۲۰ حقیقت جالب درباره بدن انسان که کمتر کسی از آن ها باخبر است

۲۰ حقیقت جالب درباره بدن انسان که کمتر کسی از آن ها باخبر است

بدن انسان رازهای زیادی را در خود پنهان کرده است. احتمالا شما هم تا به حال به این فکر کرده اید که چرا سکسکه می کنیم یا چرا وقتی سیر می خوریم تمام بدن مان بو می گیرد. برای این سؤال ها و بسیاری از سؤالات دیگر پاسخ هایی علمی وجود دارد. در ادامه می خواهیم به بعضی از جالب ترین حقایق بدن انسان بپردازیم که احتمالا چیزی از آن ها نمی دانید.

۱- هفتاد درصد دی ان ای انسان و حلزون یکسان است

شاید صحبت از شباهت حلزون و انسان برایتان خنده دار باشد اما در واقع نقاط اشتراک انسان ها و حلزون ها بیشتر از آن چیزی است که در نگاه اول به نظر می رسد. هفتاد درصد دی ان ای ما با دی ان ای حلزون ها یکسان است. همه ی حیوانات، درست مثل گیاهان، ابتدا نیای مشترکی داشتند. ۵۰ در صد دی ان ای انسان و موز یکسان است. بنابراین نیمی از انسان مانند موز و همچنین چهل درصد از ما مانند خیار است. تمامی موجودات زنده ی کره ی زمین به نوعی با یکدیگر خویشاوند هستند، یعنی در مقاطعی از تاریخ، روند تکامل ما وارد مسیر دیگری شده است.

۲- بعضی از ما یک دنده ی اضافی داریم

از هر ۲۰۰ نفر، یک نفر با یک دنده ی اضافه متولد می شود. متخصصان علوم پزشکی به آن دنده ی گردنی می گویند. این دنده در بالای ترقوه قرارمی گیرد و تقریبا هرگز مشکلی برای فرد ایجاد نمی کند.

۳- دستگاه های عابر بانک به اندازه ی توالت های عمومی آلوده هستند

دستگاه های عابر بانک به یکی از بخش های جدایی ناپذیر زندگی ما تبدیل شده اند. اما چند نفر از ما بلافاصله بعد از استفاده از آن ها دست هایمان را ضدعفونی می کنیم؟ آزمایش های میکروب شناسی دانشمندان بریتانیایی نشان داد دستگاه های عابر بانک به کثیفی توالت های عمومی هستند. دانشمندان با نمونه برداری از کلیدهای دستگاه های عابر بانک پی بردند باکتری های مضری روی آن ها وجود دارد که برای سلامت انسان خطرناک هستنند.

۴- ناخن های دست سریع تر از ناخن های پا رشد می کنند

ناخن های دست سریع تر رشد می کنند چون بیشتر از ناخن های پا در معرض مداوم نور خورشید هستند. همچنین ناخن های دست مسلط تان سریع تر از دست غیر مسلط تان رشد می کنند و همیشه بلندترین ناخن متعلق به انگشت وسط است. به علاوه، انگشت هرچه بزرگ تر باشد، ناخن آن بلندتر می شود. با این حال، هنوز علت این مسأله مشخص نیست.

۵- بوتاکس چهره را بی احساس می کند

با تزریق بوتاکس عضلات صورت فلج شده، در نتیجه چین و چروک های پوست ناپدید می شوند. با این حال، دانشمندان اخیراً پی برده اند تزریق بوتاکس باعث می شود نتوانید احساسات تان را در چهره بروز دهید. حالت های صورت وضعیت عاطفی را نشان می دهند به همین دلیل احساسات کسانی که به دلیل تزریق بوتاکس نمی توانند حس شان را در چهره ی خود بروز دهند به اندازه ی احساسات کسانی که از بوتاکس استفاده نکرده اند پر رنگ و مشهود نیست.

۶- سکسکه میراث اجداد باستانی ما است

سکسکه میراث نیاکان باستانی ما است که ۳۷۰ میلیون سال پیش زندگی می کردند. آن ها در اقیانوس ها شنا می کردند، به همین خاطر، هم دستگاهی تنفسی موجودات آبزی و هم شش داشتند (در استرالیا هنوز ماهی ای وجود دارد که به این شکل تنفس می کند). نیاکان ما به کمک مکانیزمی که حالا به آن سکسکه می گوییم، جلوی ورود آب به شش هایشان را می گرفتند.

۷- اغلب حمله های قلبی در اولین روز هفته اتفاق می افتند

خطر بروز حمله ی قلبی در اولین روز هفته، در مردان ۲۰ درصد و در زنان ۱۵ درصد افزایش پیدا می کند. احتمالا دلیل این مسأله اضطراب ناشی از لزوم برگشت به کار است. با این حال، دانشمندان می گویند مصرف مشروبات الکلی در تعطیلات آخر هفته هم می تواند از دلایل بروز حمله ی قلبی باشد.

۸- مزه ی سیر را می توانید از طریق پاهایتان حس کنید

اگر یک سیر را به کف پاهایتان بکشید، بعد از ۳۰ دقیقه مزه و بوی آن را در دهان تان حس خواهید کرد. علت این مسأله ماده ی آلیسین است که حین تخریب مکانیکی سیر از آن تولید می شود. آلیسین از غشاء سلولی عبور می کند، از طریق جریان خون در بدن جا به جا می شود و به پرزهای چشایی می رسد. به همین دلیل کسانی که علاقه ی زیادی به خوردن سیر دارند، بوی ناخوشایند آن نه تنها از دهان شان بلکه از بدن شان هم احساس می شود. چون بوی سیر در خون آن ها وجود دارد.

۹- یک میلیون پشه می توانند از خون یک انسان تغذیه کنند

در بدن انسان به اندازه ی تغذیه ی ۱/۲ تا ۱/۸ میلیون پشه خون وجود دارد. تعداد پشه ها به قد و وزن قربانی و میزان گرسنگی پشه ها بستگی دارد. هر پشه با هر نیش حدود ۰/۰۰۳ میلی لیتر خون می نوشد، بنابراین ارتشی از این موجودات خونخوار کوچک لازم است تا همه ی خون یک انسان تمام شود. البته چنین اتفاقی بعید است.

۱۰- وقتی دستشویی داریم دروغ های قانع کننده تری می گوییم

وقتی مثانه تان پر است دروغ های قانع کننده تری می گویید. نیاز شدید به دستشویی باعث می شود شخص تمام تلاشش را برای کنترل خود کند و بنابراین دروغ هایی می گوید که قانع کننده تر هستند. به علاوه، در این حالت شخص سعی می کند از حرکات اضافه خودداری کند. به همین دلیل کارشناسانی که می خواهند آزمایش علمی انجام دهند هجوم افراد به دستشویی را نشانه ی دروغگویی آن ها در آزمایش می دانند.

۱۱- اغلب مردم هنگام بوسیدن سرشان را به یک سمت خم می کنند

هفتاد درصد مردم هنگام بوسیدن سرشان را به سمت راست خم می کنند. دانشمندان آلمانی با مشاهده ی افراد در حال بوسیدن یکدیگر در فرودگاه ها، قطارهای راه آهن و سواحل به این نتیجه رسیدند. این حالت سر احتمالا به راست دست بودن افراد مرتبط است.

۱۲- هرچه ضریب هوشی بالاتری داشته باشید خواب های جالب تری می بینید

به گفته ی دانشمندان کسانی که هوش بالاتری دارند خواب های واقعا جالب تری می بینند که خوش رنگ و لعاب تر و طولانی تر از خواب های کسانی هستند که ضریب هوشی پایین تری دارند. اما اگر خواب هایتان را به خاطر نمی آورید از خودتان ناامید نشوید. اغلب مردم خواب هایشان را به یاد نمی آورند چون هر خواب به طور متوسط تنها چند ثانیه طول می کشد.

۱۳- ما اطلاعات چاپ شده روی کاغذ را بهتر درک می کنیم

دانشمندان نروژی دست به ازمایشی بر روی دانشجویان کالج زدند. آن ها به یک گروه از دانشجویان برگه هایی دادند که روی آن ها متنی چاپ شده بود و از گروه دوم خواستند همان متن را روی صفحه ی کامپیوتر در فرمت پی دی اف بخوانند. در انتها، دانشجویان اطلاعات چاپ شده را بهتر یاد گرفته بودند.

۱۴- بعد از یک وعده غذای پر و پیمان از قدرت شنوایی مان کم می شود

بعضی مردم بعد از خوردن یک وعده غذای کامل، گوش هایشان به اصطلاح زنگ می زند. بسیاری از نوشیدنی ها و خوراکی ها می توانند روی سطح مایعات درون گوش داخلی تأثیر بگذارند و ایجاد صدا کنند. افراط در مصرف مواد غذایی شیرین و پرنمک و همینطور کافئین می تواند منجر به تضعیف موقت شنوایی و حتی سرگیجه شود.

۱۵- آپاندیس بی فایده نیست

آپاندیس یکی از اعضای بدنام بدن است چون همیشه دردسرساز بوده و حتی درصورت ملتهب شدن، جان شخص را به خطر می اندازد. از گذشته تصور بر این بوده که آپاندیس در واقع یک اندام رشد نیافته است که هیچ فایده ای ندارد. با این حال، امروزه دانشمندان نظر دیگری درباره ی آن دارند. به گفته ی دانشمندان آپاندیس «منزلگاه» امنی برای باکتری های مفید درون روده است. این اندام میکروب های مفید را درون خود نگه می دارد تا از آن ها برای تأمین مجدد سیستم باکتریایی روده استفاده کند و در صورت بروز مشکل (مثل عفونت روده ای) باکتری های مفید را وارد روده کند.

۱۶- بچه ها در بهار سریع تر رشد می کنند

بچه ها در مقاطع زمانی مختلف سرعت رشد متفاوتی دارند. عدم رشد مقطعی کودک می تواند دچار جهشی ناگهانی شود و ممکن است یک کودک تنها ظرف چند هفته تا ۴ اینچ (حدود ۱۰ سانتیمتر) قد بکشد. با این حال، بچه ها در بهار سریع تر از بقیه ی فصل ها رشد می کنند. اعتقاد بر این است که این رشد سریع مربوط به فعالیت بیشتر خورشید است.

۱۷- راز هضم آسان عسل

راز هضم آسان عسل در بدن انسان این است که قبل از آن، زنبورها آن ها را هضم کرده اند. عسل نتیجه ی هضم شهد گل ها درون دستگاه گوارش زنبورها است. این ماده از کربوهیدرات های ساده ای تشکیل شده که بدن انسان آن ها را به طور کامل جذب می کند و چیزی از آن را برای بعد نگه نمی دارد.

۱۸- ریه ی راست ما بزرگ تر از ریه ی چپ مان است

ظرفیت و اندازه ی ریه های بدن ما کاملا باهم متفاوت است. علت این مسأله محل قرارگیری قلب در بدن است. ریه ی سمت راست سنگین تر و بزرگ تر از ریه ی سمت چپ است تا فضای بیشتری برای قلب در قفسه ی سینه باشد.

۱۹- رزولوشن چشم انسان ۱۴۰ مگا پیکسل است

اگر چشم انسان یک دوربین دیجیتال بود، رزولوشن هر چشم ۱۲۰ تا ۱۴۰ مگاپیکسل محسوب می شد. با این حال، تعداد این پیکسل ها در همه ی نقاط چشم یکسان نیست. در یک میلی متر مربع مرکز چشم حدود ۲۰۰ هزار گیرنده ی رنگ وجود دارد، در حالی که تعداد این گیرنده ها در کناره های چشم کمتر است.

۲۰- قرنیه ی انسان و کوسه شباهت زیادی به هم دارند

قرنیه ی چشم کوسه ها شبیه به قرنیه ی چشم انسان ها است و به همین دلیل اگر فناوری لازم تولید شود احتمالا روزی می توان قرنیه ی کوسه را به انسان پیوند زد.

منبع: brightside
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۶ نظر

ورود

  • Excellent مهر ۲۳, ۱۳۹۷

    سلام سبک مقاله نویسی تون خیلی بچگانه شده. اون تصویرارو از تو کتاب داستان های مهد کودک ورداشتین؟

  • مصطفی مهر ۲۶, ۱۳۹۷

    مطالب جالب بود عکسای ترجمه شده لذت خوندن دوچندان کرده
    خسته نباشید و ممنونم

  • seyedmm021 مهر ۲۶, ۱۳۹۷

    عکسا جالب بود

  • محمد مهر ۲۶, ۱۳۹۷

    عکس ها خیلی خوب بود. آخری (ناهارمو) خیلی هنرمندانه بود. دم اون کسی که طراحی کرده گرم.

  • نیما مهر ۲۶, ۱۳۹۷

    با طراحی کمیک و سبک شوخ نوشته خیلی حال‌کردم.