جزییات تحصیل رایگان در نروژ، فنلاند و سوئد ۲۰۱۹

آنچه برای اپلای دانشگاه های اسکاندیناوی باید بدانیم

جزییات تحصیل رایگان در نروژ، فنلاند و سوئد ۲۰۱۹

تحصیل رایگان در اسکاندیناوی برای ترم پاییز ۲۰۱۹ امکان پذیر است. بزودی سایت‌های رسمی اپلای دانشگاه‌های سوئد، نروژ و فنلاند در منطقه اسکاندیناوی باز میشود و ایرانیان علاقمند به تحصیل در سرزمین های سرد شمال اروپا، دانشگاه‌های این کشورها را برای تحصیل در سال ۲۰۱۹ میلادی انتخاب می کنند. با توجه به پرسش‌های متعدد کاربران عزیز که مشتاق تحصیل در رشته‌های فنی و پزشکی در کشورهای فوق الذکر در سال  میلادی پیش رو هستند، در گفتار  امروز سرویس دانشگاهی روزیاتو نگاهی داریم به اطلاعاتی که برای اپلای دانشگاه‌های این کشورها نیاز دارید تا از مراجعه به موسسات مجاز و غیر مجاز اعزام دانشجو بی نیاز شوید.

با ما همراه شوید.

حتما بخوانید: همه مدارک مورد نیاز برای اپلای دانشگاه های خارج از کشور

چگونه برای تحصیل رایگان در سوئد اقدام کنیم؟

تحصیل رایگان در سوئد از سال ۲۰۱۲ میلادی، صرفا در اختیار دانشجویانی است که شهروند اتحادیه اروپا بوده و شهروندان خارج اتحادیه می‌بایست شهریه تحصیلی را هر سال پرداخت کنند. این شهریه، رشته به رشته و دانشگاه به دانشگاه متفاوت است. دانشگاه سلطنتی استکهلم، دانشگاه اوپسالا و دانشگاه گوتنبرگ که همواره در فهرست ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان هستند،  شهریه‌های بالاتری به نسبت دیگر دانشگاه‌های این کشور دارند.

سوئد
سامانه مرکزی اپلای دانشگاه های سوئد

تحصیل رایگان در سوئد منحصرا برای دانشجویان مقطع دکتری و پسا دکتری است و دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد حتی اگر به زبان سوئدی تحصیل کنند، موظف به پرداخت شهریه سالانه هستند. پیش بینی می شود که شهریه هر ترم به طور متوسط در رشته‌های علوم‌انسانی و فنی و مهندسی در این کشور،  بین ۵۰ تا ۱۰۰ هزار کرون باشد.

دانشجویان برای اپلای رشته‌های مختلف در دانشگاه های سوئدی، منحصر باید به سامانه پذیرش مرکزی دانشگاه‌های این کشور مراجعه کرده و پروفایل ایجاد کنند و بر اساس آن، نسبت به انتخاب رشته و دانشگاه و مقطع تحصیلی مورد نظر اقدام کنند. اسکن کلیه فرم‌های مورد نیاز نیز از طریق پروفایل شما در سامانه آپلود خواهد شد. ۹۰۰ کرون هزینه application fee نیز باید پرداخت شود. نتایج پذیرش معمولا در ماه مارچ ۲۰۱۹ اعلام میشود.

توجه کنید که ۵۰ تا ۱۰۰ درصد معافیت از پرداخت شهریه (tuition fee waiver) تنها به متقاضیان واجد شرایط که سی وی خوبی داشته باشند تعلق خواهد گرفت.

چگونه برای تحصیل رایگان فنلاند اقدام کنیم؟

فنلاند یکی از کشورهای عالی اروپا برای تحصیلات آکادمیک است. ۲۰ دانشگاه معتبر فنلاند در فهرست ممتاز اداره کل دانش‌اموختگان وزارت علوم ایران قرار دارد که آلتو و اولو و هلسینکی از آن جمله است. برای تحصیل رایگان در فنلاند، گزینه های زیادی پیش روی شما است. می‌توانید به زبان فنلاندی یا سوئدی در دانشگاه های این کشور تحصیل رایگان کنید و از پرداخت شهریه معاف شوید. میتوانید پذیرش دکتری از یکی از دانشگاه های این کشور گرفته و از پرداخت شهریه معاف شده و حقوق ماهانه ۲ هزار یورو هم دریافت کنید. اما بورسیه، در شرایط رقابتی است و باید سی وی و بیانیه هدف عالی داشته باشید.

برای اپلای دانشگاه‌های فنلاندی  باید منحصرا از طریق سامانه مرگزی پذیرش دانشگاه‌های فنلاند اقدام کنید و مدارک مورد نیاز را آپلود کنید. ارسال جداگانه مدارک به دانشگاه های فنلاند نیاز نیست و این امکان برای متقاضیان فراهم نخواهد بود. هیچ هزینه application fee بر خلاف روند اپلای دانشگاه‌های سوئدی نباید پرداخت کنید. توجه کنید که تحصیل در رشته‌های پزشکی در این کشور منوط به شرکت در آزمون ورودی است که منحصر به زبان فنلاندی برگزار می شود.

سامانه مرکزی آپلود مدارک متقاضیان تحصیل در دانشگاه های فنلاند

هزینه تحصیل در رشته‌های علوم انسانی و فنی و مهندسی در فنلاند، به طور متوسط سالانه بین ۱۰ تا ۱۸ هزار یورو تخمین زده می شود. دارنده حق اقامت دانشجویی در فنلاند، اجازه کار نامحدود در این کشور دارد تا بخشی از هزینه‌های زندگی خود را تامین کنید. کلیه مدارک ترجمه رسمی شده شما باید به تایید سفارت فنلاند و وزارت خارجه ایران برسد.

چگونه برای تحصیل رایگان نروژ اقدام کنیم؟

نروژ، هم چنان با سخاوت ترین کشور اسکاندیناوی در اعطای پذیرش تحصیلی به منظور تحصیل رایگان ایرانیان در این کشور است. تحصیل در کلیه مقاطع تحصیلی نروژ از کارشناسی تا کارشناسی ارشد و دکتری، رایگان است و نیازی به پرداخت شهریه نیست. از اواخر دسامبر ۲۰۱۸ میلادی، دانشگاه های این کشور نسبت به دریافت اپلیکیشن دانشجویان اقدام می کنند و افرادی که دارای آیلتس ۶.۵ از ۹ و تافل ۸۵  از ۱۲۰ هستند می‌توانند فرصت تحصیل رایگان در دانشگاه‌های معتبر این کشور را داشته باشند. برای تحصیل پزشکی نیز بایستی در آزمون ورودی و مصاحبه دانشکده های پزشکی که به زبان نروژی برگزار می شود شرکت کنید.

سایت STUDYINNORWAY.NO بهترین سایت برای آشنایی با فرصت های تحصیلی در این کشور است

دانشگاه استاوانگر و دانشگاه NTNU  از بهترین دانشگاه‌های نروژ برای دانشجویان ایرانی علاقمند به تحصیل در رشته های فنی و مهندسی است که تا کنون صدها دانشجوی ایرانی از آن دانش آموخته شده و بعضا در شرکت‌های نروژی نفتی و گازی و پتروشیمی و خدماتی مشغول به کار شده اند.

ایندکس سایت دانشگاه استاوانگر نرو› که برای تحصیل در رشته های فنی توصیه می شود

برای تحصیل رایگان در دانشگاه‌های اسکاندیناوی، داشتن CV آکادمیک با سابقه پژوهشی مطلوب و نوشتن بیانیه هدف ۲ صفحه ای حرفه ای و در اختیار داشتن توصیه نامه های تحصیلی از اساتید، الزامی است. همواره برای یافتن بورس دانشگاه‌های کشورهای اسکاندیناوی، به بخش VACANCY  سایت دانشگاه‌ها رجوع کنید. راهنمای اپلای آنلاین برای تحصیل در دانشگاه های شمال اروپا را اینجا بخوانید.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۲ نظر

ورود

  • مهدی زعفرانی آبان ۲۰, ۱۳۹۷

    هرجا میرین سوعد نرین
    پسر عموم پنج سال پیش رفت سوئد به خاطر سربازی و اینا قاچاقیم رفت میگه برا پذیرش دانشگاه خیلی سخت میگیرن بعدم الان مهاجرای افغانی زیادی رفتن اونجا که رقابت برای ورود به دانشگاهو خیلی سخت کردن. دقیقا امسال اوایل فروردین یا اردیبهشت برا دانشگاه ثبت نام کردو میگفت تو بیست رشته درخواست داده بود. رشته هاشم طوری بود که کاردانی و دو ساله بودن یعنی خیلی اسون ولی بازم تو هیچ رشته ایی قبول نشد الان داره دوره اموزشی تاکسیرانی که اداره کاریابی براش جور کرده رو میره. جالبه سوئد بعد سوئیس خلاق ترین کشور دنیاست و بعد از هلند تو اروپا بیشترین دانشگاه های زیر صد رو داره

    • وحید سبزواری آبان ۲۱, ۱۳۹۷

      دوست عزیز این افکار رو بهتره عوض کنین
      یه نگاهی به کشورای عربی افریقایی و اسیای میانه و حتی افغانستان بندازین.
      تولید ناخالص داخلی افغانستان طی پنج سال دو برابر شده به ازای هر نفر. در عوض تولید ناخالص داخلی کشور خودمون یک سوم شده. یعنی شصت و هفت درصد سقوط.
      شما نمیتونی توقع داشته باشین یک یک شب یا یک سال کشوری موفق بشه. ولی دو برابر شدن درامد مردم تو افغانستان طی پنج سال یعنی موفقیت. لگاریتمشو الان تو ذهنم ندارم ولی تو دبیرستان تو ریاضی لگاریتمشو داشتیم و این دو برابر شدن درامد تو پنج سال به معنی تقریبا رشد سالانه ی سیزده درصده.
      به جز این بنده ساکن ایالات متحده ام. اینجا ما افغانهای موفقی داریم نماینده هستن. شهردار هستن استاد دانشگاه هستن مهندس و دکتر هستن. کم هم نیستن.
      ببینین دلیل اینکه داخل ایران افغانها موفق نشدن اینه که جلوی موفقیت افغانها گرفته شد. حتی تا چند سال قبل رفتن به مدرسه برا کودکان افغان غیرقانونی بود و اقای خامنه ایی یه فتوا دادن و بعد قانونا تونستن وارد بعد چهل سال درس بخونن.
      ولی اینجا تو ایالات متحده شما تا ۱۵ ساله نشدید حتی قاچاقی اومده باشین میتونین مدرسه برین و اگه مدرسه نرین به زور میفرستنت. اگه والدین یا قیم شما رو مدرسه نفرسته دادگاهی میشه. بعد از پانزده سالگی دبیرستان دولتی یا عمومی به صورت رایگانه برای همه. و طبق قانون چون شما غیر قانونی یا قاچاقی اومدین امریکا بدونه هیچ چون و چرایی اقامت قانونی میگیرین چون سن شما کمتر از ۱۷ ساله هست.

      اما ببینین مهاجرین افغانی تو ایران بعد چهل سال تازه سه سال قبل تونستن برن مدرسه.
      شما نمیتونی بگی ما سه چهار میلیون مهاجر افغان داریم پس بهشون لطف میکنین. بلکه شما سه چهار میلیون برده دارین طی چهل سال ازشون استفاده کردین به عنوان نیروی کار و جلو تحصیلشون رو گرفتین تا اگه نسل والدین پیر شدن فرزندانشونم به عنوان نیروی کار ارزان یا تقریبا مجانی در دسترس باشن.
      اصولا هر گردی گردو نیست.

      خود من به عنوان یه ایرانی واقعا شرمنده برادران افغانی هستن با رفتاری که کشورمون باهاشون داشته. و شما و اشناتون تو سوئد باید شرمنده باشین دلیل تنبلی و پذیرفته نشدن تو دانشگاهو افغان-سوئدی ها بدونین که بیشتر تلاش کردن و وارد پذیرش گرفتن.

      متاسفانه یه نگرانی بین ما ایرانیا تو ایالات متحده وجود داره اونم اینه که نسل درس خونده و دانشگاه رفته ایرانیا رو به افوله. تقریبا کمتر ایرانی رو میبینم مثل والدینشون دنبال موفقیت و یه زندگی بهتر باشن.