ارتباط اثربخش در محل کار را بیاموزید؛ از بین بردن نگاه جنسیتی به زنان

ارتباط اثربخش در محل کار را بیاموزید؛ از بین بردن نگاه جنسیتی به زنان

فارغ از اینکه یک کارمند ساده یا مدیر هستید برای اینکه در جلسه‌های کاری بتوانید ایده‌ها و نظرات خود را مطرح کنید باید بیاموزید که چگونه تاثیرگذار باشید. این مساله برای زنان بیشتر اهمیت دارد زیرا در سراسر دنیا نگاه جنسیتی به این قشر از جامعه وجود دارد و قابل انکار هم نیست.

البته این ویژگی برای مدیران تقریبا ضروری است زیرا بسیار مهم است که به درستی بتوانند اعضای گروه خود را در مسیر درست هدایت و راهنمایی کنند.

تاثیرگذار بودن به چه معناست؟ در مشاغل حرفه‌ای به ظرفیت یا قدرتی گفته می‌شود که یک نفر برای قانع و مجاب کردن دیگران برای انجام کاری یا به کرسی نشاندن نظر خود از آن استفاده می‌کند.

به زبان ساده، ارتباط موثر یا ارتباط اثربخش یعنی یک نفر بتواند فردی دیگر یا تیم کاری را از نقطه الف به نقطه ب برساند.

موقعیت شغلی بالا می‌تواند عامل مهمی برای اینفلوئنسر بودن باشد اما شرط کافی نیست. به این معنی که هر کسی در هر موقعیتی می‌تواند اثرگذار باشد و دیگران را تحت تاثیر ایده‌ها و نظرات خود قرار دهد.

در این مسیر شاید بد نباشد بدانید که زنان در مسیر برقراری ارتباط‌موثر در شغل خود راهی ناهموار و سخت‌تر از مردان را پیش رو دارند. زیرا آنها در ابتدای امر باید توانایی خود را فارغ از جنسیتشان به مردان ثابت کنند و سپس بتوانند آنها را برای اجرای طرح یا ایده قانع و مجاب کنند. در اینجا شاید بد نباشد یادآوری کنیم که مبحث جنسیت از جنس بسیار متفاوت است. جنسیت شامل نقش‌های اجتماعی و رفتارهایی است که فرهنگ و جامعه برای جنس‌ها قائل می‌شود. این نقش‌ها دامنه انتظارات رفتاری از جنس‌های (مرد و زن) را مشخص می‌کند.

در همه جای دنیا بین زنان و مردان فرق گذاشته می‌شود و این رفتار به کشور یا فرهنگ خاصی محدود نیست.

با این تفاسیر شاید بد نباشد با چندین استراتژی کاربردی برای اثرگذار بودن در شغل خود آشنا شوید تا بواسطه آنها بتوانید با اعتماد به نفس بیشتری حرف‌هایتان را به زبان بیاورید.

۱- انگیزه خود برای تاثیرگذار بودن را افزایش دهید

اولین قدم برای برقراری ارتباط موثر در شغل اشتیاق و تلاش است. اول باید بخواهید که نظرات، ایده‌ها و طرح‌های خود را مطرح کنید و سپس برای دستیابی به آنها بدنبال یافتن روش‌های صحیح و اصولی باشید.

اگر برایتان فرقی نمی‌کند که نظرات خود را بگویید یا نه، توصیه می‌کنیم حتما دلیل آن را پیدا کنید زیرا این مساله در کار چندان خوشایند نیست.

ارتباط اثربخش در محل کار را بیاموزید
مهارت سخنرانی و مهارت ارائه، مهارت گوش دادن، مهارت اسلایدسازی، تسلط کلامی و هر آنچه که معمولاً از آن حرف می‌زنیم، هیچ‌کدام هدف نیستند. بلکه ابزارهایی هستند که قرار است به اثربخشی ارتباط کمک کنند.

۲- به یاد داشته باشید که در محل کار شما «شایسته سالاری» جریان ندارد

مراقب باشید در این طرز فکر اشتباه گرفتار نشوید که اگر زیاد و سخت کار کنید حتما پاداش خواهید گرفت و تشویق خواهید شد. در محل کار همیشه رقابت‌های جدی و واقعی در جریان است. این رقابت‌ها برای رشد و پیشرفت و شما کاملا ضروری هستند. اما این را هم به یاد داشته باشید که باید فوت و فن شناساندن صحیح خود و ترفیع گرفتن را بیاموزید و نگاه‌ها را به کارهای عالی خود جلب کنید.

۳- همیشه اطلاعات و دانش خود را به‌روزرسانی کنید

این روزها به لطف تکنولوژی بسیار راحت است که مهارت‌های یادگیری خود را توسعه بدهیم و همیشه و در هر حال مشغول مطالعه باشیم. دوره‌های آموزشی آنلاین، بلاگ‌ها، کتاب‌های الکترونیکی و وبینارها و حتی ویدئوهای آموزشی بیشماری در وب وجود دارند که به کمک آنها می‌توانید در زمانی کوتاه جایگاه شغلی خود را ارتقا دهید.

همیشه پیگیر خبرها و تغییر و تحول‌های مربوط به شغل خود باشید و اجازه ندهید اطلاعاتی از زیر دستتان در برود.

۴- به توانایی‌های خود ایمان داشته باشید

وقتی همیشه به‌روز باشید و اطلاعاتتان آپدیت باشد، می‌توانید اعتبار زیادی نزد همکاران یا مدیر خود کسب کنید. قدم بعدی این است که شهامت نمایش دادن این دانش را پیدا کنید.

خبر ناراحت کننده در این رابطه این است که زنان در بیشتر رقابت‌ها نادیده گرفته می‌شوند. آمار جهانی در این رابطه نشان می‌دهد یک زن زمانی استخدام خواهد شد که ۱۰۰ درصد شرایط کاری را داشته باشد. این در حالیست که مردان با برخورداری از ۶۰ درصد ویژگی‌های موردنظر می‌توانند به استخدام یک کمپانی در بیایند.

ارتباط اثربخش در محل کار را بیاموزید
به یاد داشته باشید همه‌ی ما از سطح درک یکسانی برخوردار نیستیم. بخشی از این تفاوت‌ها به تجربه‌ها و آموزش‌های متفاوت و بخشی دیگر به تفاوت در توانایی‌های شناختی مغز ما بازمی‌گردد.این تفاوت هم، می‌تواند به مانعی برای ارتباط اثربخش و نیز منبعی برای ایجاد سوءبرداشت‌ها تبدیل شود.

۵- حل مشکلات «مهم» را در اولویت کارهای خود قرار دهید

یکی از ویژگی‌های بارز زنان که به آن می‌بالند توانایی انجام چند کار به طور همزمان، تکمیل آنها و کمک به دیگران است. اما خوب است بدانید اگر در انجام چنین کاری بسیار خبره باشید، احتمال اینکه کارهای بی‌ارزش زیادی به شما سپرده شوند زیاد خواهد بود.

در مواقعی که اجازه «نه» گفتن ندارید، توصیه می‌کنیم مسایل «مهم» را در اولویت رسیدگی قرار دهید. بهترین کاری که در این زمینه می‌توانید انجام دهید این است که نقاط ضعف کار یا مدیر خود را پیدا کنید و برای حل آنها بدنبال راهکار باشید.

با یافتن مشکلات واقعی شغل که شرکت شما را از پیشرفت باز می‌دارند و ارائه راهکار اثربخش می‌توانید تاثیرگذار بودن خود را به همه ثابت کنید.

۶- یاد بگیرد چه زمانی باید خصلت‌های ارتباطی مردانه و چه زمانی ویژگی‌های زنانه خود را به نمایش بگذارید

تعادل داشتن در ارتباط‌های کاری و اجتماعی بسیار مهم است. در اغلب مواقع رفتارهای زنانه مورد قضاوت اطرافیان قرار می‌گیرد.

مردم ممکن است رفتار یک زن را بسیار پرخاشگرایانه، دستوری، رقابتی یا حتی بیش از حد گرم، صمیمی و نگران تلقی کنند –  این در حالیست که ممکن است این افکار هرگز درست نباشند.

در محیط کار برای یک زن چندان خوب نیست که خشم خود را نشان دهد. این در حالیست که مردان با آزادی بیشتری می‌توانند عصبانیت و خشم خود را نمایش دهند. به همین خاطر ارتباط برقرار کردن برای زنان در چنین فضای ناعادلانه‌ای چندان آسان نیست. اما آنها چگونه می‌توانند این معضل را حل کنند؟

باید آهسته و پیوسته توانایی‌های ارتباطی خود را به جایگاهی برسانید که مناسب شخصیت و محیط کار شماست.

در وهله اول باید خودشناسی کنید و از تغییرات جزئی آغاز کنید. به این ترتیب می‌توانید ارتباط‌های عمومی و اختصاصی خود را بهبود ببخشید. باید این را بیاموزید که چه زمانی زنانه و کی مردانه باید رفتار کنید تا بتوانید به هدف خود دست پیدا کنید.

پس از آن باید بیاموزید که چگونه در ارتباط‌های غیرکلامی موفق باشید. اثرگذار بودن‌های غیر کلامی شامل موارد زیر هستند:

  • تیپ و ظاهر
  • ژست
  • طرز برخورد
  • زبان بدن
  • لحن صحبت کردن و طریقه بیان کلمات

در مورد همه موارد بالا تحقیق کنید و ببینید بر اعتبار شغلی شما چه تاثیری می‌توانند داشته باشند. وقتی با اعتمادبه‌نفس ظاهر شوید، لباس‌های مناسب بپوشید، شمرده و خوانا صحبت کنید و لحن دوستانه داشته باشید، بسیار حرفه‌ای‌تر به نظر خواهید رسید و در نتیجه اعتبار بیشتری در نظر مخاطب پیدا خواهید کرد.

ارتباط اثربخش در محل کار را بیاموزید
در اغلب مواقع رفتارهای زنانه مورد قضاوت اطرافیان قرار می‌گیرد.

۷- آمادگی و تمرین کردن برای موفق بودن ضروری است

همانند ورزشکاران باید برای آموختن مهارت‌های جدید تلاش و تمرین زیادی داشته باشید. عادت‌های مثبت به زندگی خود اضافه کنید و از هر فرصتی برای خودشناسی استفاده کنید.

رفتارها و عادت‌های مثبت جدیدی که آموخته‌اید را تمرین کنید. هر چه تمرین بیشتری داشته باشید، همان‌قدر در شغل و ارتباط‌های اجتماعی خود موفق‌تر خواهید بود.

۸- از کمک دیگران استفاده کنید

برای شناخت و پذیرش دیگران در محل کار تلاش خود را بکنید. تحقیقات علمی ثابت کرده‌اند وقتی زنان توسط بقیه مورد حمایت و تشویق قرار می‌گیرند بیشتر از زمانی که خودشان باعث ارتقاء موقعیت خود می‌شوند، در موقعیت آنها تاثیر دارد.

منظور این نیست که خودشناسی را کنار گذاشته و برای پیشرفت کاری خود تلاش نکنید، بلکه بهتر این است که در کنار این تلاش‌ها از حمایت هواداران و کسانی که کار شما را قبول دارند نیز نهایت استفاده را ببرید.

به این ترتیب، به موازات تلاش‌های سازنده شما در راستای خدمت‌رسانی بهتر و مفیدتر به شغلتان، اطرافیان نیز با حمایت و تشویق خود می‌توانند روی تاثیرگذار بودن شما صحه بگذارند.

منبع: businessinsider
بدون نظر

ورود