بایستی به صورت آنلاین اقدام کنید و دسترسی معاملات آنلاین نیز شرکت های کارگزار به صورت رایگان در اختیار شما قرار می دهند. به ازای خرید و فروش سهام، ۱.۵ درصد از حساب شما کسر می شود. خرید و فروش سهام نیازمند اطلاعات، شکیبایی و روانشناسی بازار و تکنیک های تابلوخوانی است که در سرویس دانستنی ها به آن اشاره شده است. وضعیت بازار بورس ایران از ساعت ۹ صبح تا ۱۲:۳۰ روزهای شنبه تا چهارشنبه در tsetmc.com در دسترس خواهد بود. آخرین وضعیت صورت های مالی کلیه شرکت های بورس ایران نیز به صورت رایگان در codal.ir ارائه شده است.

شرکت زامیاد:  ارزش بازاری ۳۵۰ میلیارد تومان

شرکت های خودرو سازی بورس
آخرین وضعیت نماد زامیاد در بورس

یکی از فعال ترین سهام گروه شرکت های خودرویی در بازار بورس ایران، شرکت زامیاد است که با نماد خزامیا شناخته می شود. قیمت هر سهم  این شرکت تا آخر تیر ۹۷ حدود ۶۷۰ ریال بوده و ۵.۵ میلیارد سهم در بازار ارائه کرده است. ۵۰ درصد سهام این شرکت به صورت شناور است. شرکت ساپیا با ۳۸ درصد و شرکت سرمایه گذاری و توسعه صنعتی نیوان ابتکار با ۱۰ درصد و شرکت سرمایه گذاری ساپیا با ۱ درصد، سهامدار عمده این شرکت است. این شرکت از سال ۱۳۹۰ تا کنون، ۴۰۰ درصد افزایش سرمایه داده است و شرکتی جذاب برای سرمایه گذاری بلند مدت به شمار می رود.

شرکت سایپا: ارزش بازاری ۳۲۰۰ میلیارد تومان

وضعیت شرکت خساپا

شرکت خودروسازی ساپیا با نماد خساپا در بازار اول بورس ایران فعال است و حدود ۳۹ میلیارد سهم دارد. قیمت سهم این شرکت تا اخر تیر ماه ۹۷ حدود ۸۰۰ ریال بوده و ۲۴ درصد سهام شناور است. روزانه بیش از ۵۰ میلیون سهم خساپا جابجا می شود. سازمان گسترش و نوسازی ایران، موسسه صندوق حمایت و بازنشستگی کارک، شرکت سرمایه گذاری گروه صنعتی رنا و شرکت پیشگامان بازرگانی ستاره تابان و شرکت سرمایه گذاری ساپیا، سهامداران عمده خساپا هستند. خساپا از سال ۱۳۹۳ تا کنون حدود ۳۰۰ درصد افزایش سرمایه داده است.

شرکت ایران خودرو: ارزش بازاری ۳۱۰۰ میلیارد تومان

وضعیت شرکت ایران خودرو

شرکت ایران خودرو اکنون حدود ۳۲۰۰ میلیارد تومان ارزش بازاری دارد. اینکه آیا بیشتر از این می ارزد، پاسخ مثبت است. قیمت هر سهم ایران خودرو با نماد خودرو، حدود ۲۳۰۰ ریال است که ۵۰ درصد از قیمت مشابه هر سهم در تیر ۹۶ کمتر شده است. ایران خودرو حدود ۱۵.۳ میلیارد سهم دارد و ۳۶ درصد سهام نیز شناور بوده و روزانه بیش از ۱۰ میلیون قطعه سهم آن داد و ستد می شود.

شرکت تدبیر سرمایه آراد، سازمان گسترش ونوسازی ایران، شرکت سرمایه گذاری سمند، شرکت بازرگانی سپهر ایرانیان، شرکت نگار نصر، صندوق بازنشستگی کشوری، شرکت سرمایه گذاری ملی و شرکت سرمایه گذاری وتوسعه راهبردی راز از سهامداران عمده یکی از بزرگ ترین و فعال ترین شرکت های بورس ایران هستند. از سال ۱۳۹۰ تا کنون، نماد خودرو تا کنون ۲۰۰ درصد افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی دارایی ها داده است.

شرکت ایران خودرو دیزل: ارزش بازاری ۲۵۰ میلیارد تومان

ارزش روز شرکت خاور

شرکت ایران خودرو دیزل با نماد خاور در بازار بورس ایران فعال است و قیمت هر سهم آن تا تیر ماه ۹۷، حدود ۵۰۰ ریال بود. حدود ۵ میلیارد سهم داشته و ۴۲ درصد آن شناور است. EPS منفی این شرکت خبر از روزهای خوبی از سهام خاور  نمیدهد اما این وضعیت به نظر نمیرسد دائمی باشد. یکی از ارزان ترین سهام در بازار بورس ایران همین شرکت خاور است که اکنون در اقتصاد ایران، خرید چیزی حدود ۵۰ تومان!، تقریبا امکان پذیر نیست. خاور در سال ۱۳۹۳ حدود ۳۰۰ درصد افزایش سرمایه داد. شرکت سرمایه گذاری سمند، شرکت ایران خودرو، سهامداران غرامتی امانی نزد شرکت، شرکت گروه راهبرد مبین کوثر و صندوق سرمایه گذاری با درامد ثابت کوثر یکم از جمله سهامداران این شرکت به شمار می روند.

شرکت پارس خودرو: ارزش روز ۱۴۰۰ میلیارد تومان

آخرین وضعیت شرکت پارس خودرو

شرکت پارس خودرو با ۱۴۰۰ میلیارد تومان ارزش بازاری، تحت نماد خپارس فعالیت دارد و از فعال ترین و بزرگ ترین شرکت های بورس در حوزه خودرویی به شمار می رود. قیمت هم سهم خپارس تا ۳۰ تیر ۹۷، حدود ۷۰۰ ریال بوده و ۲۲ میلیارد سهم دارد که ۱۶ درصد آن شناور است. خپارس به نسبت تیر ماه ۹۶، حدود ۳۰ درصد کاهش قیمت سهم را تجربه کرده است. اما حجم معاملات سنگین روزانه آن نشان دهنده جذابیت این سهم ارزان برای نوسان گیرها و حتی بلند مدتی ها دارد. شرکت ایرانی تولید اتومبیل ساپیا، شرکت سرمایه گذاری و توسعه نیوان ابتکار بخش، شرکت سرمایه گذاری گروه صنعتی رنا از جمله سهامداران عمده پارس خودرو هستند که در بازار دوم بورس فعال است.

شرکت سایپا آذین: ارزش روز ۱۵۰ میلیارد تومان

شرکت ساپیا آذین با نماد خاذین در بازار بورس فعال است و قیمت هر سهم آن در تیر ماه ۹۷، حدود ۱۶۰۰ تومان است. حدود ۱.۲ میلیارد سهم داشته و با نماد خاذین در بازار دوم بورس فعال است. ۳۶ درصد سهام خاذین شناور بوده و EPS  مثبت ۳۲ دارد. سهامدار عمده این شرکت، شرکت سایپا است. این شرکت در سال ۱۳۹۲، ۹۰۰ درصد افزایش سرمایه داده است و از کوچک ترین شرکت های تولید قطعات خودرویی در بازار بورس ایران به شمار می رود.

این گفتار تنها راهنمایی برای بررسی کلی و اجمالی بازار خودرویی در بورس کشور است و سیگنال خرید یا سیگنال فروش محسوب نمی شود. برای خرید و فروش سهام، صورت مالی شرکت ها را بررسی کرده و اصول تحلیل فاندمنتال و تکنیکال را فرا بگیرید یا با صندوق های مشترک سرمایه گذاری رایزنی کنید.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود