از ثروت تا خوش‌بینی؛ نگاهی به مسائل روزمره‌ای که مشکلات روحی انسان را تشدید می‌کنند

از ثروت تا خوش‌بینی؛ نگاهی به مسائل روزمره‌ای که مشکلات روحی انسان را تشدید می‌کنند

بنا بر گزارشات علمی، بیش از ۳۰ درصد جمعیت جهان از اختلالات اضطراب و انواع مختلف ترس‌ و فوبیا رنج می‌برند.

بد نیست بدانید تقریبا همه اتفاقاتی که فرد در طول روز با آنها مواجه می‌شود ممکن است در روح و روان او اثر منفی داشته باشد. به‌طور مثال، انگل‌هایی که به واسطه حیوانات خانگی وارد زندگی بشر می‌شوند می‌توانند وحشت‌زدگی (حمله پانیک) بدنبال داشته باشند. یا فعالیت‌های شدید یک ورزشکار ممکن است سبب ترشح زیاد هورمون‌های استرس بشود.

در زندگی انسان عوامل گوناگونی ممکن است به سلامت روح و روان او ضربه وارد کند که شاید از آنها بی اطلاع باشید. به همین خاطر در ادامه برخی از آنها را معرفی کرده‌ایم و توضیح داده‌ایم که چگونه می‌توانند اثرات بد روی زندگی ما داشته باشند.

۱- خرید

از گربه تا خوش‌بینی؛ نگاهی به مسائل روزمره‌ای که مشکلات روحی انسان را تشدید می‌کنند

خرید کردن و حراج‌های سالانه یا فصلی مردم را دیوانه می‌کند. هر سال ویدئوهای مختلفی از جنگ و دعوای مردم در بلک‌فرایدی در اینترنت منتشر می‌شود که نشان می‌دهد مردم برای قیمت ارزان اجناس حاضرند هر کاری بکنند.

به گفته دانشمندان، قیمت پایین اجناس و کالاها در راستای حراج‌های سالانه باعث فعال شدن بخشی از مغز می‌شود که مسئول خوشحالی و لذت است. به همین خاطر درست در لحظه‌ای که به این خوشحالی رسیده‌اید اما می‌بینید در جلوی چشمان شما یک نفر دیگر در حال برداشتن جنس موردعلاقه‌تان است، دوز بالایی از کورتیزول (هورمون استرس) به خون پمپاژ می‌شود؛ در نتیجه فرد کنترل خود را از دست خواهد داد.

پیشنهاد درمانی: اگر با شنیدن کلمه «حراج» تپش قلبتان بالا می‌رود یا به خرید کردن اعتیاد دارید و زندگی بدون خرید برایتان بی‌مفهوم است، توصیه می‌کنیم آنلاین خرید کنید.

۲- گربه‌ها

از گربه تا خوش‌بینی؛ نگاهی به مسائل روزمره‌ای که مشکلات روحی انسان را تشدید می‌کنند

Toxoplasmosis نوعی بیماری استوایی که است توسط تک‌یاخته‌ای به نام toxoplasma gondii از حیوان به انسان منتقل می‌شود. این انگل به واسطه گربه‌های دوست‌داشتنی ما وارد زندگیمان می‌شوند. البته باید بدانید که سگ‌ها هم این انگل را دارند اما از سگ به انسان منتقل نمی‌شود و عامل آن فقط گربه‌ها هستند.

بر اساس گزارشات علمی، ۱.۳ درصد از ساکنین کره زمین به انگل توکسوپلاسموسیس آلوده هستند. اما در افرادی که سیستم ایمنی قوی دارند و بدنشان سالم است، این انگل هیچ نقش و ضرری ندارد.

اما آن دسته از افرادی که خیلی بدن سالمی ندارند و در تماس با گربه‌ها مراتب بهداشت را رعایت نمی‌کنند، به واسطه انگل Toxoplasmosis مشکلات روانی پیدا می‌کنند. این انگل می‌تواند خطر افسردگی، شیزوفرنی و حتی اختلال دو قطبی را افزایش دهد.

از همه عجیب‌تر اینکه این انگل خطر تصادفات جاده‌ای را نیز افزایش می‌دهد.

پیشنهاد درمانی: برای پیشگیری از انتقال این انگل خطرناک توصیه می‌کنیم حتما گربه خانگی خود را واکسن بزنید تا هم سلامت خود حیوان تضمین شود و هم شما از خطرات احتمالی برخی انگل‌ها و عفونت‌ها در امان باشید.

۳- ورزش کردن

از گربه تا خوش‌بینی؛ نگاهی به مسائل روزمره‌ای که مشکلات روحی انسان را تشدید می‌کنند

ورزش‌های سنگین می‌تواند برای سیستم ایمنی بدن بسیار خطرناک باشد و دلیل آن هم هورمون‌ها هستند. تمرینات خسته‌کننده باعث ترشح بیش از حد آدرنالین و کورتیزول می‌شود. این امر نیز بی‌خوابی بدنبال خواهد داشت. اگر تمرینات ورزشی سخت همیشگی و پشت‌سر هم باشند باعث آسیب دیدن سیستم عصبی بدن خواهد شد.

پیشنهاد درمانی: فعالیت‌های جسمانی باید هم‌رده توان بدنی هر فرد باشد. همچنین، فعالیت‌های ورزشی متعادل می‌تواند میزان ترشح هورمون استرس را کاهش دهد، باعث خوش‌خلقی فرد شده و خوابی راحت را برای او فراهم نماید.

۴- موسیقی

افرادی که عادت دارند با هدفون و موسیقی خود را از محیط اطراف جدا کنند، ۸ مرتبه بیشتر از بقیه مردم در معرض ابتلا به افسردگی قرار دارند. البته نسبت افسردگی و گوش کردن موسیقی بسیار پیچیده است. هنوز دانشمندان نمی‌دانند آیا قطع ارتباط با جهان بیرون به واسطه موسیقی گوش کردن با هدفون سبب بروز افسردگی می‌شود یا افسردگی باعث می‌شود تا فرد به موسیقی پناه برده و با جهان بیرون قطع ارتباط کند!

۵- رژیم غذایی گیاهخواری

محققان آلمانی بدنبال بررسی‌های خود به این نتیجه رسیده‌اند که رژیم غذایی گیاهخواری باعث افزایش خطر ابتلا به افسردگی، اضطراب، جوع گاوی و خودبیمارانگاری (مالیخولیا) می‌شود. شاید این امر بدنبال کمبود انواع ویتامین‌ها و اسیدهای چرب اشباع نشده باشد که در منابع غذایی حیوانی یافت می‌شود.

پیشنهاد درمانی: سعی کنید رژیم غذایی متنوعی داشته باشید. خوب است بدانید مصرف ماهی تا حد زیادی از اضطراب پیشگیری می‌کند.

۶- اینترنت و ایمیل

چک کردم مداوم ایمیل‌ها و پیغام‌ها باعث تشدید اضطراب می‌شود. در ادامه هم ممکن است به افسردگی منجر شود. حجم زیاد اطلاعاتی که در آن واحد به شخص می‌رسد سبب افسرده شدن او خواهد شد.

بر اساس آخرین تحقیقات، تقریبا ۳۰ درصد از جوانان امروز انواع مختلف افسردگی را تجربه کرده‌اند.

پیشنهاد درمانی: دانشمندان معتقدند ارتباط‌های رو در رو و حضوری در درمان افسردگی و اضطراب نقش بسیار مهمی دارند. همچنین سعی کنید هر چند روز یک بار از موبایل و دیگر وسایل الکترونیک دوری کنید تاببینید تا چه اندازه در بهبود روحیه‌تان نقش دارد.

خوش بینی

خوش‌بینی بیش از حد می‌تواند به سلامت روان شما آسیب برساند. برای این مشکل نام مخصوصی هم انتخاب شده: خوش‌بینی مسموم.

مشکل این افراد در این است که به جای درست کردن اوضاع و خودشناسی، دست روی دست می‌گذارند تا شرایط خودش درست شود! این انتظار و تحملِ بیمارگونه باعث ناامیدی شده و در نهایت ناراحتی‌های روحی ایجاد خواهد کرد. در نهایت هم به افسردگی ختم خواهد شد.

پیشنهاد درمانی: برای تحقق اهداف خود تلاش کنید. بدنبال کسب درآمد بیشتر و ایجاد تحول و تغییر در زندگی خود باشید. با هیچ‌کاری نکردن چیزی درست نمی‌شود.

ثروت

برخلاف باور عموم، پول و ثروت تضمین‌کننده آرامش و خوشبختی نیست. برعکس، دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند کودکانی که در خانواده‌های ثروتمند رشد کرده‌اند بیشتر از بقیه در معرض بیماری‌های روانی قرار دارند. دلیلش هم انتظارات بسیار زیاد والدین از فرزندانشان است.

این کودکان اغلب آسیب‌پذیری و زودرنجی بالا و اعتماد به نفس پایینی دارند.

کم آبی بدن

جالب است بدانید که کم آبی بدن می‌تواند روی خلق‌وخوی شما اثر منفی بگذارد و افکار نادرستی در مغزتان شکل بگیرد. تشنگی تنها شاخص کم آب شدن بدن نیست. وقتی فرد از مصرف آب و نوشیدنی امتناع می‌کند احتمالا دچار کم‌آبی شده است.

برخی از تحقیقات علمی ثابت کرده‌اند که کم آبی (حدود ۱.۵ درصد) سبب از از بین رفتن تفکر سالم شده و استرس و اضطراب را افزایش می‌دهد. بعلاوه، زنان بیشتر از مردان در معرض کم‌آبی قرار دارند.

پیشنهاد درمانی: پیشنهاد متخصصان برای پیشگیری از این مشکل نوشیدن ۱.۵ تا ۲ لیتر آب در روز است. این مقدار آب را می‌توانید از میوه‌ها یا سبزیجات تازه هم تامین کنید.

حقوق کم 

درآمد کم نیز همچون درآمد بالا می‌تواند اختلالاتی همچون افسردگی، اضطراب و بعضا حتی تمایل به خودکشی را در فرد ایجاد کند. تحقیقاتی که به مدت سه سال در آمریکا روی چندین خانواده صورت گرفت، مشخص کرد کاهش درآمد افراد باعث کم شدن میزان رضایت آنها از زندگی می‌شود و می‌تواند عواقب روانشناختی زیادی بدنبال داشته باشد.

۱۱- مدل راه رفتن

مشکلات روحی و روانی

شاید برایتان عجیب باشد اما مسایل روحی و روانی روی راه رفتن و فرم بدن افراد تاثیر مستقیم دارد. افرادی که خوشحال نیستند و رضایت کاملی از زندگی ندارند عموما شانه‌های افتاده دارند، سرشان پایین است، شکم خود را بیرون می‌دهند و پاهایشان را روی زمین می‌کشند. برعکس این مساله هم مصداق دارد، یعنی اگر عادت دارید به این شکل راه بروید، بدانید که به تدریج خسته و افسرده خواهید شد.

اگر صاف، کشیده با شانه‌های صاف و سر رو به بالا راه بروید، خوشحالی بیشتری را تجربه خواهید کرد.

پیشنهاد درمانی: همیشه این را در ذهن داشته باشید که حالت ایستاد و راه رفتن شما در روحیه‌تان اثر مستقیم دارد.

۱۲- عکس برای شبکه‌های اجتماعی

مشکلات روحی و روانی

تلاش برای گرفتن عکس مناسب و جذاب برای همرسانی در شبکه‌های اجتماعی می‌تواند در سلامت روحی شما تاثیر منفی داشته باشد. بسیاری از مردم برای ثبت یک عکس زیبا لحظه‌های شاد زیادی را در زندگی خود از دست می‌دهند. به این خاطر که خاطره آن لحظه‌ها به هیچ عنوان در ذهن ثبت نمی‌شوند و به همان اندازه که عکس‌ها جعلی و دروغین هستند، خاطره آن لحظه‌ها هم برای مغز دروغین و غیرواقعی خواهد بود.

پیشنهاد درمانی: در کنار دوستان و لحظه‌هایی که اوقات خوشی را تجربه می‌کنید موبایل خود را کنار بگذارید و از زندگی لذت ببرید.

منبع: brightside
دیجیاتو
۲ نظر

ورود

  • سهیل مهر ۱۱, ۱۳۹۷

    همین اعتیاد به سلفی گرفتن بدون فکر باعث شد ی زن جوان و مادر در دریا غرق بشه تازه ی نفر دیگه هم که به کمکش رفت از دنیا بره
    فقط با یک سلفی بی جا و غیر ضروری

  • someone مهر ۱۱, ۱۳۹۷

    به نظرم حرفی که درمورد گیاهخواری زدید چرت محضه ، چونکه گیاهخواری باعث شد زندگی بهتری و آسوده تری داشته باشم. تنها افسردگی ای که ممکنه بگیریم ، افسردگی از دیدن رفتار وحشیانه مردم با حیووناست.