اوج هیجان در غرب وحشی؛ با ۱۵ فیلم وسترن متفاوت و دیدنی قرن ۲۱ آشنا شوید [قسمت دوم]

اوج هیجان در غرب وحشی؛ با ۱۵ فیلم وسترن متفاوت و دیدنی قرن ۲۱ آشنا شوید [قسمت دوم]

از دیرباز، ژانر وسترن یکی از جذاب ترین و بهترین ژانرهای فیلمسازی در هالیوود بوده است. این فیلم ها که داستانشان در اواخر قرن نوزدهم روایت می شود، به افسانه های غرب وحشی، قهرمانان محلی و داستان های اخلاقی می پردازد و به همین دلیل ژانر وسترن را می توان یک اختراع کاملاً آمریکایی دانست. در دوران طلایی هالیوود، فیلم وسترن بسیار پرطرفدار بوده و هر ساله تعداد قابل توجهی از فیلم ها به این ژانر تعلق داشت. کارگردانانی مانند جان فورد و هاوارد هاکس تعدادی از مسحور کننده ترین اپراهای سینمایی را با استفاده از اسب های غرب وحشی به تصویر کشیدند و ستاره هایی مانند جین آوتری، تام میکس و جان وین را به نماد این ژانر مهیج تبدیل کردند.

فیلم وسترن

شاید هیچ ژانر سینمایی دیگری مانند ژانر وسترن در سال های اخیر دچار تغییر نشده باشد اما دوستداران فیلم وسترن هیچگاه علاقه خود به گاوچران های هفت تیرکش را از دست ندادند. در حالی که فهرست ارائه شده در ادامه مطلب خود شاهد این مدعا خواهد بود می توان قرن ۲۱ را دوران شکوفایی مجدد ژانر وسترن دانست. در شرایطی که بسیاری انتظار اکران تازه ترین فیلم برادران کوئن در ژانر وسترن با عنوان «تصنیف باستر اسکروگز» (The Ballad of Buster Scruggs) هستند در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با بهترین فیلم های وسترن قرن ۲۱ آشنا کنیم که تماشای آن ها شما را به یاد فیلم های دیدنی عصر طلایی وسترن خواهد انداخت.

هشدار اسپویل: به دلیل ماهیت مطلب شاید در برخی از موارد ناچاراً بخشی از داستان فیلم های اسپویل شود که پیشاپیش بابت این موضوع از شما خواننده محترم عذرخواهی می کنیم.

قسمت اول این مطلب را از طریق این لینک مطالعه نمایید.

۷- توماهاک استخوانی (۲۰۱۵)

فیلم وسترن

فیلم وسترن «توماهاک استخوانی» (Bone Tomahawk) اولین تجربه کارگردانی اس کریگ زاهلر است که یک وسترن ترسناک با داستانی عجیب و غریب است. این فیلم که در نگاه اول شما را به یاد فیلم های جان فورد و به طور ویژه «جستجوگران» می اندازد اما رفته رفته به یک داستان ترسناک با لحظات شوک آور تغییر مسیر داده و پایان آن برای روزها شما را در بهت و حیرت فرو می برد. کرت راسل به خوبی در نقش کلانتر فرانکلین هانت جا افتاده، مردی باتجربه که رهبری گروهی برای انتقام از آدمخوارانی که برخی از شهروندان را ربوده اند را به عهده می گیرد. با این وجود نباید اشتباه کنید زیرا «توماهاک استخوانی» یک کلاسیک مدرن است که در سال های آینده به یک فیلم کالت تبدیل خواهد شد. از قبل هشدار می دهیم که تماشای این فیلم برای افراد نازک نارنجی مناسب نیست زیرا ممکن است توان ادامه تماشای آن را از نیمه راه نداشته باشید.

بیشتر بخوانید: کامل ترین و بهترین فیلم های هر ژانر سینمایی تمام دوران را بشناسید [قسمت اول]

۶- شهامت واقعی (۲۰۱۰)

فیلم وسترن

این بازسازی خیره کننده برادران کوئن از یک فیلم کلاسیک وسترن با همین نام که توسط هنری هاثاوی و با بازی جان وین در سال ۱۹۶۹ ساخته شد، یک داستان پر از خونریزی و انتقام دارد. دختری ۱۴ ساله به نام متی راس در جستجوی انتقام مرگ پدرش به دست یک یاغی به نام تام چینی است. متی برای این منظور یک مارشال باتجربه اما الکلی و بداخلاق به نام مارشال روبن کاگبرن را اجیر می کند که روزهای خوب او گذشته است. کمی بعدتر یک رنجر تگزاسی به نام لبوف نیز به آن ها می پیوندد که هدف او نیز دستگیری چینی است. این سه سفری طولانی را در سرزمین های خشن غرب وحشی آغاز می کنند.

فیلم وسترن

در فیلم «شهامت واقعی» (True Grit) شاهد مولفه های آشنایی در ژانر وسترن مانند حرکت به سوی هدف، خشونت هدفدار، عبور از مرزهای غرب وحشی و البته سبک خاص برادران کوئن که همیشه با طعنه ای تلخ همراه است هستیم. از مولفه های منحصربفرد برادران کوئن در این فیلم می توان به سبک خاص دیالوگ ها، خشونت فراوان، ارجاعات دینی و فیلم برداری خیره کننده راجر دیکینز که به خاطر آن موفق به دریافت جایزه اسکار نیز شد اشاره کرد.

۵- برادران سیسترز (۲۰۱۸)

فیلم وسترن

ژاک اودیار، فیلمساز فرانسوی با اقتباس از رمان تاریخی دوست داشتنی و پرفروش پاتریک دویت فیلمی وسترن و جذاب در مورد دو برادر آدمکش در غرب وحشی که در دهه ۱۸۵۰ از این راه امرار معاش می کردند ساخته است. فیلم وسترن «برادران سیسترز» (The Sisters Brothers) که بسیاری انتخاب بازیگران آن را بهترین انتخاب این عرصه در سال ۲۰۱۸ نامیده اند داستان دو برادر آدمکش به نام های الی و چارلی سیسترز با بازی جان سی رایلی و خواکین فینیکس را روایت می کند که توسط شخصی به نام کومودور برای قتل یک معدن دار به نام هرمان وارم (ریز احمد) که یک کارآگاه ناخلف به نام جان موریس (جیک جیلنهال) را همراه خود دارد استخدام می شوند.

فیلم وسترن

ترکیب کارگردان و فیلم بردار (بنویت دبی) نتیجه ای بسیار خلاقانه در پی دارد هرچند نمی توان آن را با ترکیب رایلی و فونیکس مقایسه کرد. این ترکیب براردانه جذاب شرایطی را در فیلم «برادران سیسترز» فراهم می سازد که از دوران طلایی ژانر وسترن کمتر شاهد آن بوده ایم.

۴- جانگوی آزاد شده (۲۰۱۲)

فیلم وسترن

فیلم «جانگوی آزاد شده» (Django Unchained) شاهکاری دیگر از کوئنتین تارانتینو است که می توان آن را تلفیقی از ژانرهای متنوع سینمایی در لباس فاخر اما خونین غرب وحشی دانست. این فیلم هم یک وسترن اسپاگتی است، هم داستانی در نقد برده داری سیاهان، هم یک کمدی اکشن و هم یک هجونامه حساب شده و زیرکانه. در فیلم وسترن «جانگوی آزاد شده» جیمی فاکس نقش جانگو را بازی می کند، یک سیاهپوست آفریقایی آمریکایی که قبلاً بربده بوده که به کمک یک جایزه بگیر آلمانی به نام کینگ شولتز (با بازی خیره کننده و برنده جایزه اسکار کریستوف والتز) می خواهد عروسش را از دست برده داران نجات دهد.

فیلم وسترن

نامزد او، هیلدی (کری واشینگتن)، هنوز به عنوان برده در مزارع پنبه کار می کند، برده دار او نیز شخصیتی بیرحم اما زیرک به نام کالوین کندی است که نقش او را لئوناردو دی کاپریو با خلاقیتی غیرقابل توصیف بر عهده گرفته است. با خلق یک فضای هجوآمیز و گاهی سبک روایی تمسخرآمیز، کوئنتین تارانتینو در این فیلم گذشته سیاه کشورش در برده داری را به نقد می کشد. این فیلم که مانند دیگر ساخته های تارانتینو در نوع خود شاهکار به شمار می آید.

بیشتر بخوانید: ۱۰ مورد از بهترین فیلم های سال ۲۰۱۸ تاکنون که شاید ندیده باشید [قسمت دوم]

۳- از مرگ بازگشته (۲۰۱۵)

فیلم وسترن

الخاندرو گونزالز ایناریتو، فیلمساز مشهور مکزیکی همیشه فیلم هایی جذاب از لحاظ بصری ساخته است. فیلم «از مرگ بازگشته» (The Revenant) او داستانی جذاب در مورد مطالعه وسواس فکری و انتقام در مقیاسی بسیار بزرگ و حیرت انگیز است. ایناریتو تنها با استفاده از نور طبیعی و استفاده از دریچه دوربین فیلم برداری نابغه به نام امانوئل لوبزکی توانسته ریتم طبیعت سرد و جمود مرزهای ایالات متحده همراه با قلب سیاه ساکنان مهاجر شمال آمریکا در دهه ۱۸۰۰ را به زیبایی به تصویر بکشد. فیلم وسترن «از مرگ بازگشته» با خشونت و ناامیدی آغاز می شود، در شرایطی که هیو گلس (لئوناردو دی کاپریو) در جستجوی انتقام از یک دام گذار بیرحم به نام جان فیتزجرالد (تام هاردی) است که بعد از حمله مرگبار یک خرس به گلس او را به حال خود رها می کند تا بمیرد و البته پسر نیمه سرخ پوستش را نیز به قتل می رساند.

فیلم وسترن

تصویرسازی های متعدد از درگیری قومیتی میان بومیان آمریکا و مهاجرا اروپایی تاکنون شاهد چنین فیملبرداری فاخر و تصویرسازی خیره کننده بعد از «دنیای جدید» (The New World) ترنس مالیک نبوده است، فیلمی که فیلم برداری بی نقص آن نیز توسط امانوئل لوبزکی بود. علاقه ایناریتو به طبیعت را می توان در هر ثانیه از فیلم «از مرگ بازگشته» دید که این فیلم را به یکی از جواهرات باارزش فیلمسازی مدرن تبدیل کرده است.

۲- میانبر میک (۲۰۱۰)

فیلم وسترن

کلی رایشارد کارگردانی است که نمی توان او را به یک ژانر خاص محدود دانست. او به سبک فیلمسازی زیرکانه و تاثیرگذار تعلق دارد با تاکید بر روابط درونی شخصیت ها و طبیعت گرایی. رایشارد در فیلم «میانبر میک» (Meek’s Cutoff) در مورد واقعه تاریخی مسیر اوریگون در سال ۱۸۴۵ با نگاهی متفاوت سخن می گوید. در این فیلم وسترن، میشل ویلیامز نقش امیلی تثرو را بازی می کند؛ زنی قدرتمند سوار بر قطار که در صحرای اوریگون گرفتار شده است. راهنمای او در این سفر مردی نژاد پرست و دون مایه است که عمداً گروه کوچکی از مهاجران را به سمت مرگ هدایت می کند.

فیلم وسترن

در این فیلم که سبک فیلم برداری اش از فیلم های عصر طلایی ژانر وسترن الهام گرفته شده، رایشارد شخصیت هایش را به زندانیان خود تبدیل می کند که رویکردی متفاوت با سبک فیلم های جان فورد و تمرکز او بر محیط اطراف دارد. این استراتژی ریسک گونه و شجاعانه، نتیجه ای خیره کننده در پی داشت است. فیلم وسترن «میانبر میک» به عنوان یک قیاس فمنیستی فیلمی تفرقه افکنانه اما شاهکاری از یک کارگردان خلاق است که بهترین اثر او تاکنون انگاشته می شود.

۱- ترور جسی جیمز به وسیله رابرت فورد بزدل (۲۰۰۷)

فیلم وسترن

وسترن بی نظم و شاید نادیده گرفته شده اندرو دومینیک با عنوان «ترور جسی جیمز به وسیله رابرت فورد بزدل» (The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford) مطالعه هنرمندانه و روشنگرانه از یک افسانه غرب وحشی است. در این فیلم وسترن، برد پیت نقش جسی جیمز را بازی می کند که ویژگی های شخصیتی متضادی دارد: یک قاتل خونسرد، شوهری دوست داشتنی و وفادار، پدری مهربان و مردی افسانه ای اما متین که توسط رابرت فورد (کیسی افلک) خام و ترسو تعقیب شده و به قتل می رسد.

فیلم وسترن

او جان جسی جیمز که قهرمان اوست را می گیرد، رسمی دردناک که در غرب وحشی رواج داشت. فیلمبرداری حیرت انگیز راجر دیکینز و موسیقی دردناک و پیشگویانه نیک کیو همراه با سبک خاص کارگردانی دومینیک، فیلمی سرگرم کننده و جذاب را ساخته که در صدر بهترین فیلم های وسترن قرن ۲۱ ما قرار می گیرد.

بیشتر بخوانید: ۱۰ فیلم حماسی بی نقص و دیدنی سینمای آلمان که قبل از مرگ باید دید

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود