رکورد شکنی تاریخی شاخص کل: روز ۱۱۰۰ میلیارد تومانی بورس ایران

صف های خرید، کام سهامداران را شیرین کرد

رکورد شکنی تاریخی شاخص کل: روز ۱۱۰۰ میلیارد تومانی بورس ایران

شاخص کل بورس ایران در ۲۱ شهریور ماه، رکورد تاریخی از خود به جای گذاشت و کام شمار زیادی از سهامداران را شیرین کرد. رشد شگفت انگیز شاخص کل در آخرین چهارشنبه معاملاتی شهریور ماه در حالی صورت گرفت که اکثر نماد ها در گروه های مختلف با رنگ سبز و بعضا صف خرید همراه شده بود و این وضعیت سبب شد تا در ۲۱۹ هزار نوبت، بیش از ۱۱۰۰ میلیارد تومان سهام ظرف ۳ ساعت مورد معامله قرار بگیرد و شاخص کل بیش از ۶۴۰۰ واحد مثبت شود.

در حالی که بازار ملک، ارز و سکه و طلا در روزهای اخیر، روند افزایشی را دنبال می کند و هر  چه به ۱۳ آبان، تاریخ آغاز  دور دوم تحریم های نفتی و بانکی نزدیک می شویم، اشتیاق افزایش قیمت در بازارهای موازی بیشتر می شود، اما بازار بورس که تا حدودی نماد اقتصاد کشور به شمار می رود، شاهد جذب بخشی از نقدینگی بازار در یک روز تاریخی با رکورد شکنی جدید بود. یکی از نکته های مهم این روز، صف خرید بودن میلیونی بسیاری از نمادهای تاثیر گذار پترو-پالایشی بود که از افزایش نرخ ارز و تسعیر آن، سود قابل توجهی کسب می کنند که شغدیر و پارس از آن جمله هستند.

کارنامه بورس ایران در روز رکورد شکنی شاخص کل

در این روز  شگفت انگیز، نماد اکثر شرکت های خودروسازی از خپارس و خساپا گرفته تا خزامیاد و قطعه سازی ها نیز در صف خرید و سبز رنگ بود و اشتیاق خرید تا ساعت ۱۲:۳۰ بر پا بود. احتمال افزایش قیمت خودرو و تغییر در روند سودسازی و آینده شرکت های خودرویی سبب تمایل مجدد سهامداران حقیقی و حقیقی به شرکت های خودروساز شد. اگر چه در این روز، شاهد فروش گسترده حقوقی و خرید گسترده سهامداران حقیقی در سهام های خودروسازی نیز بودیم. به گونه ای که سهام شرکت خودروسازی ساپیا که حتی پس از پیش فروش چند روز پیش، منفی شده بود!، امروز با ۱۸۳ میلیون سهم معامله شده، قیمتش از مرز ۱۲۰ تومان گذشت که بالاترین قیمت در یک سال اخیر به شمار می آید.

بورس
صف خرید ۷ میلیون سهمی شرکت پتروشیمی پارس
صف خرید میلیونی ساپیا با ۱۸۳ میلیون سهم معامله شده در روز تاریخی شاخص کل بورس ایران
شرکت فولاد مبارکه اصفهان، بیش ترین تاثیر مثبت را در روز طلایی شاخص کل بورس به خود اختصاص داد

وضعیت معاملات روز تاریخی

پشیر ، سپاها ، ستران ، حتوکا ، سهگمت ، وتجارت ، وبملت ، رمپنا ، سشرق ، بکاب ، وخارزم ، ثنوسا ، دکوثر ، کترام ، دسبحان ، وصندوق ، شیراز ، ثفارس ، شفارس ، ساراب ، لسرما ، وسپه ، خنصیرا ، کرماشا ، کپارس ، غپینو ، وصنعت ، شوینده ، پکویر و  غمهرا  به علت تغییرات بیش از ۲۰ درصدی ، بکام ، کدما، کلوند ، ونفت و  سبهان به علت تغییرات ۵۰  درصدی سپ  و  غمارگ به علت افشای اطلاعات با اهمیت گروه الف و  کاوه ، دارو ، فخاس ، کگل ، کنور ، کچاد ، فولاد ، سپ  و فخوز  به علت افشای اطلاعات با اهمیت گروه ب متوقف شدند.

در مقابل نمادهای  شپارس ، شپاکسا ، کلوند، تکمبا ، قپیرا ، قشهد ، قمرو ، سفارس ، وصنا ، ونفت ، غچین ، خرینگ ، بنیرو ، سغرب ، دارو ، کاوه ، لابسا و ددام بازگشایی شدند.

بر اساس این گزارش، نمادهای شرکت های معاملاتی ، فولاد مبارکه اصفهان « فولاد » با ۷۰۸ واحد ، صنایع پتروشیمی خلیج فارس «فارس » با ۵۰۲ واحد ، معدنی و صنعتی گل¬گهر « کگل » با ۴۹۶ واحد پتروشیمی پارس «پارس » با ۲۵۸  واحد ، معدنی و صنعتی چادرملو « کچاد » با ۲۴۰ واحد و گسترش نفت و گاز پارسیان « پارسان » با ۲۲۵ واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر بازار امروز داشتند.

روند صعودی شاخص کل و نزدیک شدن به کانال ۱۶۰ هزار واحدی نشان می دهد که بازار بورس به عنوان محرک اشتغال و کارآفرینی و تامین نقدینگی واحدهای تولیدی و خدماتی کشور، میتواند همچنان نقش اثرگذار خود را در اقتصاد نفتی ایران به خوبی ایفا کرده و با توسعه ابزارهای معاملاتی و تسریع و تسهیل سهامداران حقیقی در جهت ورود بلند مدت در آن، میتوان در انتظار سودهای خوبی در ماه های آینده بود.

اگر قصد دارید وارد بازار بورس شده و شما نیز به اندازه توان اقتصادی و دانش و اطلاعات خود از این بازار متنوع بهره مند شوید، توصیه میکنیم که با دریافت یک کد بورس از طریق ۱۰۷ کارگزاری رسمی در ۳۱ استان کشور اقدام کنید. سپس روند معاملات آنلاین را فرا گرفته و کلیات بازار سرمایه را از سایت رسمی شرکت بورس دانلود و مطالعه کنید.

ورود به بورس با ۱ میلیون ریال امکان پذیر است و شما میتوانید به خوبی کارکرد خرید و فروش و انجام معاملات و قوانین را به خوبی در چند ماه فرا بگیرید. همان طور که قبلا در سلسله گفتارهای معرفی فرصت های خرید و فروش و سهامداری و سرمایه گذاری در بورس در روزیاتو مطرح کردیم، بورس باز موفق بیش از توان مالی، نیاز به مهارت معاملاتی، آشنایی با تکنیک تابلو خوانی و روانشناسی بورس و از همه مهمتر، صبوری سیستماتیک است.

اگر مجهز به عناصر چهار گانه فوق الذکر هستید، ورود شما به بازار بورس ۹ میلیون نفری ایران را در روزهای آینده تبریک می گویم.

این جمله از اسطوره بورس بازها را در ذهن داشته باشید

حتما بخوانید: همه آنچه که برای ورود به بازار بورس ایران نیاز دارید

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۴ نظر

ورود

  • سجاد شهریور ۲۲, ۱۳۹۷

    فولاد رشد خیلی خوبی داشت،ولی بنده فقط دارم توی حساب دمو سود میکنم،هنوز به طور واقعی وارد بازار نشدم.

  • یک انسان شهریور ۲۳, ۱۳۹۷

    نمیدونم این بورس قضیش چیه. یکی میگه نخر وارد نشو. یکی میگه بخر وارد شو ولی از من بخر
    اکثر کساییم که شنیدم میگن بیا خوبه کارگزار بودن

  • Amir Safari شهریور ۲۳, ۱۳۹۷

    پدر من تو بورسه و این مدت خیلی راضیه،هیچ کاری نمی کردی ۳۰ درصد سود میکردی،یکم حرفه ای تر باشی ۵۰ درصد

    • علی زمانی شهریور ۲۳, ۱۳۹۷

      احسنت به شما
      بفرمایید همچنان با تریل بیشتر، سهامداری کنید. به خصوص در پارس و خودرویی ها