درس هایی از کمپین های تبلیغاتی و بازاریابی دیجیتالی

آنچه برای موفقیت کمپین های تبلیغاتی باید بدانیم

درس هایی از کمپین های تبلیغاتی و بازاریابی دیجیتالی

کمپین های تبلیغاتی و بازاریابی دیجیتالی (digital marketing) امروزه غوغایی برپا کرده اند. در رشد موفقیت کمپین ها، هشتگ های شبکه های اجتماعی نیز تاثیر بسزایی ایفا کرده اند. کمپین ها وقتی توسط سلبریتی ها و اینفلوئنسرها هدایت و معرفی می شوند، تاثیرگذاری دو چندانی پیدا می کنند. میخواهد سلفی بدون آرایش باشد، میخواهد چالش آب یخ باشد، میخواهد چالش رقص کیکی یا هر چیز دیگری باشد. شبکه های اجتماعی این قدرت را دارند که یک روند را با حمایت شخصیت های مطرح هنری و ورزشی، ظرف مدت چند ساعت به یک ترند بین المللی با صدها میلیون مخاطب تبدیل کنند. این جادوی بی نظیر شبکه های اجتماعی را تولید کنندگان محصولات و خدمات و فعالان کارآفرینی دیجیتالی به خوبی درک میکنند.

کسانی این ظرفیت توان افزا را به خوبی درک میکنند که آن را به خوبی فهمیده باشند و با نهاده ها و قابلیت های دنیای فناوری اطلاعات به خوبی آشنا باشند. جنگ تبلیغاتی شرکت های غول جهان امروزه از طریق  توییتر، یوتیوب و اینستاگرام هدایت می شود و این شبکه های اجتماعی متن محور، عکس محور و ویدیو محور است که افکار عمومی جهان و مشتریان بالقوه و بالفعل را هدایت کرده و آنها را به سمت خرید و فروش محصولات و خدمات سوق می دهد.

اگر فعال کسب و کار سنتی هستید و میخواهد مشتریان شما فرا مرزی باشند، با شبکه های اجتماعی آشتی کنید و به جمع معتادان سرزمین دیجیتال بپیوندید و از این راه درآمد زایی کنید. پول دراوردن از ایده های سنتی و ایده های دیجیتالی در سرزمین ۵ میلیارد نفری دهکده جهانی، اصلا کار سختی نیست و اگر شما به سبک کسب و کار بزرگان کارآفرینی اینترنتی دنیا در یک دهه اخیر نگاه کنید، درخواهید یافت که چگونه یک اپ مبتنی بر تشخیص نیازهای مشتریان و کاربران، توانسته هزاران درصد ارزش آفرینی کند.

قرن بیست و یکم، قرن علم است و برنده، صاحب علم و قدرتمند، مجری فناوری است. باید این حقیقت تلخ! را پذیرفت که کسب و کارهای سنتی دیگر نمیتوانند مثل دهه های گذشته، بر بال کسب و کار جهانی سوار شوند. چه کسی فکر میکرد که بزرگ ترین کتابفروشی و خرده فروشی جهان، نه وال مارت و نه فروشگاه های زنجیره ای و کتابفروشی های بزرگ نیویورک و لندن و سنگاپور، بلکه آمازون باشد؟! قدرت دیجیتال را باور کنیم.

اگر چه راه اندازی و مدیریت یک برنامه معمولی در شبکه های اجتماعی بسیار موثر در جهت توسعه بخش بازاریابی  و تبلیغاتی کسب و کار شما است، با این حال برای موفقیت بیشتر، برندها باید به سوی کمپین های هدفمند و حرفه ای در پلتفرم های اجتماعی حرکت کنند. کمپین ها در شبکه های اجتماعی دارای ماهیت ویژه ای هستند. بر این اساس، آنها با یک استراتژی معمولی در شبکه های اجتماعی تفاوتی آشکار دارند. آنها اهداف خاص به همراه نتایجی که باید بدان ها دست یافت و همچنین بخش اندازه گیری و بازآفرینی برای پیشرفت عملکرد دارند. به طور معمول، کمپین ها در شبکه های اجتماعی بر روی  یک بخش از کسب و کار شرکت ها  متمرکز می شوند. توسعه جایگاه  برند یا معرفی محصول  نوین  شرکت، نمونه  های مناسبی در این زمینه  هستند.

کمپین سرمایه گذاری برای انسان ها

آیا درباره روبات های مشاور، چیزی شنیده اید؟ درباره نحوه کارکرد آنها چیزی میدانید؟ wealthsimple برندی فعال در زمینه مدیریت سرمایه گذاری آنلاین است. شرکتی کانادایی در شهر  مهاجر خیز  تورنتو، در زمینه استفاده از فناوری های  هوشمند و روبات های مشاور سرمایه گذاری فراوانی کرده اند. با این حال، استراتژی شرکت، تاثیرگذاری بر روی مخاطب  باتاکید بر سرمایه گذاری اش نیست. در عوض، wealthsimple برنامه ای کاملا معمولی را برای تبلیغ خدماتش در نظر دارد. نکته مهم در مورد این برنامه ، انطباق آن با شرایط سنی مشتریان شرکت است.

کارشناسان بازاریابی، پلتفرم مورد استفاده توسط wealthsimple را تایید کرده اند. پلتفرم انها، ۴ شبکه اجتماعی محبوب این روزهاست. آنها دقیقا چه کار میکنند؟ ابتدا شرکت، مصاحبه ای با صدها فرد واقعی در مورد مشکلات مالی انجام می دهد. البته  آنها این کار را به صورت  رایگان انجام ندادند. در حقیقت، wealthsimple از برترین مصاحبه کننده های موجود استفاده کرد. بی شک این همکاری هزینه بالایی را بر روی دست آنها گذاشت. همچنین انها یکی از با استعدادترین  فیلمسازان را نیز برای ترغیب مصاحبه  شوندگان به بیان حقیقت پیرامون مشکلات خود استخدام  کردند.

تیم فنی شرکت به منظور طراحی دکوراسیونی مطابق حال و هوای شبکه های اجتماعی از دیواری پر از لوگو شرکت در پس  زمینه استفاده کرد. در نهایت نیز فیلم مصاحبه ها در اینترنت و شبکه های مختلف تلویزیونی به نمایش درآمد. نکته جالب در مورد کمپین این بود که مصاحبه آنها با مردم عادی بود. در اینجا هیچ خبری از سلبریتی ها نیست. در میان مصاحبه ها، برخی از مردم غافلگیری شدند که بهترین صحنه ها را به نمایش در می آورد.

تمرکز اصلی سازنده فیلم بر روی بیان احساسات مردم  بود. در حقیقت شرکت به دنبال اظهار نظرهای  کاملا تکنیکی پیرامون مسائل مالی نرفت. با این حال همچنان از دل نظرهای ساده مردم هم میتوان پیام ویژه شرکت را شنید: در مورد پول خود، احمقانه عمل نکنید. با آن سرمایه گذاری کنید. هیچ  زمانی برای از دست دادن وجود ندارد. بیایید دیگر چنین مشکلات مالی را تجربه نکنی.

خوشبختانه در مورد عدم تکرار مشکلات مالی، برند wealthsimple آماده ارائه خدمات وسیع به علاقمندان است. نتایج کمپین به این صورت بود که فقط یکی از ویدیوها، بیش از ۱.۸ میلیون بار دیده شد. هزاران بازدید منحصر به فرد هم روی اینستاگرام آنها امد و فالورها به شدت افزایش یافت.

نکات خوب

  • تولید محتوا را جدی بگیرید.
  • تولید محتوای ویدیویی را جدی بگیرید.
  • از زبان ساده و قابل فهم استفاده کنید.
  • افراد عادی، بیش از سلبریتی ها تاثیرگذار هستند.
  • شما نیازی به فروش محصول خود از طریق کمپین خود ندارید. به  جای آن، ایده فروشی کنید.
  • در مورد ساخت کمپین، خلاقانه عمل کنید. در واقع تلاش شما باید نمایش خلاقانه هنجارها و قواعد موجود در کسب و کار باشد.
  • یوتیوب تنها مکان مناسب  برای آپلود ویدیوها نیست. به دیگر شبکه های اجتماعی نیز که مراجعه کننده دارند توجه کنید.

کمپین IheartDogs 

برند آی هرت داگز یا همان من سگ ها را دوست دارم، از معدود برندهای بسیار موفق در زمینه فعالیت اینترنتی است. محصولات این شرکت علاوه بر خوراکی های سگ ها شامل محصولات تزیینی مانند تی شرت و جواهرات و اکسسوری نیز  هست. وب سایت انها فقط یک فروشگاه آنلاین نیست. بلکه یک وب سایت سبک زندگی به حساب می آید. با مراجعه به این سایت، شما امکان مطالعه مقالات گوناگون را خواهید داشت. از نحوه غذا دادن به حیوان خانگی تا خرید محصولات و نگهداری انها.

کمپین
کمپین من سگ ها را دوست دارم

کمپین عشق به سگ ها این گونه شروع کرد که با استراتژی تخفیف دهی، مشتری جمع کند. به  طور معمول، شرکت ها به  دنبال افزایش فروش از طریق ارائه تخفیف  های  مختلف  هستند. این استراتژی به ویژه در جمعه سیاه، تب و تاب بسیاری پیدا میکند. با این حال، در جمعه سیاه  سال ۲۰۱۷، برند عشق سگ، کمپینی را رونمایی کرد که کمتر کسی انتظارش را داشت. صفر درصد تخفیف!

تعجب نکنید! شما آن شعار تبلیغاتی را درست خواندید. در این کمپین، شرکت به مشتریان اعلام کرد که در این جمعه سیاه، خبری از تخفیف های ویژه نیست. با این حال، این اقدام باعث کاهش فروش شرکت نشد. نکته جذاب در مورد کمپین آنها این بود که به جای ارائه تخفیف به مشتریان، فقط به اعلام یک قول اکتفا کردند: ۲ برابر کردن کمک ها به سگ های بی خانمان در هفته پس از جمعه سیاه.

هدف کمپین، ارائه ۱۰۰ هزار وعده غذایی به سگ های مورد نظر بود. رقم جالب توجه شد. اخذ ۲۰۰ هزار کمک از سوی مخاطبان. در نتیجه، پس از کمپین، فروش محصولات شرکت بعد از جمعه سیاه (black Friday) حدود ۴ برابر افزایش یافت. میلیون ها نفر در فیس بوک از تبلیغات  آن بازدید کردند و فالورها افزایش قابل توجه پیدا کرد.

بله! با نوآوری میتوان ایده های خلاق را اجرایی کرد و فروش محصولات و خدمات را به طرز چشمگیری افزایش داد. حتی با تخفیف صفر درصد!

آنچه یاد گرفتیم

از این دو کمپین چه یاد گرفتیم؟ خیلی ساده است:

  • یاد گرفتیم که تولید محتوای دیجیتالی را در عصر جدید، جدی بگیریم.
  • یاد گرفتیم که تولید محتوای ویدیویی برای انتقال پیام های مهم، فوق العاده تاثیرگذار است.
  • یاد گرفتیم که مشتریان خیلی مشتاق هستند که به شعور آنها احترام گذاشته شود و برای آگاهی آنها تلاش شود.
  • یاد گرفتیم که مسئولیت اجتماعی شرکت (CSR) میتواند برای ایجاد فضای رقابتی کمک شایان کند.
  • یاد گرفتیم که حمایت از محیط زیست میتواند تبلیغ عالی برای جذب مشتریان شرکت ها باشد.
  • یاد گرفتیم که قدرت شبکه های اجتماعی را بهتر از قبل بفهمیم و باور کنیم.
  • یاد گرفتیم که خلاقیت، قدرت آفرین است و ارزش افزوده ایجاد میکند.
  • یاد گرفتیم که ایده های دیجیتالی، میتواند میلیون ها بیینده و دلار را به سمت شرکت روانه کند.
  • یاد گرفتیم که قدرت هشتگ ها را درک کنیم.
  • یاد گرفتیم که بازاریابی دیجیتالی را جدی بگیریم.
  • یاد گرفتیم که استراتژیست های  تحلیل مالی و مارکتینگ، نقش مهمی در توسعه کسب  و کار دارند.

یاد گرفتیم که همچنان یاد بگیریم و خلاقانه و امیدوارانه ایده پردازی کنیم.

منبع: HootSuite ، IhEartDogs
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود