پاسخ دندانپزشکان به ۸ سوال مهم و متداول شما در مورد سلامت دندان

پاسخ دندانپزشکان به ۸ سوال مهم و متداول شما در مورد سلامت دندان

دندان یکی از مهم ترین اجزای صورت است که شرایط خوب یا بد آن تاثیر زیادی در زیبایی چهره شما دارد. سلامت و زیبایی دندان یکی از دغدغه های اصلی امروزی افراد به شمار می آید و این امر دلایل متعددی دارد. در ابتدا باید اذعان کرد که وضعیت نامناسب دندان ها همواره با درد دندان همراه است که یکی از بدترین انواع درد محسوب می شود. علاوه بر این، عدم توجه به سلامت دهان و دندان می تواند زشتی دندان ها را در پی داشته باشد که بر زیبایی صورت افراد تاثیر بسزایی خواهد گذاشت.

دهان و دندان

بوی بد دهان ، مشکلات گوارشی و مواجه شدن با مشکل در خوردن غذا نیز از دیگر عوارض توجه نکردن به سلامت دهان و دندان و داشتن دندان هایی ناسالم است. بدین ترتیب اکثر افراد سعی دارند که بهترین مراقبت را از دندان های خود به عمل آورده و همواره به دنبال رعایت بیشترین توصیه های مراقبتی نسبت به دهان و دندان خود هستند. در ادامه این مطلب قصد داریم شما را در جریان ۸ سوال عمده و مهمی که معمولاً افراد در مورد دندان های خود دارند و پاسخ دندانپزشکان به آن ها قرار دهیم.

۱- چگونه باید بر ترس از دندانپزشکی رفتن غلبه کرد؟

دهان و دندان

تقریباً همه از دندانپزشکی رفتن می ترسند و این موضوع کاملاً قابل درک است زیرا دندانپزشکان ناگزیر وارد حریم خصوصی شما شده و همه کارهای دردناک آن ها در درون دهان شما رخ می دهد. برای غلبه بر ترس از دندانپزشکی نکات زیر را مورد توجه قرار دهید:

  • مهم ترین چیز این است که صبر نکنید تا درد دندانتان غیرقابل تحمل شود. اگر به مرحله ای برسید که درد دندان غیرقابل تحمل شود و یا بعد از چند روز دندان درد به دندانپزشک مراجعه کنید، دیگر داروهای بیحس کننده تاثیر چندانی روی دندان شما ندارند. بدین ترتیب مدت حضور شما در مطب و پروسه معاینه و درمان طولانی شده و این موضوع بیش از پیش شما را عصبی خواهد کرد.
  • از مصرف داروهای مُسکن قوی یا نوشیدن قهوه و نوشیدنی های انرژی زا قبل از مراجعه به دندانپزشک خودداری کنید زیرا این مواد خوراکی تاثیر داروهای بیحس کننده را کاهش می دهند. سعی کنید بدون مصرف دارویی خاص خود را به دندانپزشک برسانید یا دستکم برای کاهش اضطراب خود چای سبز بنوشید. به نوشیدن الکل فکر نکنید زیرا الکل هم اثر داروهای بیحس کننده را کاهش داده و هم درد دندان را افزایش می دهد.
  • برای درمان خود برنامه ریزی داشته باشید و از ساده به سمت پیچیده حرکت کنید. توصیه می شود که ابتدا با تمیز کردن و جرم گیری شروع کنید و سپس سراغ درمان کانال ها، اعصاب کشی و کشیدن دندان بروید.
  • سعی کنید صبح ها نزد دندانپزشک بروید. این کار باعث کاهش اضطراب می شود زیرا بلافاصله بعد از بیدار شدن به سراغ دندانپزشک رفته و این موضوع باعث می شود که وقت زیادی برای نگرانی و استرس نداشته باشید. علاوه بر این، احساس درد در هنگام عصر قوی تر و شدیدتر است.

۲- چرا کرم خوردگی روی دندان ظاهر می شود و چگونه می توان از آن جلوگیری کرد؟

دهان و دندان

به عبارت ساده، نحوه شکل گیری کرم خوردگی روی دندان ها بدین ترتیب است: ابتدا یک ماده اسیدی روی دندان شکل می گیرد که می تواند در نتیجه یک باکتری تولید کننده اسید یا خوردن غذایی با خاصیت اسیدی بالا باشد. محیط اسیدی باعث محروم شدن مینای دندان از دستیابی به مواد معدنی و آسیب رسیدن به ساختار آن می شود. رفته رفته کرم خوردگی روی مینای دندان شکل می گیرد و هر روز عمیق و عمیق تر می شود. با رعایت نکات زیر می توان از کرم خوردگی دندان جلوگیری کرد:

  • با تعهد کافی از دندان های خود مراقبت کرده و مواد معدنی مورد نیاز مینای دندان را در اختیار آن قرار دهید. این کار با غوطه ور کردن مینای دندان در محلول های حاوی مواد معدنی خاص که در داروخانه ها یافت می شود انجام می گیرد.
  • اجازه ندهید دندان هایتان برای مدت طولانی در محیط اسیدی باقی بمانند.به یاد داشته باشید که پس از خوردن شکلات یا نوشیدنی های شیرین گازدار، حتماً دهان خود را با محلول های شستشوی دهان بشویید. اگر به این ترکیبات دسترسی نداشتید کمی آب بنوشید و دهانتان را با آب تمیز کنید.
  • قبل از خوابیدن یا بعد از مسواک زدن، نوشابه های گازدار، آبمیوه و یا دیگر نوشیدنی های شیرین مشابه ننوشید. در طول شب معمولاً بزاق دهان ترشح نمی شود و این بدان معناست که فرآیند عدم دسترسی مینای دندان به مواد معدنی به مدت ۸ ساعت ادامه خواهد داشت. قبل از رفتن به رختخواب و بعد از مسواک زدن فقط می توانید آب بنوشید.

۳- چگونه می توان به درستی از دندان ها مراقبت کرد؟

دهان و دندان

با یک مسواک با درجه سختی متوسط روزی دو بار و هر بار بیشتر از ۳ دقیقه دندان هایتان را مسواک بزنید. مسواک های نرم برای افراد با دندان های حساس مناسبند. نکته مهم این که هر دندان را از تمامی جهات تمیز کرده و سعی کنید به صورت جارویی، مسواک را از بالا به سمت پایین بکشید. معمول ترین اشتباه افراد در مسواک زدن این است که از راست به چپ مسواک می زند که در نتیجه آن باکتری ها و جرم بیشتر به زیر لثه و فضاهای خالی اطراف دندان می رود.

  • اگر در درون دهان خود بریس، تاج دندان یا ایمپلنت دارید توصیه می شود که پس از مسواک زدن با مسواک معمولی، از یک مسواک کوچک برای تمیز کردن بیشتر دندان های خود استفاده کنید.
  • مهم است که هر ۶ ماه یک بار به دندانپزشک مراجعه کرده و یک تمیز کاری حرفه ای روی دندان های خود انجام دهید. حتی اگر به خوبی و به دفعات مناسب نیز مسواک می زنید، در درون دهان نقاطی وجود دارند که تنها یک شخص حرفه ای می تواند به آن نقاط دسترسی داشته باشد. همچنین دندانپزشک می تواند کوچکترین مشکلات دندانی را کشف کرده و در همان مراحل اولیه آن ها را رفع نماید.
  • یادتان باشد که هر دو تا سه ماه یک بار مسواک خود را عوض کنید. بعد از مراجعه به دندانپزشک و تمیز کردن دندان ها نیز حتما از شر مسواک قدیمیتان خلاص شوید. بعد از یک سرماخوردگی شدید نیز باید مسواکتان را عوض کنید. مسواک های الکتریکی می توانند نقش مهمی در تشویق کردن افراد به مرتب مسواک زدن داشته باشند اما یک مسواک معمولی نیز می تواند به خوبی دندان های شما را تمیز سازد.

۴- چگونه می توان یک خمیردندان خوب انتخاب کرد؟

دهان و دندان

مهم ترین نکته در مورد مسواک زدن این است که آن را با یک تکنیک درست انجام دهید. اگر تنها برای ۳۰ ثانیه مسواک می زنید پس استفاده از بهترین و گرانقیمت ترین خمیردندان ها نیز بیفایده خواهد بود. اگر دندان های شما هیچ مشکلی مانند حساسیت زیاد، خونریزی لثه و غیره ندارید پس می توانید از هر خمیردندانی بغیر از انواع ساینده استفاده کنید. اگر دندان های شما مشکل خاصی دارند بهتر است با یک متخصص صحبت کرده و با مشاوره او بهترین خمیر دندان را انتخاب کنید. یکی از فاکتورهای مهم در انتخاب خمیردندان، غلظت فلوراید در آب های منطقه محل زندگی شماست.

بهترین غلظت فلوراید در آب حدود ۰.۷ تا ۱.۲ میلی گرم بر لیتر است. اگر میزان غلظت فلوراید در آب مصرفی شما کمتر از این مقدار است پس بهتر خواهد بود که از خمیر دندان های حاوی فلوراید استفاده نمایید. فلوراید تنها ماده معدنی است که می تواند در جلوگیری از کرم خوردگی دندان موثر باشد. البته فلوراید می تواند به یک ماده سمی نیز تبدیل شود که مانند بسیاری از دیگر داروها مهم ترین نقش را در این موضوع میزان غلظت آن تعیین می کند. گفته می شود که فلوراید مضراتی نیز دارد اما تاکنون هیچ تحقیق علمی خاصی در این زمینه این موضوع را تایید نکرده است.

۵- چگونه می توان دندان ها را سفید کرد؟

دهان و دندان

در دنیای دندانپزشکی مولفه ای به نام ساییدگی نسبی عاج دندان (RDA) وجود دارد که از ۰ تا ۲۲۰ متغیر است. اگر خمیردندان شما خاصیت سفید کنندگی داشته باشد پس RDA آن بالاتر از ۷۰ خواهد بود که نشان می دهد ترکیبات ساینده زیادی در درون خمیر دندان مذکور وجود دارد. استفاده از این نوع خمیر دندان ها مانند استفاده از یک کاغذ سنباده برای ساییدن یک سطح است. از این رو برای استفاده هر روزه از این نوع خمیر دندان ها باید احتیاط کرد. اگر دندانهایتان حساس نیست یا مشکل خاص دیگری با دندان هایتان ندارید می توانید به صورت هر چند وقت یکبار از خمیر دندان های دارای RDA  بالا استفاده کنید، به خصوص اگر چای و قهوه زیادی می نوشید.

کسانی که دندان های حساسی دارند بهتر است از خمیر دندان های دارای RDA  پایین (حدود ۲۰ تا ۴۰) استفاده کنند. به یاد داشته باشید که سفید شدن دندان در نتیجه برداشته شدن جرم ناشی از نوشیدن چای و قهوه و کشیدن سیگار انجام می شود. استفاده دائم از خمیر دندان های سفید کننده باعث می شود که رنگ واقعی دندان های شما ظاهر شود که کمی متمایل به زرد است. سفید کردن دندان ها به طور کامل و با استفاده از یک سایه خاص تنها از عهده پزشک متخصص بر می آید.

۶- ترک خوردگی های روی دندان چیست و چرا باید آن ها را پر کنیم؟

دهان و دندان

ترک خوردگی های طبیعی روی دندان های آسیاب برای داشتن قدرت جویدن شکل گرفته اند. شکل آن ها برای گیر انداختن تکه های غذا و البته تولید مثل باکتری های فرساینده دندان کاملاً مناسب است. بدین ترتیب کرم خوردگی ها معمولاً ابتدا از این نقطه از دندان شروع می شوند. برای جلوگیری از شروع کرم خوردگی از این نقاط در دندانپزشکی ها معمولاً از اعمال فشار روی این قسمت از دندان استفاده می شود. این روش شامل تمیز کردن آن ها، باز کردن و پر کردنشان با مواد عایق خاص است. بدین ترتیب باکتری ها دیگر در این شکاف ها گیر نکرده و تولید مثل نمی کنند. این روش را می توان در هر سنی انجام داد.

۷- آیا استفاده از روکش دندان بی ضرر است؟

دهان و دندان

روکش های دندانی صفحات سرامیکی هستند که در درون مینا و در لایه خارجی دندان جایگذاری می شوند و استفاده از آن ها باعث بهبود ظاهر و رنگ دندان ها می شود. تا حدودی می توان این روکش ها را با ناخن های مصنوعی مقایسه کرد که با چسبی خاص به دندان چسبانده می شوند. دندانپزشک معمولاً لایه ای از مینای دندان شما را برداشته که از ۰.۵ تا ۰.۷ میلیمتر تجاوز نمی کند و تاثیر خاصی بر روی سلامت و کارکرد دندان شما ندارد.

روکش های دندانی می توانند کمک قابل توجهی به شما بکنند اگر:

  • بین دندان هایتان شکاف های بزرگی داشته باشید.
  • رنگ دندان شما متفاوت بوده و نتوان به راحتی آن را سفید کرد.
  • از شکل دندان های خود خوشتان نمی آید.

اگر فشار زیادی به دندان ها وارد شود این روکش فرو خواهد ریخت، به همین دلیل کسانی که دندان قروچه می کنند همواره با تخریب روکش های دندانی مواجه می شوند. همچنین اگر یکی از دندان های آسیاب خود را از دست داده اید (بغیر از دندان عقل) بهتر است از روکش استفاده نکنید زیرا نبود یک دندان قوی مانند آسیاب باعث بر هم خوردن نظم قفل شدن دندان ها در یکدیگر شده و فشار بسیار زیادی به دندان های جلویی وارد می شود که تخریب روکش دندان را در پی دارد.

۸- نبود طولانی مدت یک دندان در دهان چه عواقبی دارد؟

دهان و دندان

اگر یکی از دندان های شما به هر دلیل افتاده باشد، به شما توصیه می کنیم که سریعاً آن را با دندان مصنوعی جایگزین کنید. بسیاری دندان های از دست داده خود را به خاطر هزینه زیاد یا پیدا نبودن، جایگزین نمی کنند. با گذشت زمان، دندان های مجاور دندان افتاده حرکت کرده و هیچ فضایی برای تاج دندان یا ایمپلنت جدید باقی نمی ماند. یکی از دندان های مجاور نیز جای خالی را پر کرده و به سمت جلو خم می شود. بدین ترتیب برای حل مشکل به یک درمان ارتودنسی بسیار پرهزینه نیازمند خواهید شد.

دهان و دندان

یکی از دلایل ایجاد چین و چروک و شکاف در کناره لب ها، علاوه بر پیری، از دست دادن یک یا تعداد بیشتری از دندان های آسیاب است. خم شدن این قسمت از لب به سمت داخل نشان دهنده این است که فرد یک یا تعداد بیشتری از دندان های آسیاب خود را از دست داده است. بدین ترتیب از دست دادن دندان های آسیاب و جایگزین نکردن آن ها می تواند ظاهر صورت شما را به کلی تغییر دهد.

در پایان به یاد داشته باشید که عامل اکثر مشکلات دندانی، رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان است.

۱۰ تصور و باور نادرست در مورد مراقبت از دندان ها که دیگر منسوخ شده اند

قبل از «بلیچینگ» یا سفیدکردن دندان ها لازم است به چه نکاتی توجه کنیم؟

۷ نشانه مهم بیماری های غیر دندانی که بر روی دندان ها ظاهر می شوند

۶ عادت بهداشتی که نمی دانید به دندان هایتان آسیب می زنند

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
یک نظر

ورود

  • مسعود فروردین ۱۷, ۱۳۹۸

    سلام من دندونم نیاز به عصب کشی داشته اما دکتر عصب کشیش نکرده و پرش کرده الان بعده۲سال دندونم اومده درد فکر کنم از عصب کشیه که انجامش نداده بوده.حالا باید چیکار کنم