چرا با وجود اینکه ورزش می کنیم وزن مان بالا می رود؟

چرا با وجود اینکه ورزش می کنیم وزن مان بالا می رود؟

در بیشتر مواقع ورزش کردن می تواند به کاهش وزن کمک کند، اما همیشه هم اینطور نیست. گاهی عوامل دیگری هم در روند کاهش وزن ما تأثیر می گذارند و حتی زمانی که سعی می کنیم وزن مان را کم کنیم باعث افزایش وزن ما می شوند. در ادامه به عواملی می پردازیم که باعث می شوند با وجود ورزش کردن، وزن اضافه کنید.

۱- زیاد غذا می خورید

افزایش وزن علیرغم ورزش کردن

داشتن یک رژیم غذایی سالم و مغذی به اندازه ی ورزش کردن اهمیت دارد. وقتی کالری هایی که دریافت می کنید بیشتر از کالری هایی باشد که می سوزانید، وزن تان بالا می رود.

البته لازم نیست دقیقاً همان مقدار کالری ای که دریافت کردید را بسوزانید، اما اگر کالری های مصرفی تان خیلی بیشتر از کالری هایی باشد که هنگام ورزش کردن می سوزانید، به جای کاهش وزن، دچار افزایش وزن خواهید شد.

۲- به اندازه ی کافی غذا نمی خورید

شاید برایتان عجیب باشد اما کم غذا خوردن هم می تواند باعث افزایش وزن شود.

وقتی به اندازه ی کافی کالری دریافت نکنید، بدن به دلیل کمبود انرژی وارد فازی از گرسنگی می شود که در اثر آن شروع به تجزیه ی عضلات و حفظ چربی های خود می کند.

بنابراین مصرف به اندازه ی کالری ها و مواد غذایی مغذی می تواند در جلوگیری از افزایش وزن مؤثر باشد.

۳- در برنامه ی ورزش کردن تان تنوع ایجاد نمی کنید

بدن با گذشت زمان با ورزش سازگاری پیدا می کند و کارآمدتر می شود. استمرار و ایجاد تنوع کلید دستیابی به کاهش وزن است.

اگر دائماً یک برنامه ورزشی را تکرار کنید، بدن شما به آن عادت می کند و ممکن است آنطور که باید وزن کم نکنید و نتوانید عضله نسازید.

برای تنوع بخشی به برنامه ی ورزشی خود می توانید این عوامل را تغییر دهید: نوع ورزش، سختی، مدت زمان، حجم و میزان استراحت.

۴- وزنه نمی زنید

اگرچه ورزش های هوازی می توانند بسیار مؤثر باشند اما با وزنه زدن می توانید در مقایسه با ورزش های هوازی، کالری بیشتری بسوزانید.

وزنه زدن می تواند به بالا رفتن توانایی کالری سوزی کوتاه مدت و بلند مدت بدن شما کمک کند. علاوه بر این، وزنه زدن توده ی عضلانی بدن را افزایش می دهد که این مسأله می تواند به کاهش چربی های بدن کمک کند.

۵- چربی هایتان تبدیل به عضله می شوند

درست است که نیم کیلوگرم چربی با نیم کیلوگرم عضله هم وزن است، اما عضله متراکم تر از چربی است.

نیم کیلوگرم چربی در مقایسه با نیم کیلوگرم عضله، چهار برابر جای بیشتری می گیرد، یعنی اگرچه از چربی های بدن تان کم می شود، اما وزن تان یا همان قدر باقی می ماند یا حتی به دلیل افزایش توده ی عضلانی بالا می رود.

۶- به استراحت بیشتری نیاز دارید

رژیم، ورزش و ریکاوری نقش مهمی در کاهش وزن دارند. اگر استراحت و ریکاوری را در اولویت خود قرار ندهید، این مسأله مانع از کاهش وزن و حتی باعث افزایش آن می شود.

کمبود خواب باعث تولید هورمون های تنظیم گرسنگی در بدن می شود و این مسأله می تواند میل به خوردن غذا را زیاد کند. کمبود خواب همچنین می توانید باعث تولید کورتیزول یا همان هورمون اضطراب شود که هم اشتها را زیاد می کند و هم باعث می شود میتوکندری درون سلول ها (اندامکی در سلول ها که انرژی شیمیایی موجود در مواد غذایی را ذخیره می کند) به تدریج از کار بیفتند.

۷- تغییرات طبیعی وزن در طول روز را در نظر نمی گیرید

ممکن است وزن اضافه نکرده باشید و فقط دچار تغییر وزن طبیعی ای شده باشید که به دلایل مختلفی مثلا بعد از خوردن غذا و نوشیدنی یا ورزش کردن رخ می دهند.

تغییر وزن بدن در طول روز بین ۱ تا ۴/۵ کیلوگرم امری طبیعی است.

برای کنترل دقیق تر وزن تان، همیشه در یک زمان معین از روز و با یک لباس و یک ترازو وزن تان را اندازه بگیرید.

۸- به اندازه ی کافی آب نمی خورید

کم آبی خفیف بدن ممکن است منجر به افزایش وزن شود چون این مسأله می تواند باعث احساس گرسنگی مزمن شود. این احساس گرسنگی موجب می شود بیشتر به خوردن تنقلات روی بیاورید یا با اینکه لزومی ندارد بیشتر غذا بخورید.

بار دیگری که احساس گرسنگی یا هوس خوردن کردید، یک لیوان آب بخورید. چند دقیقه صبر کنید و خواهید دید که هوس یا احساس گرسنگی تان خیلی سریع برطرف می شود.

۹- وزنی که می بینید وزن آب بدن تان است

جدا از اینکه ۵۰ تا ۶۰ درصد از وزن بدن مربوط به آب بدن است، رژیم های غذایی ای که قند و نمک زیادی دارند هم می توانند باعث انباشت آب در بدن شوند.

اما افزایش وزن آب بدن در طول فرآیند کاهش وزن لزوماً مسأله ی بدی نیست.

این به معنای آن نیست که آب در بدن شما به شکلی مضر انباشته می شود، بلکه در حقیقت بدن شما فقط سعی دارد خودش را با عادت های غذایی سالم تر شما سازگار کند.

۱۰- افزایش وزن تان به قاعدگی تان مربوط می شود

در دوران قاعدگی اندکی نفخ و افزایش وزن امری طبیعی است. اما خوشبختانه این افزایش وزن معمولا موقتی است چون ناشی از انباشت آب در بدن است.

بیشتر بخوانید:

پنج دلیل روانشناختی برای آنکه با وجود رژیم و ورزش وزن‎ کم نمی‎کنیم

با ۱۱ ترفند روانشناختی ساده و مؤثر وزن خود را کاهش دهید

از پیامدهای خطرناک کاهش سریع وزن چه می‎دانید؟

۹ عادت اشتباهی که باعث کند شدن سوخت و ساز بدن و افزایش وزن می شود

چه عواملی باعث افزایش وزن در محل کار می شود؟

منبع: thisisinsider
دیجیاتو
بدون نظر

ورود