از عربستان تا امریکا؛ در کشورهای مختلف دنیا رانندگان چطور گواهینامه رانندگی می گیرند؟

از عربستان تا امریکا؛ در کشورهای مختلف دنیا رانندگان چطور گواهینامه رانندگی می گیرند؟

از هر راننده ای که درباره ی ماجرای گواهینامه گرفتنش بپرسید، حتما قصه ی خودش را دارد. بعضی خیلی زود قوانین رانندگی و کار با ماشین را یاد می گیرند و در آزمون ها قبول می شوند و بعضی هم بعد از بارها و بارها تلاش بالاخره موفق می شوند. با این حال، پروسه ی گرفتن گواهینامه رانندگی در هر کشوری متفاوت است. مثلا در یک کشور متقاضیان باید صدها ساعت آموزش تئوری ببینند و در کشوری دیگر سلامت روانی رانندگان باید تأیید شود. البته نقطه ی اشتراک این پروسه در همه جای دنیا، لذت گرفتن گواهینامه و شادی بعد از آن است. در ادامه به نحوه ی گرفتن گواهینامه رانندگی در کشورهای مختلف دنیا می پردازیم و می خواهیم ببینیم رانندگان برای دریافت گواهینامه چه مراحلی را طی می کنند.

۱- امریکا

امریکا یکی از معدود کشورهایی است که به چهارده ساله ها اجازه ی رانندگی می دهد.

در بعضی ایالت های کشور امریکا مثل آلاسکا، آرکانزاس و آیووا، افراد چهارده ساله می توانند با گرفتن مجوز مخصوص افراد تحت آموزش رانندگی کنند. اما از آنجایی که در امریکا مقررات رانندگی تحت نظارت فرمانداری ایالت ها هستند، این مسأله در هر ایالتی شکل متفاوتی دارد.

در بیشتر ایالت های امریکا، رانندگان برای دریافت این مجوز مخصوص باید در یک آزمون کتبی و بعد از آن، برای گرفتن گواهینامه ی خود می بایست در امتحان رانندگی شرکت کنند. در مجموع، شرکت در کلاس های آموزشی و گذراندن دوره ی آموزش رانندگی الزامی نیست.

۲- بریتانیا

در بریتانیا حداقل سن قانونی برای رانندگی بالاتر از امریکا است اما آزمون های رانندگی این کشور مشابه امریکا هستند.

در بریتانیا متقاضیان گواهینامه رانندگی حداقل باید پانزده سال سن داشته باشند. از آن زمان می توانید برای دریافت گواهینامه ی موقت درخواست بدهید که این درخواست رسمی پروسه ی ساده ای دارد. تنها بعد از آن است که می توانید برای کلاس آموزش رانندگی ثبت نام کنید اما برای شرکت در آزمون تئوری ابتدا باید یک گواهینامه ی موقت داشته باشید. بعد از گذراندن آزمون تئوری که شرکت در آن اجباری است، می توانید امتحان رانندگی بدهید.

این قانون شامل همه ی شهروندان بریتانیایی به استئنای ملکه الیزابت می شود. او برای رانندگی کردن نیازی به گذراندن آزمون و داشتن گواهینامه ندارد.

۳- هند

در هند گرفتن گواهینامه می تواند به طرز عجیبی ساده باشد.

از قرار معلوم در بخش هایی از هند می توان بدون گذراندن هیچگونه آزمون رانندگی ای، گواهینامه را خریداری کرد. همین مسأله، جاده ها و خیابان های هند را خطرناک کرده است. دولت هند در تلاش است دسترسی به آزمون های رانندگی را در دهلی نو، پایتخت این کشور، آسان تر کند تا افراد بیشتری بتوانند به شیوه ی صحیح گواهینامه دریافت کنند. در مجموع، آزمون عملی رانندگی در هند شامل پارک دوبل، دنده عقب رفتن و رانندگی در هشت مسیر دایره شکل می شود.

۴- مکزیک

در گذشته در مکزیک اصلا نیازی به گذارندن آزمون رانندگی نبود.

تا سال ۲۰۱۷، بسیاری از مردم مکزیک برای دریافت گواهینامه نیازی به مدرکی که توانایی رانندگی آن ها را ثابت کند نداشتند. البته این مسأله در نواحی مختلف مکزیک شرایط متفاوتی دارد، اما در بیشتر مناطق، تنها ملزومات گرفتن گواهینامه، تست خون (برای دسترسی راحت به اطلاعات مورد نیاز در صورت وقوع تصادف)، آزمون کتبی و هزینه ای جزئی است.

با این حال، مقامات مکزیکو سیتی، پایتخت این کشور، در تلاشند وضعیت دریافت گواهینامه در این شهر را ساماندهی کنند. آن ها قانونی وضع کرده اند که گذراندن آزمون رانندگی را اجباری می کند. به موجب این قانون، متقاضیان گواهینامه رانندگی باید در کلاس های آموزشی، یک آزمون تئوری و یک آزمون عملی شرکت کنند.

۵- برزیل

در برزیل، متقاضیان باید در آزمون تأیید سلامت روانی هم شرکت کنند.

برزیل در بحث قوانین دریافت گواهینامه رانندگی، یکی از سختگیرترین کشورهای دنیا است. متقاضیان قبل از هر کاری، ابتدا باید در یک آزمون روانشناسی شرکت کنند تا معلوم شود که آیا از نظر روانی صلاحیت رانندگی را دارند. بررسی پتانسیل های پرخاشگری و نشانه های اعتیاد به الکل در افراد از اهداف این آزمون هستند.

همچنین متقاضیان باید برای حضور در ۹ تا ۱۵ جلسه ی آموزشی ثبت نام کنند و حتی بعد از گذراندن آزمون های فراوان، به مدت یک سال تنها یک گواهینامه ی موقت دریافت می کنند. رانندگان تنها در صورتی گواهینامه ی دائم دریافت می کنند که در طول این یک سال هیچ تخلفی در رانندگی نداشته باشند.

۶- هلند

در هلند هم در مواردی ارزیابی روانی متقاضیان الزامی است، اما در این کشور ممتحن های ویژه ای هم برای کار با افراد مضطرب وجود دارد.

در کشور هلند، افراد بالای ۷۵ سال و مهاجران برای گرفتن گواهینامه رانندگی، ابتدا باید گواهی سلامت جسمی و روحی دریافت کنند که نشان می دهد از نظر جسمی و روانی صلاحیت رانندگی را دارند.

سیستم دریافت گواهینامه در هلند در مجموع شامل کلاس های اجباری، یک آزمون کتبی و یک آزمون عملی می شود، اما جالب ترین قسمت این سیستم آن است که اگر احساس کنید اضطراب خیلی زیادی برای امتحان عملی دارید می توانید درخواست یک ممتحن ویژه کنید که کار با افراد مضطرب را آموزش دیده است.

۷- دانمارک

در دانمارک گرفتن گواهینامه پروسه ی طولانی و مفصلی دارد.

در کشور دانمارک حداقل سن قانونی برای رانندگی هفده سال است، اما افراد قبل از هفده سال هم می توانند در آزمون رانندگی شرکت کنند. آن ها باید ۲۸ ساعت کلاس تئوری بگذرانند و ۷ ساعت آموزش کمک های اولیه ببینند. متقاضیان همچنین رانندگی در مسیرهای لغزنده را تمرین کرده و در مانورهای آموزشی ویژه ای مثل دنده عقب رفتن در مسیر مارپیچ و رانندگی در مسیری به شکل هشت انگیسی شرکت می کنند. این آموزش ها و گذراندن آزمون کتبی، پیش از شرکت در امتحان عملی رانندگی الزامی هستند.

۸- روسیه

گرفتن گواهینامه در روسیه بسیار سخت است.

در روسیه متقاضیان دریافت گواهینامه باید ۱۵۰ ساعت کلاس تئوری بگذرانند و همینطور ۵۶ ساعت را به صورت عملی با ماشین تمرین کنند.

آزمون عملی رانندگی هم اصلا ساده نیست و شامل دو بخش می شود. آزمون اول در یک مسیر ویژه و آزمون دوم در خیابان های شهر برگزار می شود.

۹- ژاپن

ژاپن یکی از دشوارترین آزمون های رانندگی را در تمام دنیا دارد.

در کشور ژاپن، نه تنها تا پیش از هجده سالگی نمی توان گواهینامه ی رانندگی گرفت، بلکه متقاضیان باید آزمون عملی بسیار سختی را بگذرانند. اگر راننده ای هنگام امتحان عملی مرتکب کوچک ترین اشتباهی شود، فوراً از امتحان رد می شود. در حقیقت، فقط ۳۵ درصد شرکت کنندگان در امتحان رانندگی قبول می شوند.

این امتحان عملی در مسیری در فضای باز برگزار می شود که بخش هایی از آن راهی دایره شکل دارد و شرایط خیابان های واقعی در آن شبیه سازی شده است. رانندگان باید تمام مسیر را با سرعت ۳۰ کیلومتر در ساعت طی کرده و طبق قواعد خاصی عمل کنند، برای مثال، قبل از دور زدن باید بگویند «دارم دور میزنم».

۱۰- مجارستان

مجارستان یکی از معدود کشورهایی است که در آن آموزش کمک های اولیه در پروسه ی دریافت گواهینامه الزامی است.

در کشور مجارستان، متقاضیان گواهینامه رانندگی قبل از امتحان تئوری دشواری که در پیش دارند باید ۶ ساعت در کلاس های تئوری شرکت کنند. همچنین متقاضیان قبل از آزمون اصلی رانندگی، باید امتحان کمک های اولیه را بگذرانند.

۱۱- سیرالئون

در سیرالئون، متقاضیان برای گرفتن گواهینامه باید یک بازی رومیزی بازی کنند.

در کشور سیرالئون یک شیوه ی خلاقانه جایگزین کلاس های طولانی مدت آموزش رانندگی شده است. متقاضیان به جای شرکت در این کلاس های طولانی، باید یک بازی رومیزی بازی کنند.

این بازی که «راه راننده» نام دارد ترکیبی از چند بازی رومیزی مثل مونوپولی است. افراد متقاضی باید این بازی را به مبلغ ۱۴ دلار خریداری کنند و قبل از شرکت در آزمون عملی دست کم یک بار آن را بازی کنند.

در گذشته پیش از آنکه امتحانی برای دریافت گواهینامه در نظر گرفته شود، بسیاری از رانندگان این کشور افریقایی هیچ آزمونی برای گرفتن گواهینامه نمی دادند و گواهینامه ی خود را خریداری می کردند. به همین دلیل از قوانین رانندگی و تابلوهای راهنما چیزی نمی دانستند. حالا همه ی این موارد در آن بازی رومیزی آموزش داده می شود.

۱۲- جزیره ی سنت لوسیا

در سنت لوسیا گرفتن گواهینامه پروسه ی زمانبری دارد چون فقط دو ممتحن در کل این کشور وجود دارد.

در جزیره ی سنت لوسیا، اگرچه متقاضیان برای دریافت گواهینامه فقط در یک امتحان تئوری و یک امتحان عملی شرکت می کنند، اما آن ها مشکل بزرگ دیگری دارند. در تمام این جزیره فقط دو ممتحن برای ارزیابی رانندگان و اعطای گواهینامه به آن ها وجود دارد.

ساکنان سنت لوسیا به مقامات جزیره درخواست رسمی داده اند که دو ممتحن دیگر هم اضافه شود تا مدت زمان کمتری را منتظر دریافت گواهینامه بمانند. اگرچه معلوم نیست این مدت زمان دقیقا چقدر است اما طبق گزارش رسانه های این جزیره، این زمان به قدری طولانی است که بعضی از مجوزها و گواهی های پزشکی متقاضیان قبل از رسیدن نوبت شان منقضی می شود.

۱۳- عربستان سعودی

اخیراً در عربستان سعودی با تغییر قوانین، امکان دریافت گواهینامه برای زنان هم مهیا شده است.

تا ژوئن سال جاری میلادی، زنان در عربستان اجازه ی گرفتن گواهینامه رانندگی را نداشتند. اما حالا هزاران زن در کلاس های رانندگی عربستان شرکت می کنند.

با این حال، زنان متقاضی برای گرفتن گواهینامه باید هزینه ی بیشتری در مقایسه با مردان بپردازند. این هزینه برای مردان حدود ۱۲۰ دلار، اما برای زنان بین ۵۰۰ تا ۸۰۰ دلار است.

همچنین زنان قبل از شرکت در امتحان رانندگی، باید ۹۰ تا ۱۲۰ ساعت بیشتر آموزش تئوری و عملی ببینند.

منبع: thisisinsider
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود