لذت آب تنی پاییزی در چشمه های آب گرم سرعین

گوشه و کنار ایران چهار فصل را باید دید

لذت آب تنی پاییزی در چشمه های آب گرم سرعین

اولین قطب گردشگری درمانی و آب گرم ایران سرعین است. به همین خاطر در این مطلب به معرفی چشمه‌های آبگرم استان اردبیل پرداخته ایم. البته گفتنی است که در روزهای آینده، پیشنهادهای سفر متنوعی برایتان خواهیم داشت تا بتوانید در این فصل زیبا که بار ترافیک‌های جاده‌ای کمتر از تابستان است از شهرهای بیشتری در ایران دیدن کنید.

برای آشنایی با چشمه های آبگرم اردبیل تا انتهای مطلب با روزیاتو همراه باشید.

شهر بسیار زیبای سرعین در در ۲۵ کیلومتری شهر اردبیل قرار دارد و همیشه برای چشمه های آب گرمش شهرت داشته. به غیر از آب گرم، دو استخر آب سرد با آبی گازدار نیز در این شهر وجود دارد که می توان از آب گازدار آن نوشید. این استخرها در ۵ کیلومتری سرعین قرار دارد و در دره ای به نام ویلا دره واقع شده که طبیعت و چشم اندازی فوق العاده دارد.

آبگرم همان طور که از نامش پیداست به محلی گفته می شود که همیشه آب گرم از آن می جوشد و اغلب این چشمه ها نیز دارای مواد معدنی زیادی هستند و خاصیت درمانی دارند.

استان اردبیل با داشتن بیش از  ۱۱۸دهنه چشمه معدنی مقام اول را به لحاظ چشمه های آب گرم در ایران داراست.  اسیدی ترین چشمه آب گرم اردبیل قوتورسویی در جنوب مشکین شهر، گرم ترین چشمه شابیل اردبیل در لاهرود و گاومیش گلی مرتفع ترین چشمه هستند.

بزرگترین مرکز آب درمانی خاورمیانه: مجتمع آبدرمانی سبلان سرعین

چشمه های آبگرم اردبیل
این مجتمع دارای امکانات متعددی از جمله استخرهای متعدد سرپوشیده و حوضچه‌های آبگرم تحت فشار ( جکوزی )، سونای خشک و بخار، دوش‌ها و وان‌های انفرادی متعدد، خدمات پزشکی و درمانی مجزا برای مردان و زنان، پارکینگ اختصاصی است. از آنجا که همه بخش های این آبگرم بر اساس استانداردهای جهانی ساخته شده، عنوان بزرگترین مرکز آبدرمانی خاورمیانه را با خود یدک می کشد.
چشمه های آبگرم اردبیل
آب این آبگرم ترش‌مزه و کمی بودار است و برای درمان دردهای رماتیسم، مفاصل مفید است و آرامبخش اعصاب بشمار می رود.

پر آب‌ترین و بزرگترین چشمه آب معدنی ایران: آبگرم گاومیش گلی

چشمه های آبگرم اردبیل
آبگرم گاو میش گلی در شهر سرعین و در ارتفاع ۱۹۴۰ متری از سطح دریا واقع شده که پر آب ترین چشمه معدنی شهر سرعین از لحاظ آبدهی و وسعت است و آبدهی آن ۱۴۰ لیتر در ثانیه و دارای استخری روباز به مساحت ۴۰۰ متر با عمق ۱۳۰ سانتی متر که آب آن به صورت دائمی و جوشان در جریان است.
دهانه آن پراکنده و دمای آب در حوض ۴۶ درجه سانتی گراد است. آب گاومیش گلی ترش مزه بیرنگ و کمی بودار است.
چشمه های آبگرم اردبیل
آنیونهای آن کربنات، بیکربنات، کلروره، سولفات و کاتیون های آن کلسیم، منیزیم، سدیم و پتایسم می باشد. هدایت الکتریکی برای ۲۵ درجه حرارت ۱۳۰۰ و PH آن ۵۸/۶، باقیمانده مواد خشک شده از تبخیر آب آن ۶۸۷ میلیگرم در لیتر بوده و آب آن در ردیف آبهای کلروره، بیکرنات سدیک و کلسیک گرم است.
آبگرم گاو میش گلی به علت داشتن ترکیب کلروبی کربناته سدیک و کلسیک برای درمان بیماری های عمومی، بیماریهای سیستم حرکتی (دردهای مزمن روماتیسمی) و بیماری های زنان، خنازیر و بیماری های قلبی و نیز تقویت عمومی بدن قابل استفاده است.
در خصوص نامگذاری آن به گاومیش گلی بر اساس روایات سالخوردگان در طی سالیان قبل : پیش از آنکه استفاده بهینه از آن بدین شکل صورت گیرد، گاومیش های اهالی سرعین در داخل استخر بعد از اینکه مقداری از حرارت آب کاسته می شده است، می خوابیدن و بدین سبب از آن بنام آبگرم گاومیش گلی نام برده اند.

آبگرم بش باجیلار

چشمه های آبگرم اردبیل
آبگرم بش باجیلار یکی از قدیمی ترین آبگرم های سرعین که بین اهالی در قدیم به “دره لر سویی” معروف بوده است دره ای سرسبز که اطراف آبگرم چمنزار و پر از درختان چنار و سپیدار بوده است.
وجه تسمیه نام آن به خاطر جوشیدن آبگرم از پنج مظهر در محل چشمه بوده که آن “پنج خواهر” یا همان بش باجیلار به زبان ترکی نام گرفته است.
آب این مجتمع از ۵ دهنه چشمه ی فوق الذکر و پمپاژ مقداری از آب گاومیش گلی تأمین می شود که آبدهی آنها روی هم رفته ۱۳ لیتر در ثانیه است و به صورت دائمی و جوشان است.
دمای آب در داخل استخر بش باجلار در حدود ۳۵‬ درجه با ظاهری کدر، کمی ترش مزه و کمی بودار است که ترکیب آن از نوع کلر و بیکربنات سدیم و گرم است.
آنیونهای موجود در آب بش باجلار شامل بیکربنات، کلرور، سولفات و کاتیونها شامل کلسیم، منیزیم، سدیم و پتاسیم می باشد. هدایت الکتریکی برای ۲۵ درجه حرارت ۱۲۰۰، pH آن ۵/۶ و مقدار مواد باقیمانده خشک از تبخیر آب ۶۶۰ میلی گرم در لیتر است.
چشمه های آبگرم اردبیل
آبگرم بش باجلار بعد از انقلاب اسلامی تقریبا به صورت متروکه در آمد و فقط بعضی از اهالی از آن استفاده می کردند. تا اینکه در سال ۱۳۷۱ اداره امور آب استان شروع به ساخت مجمتع فعلی در این محل کرد.
این مجتمع دارای استخر بزرگی به مساحت ۲۸۸ متر مربع با عمق ۱۴۰-۱۲۰ سانتی متر، تعداد ۶ دوش انفرادی اجباری با دیوارهای کوتاه قوسی شکل، ۱۶ دوش عمومی در مقابل دوش های انفرادی، سونای خشک و بخار هر کدام یک واحد، ۶ واحد جکوزی در قسمت غربی استخر، خدمات پزشکی و درمانی و پارکینگ به عنوان دومین آبگرم شهر سرعین محسوب می شود.
از آبگرم بش باجلارکه به لحاظ گنجایش دومین آبگرم شهر سرعین محسوب می‌ شود برای درمان بیماری های عمومی و تسکین دردهای عصبی و مفصلی استفاده می شود.

آبگرم قره سو سرعین

آبگرم قره سو که غربی ترین چشمه آب گرم سرعین است، آبی با ۴۴ درجه سانتیگراد دما به صورت جوشان در سطح زمین که جریانی دائمی دارد و در فصل های مختلف جریان آن متغیر است. طعم آب این چشمه کمی گس و بی رنگ و بی بو است.
سولفات، کلرور، بیکربنات و سدیم، پتاسیم و منیزیم، آنیون ها و کاتیون های موجود در این آب است. آب این چشمه برای آرامش اعصاب و همچنین تسکین دردهای روماتیسمی مفید و سودمند است.

آبگرم قهوه خانه همت – ممتاز ۱

این آبگرم در حیاط قهوه خانه ی همت واقع شده و اهالی آن را اشاغی قهوه سوئی می نامند.
آبگرمی با ظاهری تقریبا تیره و ترش مزه در میان حیاط قهوه خانه ممتاز قرار دارد که دارای کلرو، بکربنات، کربنات، پتاسیم، منیزیم و سدیم و PH ۶ ؛ و دمای ۴۷ درجه سانتی گراد می باشد. محتویات این آب گرم برای تسکین بیماری ها و دردهای دست و پا مفید است.

آبگرم معدنی قهوه خانه یعقوب- ممتاز۲

در جنب قهوه خانه همت (ممتاز۱ ) آبگرمی داخل قهوه خانه یعقوب با دو حوضچه روباز وجود دارد که به آبگرم قهوه خانه یعقوب معروف است و دارای دوش، حوضچه کلر، رختکن سنگی و… است. دورتا دور این آبگرم را دیوار کشیده شده و از فضای قهوه خانه جدا شده است.
آبگرمی با دمای ۴۳ درجه سانتی گراد و آبی ترش مزه و تیره رنگ می باشد. ترکیبات مهم آن عبارتند از کلرور،بیکربنات و منیزیم، سدیم و پتاسیم.

چشمه گوز سویی (آب چشم)

چشمه ای با آبی اسیدی و بی بو وگس مزه و دمای تقریبی ۲۱ درجه سانتیگراد در این شهر است که میزان آبدهی آن بسیار پایین است. در کف حوضچه آن دو نقطه وجود دارد که از آن ها مقدار قابل توجهی هوا و گاز کربنیک خارج می شود.
در این آب کلسیم و بی کربنات وجود دارد و معروف است که برای بهبود بیماری های چشمی مفید است.

آبگرم ژنرال (جنرال)

آبگرم ژنرال نیز مثل دیگر چشمه های سرعین در کف دره قرار دارد و ارتفاع آن از سطح دریا ۲۰۰۰ متر است. آب این آبگرم کمی ترش و بی رنگ است و دمایی در حدود ۴۳ درجه سانتی گراد دارد و ترکیبات آن سولفات بی‌کربنات، کلرور و پتاسیم، منیزیم، کلسیم و سدیم، و PH اسیدی است.
گفته می شود در خلل جنگ جهانی اول که آذربایجان به دست روس ها اشغال شده بود ، یک ژنرال روسی در زمان در اقامتش در سرعین برای درمان جراحات خود از این آب گرم استفاده کرده و به همین این آبگرم ، ژنرال نام گرفته است.
ترکیبات موجود در آب این آبگرم برای بهبودی درهای عضلانی و روماتیسمی می تواند موثر باشد.

آبگرم پهنلو ( پهن‌سو )

شرقی ترین و پست ترین آبگرم سرعین ، آب گرم پهنلو یا پهن سو است که آبی نیمه اسیدی با دمای تقریبی ۴۳ درجه سانتیگراد با رنگی متمایل به سبز می دارد که از چشمه ای همیشه جوشان و در ارتفاع ۱۹۵۰ متری از سطح دریا حاصل می شود.
حوض این آب گرم روباز است و امکاناتی نظیر رختکن مسقف، ۶ عدد دوش آبگرم ، حوضچه کلر ، سرویس بهداشتی و غرفه لوازم بهداشتی و آرایشی را داراست.
امروز با انتقال آب به این استخر ، هم حجم آن و هم میزان دمای آب افزایش یافته و به همین دلیل این چشمه از گرم ترین چشمه های آب گرم سرعین به حساب می آید .
آب گرم پهنلو تنها میزبان آقایان است و برای ورود اطفال باید بلیت تهیه کنید.
آب چشمه پهنلو جزو آب های کلرو بی کربنات سدیم است و ترکیباتی چون کلرو، سدیم، پتاسیم و سولفات دارد.
افرادی که از بیماری های اعصاب و عمومی و دردهای مفصلی رنج می برند، آب گرم این چشمه برای تسکین دردشان موثر خواهد بود.

آبگرم ساری سو

آبگرمی با جریان دائمی ولی متغیر در فصل های مختلف سال که در مرکز شهر سرعین قرار دارد. از آن جهت ساری سو نامیده می شود “ساری “در زبان ترکی به معنای “زرد” و “سو” به معنی “آب” است و رسوبات املاح معدنی سبب شده تا سنگ های اطراف آن زرد رنگ کرده و آب نیز از لابه لای سنگی این چنین می جوشد و به نظر آبی زرد رنگ از آن بیرون می آید.
آب گرم ساری سو، آبی تقریبا زرد متمایل به سبز رنگ دارد که بودار و طعم دار است. ترکیبات موجود در این آب گرم شامل سولفات، کلرور، بیکربنات و سدیم، پتاسیم و منیزیم است.
بانوان می توانند شب ها به این آب گرم بروند چون برخلاف آبگرم گاومیش گلی، سار سو همیشه شب ها برای بانوان مهیا شده است. دمای آب در حدود ۴۷ درجه سانتیگراد است و در جهت بهبود بیماری هایی چون دردهای عضلانی، مفصلی و روماتیسمی مفید است.

مطالب مرتبط
یک نظر

ورود

  • علی حسینی آبان ۱۹, ۱۳۹۷

    اقا ما رفته بودیم محلات یه چشمه اب گرم خیلی شیک ولی وقتی داخلش شدیم از الودگی اومدیم بیرون
    دروغ نیستا
    اینقدر اب الوده بودش با چشم میشد چرک رو دید به مسئول گفتیم قضیه رو اومده میگه اینا مواد طبیعی و معدنی هست.
    اقا بازم رفته بودیم ترکیه با دوستام به صورت مجردی
    اونجا به شهری به اسم دنیزلی جاتون خالی سر زدیم قبلش به شهر برسیم دربارش مطالعه میکردیم دیدیم این شهر چشمه اب گرم داره
    ماهام که تشنه ی اب بازی، خلاصه هدفمون شد اب تنی تو اب گرم تو دنیزلی
    یکی از چشمه خونه های متوسط رفتیم و اونجا وارد که شدیم به به یه بوی خوش از همون اول سالن به مشاممون رسید. بعدش که رفتیم رخت کن و دوش گرفتیم و شامپو زدیم رفتیم داخل استخر جاتون خالی از بس ابش تمیز بود از بس ابش روان بود همه خستگیمون رفع شد چون با اتوبوس رفته بودیم خیلی خسته شدیم. به حدی ابش پاک و زلال بود دلم نمیومد از اونجا بیام بیرون اب از یه طرف استخر جریان داشت و به طرف دیگه میرفت و این جریان یه حالت گهواره مانند ایجاد میکرد که هممون خواب الود شدیم بعدش رفتیم سالن بغلی که یه استخرای کوچیک داشتن و توش سه چهار نفر مینشستن و ماهام تو یکی نشستیم و بعدم طرف یه ظرف نمک خاص اورد و این نمکو ریختیم تو اب و بعد ده بیست دقیقه و حرف زدن یهو هممون احساس خواب الودگی کردیم. دوستم رفت با حوله اومد و گذاشتیم زیر سرمونو قشنگ دو ساعت با صدای موزیک و اب گرم و نمک مخصوص خوابیدیم مثل بقیه کسایی که اونجا بودن
    بعدش کم کم مثل خرس قطبی بیدار شدیم و بعدم رفتیم دنبال یه رستوران سنتی
    واقعا دلم دباره خواست به این میگن توریسم
    سرعین رو خیلیا رفتن منجمله خانوادم رفته بودن و اکثر ایرادشون همین اب بودش که انگار مصنوعیه فکر کنم استخر ابش جریان نداره و هی الکل میزنن. استخرو یه بار پر میکنن و بعدم یه ماه میمونه
    حالا اگه کسی میدونه قضیه رو بگه
    خود من که محلات بودم یه ضد حال بود بیشتر. اصلا اون چیزی که میگفتن نبود. کبابش ولی خوب بود خداییش