داستان هایی هولناک از تجاوز و سوء استفاده جنسی مقامات کره شمالی نسبت به زنان این کشور

عادی شدن تجاوز به سربازان و فروشندگان زن توسط پلیس و بازرسان حکومتی

داستان هایی هولناک از تجاوز و سوء استفاده جنسی مقامات کره شمالی نسبت به زنان این کشور

گزارش های مستند جدید نشان می دهد که زنان کره شمالی به طور گسترده توسط مقامات رسمی کشور مورد تجاوز و بدرفتاری جنسی قرار گرفته بدون این که تحت کوچکترین تعقیب قضایی قرار بگیرند. این گزارش جامع ۹۸ صفحه ای دیده بان حقوق بشر که اواخر هفته گذشته منتشر شد و تکمیل آن بیش از دو سال به طول انجامیده، بر اساس مصاحبه های متعدد با قربانیان سوء استفاده جنسی که توانسته اند از کره شمالی فرار کنند تهیه شده است. این گزارش دنیایی سرکوبگرانه و دیکتاتوری را در این کشور منزوی به تصویر می کشد که در آن مقامات کشوری- از افسران پلیس گرفته تا نگهبانان زندان و بازرسان بازار، به خاطر بدرفتاری های و سوء استفاده های جنسی روتین و همیشگی خود هیچ عواقبی را متحمل نمی شوند.

زنان در کره شمالی

بر اساس این گزارش تماس ناخواسته و اجباری و خشونتی که در کره شمالی فراگیر شده است به حدی رسیده که به بخشی عادی از زندگی مردم کشور تبدیل شده است. کنت روث، دبیر اجرایی دیده بان حقوق بشر در این باره می گوید: «خشونت جنسی در این کشور یک راز آشکار و تحمل شده است که کسی از آن سخن نمی گوید. زنان اهل کره شمالی نیز اگر راهی برای اجرای عدالت داشتند بدون شک می گفتند “من هم” [Me Too] اما صدای آن ها در حکومت دیکتاتوری کیم جونگ اون خفه شده است».

بیشتر بخوانید: قدرتمندترین زن کره شمالی کیست؟ با خواهر مرموز و پر نفوذ رهبر کره شمالی آشنا شوید

داستان های هولناک

زنان در کره شمالی

از تمام قربانیان خشونت جنسی در کره شمالی که برای تهیه این گزارش با آن ها مصاحبه شده تنها یک نفر گفته که سعی داشته این بدرفتاری ها را به مقامات کره شمالی گزارش دهد. تمامی دیگر قربانیان از گزارش دادن بدرفتاری های جنسی که با آن ها صورت گرفته خودداری کرده اند زیرا به پلیس اعتماد نداشته و باور نداشته اند که پلیس در این زمینه واکنشی نشان دهد. در این گزارش از زبان یک فروشنده ۴۰ و چند ساله سابق اهل کرده شمالی که در سال ۲۰۱۴ از کره شمالی فرار کرده چنین گفته می شود: «در روزهایی که خودشان دوست داشتند، نگهبانان بازار و مقامات پلیس از من می خواستند که آن ها را تا یک اتاق خالی خارج از بازار یا دیگر جاهایی که خودشان انتخاب می کردند دنبال کنم. آن ها مانند اسباب بازی جنسی با ما رفتار می کردند، انگار که ما مایملک آن ها بودیم».

زنان در کره شمالی

او می گوید سوء استفاده جنسی از زنان کره شمالی چنان فراگیر بوده که به یک موضوع ساده و پیش پا افتاده روزمره بدل گشته است- هم برای قربانیان و هم مرتکب شوندگان- اما با این وجود «گاهی شب ها بی اختیار به گریه می افتید بدون این که دلیلش را بدانید». افراد فعال در بخش درمانی کره شمالی که موفق به فرار از کشور شده اند نیز می گویند که «هیچ قانون و پروتکلی برای درمان و بررسی مشکلات روانی قربانیان سوء استفاده جنسی برای ارائه مراقبت های درمانی یا تهیه مدارک پزشکی وجود ندارد». سازمان های حقوق بشری در مصاحبه با ۱۰۶ فرد اهل کره شمالی- شامل ۷۲ زن، ۴ دختر و ۳۰ مرد- که همگی به خارج از کشور خود فرار کرده اند به این واقعیت هولناک دست یافته اند.

افسر پلیس سابق: از هر ۱۰ زن به ۹ زن تجاوز می شود

زنان در کره شمالی

یک افسر پلیس سابق کره شمالی به نام هئو جونگ هائه (زن) که خود نیز قربانی تجاوز جنسی مافوق های خود شده در مصاحبه ای با سی ان ان گفته است که ۹۰ درصد از زنانی که او می شناسد مورد تجاوز قرار گرفته اند. به گفته وی، یکی از دوستانش پس از مورد تجاوز قرار گرفتن در سن ۱۷ سالگی دست به خودکشی زده است. وی در این باره چنین گفته است: «او می گفت که گریه کرده و می خواسته خود را بکشد. خانواده اش به او گفته بودند که قبل از تاریک شدن هوا به خانه بازگردد تا از مورد تجاوز قرار گرفتن جلوگیری شود اما اتفاق های اینچنینی در روشنایی روز نیز رخ می دهند. او سعی کرد خودکشی کند. این موضوع در پیونگ یانگ که همه مجبورند هر روز به سر کار بروند بسیار بدتر است».

بیشتر بخوانید: ۲۴ واقعیت باورنکردنی و عجیب در مورد کیم جونگ اون؛ رهبر جنجالی کره شمالی [قسمت دوم]

زنان در کره شمالی

او می گوید برخی از زنان برای این که پیشرفت کنند به ارتش ملحق می شوند اما «افسرانی که قدرت بالایی دارند درخواست های نامشروع جنسی برای ترفیع دارند. برای پیوستن به حزب کارگران، شخص باید این درخواست ها را اجابت کند». این زن می افزاید که بر اساس تجربیات شخصی او، در موارد اندکی که گزارشی از جانب قربانیان مبنی بر بدرفتاری جنسی به پلیس ارائه می شود، فشاری برای دست برداشتن از شکایت اعمال می شود. او می گوید: «زمانی که متهم یک شخصیت رسمی باشد، حتی اگر موضوع به پلیس ارجاع داده شود نیز نادیده گرفته خواهد شد. حتی اگر من یا دیگرانی که در اداره پلیس هستیم قصد پیگیری ماجرا را داشته باشیم، یک مقام ارشدتر مانند رییس پاسگاه به ما خواهد گفت که این موضوع را نادیده بگیریم. تحت تعقیب قرار دادن آن ها غیرممکن است».

به گفته این افسر پلیس سابق کره شمالی، تجربیات شخصی او از سوئ استفاده جنسی نقش مهمی در فرار کردن از کشور داشته است: «من نمی توانستم با استرس در آن محیط زندگی کنم. وقتی که داستانم را بازگو کردم امیدوار بودم که دیگر زنان نیز داستان های خود را به اشتراک بگذارند».

بیشتر بخوانید: زندگی حیوانی: سرگذشت دردناک جوان اهل کره شمالی پس از بارها ناکامی در فرار از کشور

هیچ حس درست و غلطی وجود ندارد

https://rooziato.com/1396133046/%d9%82%d9%88%d8%a7%d9%86%db%8c%d9%86-%da%a9%d8%b1%d9%87-%d8%b4%d9%85%d8%a7%d9%84%db%8c/

حتی زمانی که مردان مرتکب شونده سوء استفاده جنسی علیه زنان مورد بازخواست قرار می گیرند نیز این قربانیان هستند که رنج می کشند. لی سو یئون، مدیر انجمن زنان جدیده کره، که خود اهل کره شمالی است اما پس از فرار از کشورش اکنون در سئول زندگی می کند در مصاحبه با سی ان ان مدعی است که در زمان حضورش در ارتش کره شمالی، یکی از فرماندهان گروهان به سربازان زن گروهانش تجاوز می کرد. در نهایت او از ارتش اخراج شد و معاونش نیز به بخش دیگری منتقل گردید. زنانی که مورد تجاوز فرمانده خود قرار گرفته بودند نیز با بی آبرویی از ارتش اخراج شدند.

زنان در کره شمالی

وی در این باره می گوید: «خاطیان در صورتی که تعداد قربانیان یک یا دو نفر باشند مورد مواخذه قرار نگرفته و تنبیه نمی شوند. همچنین هر چه مقام شخص خاطی بالاتر باشد احتمال تنبیه شدن کمتر می شود. در موردی که گفته شد او به بیش از ۳۰ سرباز زن تجاوز کرده بود. این زبان با خفت تمام از ارتش مرخص شدند آن هم به این دلیل ساده که در هنگام انجام وظیفه با فرمانده خود رابطه جنسی برقرار کرده اند و خود نقشی فعال در این موضوع داشته اند».

زنان در کره شمالی

حتی پس از به پایان رسیدن ماجرا نیز زنان همچنان از عواقب آن رنج می بردند. لی ادامه می دهد: «وقتی که همه از قربانی بودن یک زن خبردار می شوند، جامعه با او مهربانانه رفتار نمی کند. او به خاطر رفتار بی پروا و اغوا گرانه اش مورد انتقاد قرار می گیرد. هیچ حسی از دست و غلط وجود ندارد. اعضای حزب باید این مسائل را به دیده مشکل نگاه کنند تا بتوان شاهد تغییر این شرایط بود اما آن ها چنین تفکری ندارند. آن ها خود کسانی هستند که این اعمال را مرتکب می شوند». ا گر چه بر اساس قوانین کره شمالی،  تجاوز جنسی، قاچاق انسان  و روابط جنسی با زیردستان جرم محسوب می شود اما دولت کره شمالی وجود چنین اتفاقاتی را عموماً منکر می شود.

زنان در کره شمالی

جولای گذشته در گزارش دولت کره شمالی به سازمان ملل گفته شده که تنها ۹ نفر در سال ۲۰۰۸، ۷ نفر در سال ۲۰۱۱ و ۵ نفر در سال ۲۰۱۵ به خاطر جرم های فوق محکوم شده اند.  بر اساس گزارش دیده بان حقوق بشر در سال های گذشته، نقش حقوق بشر از جمله قتل، بردگی و شکنجه در کره شمالی موضوعی عادی و فراگیر است و در زندان های این کشور زنان مورد تجاوز قرار گرفته و به اجبار به سقط جنین تن می دهند.

بیشتر بخوانید: ۱۰ قانون جالب و باورنکردنی که تنها در کره شمالی خواهید دید

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۴ نظر

ورود

  • علی حسینی آبان ۱۹, ۱۳۹۷

    بهشت برین مسئولین

  • محمد آبان ۲۰, ۱۳۹۷

    جهنم کجاست ؟؟! همین جا رو زمین.
    چه کره شمالی باشه، چه سوریه، چه ونزواِلا، چه ایران.
    ی چیزی هست پرزیدنت ترامپ به بعضی کشور ها فشار میاره مگر نه جهان به گند کشیده شده بود ….
    زنده باد انسانیت

  • میلاد اسفند ۲۹, ۱۳۹۹

    ترور کیم#

  • محمدامین فروردین ۲۲, ۱۴۰۱

    عجب ایران رو کنار اونا قرار دادی در صورتی ک هیچ شباهتی بین ما و اونا نیست الا اینکه ما رو ظالمانه تحریم کردن و از ترامپ ب بزرگی یاد کردی انگار که مسوولین اروپایی و امریکایی اصلا مرتکب چنین جرائمی نشدن و همه انسان های پاک و شریفی هستن