سلولیت مختص زنان نیست! نگاهی به ۱۱ تصور نادرست درباره سلولیت

سلولیت مختص زنان نیست! نگاهی به ۱۱ تصور نادرست درباره سلولیت

سلولیت در اثر تجمع بافت چربی در زیر پوست به وجود می آید و اگرچه بیماری محسوب نمی شود و بی خطر است، اما به دلیل آنکه ظاهر بدن را تحت تأثیر قرار می دهد و در سطح پوست ایجاد ناهمواری می کند، بسیاری از افرادی که دچار آن هستند سعی می کنند تا به نحوی آن را برطرف کنند. اما تصورات نادرست زیادی درمورد این مسأله وجود دارد، مثلا بسیاری تصور می کنند سلولیت مختص افراد چاق است یا معدود افرادی دچار آن هستند. در اینجا به ۱۱ مورد از رایج ترین تصورات نادرست درباره ی سلولیت می پردازیم.

۱- فقط افراد چاق دچار آن هستند

تصورات اشتباه درباره سلولیت

این تصور کاملا اشتباه است و حتی سوپرمدل های مشهور دنیا هم سلولیت دارند. این مسأله زمانی رخ می دهد که سلول های چربی به پوست روی اتصالات رشته ای بافت پیوندی فشار می آورند، در حالی که این اتصالات پوست را به ماهیچه ی زیرین متصل کرده و پوست را به سمت پایین می کشند. به همین دلیل پوست دچار فرورفتگی می شود. اگرچه سلول های چربی در این مسأله نقش دارند اما علت بروز آن نیستند. با افزایش وزن، چربی بدن بیشتر می شود اما اتصالات رشته ای کش نمی آیند، بنابراین تورفتگی ها تشدید می شود.

۲- کاهش وزن از شدت آن کم می کند

حتی بعد از کاهش وزن هم از میزان سلولیت کم نمی شود. اما در مورد بعضی افراد، کاهش وزن و حفظ وزن مناسب بدن میزان سلولیتی که دیده می شود را کاهش می دهد. با این حال، اگر در جریان کاهش وزن، پوست بدن تان شل شود، سلولیت بیشتر به چشم می آید. به همین دلیل است که باید ورزش کنید تا پوست تان ظاهری یکدست تر و سفت تر داشته باشد و این مسأله کمتر به چشم بیاید.

۳- هرگز بی دلیل به وجود نمی آید

سلولیت می تواند در اثر ژنتیک، مصرف هورمون، بیماری ها، افزایش و کاهش وزن و انجام نامناسب عمل لیپوساکشن باشد اما بعضی افراد بدون هیچ دلیل خاصی دچار آن می شوند.

۴- هیچ راهی برای درمان آن وجود ندارد

تا به امروز روش های مختلفی برای درمان این مسأله، از انواع کرم ها گرفته تا دستگاه ها، ارائه شده است ولی هیچ یک موفق نشده اند علت اصلی به وجود آمدن سلولیت را برطرف کنند. اما به تازگی دستگاهی به نام سلفینا ارائه شده است که به روش مکش، اتصالات رشته ای را از هم باز کرده و بافت بدن را از چربی ها جدا می کند.

۵- مختص افراد پیر است

سلولیت در زنان حتی در سنین نوجوانی هم به وجود می آید. اما افراد سالخورده بیشتر متوجه سلولیت بدن شان می شوند چون با بالا رفتن سن، پوست شل می شود و زمانی که پوست دچار افتادگی شود این مسأله بیشتر به چشم می آید.

۶- برنزه کردن پوست از شدت آن کم می کند

برنزه کردن پوست نه تنها برای سلامتی آن مضر است بلکه کمکی هم به درمان سلولیت نمی کند. در بعضی افراد برنزه کردن پوست، تنها سایه ی حاصل از پستی بلندی های سلولیت را کمتر می کند اما هرگز آن را برطرف یا کم نمی کند.

۷- کرم های ضد سلولیت مؤثر هستند

این روزها کرم های زیادی با ادعای درمان سلولیت در بازار وجود دارد اما حقیقت آن است که این محصولات بی تأثیرند. بعضی از این کرم ها باعث یک انبساط موقت عروق و درنتیجه متورم شدن پوست می شوند و به این طریق سلولیت را می پوشانند اما این محصولات هم قادر به برطرف کردن علت اصلی نیستند و بنابراین نتیجه ی ماندگار یا مؤثری ندارند. بعضی کرم ها حاوی کافئین هستند که آب درون سلول ها را می گیرد و می تواند از برجستگی ظاهر سلولیت کم کند. ماده ی رتینول هم پوست را سفت کرده و به این ترتیب این مسأله کمتر به چشم می آید. اما ممکن است شش ماه یا بیشتر طول بکشد تا این کرم ها نتیجه بخش باشند.

۸- فقط یک نوع سلولیت وجود دارد

درواقع دو نوع سلولیت وجود دارد: سلولیت های فرورفته و موجی. بسته به نوع آن، روش های متفاوتی برای درمان این مسأله وجود دارد. درخصوص فرورفتگی هایی که محدود به یک نقطه هستند معمولا از روش ساب سیژن یا حتی پیوند چربی برای پر کردن فرورفتگی ها استفاده می شود. در روش ساب سیژن اتصالات رشته ای عامل فرورفتگی برش داده می شوند و دستگاه سلفینا هم از نمونه های این روش است. اما درمان سلولیت های موجی دشوارتر است چون گسترده تر بوده و محدود به یک نقطه ی خاص نمی شود. در بعضی موارد، برای رفع این نوع سلولیت حتی از عمل های جراحی مثل لیفت ران یا نشمینگاه استفاده می شود تا پوست سفت و یکدست شود.

۹- علت همه ی پستی بلندی های پوست است

اگرچه اغلب مردم از واژه ی سلولیت برای توصیف ناهمواری ها و فرورفتگی های ران و نشیمنگاه استفاده می کنند اما دلایل مختلفی برای این پستی بلندی ها وجود دارد که در واقع سلولیت نیستند. در بسیاری از موارد، مردم چیزهای دیگری را با سلولیت اشتباه می گیرند، مثلا استرچ مارک ها یا خطوط ناشی از ترک خوردگی لایه ی میانی پوست، شل شدن پوست به دلیل کاهش وزن یا افزایش سن، آب رفتن چربی ها بر اثر افزایش سن یا بیماری، پستی بلندی های به جا مانده از عفونت های پوستی و آسیب حاصل از تزریق های مکرر (مثل تزریق انسولین در بیماران دیابتی).

۱۰- افراد کمی دچار آن هستند

سلولیت مسأله ی بسیار شایعی است، به طوری که ۹۰ درصد زنان بعد از سن بلوغ دچار آن می شوند. هر کسی می تواند سلولیت داشته باشد؛ لاغر یا چاق، کوتاه یا بلند، پیر یا جوان.

۱۱- مختص زنان است

احتمال بروز سلولیت در زنان بسیار بیشتر از مردان است اما مردان هم از این مسأله در امان نیستند. استروژن یا همان هورمون جنسی زنانه نقش زیادی در مستعد بودن بدن زنان به این مسأله دارد چون این هورمون انباشت چربی های زیر پوستی را تشدید می کند. لایه ی چربی زیرپوستی در مردان بسیار باریک تر است و بنابراین آن ها کمتر مستعد بروز سلولیت هستند. سلولیت معمولا در مردانی مشاهده می شود که کاهش وزن بسیار زیادی داشته اند.

منبع: rd
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود