پروپاگاندای نظامی روسیه: در مانور نظامی vostok 2018 با مشارکت چین چه می گذرد؟

از سیستم های دفاع موشکی قدرتمند تا بمب افکن های غول پیکر

پروپاگاندای نظامی روسیه: در مانور نظامی vostok 2018 با مشارکت چین چه می گذرد؟

مانور نظامی «ووستوک ۲۰۱۸» (Vostok) روسیه در سراسر خاک این کشور پهناور در حال انجام است و نیروهای هوایی، زمینی، دریایی و حتی اتمی روسیه در این مانور شرکت دارند. اگر چه تعداد نیروهایی که به گفته مقامات روسی در این مانور نظامی به کار گرفته شده اند (۲۹۷.۰۰۰ نفر) عددی غیرواقعی و بزرگنمایی شده به نظر می رسد اما نیروهای فعال در مانور، کارهای فوق العاده ای را در این چند روزه به نمایش گذاشته اند. وزیر دفاع روسیه چندین ویدیو از این مانور نظامی را منتشر کرده که خلاصه ای از فعالیت های نیروهای روسی و چینی را به نمایش می گذارد.

ووستوک 2018

این ویدیوها که باید آن ها را نماد کامل پروپاگاندا دانست و با دیده شک و تردید به آن ها نگریست، پنجره ای به جنبه هایی کمتر دیده شده از ارتش روسیه هستند، از نمایشگرهای راداری گرفته تا سیستم های موشکی سطح به هوا تا جنگنده ها و بمب افکن هایی که برای پرواز به سمت فضای هوایی آلاسکا آماده می شوند.

ووستوک 2018
Tor-M2

در اولین ویدیو، نیروهای دفاع هوایی روسیه که در مانور نظامی ووستوک حضور دارند را می بینیم. پرسنل سیستم های دفاع موشکی کوتاه برد سطح به هوای Tor-M2 از سوار خودروهای چند منظور TELAR (حمل کننده، مستقر کننده، پرتاب کننده و رادار) (Transporter/erector/launcher/radar) شده و برای هدف قرار دادن هواپیماها، موشک های کروز و پهپادهای دشمن آماده می شوند. سیستم  دفاع موشکی Tor که از طراحی های مربوط به دوران جنگ سرد است اکنون با استاندارد جدید Tor-M2 تولید شده که شامل رادار جستجوی مستطیلی به صورت پیچشی در بالای خودرو است.

این رادار می تواند همزمان تا ۴۸ هدف را شناسایی و ردیابی نماید، در حالی که خود سیستم می تواند در زمان واحد با ۴ هدف درگیر شود و هر دو ثانیه یک موشک شلیک نماید. سیستم دفاع موشکی Tor هشت موشک با خود محل می کند که کاملاً آماده بوده و هر کدام از آن ها بردی حداکثر تا ۶.۸ کیلومتر دارند.

vostok 2018
سیستم دفاع موشکی Pantsir

مورد بعدی سیستم دفاع موشکی هوایی Pantsir است که نیروهای ناتو از آن با نام SA-22 “Greyhound یاد می کنند. این سیستم موشکی دو توپ اتوماتیک هدایت راداری ۳۰ میلیمتری و ۱۲ موشک دارد. توپ های سیستم موشکی Pantsir می تواند با اهدافی در فاصله ۴ کیلومتری درگیر شود در حالی که موشک های آن برد حداکثر تا ۱۲ کیلومتر را دارند. سومین سیستم دفاع موشکی روسیه که در این مانور به نمایش درآمدند سیستم های اس-۳۰۰ و اس-۴۰۰ (ترایمف) هستند.

vostok 2018
سیستم دفاع موشکی اس-۴۰۰

سری های اس-۳۰۰/۴۰۰ تقریباً مشابه سیستم دفاع موشکی پاتریوت ایالات متحده هستند، سیستم دفاع هوایی دوربردی که می تواند هواپیماها، موشک های کروز و حتی موشک های بالستیک کوتاه برد را شناسایی، رهگیری و منهدم نماید. سیستم پایه این سپر دفاع موشکی از ۴ موشک در محفظه های پرتاب کننده روی یک خودرو سنگین و سیستم راداری Flap Lid تشکیل شده است.

vostok 2018
موشک کروز ۹M728

در ویدیو دیگر موشک های کروز مستقر روی زمین روسیه را می بینیم. موشک کروز ۹M728 که با نام R500 نیز شناخته می شود از یک پرتابگر متحرک پرتاب می شود. کارشناسان بر این باورند که این موشک کروز تا حدود زیادی بر اساس موشک ضد کشتی «کالیبور» (kalibur) ساخته شده است. موشک کروز ۹M728  به یگان های موشکی ۲۰ اُم، ۱۰۳ اُم و ۱۰۷ آُم که همگی در مناطق نظامی شرقی روسیه مستقر هستند تعلق دارد.

vostok 2018
بمب افکن tu-95ms

برای دومین بار در ماه جاری، بمب افکن های استراتژیک Tupolev Tu-95MS وارد حریم هوایی آلاسکا شده و توسط سیستم های دفاع موشکی مستقر در این منطقه رهگیری شدند. برخلاف مورد قبلی که در اول سپتامبر رخ داد، بمب افکن های استراتژیک روسی این بار توسط دو جت جنگنده چند منظوره  Su-35 اسکورت می شدند. پرواز ۴ هواپیمای جنگی روسیه توسط اف-۲۲ های نیروی هوایی ایالات متحده رهگیری شده و در ادامه با مشایعت جنگنده های آمریکایی، هواپیماهای روسی مجبور به ترک محل شدند.

در این ویدیو و برخلاف موارد گذشته، ویدیویی در محلی نامشخص گرفته شده که نشان می دهد جت های جنگنده Tu-95 و Su-35S  در حال بلند شدن از روی باند پرواز برای شروع ماموریت خود هستند. به گفته وزارت دفاع روسیه، دو بمب افکن Tu-95MS، همراه با دو جنگنده Su-35S و یک هواپیمای سوخت رسان IL-78 روی دریای شرقی صربستان و اقیانوس قطب شمال به پرواز درآمدند تا در مانور نظامی ووستوک ۲۰۱۸ حضور یابند.

جنگنده Xian JH-7

در نهایت، برای اولین بار نیروهای چینی نیز در مانور نظامی ووستوک حضور یافتند. بر اساس گزارش های اولیه، ۳.۵۰۰ نیروی چینی در کنار ۵۰ فروند هواپیمای جنگی در این مانور نظامی مشارکت دارند که تعدادی از آن ها در این ویدیو به نمایش در می آیند. این هواپیماهای بال ثابت از نوع جنگنده بمب افکن های Xian JH-7  بوده و در حال عملیات پشتیبانی از نیروهای خودی روی زمین دیده می شوند. هلی کوپتر شبیه زنبوری که بدنبال آن در ویدیو دیده می شود از نوع هلی کوپتر سبک تهاجمی Harbin Z-19 است و دو هلی کوپتر دیگر نیز از نوع هلی کوپترهای تهاجمی Harbin Z-9W هستند.

بزرگ ترین مانور نظامی روسیه بعد از پایان جنگ سرد

سیستم دفاع موشکی اس ۴۰۰ روسیه؛ سامانه‌ای بسیار خوفناک‌تر از حد تصور

موشک کروز قدرتمندی که در زمین، صخره و بتن نفوذ می کند

سیستم دفاع موشکی اس-۵۰۰ روسیه؛ خوفناک ترین و پیشرفته ترین در نوع خود

منبع: popularmechanics
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود