آیا جنسیت‌زدگی و ضدیت با زنان یک بیماری اجتماعی است؟

آیا جنسیت‌زدگی و ضدیت با زنان یک بیماری اجتماعی است؟

جنسیت‌زدگی در باور عمومی ضدیت با زنان توصیف شده است و محققان این حوزه اعتقاد دارند که نگاه جنسیتی دو نوع خصمانه و خیرخواهانه دارد.

همان‌طور که از نام این نگاه‌ها می‌توان حدس زد، جنسیت‌زدگی خصمانه شامل سلطه‌جویی مردسالارانه و باورهای تحقیر آمیز نسبت به زن است که مرد را جنس برتر و زن را ضعیف تلقی می‌کند.

اما جنسیت زدگی خیرخواهانه نگاهی ملایم‌تر دارد؛ زن را موجودی زیبا و شکننده می‌بیند که باید از او حمایت کرد؛ که این باور هم با نوع خصمانه فرق چندانی ندارد زیرا در نگاه جنسیتی خیرخواهانه هم زن ضعیف و محتاج کمک تصور می‌شود.

اگر زن باشید نمونه‌های متعددی از نگاه جنسیتی به زنان را در جامعه دیده‌ و لمس کرده‌اید. این موقعیت را در ذهن تصور کنید: در ماشینی حضور دارید که راننده مرد است. راننده به ماشین جلویی چراغ می‌دهد که حرکت کند، اما خودروی جلویی هیچ واکنشی نشان نمی‌دهد و بی‌تفاوت مسیر خود را ادامه می‌دهد. اینجاست که راننده به احتمال زیاد (نه همیشه) این جمله را به زبان می‌آورد: «حتما زنِ که تکون نمی‌خوره!»

یا این موقعیت را تصور کنید: در تاکسی نشسته‌اید و راننده خیلی عادی رانندگی می‌کند تا اینکه به یک راننده زن می‌رسد، اینجاست که با گذاشتن دست روی بوق یا داد زدن از شیشه ماشین راننده زن را مجبور می‌کند که مسیر خود را تغییر دهد.

این مثال‌های بسیار ساده و سطحی از نگاه جنسیتی جامعه نسبت به زنان است. نمونه‌های ناراحت‌کننده زیادی در این رابطه وجود دارد که می‌توان به جرات گفت بیشتر زنان دست‌کم یک‌بار در زندگی خود آنها را تجربه کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: داستان هایی هولناک از تجاوز و سوء استفاده جنسی مقامات کره شمالی نسبت به زنان این کشور 

تبعیض و تفاوت جنسیتی در رابطه با میزان دستمزدهای دریافتی زنان و مردان نیز بسیار زیاد است و همیشه مورد بحث گروه‌های اقتصادی و اجتماعی قرار دارد. با اینکه شاید برخی از مردم این تفاوت را «هیاهویی برای هیچ» یا افسانه‌ ساختگی فمینیست‌ها بدانند اما باید بدانید که این تبعیض واقعی است و در اغلب کشورهای جهان وجود دارد.

برای اثبات این ادعا همین کافیست بدانید براساس گزارش «سازمان همکاری و توسعهٔ اقتصادی»، زنان در سراسر جهان در پست‌های تمام وقت به طور متوسط ۱۵ درصد کمتر از همتایان مرد خود دستمزد دریافت می‌کنند.

نرخ نابرابری دستمزد میان زنان و مردان در کشور هند، بدتر از دیگر نقاط جهان است. بر اساس آمار زنان شاغل در هند بطور متوسط ۵۶ درصد کمتر از مردان حقوق می‌گیرند. این در حالیست که بلژیک با ۳.۳ درصد تفاوت، بهترین وضعیت را در رابطه با این مقوله دارد.

بیشتر بخوانید: بر اساس یک تحقیق گسترده «هند» خطرناک ترین کشور برای زنان تشخیص داده شد

در این رابطه می‌توان گفت کشورهای با وضعیت اقتصادی و اجتماعی بهتر اقدامات موثرتری برای رفع تبعیض‌های شغلی میان زنان و مردان انجام می‌دهند.

جنسیت‌زدگی / ضدیت با زنان / خشونت علیه زنان

اما همان‌طور که در ابتدای مقاله هم گفتیم، تبعیض زنان و مردان در مسایل گوناگونی وجود دارد و همین باعث شده تا زنان اغلب بدنبال احیای حقوق خود باشند. در برخی کشورها حضور زنان در پست‌های مهم دولتی تعریف نشده و زنان حتی در صورت داشتن شایستگی لازم و کافی قادر نیستند از سد رقابت با همتایان مرد خود بگذرند و به آن مناصب دست یابند.

بیشتر بخوانید: زنان جسوری که سقف های شیشه ای را در هم شکستند؛ با ۲۰ زن پیشگام تاریخ آشنا شوید

این نگاه جنسیتی علاوه بر لطمه وارد کردن بر روحیه زنان می‌تواند مانع از شکل‌گیری بسیاری از فعالیت‌های سازنده در جامعه و حتی در سطح جهانی باشد. اگر بتوان این طرز فکر را به همه مردم جهان تزریق کرد که زن جنس دوم نیست، زن ضعیف نیست و توانایی‌های زن به اندازه مردان زیاد است، بدون شک دنیای زیباتری ساخته می‌شود.

متاسفانه نگاه جامعه بین‌المللی به زن اینگونه است که زنان یا کدبانو هستند یا فمنیست!

اگر خانمی در راستای احیای حق خود تلاش کند و اعتراضی را سر دهد، برچسب فمنیست به او زده می‌شود. اگر فقط به کارهای روزمره و ساده در زندگی رسیدگی کند، از منظر بسیاری از همجنسان خود به عقب‌مانده یا امل بودن متهم خواهد شد.

بیشتر بخوانید: کمپین نارنجی با هشتگ «نه به خشونت علیه زنان» از امروز تا ۲۰ آذر برگزار می شود

جنسیت‌زدگی / ضدیت با زنان / خشونت علیه زنان

در این راستا گفتنی است، رابطه عاشقانه زن و مرد همان‌قدر که منبع سرخوشی و احساسات صمیمانه است، به همان اندازه می‌تواند منبع خشونت علیه زنان هم باشد.

متاسفانه این باور غلط در میان عموم وجود دارد که مرد فقط از نظر جنسی به سمت زن کشیده می شود و این باعث آسیب‌پذیری مردان می شود. از این رو تصور می‌شود زنان می‌توانند با اغواگری و مکاری مرد را با مشکل مواجه کنند که این طرز فکر دقیقا از «زن‌ستیزی» و نگاه جنسیتی به زن ریشه می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: ۱۰ اختراع مهم و قابل توجهی که توسط زنان مخترع صورت گرفته است

تبعیض جنسیتی در واقع به هرنوع پیش‌داوری یا تبعیض بر اساس جنسیت فرد گفته می‌شود. در طول تاریخ این تبعیض اغلب در راستای فرودست کردن زنان به‌کار رفته است. به همین خاطر است که قابل پذیرش نیست زیرا زنان نیز همانند مردان انسانی با تمامی حقوق هستند و فقط بر اساس جنسیت نمی‌توان رفتارها یا آزادی‌های او را محکوم و محدود کرد.

بنابر گزارش مجمع جهانی اقتصاد، از میزان شکاف جنسیتی در زمینه برابری حقوق زنان و مردان نسبت به سال‌های گذشته کاسته شده است. اما برای رفع کامل این شکاف بیش از ۱۵۰ سال زمان نیاز است.

بیشتر بخوانید: پیکر زن همچون میدان نبرد؛ وقتی تجاوز به زنان یعنی پیروزی در جنگ

بر اساس آماری که در سال ۲۰۱۶ میلادی منتشر شده بود، ایران در زمینه شکاف جنسیتی در میان ۱۴۴ کشور در مجموعه ۴ شاخص در سکوی ۱۳۹ قرار دارد. در شاخص مربوط به فرصت های شغلی و اقتصادی ایران مقام ۱۴۰ را دارد. در مشارکت سیاسی رتبه ۱۳۶ را از آن خود کرده و در شاخص های مربوط به سلامتی و آموزشی به ترتیب در مقام های ۹۴ و ۹۸ قرار گرفته است. در واقع ایران به لحاظ رتبه در انتهای جدول شکاف جنسیتی قرار دارد.

این در حالیست که باید توجه داشت زنان نیمی از سرمایه انسانی هر کشور و فعالیت هر سازمان تجاری را تشکیل می دهند و هر جامعه ای از استفاده نکردن از توانمندی های زنان، زیان خواهددید.

بیشتر بخوانید: به پسران خود بیاموزید که به زنان احترام بگذارند

حالا این سوال پیش می‌آید که آیا جنسیت‌زدگی و ضدیت با زنان یک بیماری اجتماعی است؟ نادیده گرفتن زن در بسیاری از امور مهم زندگی، فرهنگ و سیاست چه تبعاتی را برای جامعه بدنبال خواهد داشت؟ آیا خود زنان نیز در بقای نگاه جنسیتی علیه خود نقش دارند؟ اگر پاسختان مثبت است، دیدگاه خود را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

از آزار جنسی علیه زنان چه می‌دانید؟

خشونت علیه زنان ؛ از ازدواج اجباری تا اتو کردن پستان و بریدن آلت تناسلی

۶ نظر

ورود

  • khosrow مهر ۱۳, ۱۳۹۷

    در حال حاضر تبعیض های سنگین و ظالمانه ای در دنیا بخصوص در کشورهای پیشرفته بر ضد مردان اعمال میشود. این تبعیض ها به طور قانون نوشته و قانون نانوشته در پذیرش دانشگاه ها، استخدام و در دادگاه ها کاملا مشاهده میشود. علت کم تر بودن حقوق هم به نوع کاری که عهده دار میشوند و نیز کیفیت کار مربوط هست که زنان معمولا ساده تر و کم درآمد تر را انتخاب میکنند و حقوق کار را همیشه دولت تعیین میکند و ربطی به تبعیض ندارد. در ایران هم بر خلاف جدول در کل وزنه ی تبعیض به نفع زنان سنگینی میکند. مثل سربازی، شروط تحمیلی ضمن عقد که مرد را در رودربایستی قرار میدهد و بسیاری را مال باخته کرده یا مهریه های سنگین (بدلیل رودربایستی و یا فریب) که بسیاری را در گوشه زندان انداخته. بانوان میتوانند هر چقدر که میخواهند پشت سر هم کنکور بدهند ولی مردان در صورت شکست باید روانه مرزها و جاده ها بشوند. ولی با این وجود فعالان حقوق زنان تبعیض های بیشتر و ظالمانه تری را برای مردها میخواهند و همچنان مظلوم نمایی میکنند.

    • محمد آذر ۴, ۱۳۹۷

      با نظرت تا حدود زیادی موافقم خیلی وقت ها اثر رسانه است که افراد فکر میکنند مورد تبعیض قرار گرفته اند فقط کافیه یک بار وارد فضای دانشگاه ما بشر و ببینید چه تفکری در رابطه با مرد ها وجود دارد به طور مثال خیلی جا ها اشتباهات زنان رو از بی تجربگی در کارها برداشت می کنند ولی اگه همون اشتباه در رابطه با بیمار توسط مرد انجام بشه تنبیه به شدت سختتری در انتظار دانشجو خواهد بود زنان زیادی هم به همین بهانه ها به مردان توهین می کنند چون خودشون رو مدافع حقوق زنان میدونن و فکر می کنن همیشه ی خدا حق با اونهاست این رو من حتی تو نحوه ی برخورد خانم ها با آقایان دیدم اگه ما به یه خانم سلام بکنیم از فرداش صد مدل فکر در رابطه با ما ایجاد میشه همین رفتار رو یک خانم با اقا داشته باشه نشان دهنده ادب اوت خانمه
      خوب چرا محض رضای خدا یکبار هم از این ور ماجرا قضیه رو نگاه نمی کنید تا ببینید این فقط یک تفکر هست که به شکل افراطی گسترش پیدا کرده

  • مهدی آذر ۴, ۱۳۹۸

    حقوق برابر؟! خود خدا هم حقوق برابر به زنان نداده

    • Ethan آذر ۴, ۱۳۹۸

      عزیز ، زن و مرد در قرآن برابر خوانده شده اند.
      اما در تورات و انجیل خیر چون زن رو دلیل هبوط انسان از بهشت به زمین میدونند و من فکر میکنم این حد از تبعیض در مورد زن ها که اغلب در کشور های اروپایی و آمریکا هستش (از لحاظ تعداد نه میزان) ریشه در همین موضوع دارد.

  • unknow آذر ۴, ۱۳۹۸

    سلام

    یه زمانی جوامع مردسالارانه بود الان بنظرم زن سالارانه هست
    دیدم هم فمینیست ها که مدافع زنان هستند چطوری تبلیغ زن سالاری می کنن
    طرف عاشق یک دختر شده بود ولی یجا باهم دعواشون میشه و میره از یک بزرگترش سوال می پرسه آیا زناهم اشتباه می کنن در جواب بهش میگه نه همیشه حق با اوناست
    زنان اکثرا شغل های راحت و سطح پایینُ میگیرن واسه همینم حقوق کمی بهشون داده میشه و وقتی یک کار بهشون داده میشه فقط همون کار ازشون انتظار میره ولی مردا وقتی یکار بهشون داده انتظار دارن توی همه بخش ها کمک کنن
    البته اینایی که میگم مربوط به کشورهایی مثله ایران نیست درواقع مربوط به کشورهای خارجی پیشرفته هست
    هرجا درگیری بین زن و مرد هست مهم نیست حق با کیه میزنن تو سر مرد
    اونا دست بلند بشه روی زن مهم نیست بخاطر چی بوده و آیا حق داشته یا نه و حتی اگر به بهانه از خود دفاع کردن باشه بازم حقُ میدن به زن و کلی مردُ جریمه می کنن
    کلی مرد یا پسر نوجوان یا جوان بخاطر تجاوز جنسی بهشون توسط زنانی که جنون جنسی دارن شکایت کردن اما شکایتشون به هیجا نرسید مقالش احتمالا توی سایت خودتون هست
    اما کافیه یک مرد به یک زن تجاوز کنه کاری می کنن که روزی هزاربار بگه غلط کردم
    یک ویدیو هم توی یوتیوب درست کردن از پسر بچه می خوان با دختری که کنارشون هست کارایی انجام بدن تا اینکه می رسه سیلی زدن ببینید چطوری ذهن پسرارو رشد می دن که در هر صورت حقُ به زن یا دختر بدن
    و برعکسشم درست کردن که باعث شد خیلی ها صداشون در بیاد و خیلی ها گفتن کو اون برابری بین زن و مرد که میگن

    الان تنها چیزی که خیلی بهانه می کنن حقوق گرفتن کمتر از مردان هست
    اگر حقوق برابر می خواین باید مثله مردا سخت کار کنید
    زنایی هستند خلاق و کار آفرین یا سخت کوش که دارن تو شرکت های نرم افزاری یا هرچیزی کار می کنن مثلا ساختمان سازی و یا کارگری دارن کار می کنن و به اندازه مردا کار می کنن و سختی کار میبینن و به اندازه مردا هم حقوق میگیرن
    زنانی خلاق و کارآفرین و میلیاردری هم هستند که شدن مدیر عامل شرکت
    اگر یک زن مثله یک مرد کار کنه و اشتیاق زیاد به کار از خودش نشون بده و خلاقیت به خرج بده چرا نباید بذارنش سره پست های مهم
    بعنوان مثال مدیر عامل شرکت amd یک شیرزنیه واسه خودش به تنهایی داره ۲ غول تکنولوژی شکست میده شرکتی که روبه ورشکستگی بود
    اینتلُ که شکست داده و فقط مونده انویدیا
    توی کار فرقی نمی کنه طرف زن باشه یا مرد مهم اینه که کارشو درست انجام بده
    شرکت یاهو یک زن اومد گند زد بهش اما ربطی به زن بودنش نداره
    شرکت مایکروسافت هم یک کچل اومد گند زد بهش اگر حمایت شرکت های سخت افزاری نمی بود تا الان کلی ضرر می داد و برکنارش می کردن
    جدای از این شرکت مایکروسافت دنیای کامپوتر تو دستشه با سیستم عاملش

    الان فعلا توی حقُ حقوق مردا مظلوم تر از زنان هستند

    توی ایرانم کم کم دارن خیلی حقُ میدن به زنا که
    khosrow مثال های خوبی زده

  • سعدی آذر ۶, ۱۳۹۸

    من هم مثل برخی از آقایان نگران وضعیت مردان هستم. چون در خیلی ابعاد داره به مرد و کلآ جنس مذکر ظلم میشه و متاسفانه برعکس زنان آقایون اغلبشون سکوت اختیار میکنند. روز به روز هم داره بر ظلم نسبت به آقایون افزونه میشه. متاسفانه اغلب این خانمها هستند که با جنس مخالف ضدیت دارند تا حدی که برخی رو میتوانم همجنس پرست نامگذاری کنم. فرهنگ و باورهای مردم بیشتر در کنترل مادران جامعه است، از اینرو اگر برخی آقایون باورهای غلطی نسبت به جنس مخالف دارند مادران به مرور میتونن تغییرش بدند. جامعه داره زن سالار میشه و خیلی جاها در حال حاضر زن سالار است.
    حقوق زن و مرد نمیتونه کاملآ مشابه باشه. چون در اینصورت خیلی جاها به مرد یا زن ظلم میشه. باید بنا بر غرایز هر دو جنس تعادلی بین این دو جنس برقرار کرد. موضوعیه که به این راحتیها نمیشه در موردش به نتیجه رسید. ولی فکر کنم خدا در قرآن و اسلام بهترین تعادل ممکن رو پیاده کرده.