راز مرگ «جمال خاشقچی»: تماس تلفنی ولیعهد عربستان با قربانی قبل از سلاخی شدن

آیا محمد بن سلمان خود دستور قتل جمال خاشقچی را صادر کرده است؟

راز مرگ «جمال خاشقچی»: تماس تلفنی ولیعهد عربستان با قربانی قبل از سلاخی شدن

انگار که ماجرای رازآلود قتل جمال خاشقچی خیال تمام شدن ندارد. بعد از این که مرگ جمال خاشقچی توسط مقامات سعودی نیز تایید شد، اکنون گمانه زنی ها و افشاگری ها به شیوه قتل او و افرادی که دخالت داشته اند می پردازند و هر روز ادعایی تازه در این مورد مطرح می شود. ادعاهای رسانه های ترک حاکی از آن است که شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، پیش از کشته شدن جمال خاشقچی در کنسولگری کشورش در استانبول با او تماس گرفته و از او خواسته که به وطنش بازگردد. بر اساس گزارش ها، خاشقچی ۵۹ ساله توسط ۱۵ مامور سعودی و بلافاصله پس از ورود به ساختمان کنسولگری دستگیر شده و مدت کوتاهی بعد به قتل می رسد.

جمال خاشقچی

بر اساس ادعای روزنامه ترکیه ای ینی شفق، بعد از دستگیری، وی از طریق تلفن با شاهزاده سعودی صحبت کرده و بن سلمان در این تماس از او خواسته که به عربستان بازگردد. بر اساس این ادعا، روزنامه نگار سعودی این درخواست را از ترس این که در عربستان دستگیر شده و به قتل برسد رد کرده است. ظاهراً بعد از این موضوع بوده که دستور قتل وی صادر شده است. این ادعا پس از آن مطرح می شود که تصاویری از سوزانده شدن مدارک توسط کارمندان کنسولگری در داخل حیاط کنسولگری عربستان در استانبول توسط رسانه ها منتشر شد. گفته می شود که این مدارک در واقع مربوط به قتل جمال خاشقچی بوده که تصاویر مربوط به سوزاندن ان ها در داخل یک بشکه توسط یک پهپاد جاسوسی ترکیه ای گرفته شده است. دولت ترکیه هنوز هیچ اظهارنظری در مورد این تصاویر و شایعات دیگر مبنی بر تماس تلفنی بن سلمان با خاشقچی نکرده است.

جمال خاشقچی

شب گذشته نیز یک منبع اطلاعاتی سعودی و یک منبع ترکیه ای نیز اعلام کردند که دستور قتل خاشقچی توسط یکی از دستیاران بن سلمان و از طریق اسکایپ داده شده که این دستیار اکنون اخراج شده است. سعود القحطانی که مسئول شبکه های اجتماعی بن سلمان است، بر اساس این ادعاها، بعد از دستگیری خاشقچی در کنسولگری به وی اهانت کرده و سپس به تیم سعودی چنین گفته است: «سر آن سگ را برایم بیاورید». بعد از این پیام اینترنتی بود که وی از منصب خود اخراج شده و بار دیگر به عنوان رییس فدراسیون امنیت سایبری، برنامه نویسی و پهپادهای عربستان سعودی منصوب شد، منصبی که وی قبلاً نیز در اختیار داشته است. روز گذشته نیز پلیس ترکیه یک خودرو مرسدس بنز متعلق به سفارت عربستان و با پلاک دیپلماتیک را در پارکینگی در منطقه سلطان قازی شهر پیدا کرد که گفته می شود جنازه تکه تکه شده خاشقچی در آن قرار داده شده و تحقیقات بر روی آن انجام خواهد شد.

بیشتر بخوانید: آرمان‌شهر ۵۰۰ میلیارد دلاری عربستان سعودی در خون جمال خاشقچی غرق شد

جمال خاشقچی
مامور امنیتی سعودی با لباس ها و عینک جمال خاشقچی در حال راه رفتن در خیابان های اطراف کنسولگری عربستان در استانبول

بعد از هفته ها انکار، بالاخره در روزهای گذشته  بود که مقامات رسمی عربستان مرگ جمال خاشقچی را تایید کرده اما ادعا کردند که مرگ وی نه در اثر قتل عمد بلکه پس از یک درگیری فیزیکی و ناخواسته اتفاق افتاده است. مقامات و رسانه های ترکیه اما می گویند که این روزنامه نگار ۵۹ ساله سعودی توسط تیمی متشکل از ۱۵ نفر که برای قتل او فرستاده شده بودند، در داخل کنسولگری مورد حمله قرار گرفته و پس از بریده شدن یک به یک انگشت هایش، گلوی او را به مدت ۸ دقیقه فشار داده و سپس جنازه او را تکه تکه کرده اند. روز گذشته نیز تصاویر دوربین های مدار بسته نشان می داد که یک افسر اطلاعاتی سعودی با ریش مصنوعی و در حالی که لباس ها و عینک خاشقچی را پوشیده بود در روز مرگ وی در خیابان های اطراف کنسولگری قدم می زند.

جمال خاشقچی
خودرو مرسدس بنز متعلقه به کنسولگری عربستان با پلاک دیپلماتیک که گفته می شود جنازه خاشقچی با استفاده از آن به بیرون اس سفارت منتقل شده است

این مرد از کنسولگری عربستان در استانبول خارج شده بود. گفته می شود که وی یکی از اعضای تیم ۱۵ نفره ترور بوده که باید مورد تحقیق و بازجویی قرار گیرد. همچنین گفته می شود که در روز کشته شدن جمال خاشقچی، نزدیکان بن سلمان از کنسولگری عربستان در استانبول ۴ تماس با دفتر پادشاهی این کشور در عربستان داشته اند. بر اساس ادعای روزنامه ینی شفق، این تماس ها بین ماهر عبدالعزیز مطرب و بدر العساکر که رییس دفتر ولیعهد است برقرار شده و تماسی دیگر نیز با ایالات متحده گرفته شده است. با توجه به تصاویری که از مرد سعودی در لباس های خاشقچی دیده شده و سعی داشته خود را شبیه او بکند، می توان نتیجه گرفت که این قتل از پیش تعیین شده بوده است.

جمال خاشقچی

روز گذشته نیز عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان سعودی اعلام کرد که قتل جمال خاشقچی یک اشتباه بزرگ و بدون اطلاع شاهزاده بن سلمان صورت گرفته و کسانی که در این ماجرا دخالت داشته اند به سختی تنبیه خواهند شد. وی گفته که هنوز اطلاعی از جنازه آقای خاشقچی در دست ندارد. گفته می شود که جنازه تکه تکه شده خاشقچی در داخل یک قالی پیچیده شده و پس از خارج شدن از کنسولگری معدوم شده است. بر اساس ادعای یک مقام سعودی که نخواسته نامش فاش شود، تیم ۱۵ نفره به منظور متقاعد کردن جمال خاشقچی برای بازگشت به عربستان، یک سال پس از خروجش از این کشور و اقامت در ایالات متحده، صورت گرفته تا مانع از آن شوند که وی به دلیل داشتن دیدگاه های متفاوت با دولت عربستان به دام دشمنان این کشور بیفتد اما پس از خودداری او از این کار، در نتیجه درگیری فیزیکی به قتل رسیده است.

بیشتر بخوانید: قصابی در استانبول: «جمال خاشقجی» زنده زنده در ساختمان کنسولگری سلاخی شده است

جمال خاشقچی

به ادعای این مقام سعودی پس از رد تقاضای مامورین سعودی، درگیری لفظی بین طرفین رخ می دهد و خاشقچی صدایش را بالا می برد که این موضوع باعث وحشت و دستپاچه شدن سعودی ها شده و برای ساکت کردنش دهان او را می گیرند که همین موضوع باعث مرگ او می شود. در ادامه تیم ۱۵ نفره گزارشی کذب برای مافوق های خود می نویسند مبنی بر این که پس از تهدیدهای آقای خاشقچی مبنی بر ورود مقامات ترکیه به ماجرا، ناچار شده اند او را آزاد کنند و او آزادانه از کنسولگری خارج شده است. مقامات ترکیه بر این باورند که بقایای جنازه جمال خاشقچی در جنگل های بلگراد در نزدیکی استانبول رها کرده اند. روز گذشته رجب طییب اردوغان اعلام کرد که روز سه شنبه (امروز)، تمام حقیقت را در مورد این ماجرا افشا خواهد کرد.

جمال خاشقچی

پسر جمال خاشقچی، صلاح خاشقچی نیز از یک سال پیش اجازه خروج از عربستان را ندارد و پس از افشای کشته شدن پدرش در کنسولگری عربستان، مقامات سعودی و شخص ولیعهد با وی تماس گرفته و بابت اتفاق پیش آمده به او تسلیت گفته اند. آن ها همچنین دخالت خود در این جنایت را تکذیب کرده و قول اجرای عدالت و تنبیه عاملان این قتل را داده اند. باید دید که امروز رجب طیب اردوغان چه خواهد کرد و آیا همانطور که گفته حقیقت محض و کامل این ماجرا را افشا می کند یا خیر.

مرگ جمال خاشقچی تا همین حالا هم برای عربستان و شخص ولیعهد بسیار گران تمام شده است به نحوی که به نظر می رسد آن ها انتظار چنین بحرانی با این شدت را نداشته اند. بسیاری از کمپانی های بزرگ از شرکت در اجلاس سرمایه گذاری «داووی در صحرا» که قرار است در روزهای آینده در ریاض برگزار شود پا پس کشیده اند و بسیاری از قول های سرمایه گذاری نیز کنسل شده اند.

جمال خاشقچی

مقامات کشورهای غربی نیز به شدت این جنایت را محکوم کرده و خواستار پاسخگویی مقامات سعودی در این باب شده اند. حتی زمزمه هایی مبنی بر خلع شاهزاده بن سلمان از مقام ولیعهدی نیز شنیده می شود. حتی اگر این جنجال نیز بدون کنار گذاشتن وی از ولیعهدی به اتمام برسد نیز قتل جمال خاشقچی برای عربستان لطمه ای بزرگ از لحاظ اعتبار و همچنین از بعد اقتصادی بوده و شخص بن سلمان بیش از هر شخصیت دیگری در خاندان سعودی عواقب این گناه بزرگ را تجربه خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: نگاهی به زندگی محمد بن سلمان، ولیعهد جدید عربستان سعودی

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۲ نظر

ورود

  • سهیل آبان ۱, ۱۳۹۷

    راجع به فرشید هکی هم مطلب بنویسید