با نشانه های کمال گرایی و تأثیرات مخرب آن بر زندگی آشنا شوید

با نشانه های کمال گرایی و تأثیرات مخرب آن بر زندگی آشنا شوید

کمال گراها افرادی هستند که هیچ استانداردی را کمتر از کامل و بی نقص بودن قبول ندارند. در علم روانشناسی، کمال گرایی یک ویژگی شخصیتی محسوب می شود. به نوعی می توان گفت از این ویژگی کمی در همه ی ما وجود دارد و شاید کسی نباشد که دوست نداشته باشد از هر نظر بی عیب و نقص باشد. اما مشکل کمال گراها این است که آن ها برای ارضای کمال گرایی خود فشار و اضطراب زیادی را تحمل می کنند که هر مسأله ی کوچکی را برای آنها تبدیل به مشکلی بزرگ می کند چون تصور می کنند هر کاری باید به بهترین نحو انجام شود. در ادامه به نشانه های کمال گرایی و اثرات منفی آن بر زندگی می پردازیم.

۱- همیشه بیشتر از همکاران تان در محل کار می مانید

تمرکز بسیار بالا روی کار و نگاه انتقادی به جزئیات، نقاط قوت کمال گرایی هستند. اما این خصوصیات وجه دیگری هم دارند. افراد کمال گرا اغلب در محل کارشان سخت تر و بیشتر از همکاران شان کار می کنند و تا مطمئن نشوند همه چیز درست انجام شده نمی توانند کاری را کنار بگذارند. به علاوه، وسواسی که در کنترل همه چیز دارند باعث می شود در مقایسه با دیگران مسئولیت های بیشتری به عهده بگیرند یا حتی وظایف همکاران شان را برای آن ها انجام بدهند. این مسأله تأثیر منفی شدیدی بر روابط آن ها در خانه و محل کار دارد. بنابراین اگرچه احتمالا دوست دارید کمال گرایی تان را در حیطه ی کاری ارضا کنید، اما برای روابط و سلامت روانی تان بهتر است کمال گرایی تان را تحت کنترل درآورید. به علاوه، زمانی که ساعت کاری به پایان رسید، حتما کارتان را تمام کنید و به خانه بروید.

۲- در خوردن تنقلات زیاده روی می کنید

حتی بی نقص ترین کمال گراها هم در همه حال نمی توانند کنترل همه ی امور زندگی شان را داشته باشند و آن ها هم در نهایت زیر فشار کمر خم می کنند. یکی از روش های رایج افراد کمال گرا برای مواجهه با فشارها پرخوری است. پرخوری برای آن ها فرصتی برای فرار ذهنی از احساس شکستی است که همیشه دارند. شاید تجربه ی آن را داشته اید که وقتی به یکی از تصمیم های مهم زندگی تان فکر می کنید خیلی سریع همه ی غذایتان را می خورید. اما پرخوری عواقب بدی برای سلامتی تان دارد بنابراین اگر متوجه شدید که دائما برای مواجهه با مشکلات تان به خوردن غذا روی می آورید، از یک متخصص کمک بگیرید.

۳- دیگران از شما دوری می کنند

کمال گراها می توانند وجه تاریکی هم داشته باشند. استانداردهای بالا و ذات انتقادی آن ها این افراد را مستعد خودشیفتگی، ضد اجتماعی بودن و شوخ طبعی پرخاشگرانه می کند. ترکیب این ویژگی های شخصیتی با جبهه گیری این افراد در برابر هنجارهای اجتماعی، آن ها را از نظر دیگران تبدیل به آدم هایی ترسناک می کند. ایجاد تغییر در شخصیت خود کار ساده ای نیست اما اگر احساس می کنید دیگران دائما از شما دوری می کنند یا اغلب از شوخ طبعی تان اظهار ناراحتی می کنند، لازم است در نحوه ی تعامل تان با دیگران تجدید نظر کنید.

۴- زیاد بیمار می شوید

افراد کمال گرا به دلیل تلاش برای برآورده کردن استانداردهایشان فشار بسیار زیادی به خود وارد می کنند و این فشار دائمی آن ها را بیمار می کند. تحقیقات متعدد نشان داده است اضطراب در ابتلا به بیماری قلبی، تضعیف سیستم ایمنی بدن، بالا رفتن ریسک بروز سرطان و دیابت، افزایش وزن و کوتاه شدن طول عمر نقش دارد.علاوه بر این، کمال گراها کمتر به دنبال راهی برای کم کردن اضطراب شان هستند، به همین دلیل خطری جدی سلامتی آن ها را تهدید می کند. بنابراین اگر متوجه شده اید که زود به زود و به هر دلیل کوچکی بیمار می شوید، به پزشک و روان درمانگر مراجعه کنید تا بتوانید از بعضی انتظارات تان دست بکشید و از خودتان بهتر مراقبت کنید.

۵- بیش از حد به ظاهرتان اهمیت می دهید

نگرانی دائمی بابت نظر دیگران درباره ی خودتان یکی از نشانه های کمال گرایی است اما این ترس می تواند منجر به شکل ناسالمی از وسواس در مورد ظاهر خود شود. کمال گراها اغلب بیشتر از دیگران زمان خود را صرف انتخاب لباس، خرید، لباس پوشیدن، آرایش کردن و تماشای خود در آینه می کنند. اما فقط وقت آن ها نیست که تلف می شود، بلکه تمرکز روی ظاهر می تواند کمال گراها را در برابر اختلالات غذایی ای مثل پرخوری عصبی و بی اشتهایی عصبی آسیب پذیر کند چون این افراد تلاش دارند همه ی جنبه های بدن خود را تحت کنترل درآورند. بنابراین به جای آنکه دائما نگران نظر دیگران درباره ی ظاهرتان باشید، اول روی دوست داشتن و بخشیدن خودتان کار کنید.

۶- افسرده هستید (یا افسردگی تان تشدید شده)

عوامل زیادی در ابتلا به افسردگی، اضطراب و دیگر اختلالات روحی نقش دارند. اما کمال گرایی یکی از ویژگی های مهمی است که در احساس ناراحتی و اضطراب مزمن نقش دارد. به علاوه، دانشمندان پی برده اند که داشتن گرایشات کمال گرایانه به میزان چشمگیری ریسک خودکشی را در افراد بالا می برد. بیماری های روحی -به ویژه اگر فکر خودکشی هم وجود داشته باشد- مسأله ی بی اهمیتی نیستند، بنابرانی اگر نشانه های افسردگی را دارید، بدون معطلی از متخصصان کمک بگیرید.

۷- در روابط زناشویی تان دچار مشکل هستید

نگرش کمال گرایانه می تواند باعث تخریب زندگی عاشقانه ی شما شود. تلاش برای بی نقص بودن و انتقاد بیش از اندازه از خود و دیگران به میزان چشمگیری رضایت جنسی را کاهش می دهد، حتی اگر به طور خاص روی مسأله ی رابطه ی جنسی تمرکز نداشته باشید. این مسأله نه تنها احتمال رضایتمندی در شما را کمتر می کند، بلکه شریک زندگی تان را هم اذیت می کند. تحقیقات نشان می دهد کمال گرایی شریک زندگی باعث کاهش عزت نفس و افزایش ناکارآمدی جنسی در افراد می شود.

۸- احساس فرسودگی می کنید

یکی از بزرگ ترین مشکلات کمال گراها این است که کمال گرایی شان همه ی لذت امور مورد علاقه شان (شغل، سرگرمی یا رابطه ی عاطفی) را از بین می برد. فکر کردن، تلاش و نگرانی زیاد برای هر مسأله ای بدون شک باعث فرسودگی شما می شود. کمال گرایی باعث می شود نسبت به عملکرد خود ترس و شک داشته باشید و دچار اضطراب شوید، بنابراین بدبین می شوید و علاقه تان را از دست می دهید و این مسأله می تواند منجر به احساس فرسودگی در شما شود. شما باید یاد بگیرید با هدف گذاری واقع بینانه، قبول شکست به عنوان فرصتی برای یادگیری و بخشیدن خود در زمان شکست، با عقاید غیر منطقی ناشی از کمال گرایی تان مقابله کنید.

منبع: rd
بدون نظر

ورود