اوج هیجان در غرب وحشی؛ با ۱۵ فیلم وسترن متفاوت و دیدنی قرن ۲۱ آشنا شوید [قسمت اول]

اوج هیجان در غرب وحشی؛ با ۱۵ فیلم وسترن متفاوت و دیدنی قرن ۲۱ آشنا شوید [قسمت اول]

از دیرباز، ژانر وسترن یکی از جذاب ترین و بهترین ژانرهای فیلمسازی در هالیوود بوده است. این فیلم ها که داستانشان در اواخر قرن نوزدهم روایت می شود، به افسانه های غرب وحشی، قهرمانان محلی و داستان های اخلاقی می پردازد و به همین دلیل ژانر وسترن را می توان یک اختراع کاملاً آمریکایی دانست. در دوران طلایی هالیوود، فیلم وسترن بسیار پرطرفدار بوده و هر ساله تعداد قابل توجهی از فیلم ها به این ژانر تعلق داشت. کارگردانانی مانند جان فورد و هاوارد هاکس تعدادی از مسحور کننده ترین اپراهای سینمایی را با استفاده از اسب های غرب وحشی به تصویر کشیدند و ستاره هایی مانند جین آوتری، تام میکس و جان وین را به نماد این ژانر مهیج تبدیل کردند.

فیلم وسترن

شاید هیچ ژانر سینمایی دیگری مانند ژانر وسترن در سال های اخیر دچار تغییر نشده باشد اما دوستداران فیلم وسترن هیچگاه علاقه خود به گاوچران های هفت تیرکش را از دست ندادند. در حالی که فهرست ارائه شده در ادامه مطلب خود شاهد این مدعا خواهد بود می توان قرن ۲۱ را دوران شکوفایی مجدد ژانر وسترن دانست. در شرایطی که بسیاری انتظار اکران تازه ترین فیلم برادران کوئن در ژانر وسترن با عنوان «تصنیف باستر اسکروگز» (The Ballad of Buster Scruggs) هستند در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با بهترین فیلم های وسترن قرن ۲۱ آشنا کنیم که تماشای آن ها شما را به یاد فیلم های دیدنی عصر طلایی وسترن خواهد انداخت.

هشدار اسپویل: به دلیل ماهیت مطلب شاید در برخی از موارد ناچاراً بخشی از داستان فیلم های اسپویل شود که پیشاپیش بابت این موضوع از شما خواننده محترم عذرخواهی می کنیم.

۱۵- متخاصمان (۲۰۱۷)

فیلم وسترن

داستان فیلم وسترن «متخاصمان» (Hostiles) در سال ۱۸۹۲ در نیومکزیکو رخ می دهد، جایی که یک افسر کهنه کار و سواره نظام ارتش ایالات متحده به نام جوزف بلاکر (کریستین بیل)، که یک قهرمان آمریکایی جنگ با سرخپوستان نیز هست ماموریت دارد رییس در حال مرگ قبیله شاین (وس استودی) و خانواده اش را با سرزمین مادری شان در مونتانا بازگرداند. اسکات کوپر به عنوان کارگردان فیلم با بهره گیری از بازی های استادانه بیل، استودی، رزاموند پایک و تیموتی شالامه و فیلم برداری خیره کننده ماسانوبو تاکایاناگی، یک داستان وسترن با عناصر کلیشه ای را به فیلمی جذاب و تماشایی تبدیل کند.

فیلم وسترن

صحنه های فراوان اکشن فیلم با وضوح فوق العاده ای فیلم برداری شده اند و فیلم برداری بی نقص تاکایاناگی نیز این فیلم را به یک تجربه بصری فراموش نشدنی تبدیل کرده است. نباید از این فیلم انتظار «جستجوگران» (The Searchers) را داشت اما «متخاصمان» آنقدر شجاعانه ساخته شده که شما را به یاد این فیلم خواهد انداخت و لیاقت توجهی بسیار بیشتر از آن چه که به آن شد را دارد.

بیشتر بخوانید: ۱۰ فیلم وسترن دارای شاخصه های مدرن که از دیدن آن ها لذت خواهید برد

۱۴- چرآگاه آزاد (۲۰۰۳)

فیلم وسترن

کوین کاستنر با ساخت فیلم های وسترن «با گرگ ها می رقصد» (Dances with Wolves) در سال ۱۹۹۰ و «وایت ایرپ» (Wyatt Earp) در سال ۱۹۹۴ رنسانسی در ژانر وسترن ایجاد کرد از این رو بازگشت او به این ژانر در سال ۲۰۰۳ با فیلم «چرآگاه آزاد» یا «دشت باز» (Open Range) بسیاری را به ساخت فیلم موفق دیگری در این ژانر توسط کاستنر امیدوار کرد. این فیلم که داستان آن در سال ۱۸۲۲ در مونتانا رخ می دهد در مورد یک گاوچران به نام باس اسپیرمن (رابرت دووال) و سه کارگر استخدام شده اش چارلی (کوین کاستنر که تهیه کنندگی و کارگردانی فیلم را نیز بر عهده داشت)، ماوس (آبراهام بنروبی) و باتن (دیگو لونا) است که در حال انتقال یک گله بزرگ گاو در مراتع منطقه هستند.

فیلم وسترن

بعد از اینکه ماوس با دشمنی خشونت بار یک زمیندار به نام دانتون بکستر روبرو می شود، دو نفر دیگر نگران شده و سعی می کنند او را که به شهر رفته بازگردانند حتی اگر شده با درگیری مسلحانه. این فیلم که بر اساس رمان «مردان چرآگاه آزاد» (The Open Range Men) نوشته لورن پین ساخته شده یک فیلم وسترن باشکوه است که نه تنها داستانی زمخت و خشن دارد بلکه پیامی تیز در خود پنهان کرده است. صحنه درگیری پایان فیلم بسیار هنرمندانه و هیجان انگیز ساخته شده است و نباید آن را از دست داد.

۱۳- غرب آهسته (۲۰۱۵)

فیلم وسترن

جان مک لین از گروه موسیقی فولکلور بتا باند، سبکی خلاقانه و هنرمندانه را برای اولین تجربه کارگردانی خود در فیلم «غرب آهسته» یا «غرب آرام» (Slow West) انتخاب کرده است. این فیلم از آن دسته فیلم های وسترنی است که داستان آن آرام آرام تماشاگر را می سوزاند هر چند نمی توان آن را با شاهکارهایی مانند «ال توپو» (El Topo) ساخته آلخاندرو خودوروفسکی و «مرد مرده» (Dead Man) جیم جارموش مقایسه کرد. با این وجود، «غرب آهسته» هنوز هم غرب وحشی را از دریچه شخصیت هایی عجیب و غریب، دیالوگ های شاعرانه و خشونت های فراوان به تصویر می کشد.

فیلم وسترن

در این فیلم کودی اسمیت مک فی نقش جی کاوندیش بی تجربه را بازی می کند، مردی عاشق پیشه که در جستجوی معشوق خود از اسکاتلند به غرب آمریکا سفر کرده است. مایکل فاسبندر، کارن پیستوریوس، بن مندلسون و روری مک کان نیز دیگر بازیگرانی هستند که در این فیلم وسترن شبه افسانه ای اما جذاب و هیجان انگیز ایفای نقش می کنند، فیلمی خشن که در آن عشق همه را کور می کند و باید حتماً آن را تماشا کرد.

بیشتر بخوانید: بهترین فیلم های ژانر وسترن که از دیدن آن ها پشیمان نخواهید شد

۱۲- در دره خشونت (۲۰۱۶)

فیلم وسترن

فیلم وسترن «در دره خشونت» (In a Valley of Violence) مانند بسیاری از دیگر فیلم های وسترنی که قبلاً دیده ایم آغاز شده و همان شخصیت های کلیشه ای ژانر وسترن را می توان در آن یافت. در این فیلم، ایتان هاک نقش پال را بازی می کند، آواره ای بسیار آرام که بیشتر به یک مرد صلح طلب شبیه است تا یک مرد خطرناک که از ارتش فرار کرده و در ابتدا او را شخصیت منفی داستان تصور می کنیم. قاتلی خطرناک به نام گیلی و دختری ساده به نام ماری آن و البته کلانتر بداخلاق کلاید مارتین نیز در داستان حضور دارند. وقتی که داستان تای وست (نویسنده و کارگردان فیلم) سرعت می گیرد این شخصیت های کلیشه ای شروع به تاثیر پذیرفتن از اتفاقات به شکلی تازه، ترسناک و غیرقابل پیش بینی می کنند.

فیلم وسترن

در این فیلم وسترن، برخلاف فیلم های وسترن دیگر شوخ طبعی کنایه آمیز پرمایه ای وجود دارد که از طریق بازی های قوی بازیگران ستاره فیلم به خوبی به تصویر کشیده می شود. همچنین سبک خاص و منحصربفرد فیلم آن را به یک اثر سینمایی جذاب و هیجان انگیز تبدیل می کند که از تماشای آن لذت خواهید برد. شاید بهترین بخش فیلم تای وست به ملازم وفادار و دوست داشتنی شخصیت پال مربوط باشد، یک سگ باهوش و دوست داشتنی به نام اَبی که بازی او با نگاه های پرمعنایش دستکمی از همبازی های انسانی اش ندارد.

۱۱- پیشنهاد (۲۰۰۵)

فیلم وسترن

این فیلم وسترن استرالیایی که در فضایی تاریک و بسیار واقعی ساخته شده است و از موسیقی متنی تاثیرگذار، فیلم برداری خیره کننده، کارگردانی استادانه و بازی های بی نقص ستارگانی مانند گای پیرس، ری وینستون و امیلی واتسون بهره می برد. داستان فیلم «پیشنهاد» (The Proposition) که در دهه ۱۸۸۰ رخ می دهد در مورد افسری به نا موریس استنلی است پیشنهادی به چارلی برنز (گای پیرس) می دهد که برادر کوچکتر سردسته یک گروه یاغی خانوادگی و خشن است. این فیلم یک وسترن خشن، کنایه آمیز و چالش برانگیز  و چیزی فراتر از تمثیلی درباره انتقام است. در این فیلم استعمار طلبی، نژاد پرستی، حاکمیت، تعصب وطن پرستانه و تظاهر به پاکی به باد انتقاد گرفته می شود.

بیشتر بخوانید: ۲۰ شگفت انگیز؛ با بهترین فیلم های ژانر وسترن تاریخ سینما آشنا شوید

۱۰- ۳:۱۰ به یوما (۲۰۰۷)

فیلم وسترن

در ابتدا باید بگوییم که نسخه اورجینال فیلم وسترن «۳:۱۰ به یوما» (۳:۱۰ to Yuma) ساخت دلمر دیوز با بازی گلن فورد و ون هفلین یک کلاسیک واقعی در ژانر وسترن است که حدود ۶۰ سال پس از ساخت هنوز هم به خاطر صحنه های اکشن و تعلیق جذابش شما را از روی صندلی هایتان نیم خیر خواهد کرد. بازسازی این فیلم توسط جیمز منگولد با ستارگانی طراز اول مانند راسل کرو و کریستین بیل نه تنها ادای دینی است به این وسترن کلاسیک بلکه خود نیز یک شاهکار هنری تاثیرگذار تلقی می شود.

فیلم وسترن

داستان فیلم در بیابان های داغ و بایر آریزونا در دوران خشکسالی روایت می شود که در آن جنگ خونین اراده ها بین یک قاتل خونسرد به نام بن وید (راسل کرو) و یک گله دار بدشانس به نام دن ایوانز (کریستین بیل) در می گیرد. این فیلم که بر اساس داستانی کوتاه از المور لئونارد ساخته شده، با الهام از برخی کلیشه های ژانر وسترن تفسیر تازه ای از شجاعت، بزدلی و تاوان ارائه می دهد. شاید اگر اینگمار برگمان فیلمی در ژانر وسترن می ساخت بدون شک آن فیلم شبیه «۳:۱۰ به یوما» بود که صحنه های اکشن آن لحظه ای آرام و قرار را از شما می گیرد.

۹- کشور شیرین (۲۰۱۷)

فیلم وسترن

وارویک تورنتون یک فیلمساز بومی استرالیایی است که به تجربه سینمایی منحصربفرد خود که سینمای استرالیا بسیار به آن نیاز دارد ادامه می دهد و آن ساخت فیلم هایی نادر از دیدگاه مردم بومی این کشور است. در اینجا می خواهیم در مورد فیلم وسترن متفاوت و تحسین شده او با نام «کشور شیرین» (Sweet Country) صحبت کنیم. این فیلم که جایزه بهترین فیلم از دیدگاه هیئت داوران جشنواره ونیز را دریافت کرده یک درام دیدنی و پراحساس است که از اتفاقات واقعی الهام گرفته شده که در دهه ۱۹۲۰ در مناطق شمالی استرالیا رخ داده است.

فیلم وسترن

همیلون موریس در این فیلم نقش خاص سم کلی را بازی می کند، یک کشاورز بومی میانسال که قتل یک مرد سفید پوست در دفاع از خود توسط او باعث می شود که ادامه داستان ترکیبی از خشم، درد و غم باشد. فیلم برداری تحسین برانگیز و بی نقص وارویک تورنتون ما را به یاد دیگر شاهکارهای سینمای استرالیا می اندازد که همین موضوع تماشای این فیلم را به یک تجربه جذاب برای تماشاگر تبدیل می کند.

۸- دوشیزه (۲۰۱۸)

فیلم وسترن

دیوید و ناتان زلینر بعد از فیلم تحسین شده خود در سال ۲۰۱۴ با عنوان «کومیکو، شکارچی گنج» (Kumiko, the Treasure Hunter) به سراغ ژانر وسترن و فیلم متفاوت «دوشیزه» (Damsel) رفتند. ساموئل آلباستر (رابرت پتینسون) با یک اسب کوچک به نام باتر اسکوچ وارد سرزمینی ناشناخته می شود و از قصد خود برای نجات معشوقش پنه لوپه (مایا واسیکووسکا) از دست ربایندگان بیرحمی که او را از ساموئل جدا کرده اند سخن می گوید یا این همان چیزی است که ساموئل در صحبت با پارسون هنری (دیوید زلنر)، یک مرد هوسران که برای رسمیت بخشیدن به عقد ساموئل و نامزدش استخدام شده ادعای آن را دارد. همه این ها شروطی است که تنها در صورت واقعی بودن ماجرای دزدیده شدن پنه لوپه و آزادی و بدست ساموئل صدق پیدا می کند.

فیلم وسترن

برادران زلنر به زیبایی مرز کوچک بین قهرمان، شرور و شکارچی را در این سفر اودیسه ای که ما را به یاد «زین های شعله ور» (Blazing Saddles ) مل بروکس، «غرب آهسته» جان مک لین یا «جانی گیتار» (Johnny Guitar) نیکلاس رَی می اندازد دچار ابهام می کنند. این فیلم را می توان چیزی بین یک کمدی خنده دار و تراژدی ناخوشایند با سیر روایی کند نامید. شاید فیلم وسترن «دوشیزه» از آن دسته فیلم هایی باشد که به دلیل عجیب و غریب بودنش به مذاق همه طرفداران ژانر وسترن خوش نیاید اما مطمئناً اگر مخاطب مناسبی باشید از تماشای آن لذت خواهید برد.

بیشتر بخوانید: کامل ترین و بهترین فیلم های هر ژانر سینمایی تمام دوران را بشناسید [قسمت دوم]

 

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
یک نظر

ورود

  • محمد تیر ۱۲, ۱۴۰۰

    این که شد هشت تا،
    قرار بود ۱۵ تا معرفی کنی؟!؟!؟!