جراحی زیبایی طبیعی؛ آیا بارداری و زایمان می تواند چهره شما را برای همیشه تغییر دهد؟

با اثرات جانبی مثبت و منفی بارداری بر صورت خود آشنا شوید

جراحی زیبایی طبیعی؛ آیا بارداری و زایمان می تواند چهره شما را برای همیشه تغییر دهد؟

این روزها زنان و دختران (و حتی مردان) در سراسر جهان برای داشتن چهره ای متفاوت یا آنچه که خود دوست دارند دست به هر کاری می زنند که البته معمول ترین روش آن جراحی زیبایی یا همان جراحی پلاستیک است. اما یک راه دیگر نیز ممکن است بدون صرف هزینه (دستکم برای جراحی) به تغییرات مثبت (البته اکثراً منفی) در صورت منجر شود که برای زنان جالب خواهد بود (بله فقط برای زنان، زیرا مردان امکانش را ندارند!). این راه بارداری است!

اثرات جانبی بارداری

شریل (Cheryl) خواننده محبوب موسیقی پاپ هفته گذشته با بارانی زرد فسفری خود در مراسم انتشار تک آهنگ جدیدش حاضر شد این مادر ۳۵ ساله که دو بار طلاق گرفته و یک فرزند دارد از زمانی که پسرش، بِر (Bear)، را در ماه مارس گذشته بدنیا آورده و در تابستان نیز از همسرش لیام پاین خواننده گروه وان دایرکشن (One Direction) جدا شده، بیش از پیش مورد توجه رسانه ها قرار گرفته است. اما چیزی که در آخرین بار ظاهر شدن شریل در انظار عمومی بسیاری را حیرت زده کرد تغییرات قابل توجه ظاهر وی بود که از آن میان می توان به گردتر شدن گونه ها و مربعی شدن استخوان فک او اشاره کرد. بسیاری به این نتیجه رسیدند که این تغییرات واضح در نتیجه جراحی زیبایی و به طور ویژه استفاده زیاد از پر کننده ها و پروتزها صورت گرفته است.

اثرات جانبی بارداری
شریل

یکی از طرفداران او در توئیتر چنین نوشت: «چرا شریل چهره خود را خراب کرده است». یک جراح پلاستیک ناشناس نیز اعلام کرده که شریل احتمالاً از فیلرهای گونه و لب استفاده کرده است. در میان این بحث ها بود که شریل خود وارد معرکه شده و در رسانه های اجتماعی از ظاهر جدید خود دفاع کرد و اعلام نمود که کمبود خواب بر گونه او تاثیرگذار بوده است و باعث ظاهر شدن چین و چروک روی آن شده است. در مصاحبه ای که در روزهای بعد انجام شد، شریل مدعی گردید که از زمان بدنیا آمدن پسرش، صورت او دچار تغییرات فراوانی شده است.

بیشتر بخوانید: ۱۳ نوع جراحی زیبایی غیرمعمول که بزودی رایج خواهند شد

اثرات جانبی بارداری
راشل ویز قبل (سمت چپ) و بعد (راست) از بارداری

وی در این باره چنین گفته است: «تمام بدن من، حتی صورتم. همه چیز از زمانی که بِر به دنیا آمده دچار تغییر شده است. شما در حال نگاه کردن به شخصی کاملاً متفاوت از قبل هستید». این ادعا خود بحث برانگیز است. آیا در نتیجه بارداری و زایمان ظاهر یک زن می تواند تغییر شگرفی را تجربه کند؟ از آن مهم تر، از آنجایی که شریل حدود ۱۹ ماه پیش وضع حمل کرده و هنوز تغییراتی که خود آن ها را ناشی از بارداری و زایمان می داند در چهره او دیده می شوند، آیا می توان گفت بارداری و زایمان تغییراتی دائمی را در صورت زنان ایجاد می کنند؟

در کمال ناباوری پاسخ این سوال یک «بله» پرطنین و علمی است!

اثرات جانبی بارداری
شریل قبل از بارداری

در حالی که تغییرات بدن یکی از عوارض ثابت و شناخته شده بارداری است، تاکنون کمتر در مورد تغییر چهره ناشی از بارداری و زایمان صحبت شده است. با این وجود اخیراً ادعا شده که این پدیده می تواند بر صورت زنان، از شکل بینی گرفته تا رنگ مو و پیدا شدن کک و مک موثر باشد. جالبتر این که برخی از این تاثیرات مثبت و منفی دائمی خواهند بود. معمول ترین تغییر در اندازه و شکل صورت اتفاق می افتد، همان چیزی که در مورد شریل نیز رخ داده است. قبل از بارداری و زایمان، او صورتی قلبی شکل داشت، با استخوان فکی مشخص و گونه های مثلثی و در رفته. در طول دوران بارداری، صورت او پُرتر شده و استخوان گونه او رفته رفته برجستگی خود را از دست داد.

اثرات جانبی بارداری
رزاموند پایک قبل (سمت چپ) و بعد (راست) از بارداری

این تغییرات با گوشتی شدن گونه ها و کمتر شدن گودی آن ها همراه بود. لب های او نیز بزرگ تر و حجیم تر از قبل به نظر می رسند. متخصصین مامایی بر این باورند که این تغییرات به دلیل نگهداشت بیشتر آب در بدن زنان باردار اتفاق می افتد که نقش مهمی در تغییر ظاهر بدنی زنان در دوران بارداری دارد. به دلیل آزاد شدن برخی هورمون ها، به ویژه استروژن، آب بسیار بیشتری در سراسر اندام های بدن ذخیره می شود، از دست ها گرفته تا گونه ها. دیدی افویه، متخصص زنان و زایمان، در این باره می گوید: «همچنین جریان خون به سمت مویرگ ها [در دوران بارداری] افزایش یافته که باعث می شود زنان باردار گونه های سرخ تر، روشن تر و چاق تری داشته باشند».

بیشتر بخوانید: سلبریتی هایی که بخش زیادی از ثروت خود را صرف جراحی زیبایی کرده اند

اثرات جانبی بارداری

در مورد شریل، بارداری بر قطر گردن او نیز تاثیر گذار بوده و به نظر می رسد که گردن او نسبت به روزهای اولیه بارداری پهن تر شده است. در ابتدا، این تغییرات باعث می شوند که زنان باردار جوان تر از قبل به نظر برسند اما بعد از زایمان تاثیر عکس آن بیشتر رخ می دهد که با خالی شدن و لاغر شدن گونه ها به دلیل از دست رفتن آب ذخیره شدن در آن ها همراه است. در دوران بارداری، پوست آرام آرام ورم می کند و پس از تولد به سرعت منقبض می شود که فشرده شدن و کاهش حجم گونه ها را در پی دارد. شریل همچنین تغییر رنگ صورتش را نیز نتیجه بارداری دانسته است، چیزی که پزشکان از آن با نام ملازما (melasma) یا ماسک بارداری یاد می کنند که باعث ایجاد شدن نقاط و سایه هایی قهوه ای در اطراف دهان و چشم ها می شود.

اثرات جانبی بارداری
ناتالی پورتمن قبل (سمت چپ) و بعد (راست) از بارداری

این اتفاق در اثر رشد تولید ملانین در پوست رخ می دهد، ماده ای شیمیایی که رنگ پوست و مو را تولید می کند. این لکه ها و نقاط اگر چه معمولاً  بعد از زایمان از بین می روند اما در برخی از مادران تا سال ها پس از زایمان نیز باقی می مانند. دکتر دیدی در این باره می گوید: «ملانین برای محافظت از پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید است اما ممکن است به تیره تر شدن و وضاح تر شدن کک مک، خال و دیگر نقاط روی صورت منجر شوند». اما برخی از تغییراتی که در نتیجه بارداری رخ می دهد حتی با انواع محصولات آرایشی نیز پنهان نخواهد شد. بارداری و زایمان کردن می تواند بر چشم ها تاثیر بگذارد که در برخی از زنان با پُف کردن پلک هاو تغییر رنگ چشم همراه است.

قبل (سمت چپ) و بعد (چپ) از بارداری

برخی از زنان در طور دوران بارداری با شل شدن پلک ها روبرو می شوند که در نتیجه تغییرات هورمونی این دوران که به ان «پتوزیس» (ptosis) گفته می شود ایجاد می گردد. این حالت در برخی از موارد بعد از چند ماه از بین می رود هر چند زایمان باعث می شود ماهیچه های زنان به خصوص در ناحیه صورت ضعیف تر از قبل از زایمان شوند. یکی دیگر از عوارض بارداری، نازک شدن ابروها و مژه هاست که از کمبود مواد مغذی در بدن وی یا پرکاری تیروئید و نوسان در میزان ترشح استروژن ناشی شود که مورد آخر خود نازک شدن موها و ریزش آن ها را در پی خواهد داشت. خوشبختانه این موضوع تنها محدود به موهای صورت (ابروها و مژه ها) بوده و در مورد موهای سر نتیجه کاملاً برعکس خواهد بود زیرا اکثر زنان در دوران بارداری از داشتن موهایی روشن، کلفت و زیبا لذت می برند.

بیشتر بخوانید: زایمان کردن چه حسی دارد؟ پاسخ به سخت‌ترین سوال دنیا

اثرات جانبی بارداری
بیانسه قبل (سمت چپ) و بعد (راست) از بارداری

دکتر دیدی در این باره نیز چنین اظهار نظر می کند: «ترشح هورمون ها در دوران بارداری بدین معناست که موها سریع تر رشد کرده و کمتر می ریزند، از این رو موها در این دوران پُرتر به نظر می رسند. همچنین این موضوع می تواند باعث استحکام بیشتر موها و چرب تر شدن آن ها شود که ظاهری درخشان تر به موها خواهد داد». در دوران بارداری موها ممکن است تیره تر نیز شوند که یکی از عوارض جانبی ترشح ملانین است. بدین ترتیب در طول دوران بارداری ممکن است رنگ بلوند موها به قهوه ای روشن تغییر پیدا کند که گاهی به صورت دائمی خواهد بود. بعد از بارداری اما به دلیل بر هم خوردن ترشح هورمون ها، موها نازک شده و ریزش مو افزایش می یابد، تجربه ای که شریل نیز آن را تایید کرده و می گوید که پس از زایمان با ریزش مو مواجه بوده و با مصرف مکمل های غذایی سعی در رفع آن داشته است.

قبل (سمت چپ) و بعد (چپ) از بارداری

یکی دیگر از تغییرات بسیار معمولی که در دوران بارداری در صورت زنان رخ می دهد بزرگ تر شدن بینی است که به گفته دکتر دیدی در سه ماهه آخر بارداری و به دلیل نگهداشت بیشتر آب در صورت رخ می دهد. وی در این باره چنین می گوید: «سطح بالاتر هورمون استروژن نیز بدین معناست که جریان خون بیشتری به سمت بافت های مخاطی بینی سرازیر می شود که باعث بزرگ تر شدن نسبی بینی می شود». در نهایت آخرین تاثیرات دوران بارداری خود را در دهان زن باردار نشان می دهد. چندین سلبریتی که سابقه بارداری و زایمان دارند، از جمله بیانسه و کیم کارداشیان، به انجام تزریق ژل یا دیگر فیلرها به لب در دروان بارداری متهم شده اند در حالی که آن ها این موضوع را رد کرده و از احساس ورم کردن لب خود در این دوران شکایت داشته اند.

عوارض جانبی بارداری

این اتفاق نیز از عوارض جانبی نگهداشت آب در بدن بوده که علاوه بر دست و پا در تمامی صورت به خصوص لب ها نیز اتفاق می افتد. همچنین در دوران بارداری لثه ها تحلیل می روند که باعث می شود حس کنید دندان هایتان بلندتر شده و بیشتر مشخص باشند. برخی دیگر نیز با ورم لثه و خونریزی آن مواجه می شوند که البته بسیار معمول است. از دیگر تغییراتی که ممکن است در دوران بارداری در بدن زنان رخ دهد و تجربیاتی از آن وجود دارد می توان به ورم کردن پاها و افزایش قطر آن ها به صورت دائمی، کاهش حجم مغز، صدای بم تر، تغییر اشتها و بلند شدن قد اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: هزینه شیدایی؛ دخترانی که برای شبیه شدن به «ایوانکا ترامپ» دست به هر کاری می زنند

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
یک نظر

ورود

  • Masoudseven آبان ۲۶, ۱۳۹۷

    (سمت چپ) و بعد (چپ) ینی چی ؟:اااا