مصرف روزانه قهوه دقیقا چه تأثیری بر بدن دارد؟

مصرف روزانه قهوه دقیقا چه تأثیری بر بدن دارد؟

نوشیدنی خوش طعم و خوش بوی قهوه این روزها طرفداران زیادی پیدا کرده است تا جایی که بسیاری از دوستداران قهوه حاضر نیستند روزی را بدون نوشیدن آن به پایان برسانند. قهوه هم مانند هر ماده ی غذایی دیگری فواید و مضراتی دارد و نکته ی مهم، رعایت تعادل در مصرف آن است. اما می خواهیم ببینیم اگر هر روز قهوه بنوشیم دقیقا چه اتفاقی در بدن ما رخ می دهد.

۱- احتمال بروز سرطان و دیگر بیماری ها را کاهش می دهد

مصرف روزانه قهوه

مصرف روزانه ی قهوه ی خالص (قهوه ای که به صورت خالص و بدون هیچ مواد افزودنی مستقیماً از داخل مخزن قهوه ساز برداشته و سرو می شود) احتمال ابتلا به بعضی بیماری ها را کم می کند. مصرف متعادل قهوه (روزانه ۳ تا ۵ فنجان) باعث کاهش مرگ و میر ناشی از عوامل مختلف، کم شدن خطر ابتلا به دیابت نوع دو و کاهش خطر بروز بیماری های پارکینسون، زوال عقل، التهاب شدید کبدی (سیروز کبدی) و برخی سرطان ها مثل کبد و رحم می شود. در حقیقت کارشناسان به دلیل خاصیت معجزه آسای قهوه در جلوگیری از چنین بیماری هایی، به آن «داروی معجزه گر» می گویند. در اصل این نوشیدنی لذت بخش کمک می کند تا عمر طولانی تری داشته باشیم. با این حال، کارشناسان تأکید دارند که این فواید بیشتر در قهوه ی خالص کافئین دار وجود دارد و اگر می خواهید از آنتی اکسیدان موجود در آن بهره ببرید، نباید آن را به همراه خامه و شکر بنوشید.

۲-  روحیه را بهبود می بخشد

کافئین موجود در قهوه به طور مستقیم بر مغز تأثیر می گذارد. این تأثیر به ویژه زمانی که میزان مصرف قهوه کم باشد (حدود ۷۶ میلی گرم) مشهود خواهد بود. کافئین در برخی فعالیت های مثبت مغز نقش دارد، مثل بهبود هوشیاری ذهنی و دقت، کمک به تمرکز و بهبود روحیه. با تقویت روحیه، افسردگی هم کاهش می یابد و خطر اقدام برای خودکشی کم می شود. طبق پژوهشی در سال ۲۰۱۳، کسانی که روزانه ۲ تا ۳ فنجان قهوه ی کافئین دار مصرف می کردند، خطر خودکشی در آن ها به میزان ۴۵ درصد کمتر شد. احتمالا به دلیل آنکه اثر محرک کافئین به بهبود روحیه کمک می کند.

۳- خاطرات را بهتر تثبیت می کند

علاوه بر تأثیر مثبت قهوه بر هوشیاری، دقت، تمرکز و روحیه ، پژوهشی جدید از اثر این نوشیدنی در تثبیت خاطرات حکایت دارد. در این تحقیق، ۲۴ ساعت بعد از اجرای آزمایش، کافئین باعث افزایش بازدهی شد و محققان به این نتیجه رسیدند که کافئین خاطرات بلند مدت را بهتر تثبیت می کند. با این حال، باید توجه داشت که مصرف بیشتر کافئین لزوما بهتر نیست و همیشه بازدهی را بالا نمی برد.

۴- کمک می کند ورزشکار بهتری باشید

ورزشکاران می توانند از هر دو وجه ذهنی و فیزیکی مزایای قهوه بهره مند شوند. کافئین طبیعی موجود در قهوه، عملکرد فیزیکی را به ویژه در خصوص تمرینات هوازی و استقامتی بهبود می بخشد. مقدار توصیه شده برای این منظور، ۲ تا ۶ میلی گرم کافئین به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن است، یعنی برای مثال ۱ تا ۴ فنجان قهوه ی دم کرده برای شخصی با ۶۸ کیلوگرم وزن مناسب است. کافئین در نهایت عملکرد را در ورزش های بلند مدت و کوتاه مدت بهبود می بخشد. به علاوه، مصرف کافئین سبب می شود گیرنده های مغز بخش های شناسایی کننده ی ماده آدنوزین در مغز را غیر فعال کنند. آدنوزین ماده ای شیمیایی است که باعث ایجاد احساس خستگی می شود. کافئین احساس خستگی و درد را کاهش می دهد.

۵- افراط در مصرف قهوه، اثری منفی بر روال عادی زندگی دارد

افراط در مصرف این نوشیدنی، در برخی افراد عوارض جانبی منفی ای در پی خواهد داشت، مثل اضطراب، وحشت زدگی، خواب ناآرام، بی خوابی و وابستگی به کافئین. افرادی که به مصرف کافئین وابستگی دارند، ۱۲ تا ۲۴ ساعت بعد از آخرین دوز کافئین، می توانند حالت «ترک اعتیاد به کافئین» را تجربه کنند.این حالت ظرف ۲۴ تا ۴۸ ساعت رفع می شود و اصلی ترین نشانه ی آن سردرد است. زیاده روی در مصرف کافئین حتی می تواند منجر به مرگ شود.

۶- بسته به شیوه ی دم کردن قهوه، سطح کلسترول خون افزایش می یابد

میزان ماده ی کافستول در قهوه ی اسپرسو یا قهوه هایی که با فرنچ پرس یا قهوه جوش تهیه می شوند بسیار بیشتر از قهوه های فوری یا قهوه هایی است با فیلتر کاغذی آماده می شوند. ماده ی کافستول، سطح کلسترولی به نام لیپوپروتئین کم چگالی را در بدن بالا می برد. بنابراین در هنگام تهیه ی قهوه، با استفاده از فیلتر، قهوه را از چربی های آن جدا کنید. این چربی ها که به آن ها ترپنس گفته می شود، کلسترول را افزایش می دهند.

۷- فشار خون را افزایش می دهد اما در دراز مدت اثر منفی ندارد

قهوه می تواند باعث افزایش فشار خون شود اما این تأثیر کوتاه و موقت است و در دراز مدت اثر منفی ندارد. سفت شدن عروق خونی منجر به افزایش فشار خون و بیماری های قلبی می شود اما مصرف روزانه ی قهوه چنین تأثیر مخربی بر عروق خونی ندارد.

منبع: rd
بدون نظر

ورود