پدیده عجیب در بورس ایران: کادو گرفتن انبوه از مجامع بورسی!

آنچه برای شرکت پر سود در مجامع بورسی باید بدانید!

پدیده عجیب در بورس ایران: کادو گرفتن انبوه از مجامع بورسی!

بورس ایران در سال های اخیر با فراز و نشیب های فراوانی همراه بوده است. صعود شاخص کل از کانال ۶۰ هزار واحدی به ۱۱۰ هزار واحدی و سودهای خیلی شیرینی که بسیاری از سهامداران خرد و کلان حقیقی و حقوقی دریافت کردند در مقابل افت قابل توجه سهامی که به اصطلاح بورس بازها، گاو شیرده بودند و هستند سبب شده تا شمار مشتاقان بازار سرمایه روند صعودی داشته و بیش از ۹ میلیون نفر از هموطنان کد بورس از ۱۰۷ کارگزاری ۳۱ استان کشور دریافت کنند.

بورس، بر خلاف تصور عمومی، خیلی ترسناک نیست و ورود به آن، به اطلاعات شگفت انگیز و سرمایه چندانی نیاز ندارد. بازار بورس برای جذب نقدینگی واحدهای تولیدی و خدماتی و گسترش عدالت و هم چنین شفافیت مالی در بستر اقتصاد مقاومتی به عنوان مصداق حمایت از کالای ایرانی، اهمیت بیشتری از بازارهای موازی مثل ارز و سکه و طلا و زمین و خودرو داشته و اقتصاد ایران برای رونق، چاره ای جز حمایت از بازار بورس ندارد.

همانطور که قبلا در سرویس دانستنی های روزیاتو عنوان شد، برای ورود به بازار سرمایه، باید حوصله داشت. حوصله از پول و اطلاعات بعضا مهم تر است. اگر حوصله دارید، به شما تبریک میگوییم! با شناسنامه و کارت ملی به یک کارگزاری مراجعه کرده و فرم های مربوط به دریافت کد بورس رایگان را تکمیل کنید. ۲۴ ساعت بعد کد بورس شما صادر می شود و امکان خرید و فروش صدها شرکت در ده ها گروه صنعتی را در سایت بورس: tsetmc.com از ساعت ۹ صبح تا ۱۲:۳۰ شنبه تا چهارشنبه از طریق سیستم معاملات آنلاین یکپارچه خواهید داشت. ورود به این سیستم هم با کد کاربری و رمز عبوری است که کارگزاری مورد نظر شما در اختیار شما قرار می دهد.

خوب! آیا این ها پدیده و اتفاق عجیب در بازار بورس ایران است؟ خیر! اتفاقی که میخواهیم شما را با آن آشنا کنیم، در بازار بورس اتفاق نمی افتد. اگر چه در سالهای اخیر، خرید عمده سهام عرضه اولیه تخصیصی به کدهای بورس مختلف و فروش آن پس از چند روز با ۱۰ تا ۲۰ درصد سود خالص، میلیاردها تومان سود را نصیب عاشقان سهام عرضه اولیه از زقیام تا پارس کرده است، اما یک پدیده جالب در خارج از بورس هم قابل تامل است.

کادوهای انبوه از مجامع بورسی

شما با داشتن کد بورس و خرید حتی ۱ عدد سهم از شرکت های بورسی، قانونا اجازه دارید در مجامع عمومی و عادی یا فوق العاده شرکت های بورسی که هر از چند گاهی برای بررسی صورتهای مالی و تصمیم گیری های مدیریتی برگزار می شود، شرکت کنید. یعنی اگر از یک شرکت بورسی مثل شرکت صنایع دریایی ایران (خصدرا) که بیش از ۲۲ هزار سهامدار دارد و ۱.۵  میلیارد سهم (تا مرداد ماه ۹۷)، فقط ۱ سهم خریداری کنید، میتوانید در مجامع این غول تجهیزاتی ایران شرکت کنید و در رای گیری و تصمیم گیری ها حتی با داشتن ۱ رای، حضور داشته باشید.

این وضعیت برای همه شرکت های فعال در بازار بورس  و فرابورس ایران نیز صادق است و شما با داشتن حتی ۱ سهم از شرکت های بورسی، اجازه حضور و شرکت در مجامع را قانونا دارید. بسیاری از شرکت های بورسی در مجامع، برای تقدیر از شرکت کنندگان در مجامع و پذیرایی شایسته از آنها و تعامل خوب با جامعه سهامداران و مشتریان، کادوهایی در نظر میگیرند تا به شرکت کنندگان در مجامع اعطا کنند.

افرادی که سرپرستی قانونی کودکان یا بزرگسالان را داشته یا فرزندان آنها زیر ۱۸ سال هستند، میتوانند به نام آنها کد بورس گرفته و نسبت به خرید سهام شرکت ها اقدام کنند. پس از خرید سهام (حتی به اندازه ۱ سهم)، میتوانند از طرف آنها با ارائه کارت ملی آنان در مجامع شرکت کنند. شرکت در مجامع بورسی که اکثرا در تهران و در تالارهای پذیرایی و سالن های کنفرانس و هتل های مجلل شمال و مرکز تهران برگزار می شود، مساوی است با پذیرایی و دریافت کادو به ازای هر کد بورسی شرکت کننده!

تصور کنید که شما ۱ سهم از یک شرکت بورسی به قیمت ۱۵۰۰ ریال خریداری کرده اید و با کارت ملی خود و کارت ملی دیگران که قانونا، وکیل آنها هستید، در مجمع فلان شرکت بورسی شرکت میکنید. به ازای هر کد بورس و کارت ملی که ارائه کنید، پکیج های تبلیغاتی و پذیرایی به شما اعطا می شود. مثلا یکی از شرکت های بورسی در تیرماه امسال که فصل مجامع بسیاری از شرکت های بورس ایران است، به هر کد بورس سهامدار، یک بسته نفیس لوازم آشپزخانه اعطا کرد. یا یک شرکت بیمه ای، هارد اکسترنال هدیه داد یا یک شرکت غذایی، پکیج های بزرگ محصولات لبنی متنوع را هدیه کرد. از  پاور بانک و فلش گرفته تا محصولات غذایی و خوراکی و پوشیدنی، توسط شرکت های بورسی به شرکت کنندگان قانونی در مجمع اعطا می شود.

حالا شما توجه کنید که ۱ سهم ۱۵۰۰ ریالی گرفته اید و قانونا میتوانید از طرف فرزندان و افرادی که وکیل آنها هستید در مجمع فلان شرکت حضور یابید. اگر ۱۰ بسته هدیه دریافت کنید، بین نیم میلیون تا ۱ میلیون تومان ارزش هدایایی است که دریافت کرده اید. آنهم با ۱۵ هزار ریال (هزار و پانصد تومان ناقابل!). بله! به همین راحتی. حالا شما حساب کنید اگر در فصل مجامع از اردیبهشت تا شهریور هر سال، در ۳۰ مجمع بورسی شرکت کنید (یعنی به اندازه ۱۵ هزار ریال برای ۱۰ نفر سهم ۱۵۰۰ ریالی بخرید)، چه اندازه میتوانید در جشنواره جذاب و هیجان انگیز دریافت هدایای مجامع شرکت های بورسی حضور پیدا کنید و درآمد کسب کنید؟

پاسخ به سوالات متداول

در همین چند هفته اخیر که مجامع بورسی در هتل های مجلل تهران برگزار میشد، شاهد حضور هموطنانی از استان های مختلف کشور با تنها ۱ سهم برای شکار هدایای بورسی برای خود و اطرافیان بودیم که به پدیده غالب و عادی در مجامع (اما پدیده ناشناخته برای عموم مردم) تبدیل شده است.

نمونه ای از آگهی برگزاری مجامع بورسی
مجمع
اطلاعات زمان و مکان برگزاری مجامع بورسی را در کدال مشاهده کنید

شاید با شنیدن این تجربه ها، سوالاتی در ذهن شما ایجاد شده باشد که در زیر به مواردی پاسخ میدهیم:

  • هر فرد با داشتن یک کد بورس و کارت ملی میتواند در مجامع شرکت های بورسی شرکت کند.
  • اطلاعات زمان و مکان برگزاری مجامع شرکت های بورسی را میتوانید در codal.ir مشاهده کنید.
  • شرکت در مجامع بورسی فقط برای افرادی است که پیش از مجمع، حداقل ۱ سهم شرکت را خریداری کرده باشند.
  • اگر شما از شرکتی، هزاران سهم داشته باشید و قبل از مجمع، تنها ۱ سهم را نگهدارید، اجازه حضور در مجمع را دارید.
  • حداقل خرید سهام یک شرکت در بورس، ۱ میلیون ریال است. اما شما میتوانید همه سهام خریداری شده را فروخته و ۱ سهم را برای حضور در مجمع نگهداری کنید.
  • شما میتوانید پس از برگزاری مجمع و باز شدن نماد معاملاتی شرکت بورسی، نسبت به فروش همان ۱ سهم نیز اقدام کنید.
  • شرکت در مجامع بورسی، نیاز به دریافت برگه سهم از کارگزاری نیست و  داشتن کارت ملی کفایت میکند.

اگر شما هم تجاربی از خرید و فروش سهام و شرکت در مجامع بورسی دارید با سرویس دانستنی های روزیاتو به اشتراک بگذارید.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۱۳ نظر

ورود

  • Ramin مرداد ۱۶, ۱۳۹۷

    واقعا درسته. من یه بار پاور بانک گرفتم. دمتون گرم با این گزارش ها

    • علی زمانی مرداد ۱۶, ۱۳۹۷

      ممنون از نظر شما. بله یکی از شرکت های بیمه ای در مجمع خرداد، این رو اهدا کرد. البته نمونه بسیار است

  • mashhadi مرداد ۱۶, ۱۳۹۷

    این مراسما برا اینه که نشون بدن همه چی خوبه
    وگرنه تو خود وال استریتم هدیه نمیدن
    تو بازار اگه باشین وقتی یکی میخواد کسب و کارشو یا مغازه شو بفروشه همه باخبر میشن. هرکی که پول داره سعی داره بقیه رو کنار بزنه و کسب و کار و یا مغازه طرفو بخره. حالا این یه بازار سنتی و معمولیه که مغازه طرف شاید پنج میلیارد قیمتش باشه
    تو بورسم همینه منتها تو بورس چون کسب و کار غیر واقعی رو میشه وارد کرد نیاز به مراسمایی هست تا مردم تشویق بشن بیان و پول بدن
    همشونم ضرر میکنن چون اصولا سهام سودده اصلا به دست من و شما نمیرسه. سهامهاییم که به دست ما میرسه معمولا سود و ضررشون یکیه. سودش حتی کمتر از سود بانکیه. با این اوضاع ریال در عمل پولت نصف شده ولی مبالغ فقط بالا رفتن که اونم به ریاله
    کلا بورس مثل بقیه چیزا نیاز به پیش زمینه ها و هزاران چیز دیگه داره که تو کشورای غربی هست.
    ما به جا اینکه درس بگیریم میخواییم از اول شروع کنیم. بدبختی مملکتمون از همینه
    چشممونو رو حقایق بورس بستیم. وقتی بورس تو هلند و امریکا اومد اصولا برا جمع کردن سرمایه بود و بعدم سودی که به دست میاد رو تقسیم سهام دارا میکردن. اینجا بر خلاف اون کشورا بورس برا ارایه سرمایه هست. وقتی به رفتار شرکتهای بروسی نگاه کنی میبینی که اینا سرمایه گذاشتن دارن به صورت ارزون پخش میکنن بین مردم. طرف احتمالا عقلشو از دست داده که داره سرمایه پخش میکنه. خب این نشون میده که یه جای کار ایراد داره. نشون میده که اینا دارن دانه میچینن تا مردم بیان تو تله بیوفتن پولهاشونو بیارن و بعدم یه اعلام ورشکستگی و یا کارایی از این قبلی.
    بگم که بورس تو ایران و کشورای فاسد در اصل برا این کارا ایجاد شدن و در کنارشم فسادهای بزرگی رو انجام میدن که تو ایران سهام شرکتای دولتی رو به صورت مجانی به عده ایی خاص واگذار کردن در قالب بورس که دست من و شما هیچوقت به اون سهاما نمیرسه.

    • علی زمانی مرداد ۱۶, ۱۳۹۷

      سلام دوست عزیز
      اینکه فرمودین سهام سود ده به دست من و شما نمیرسه کمی قابل تامل است. چرا که فقط ظرف ۳ ماه اخیر، صدها هزار سهامدار، سودهای عالی کسب کردند که زقیام و پارس ، تنها مشتی نمونه خروار است. تنها ظرف هفته دوم مرداد ماه، صدها میلیارد تومن سود توسط شرکت پتروشیمی پارس بین ۱۴۰ هزار سهامدار در سراسر کشور از ظریق بانک تجارت توزیع شد.
      حالا اینکه شفاف سازی در اقتصاد ایران هست یا خیر مساله دیگری است. اما اگر تکنیکال و فاندمنتال را بدانیم، به راحتی میتوان از صدها شرکت بورسی ایران، سود های خیلی خوب گرفت. سوالی بود درخدمتیم

  • بابک مرداد ۱۶, ۱۳۹۷

    کلا دور این چیزا رو خط بکشین
    غذای مجاتی فقط تو تله موشه
    یادتون باشه ایران یه کشور شفاف نیست. کشورمون یکی از فاسد ترین کشورای دنیاس. اینجا اگه گفتن سود میکنی مطمئن باشین برا کباب کردنتونه. بعدم این سودی که وعده میگن همون کباب کردن خره.

    • علی زمانی مرداد ۱۶, ۱۳۹۷

      سلام دوست عزیز
      چه ربطی به مجمع فوق العاده بورس دارد. موضوع ما مجامع شرکت های بورس برای سهامداران همان شرکت ها است.

  • ممل مرداد ۱۶, ۱۳۹۷

    من ۷ ساله توی بورسم و تا حالا در زمان مجمع سهام ده ها شرکت رو داشتم ولی تا حالا در هیچ مجمعی حضور فیزیکی نداشتم و تا الان چیزی در مورد هدایا نشنیده بودم! فکر نمیکنم همچین چیزی خیلی متداول باشه، اگر بود حتما در این هفت سال که از صبح تا شب فقط و فقط کارم بورسه باید حد اقل یک بار چیزی در این مورد میشنیدم…

    • علی زمانی مرداد ۱۶, ۱۳۹۷

      سلام دوست عزیز
      ما هم ۱۴ سال هست در بورس هستیم. فقط در ۱۸ مجمع تیر ماه امسال شرکت کردیم که میزان هدایایی که توزیع شد قابل توجه بود. اسم شرکت ها را بخاطر محدودیت ها نمیتونیم اعلام کنیم. کاملا متداول بوده و سالها مرسوم بوده است. چون در هیچ مجمعی حضور فیزیکی نداشتید، قطعا با چنین اتفاقی میمونی مواجه نشدید 🙂 از این به بعد شرکت کنید.

  • YUONES Saeedi مرداد ۱۶, ۱۳۹۷

    من میخوام وارد بورس بشم ولی نمیدونم از کجا و چجوری باید شروع کنم اگه میشه راهنماییم کنید ممنون میشم

    • علیرضا مرداد ۱۷, ۱۳۹۷

      ۱-مراجعه به یکی از کارگزاری ها که تو شهرتون هست مثلا کارگزاری مفید…۲-تحویل مدارک مورد نیاز مثل کپی شناسنامه و کارت ملی…۳-گرفتن شناسه کاربری و کلمه عبور برای وارد شدن به سامانه معاملات…..برای آموزش مباحت هم به سایت training.irvex.ir مراجعه کنید

  • ادریس مرداد ۱۷, ۱۳۹۷

    عزیزم بنده خدا هی داره تکرار میکنه یه سهم(وان سهم، ایکی سهم…ببخشید من فارسیم ضعیفه…اندازه یه نون نصفی نونه سنگک،البته تو شهر ما)..مقاله خوب،پرسشی نیست،آرزوی موفقیت.

    • ناشناس دی ۳۰, ۱۳۹۷

      مسئله خرید یک سهم عملا ممکن نیست حداقل سهام قابل خرید در بورس یکصد هزار تومان است که بسته به قیمت سهم ممکن است ۱۰۰ سهم یاهزارسهم و غیره از سهام شرکتها بشود