خالق باب اسفنجی در ۵۷ سالگی درگذشت

ﺑُﺨﺘﺎﭘﻮﺱ : ﺣﯿﻒ ﮐﻪ ﺑﺎﺏ ﺍﺳﻔﻨﺠﯽ ﺍﯾﻨﺠﺎ ﻧﯿﺴﺖ ﺗﺎ ﺍﺯ ﻧﺒﻮﺩﻥ ﺧﻮﺩﺵ ﻟﺬﺕ ﺑﺒﺮﻩ

خالق باب اسفنجی در ۵۷ سالگی درگذشت

استفن هیلنبرگ، کارتونیست و انیمیشن‌ساز آمریکایی و خالق آثار باب اسفنجی در سن ۵۷ سالگی در اثر ابتلاء به بیماری لو گهریگ درگذشت. شبکه تلویزیونی نیکلودئون که آقای هیلنبرگ یکی از بنیانگذاران آن بود خبر درگذشت وی را منتشر کرد.

او سال گذشته به بیماری لو گهریگ یا اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (ASL) که یک بیماری تخریب کننده سلول‌های عصبی است، مبتلاء شد. این بیماری منجر به از دست رفتن تدریجی عملکرد عضلات شده و مبتلایان مدت زمان زیادی زنده نمی‌مانند.

شبکه تلویزیونی نیکلودئون در صفحه توئیتر خود نوشت: «ما متاسف هستیم که خبر درگذشت استفن هیلنبورگ، خالق باب اسفنجی را به اشتراک بگذاریم. امروز، ما برای احترام به زندگی و کار او یک لحظه سکوت می‌کنیم.»

 

خالق باب اسفنجی در ۵۷ سالگی درگذشت

آقای هیلنبرگ در سال ۱۹۸۹ و زمانی که درحال تحصیل بود یک کتاب طنز در مورد موجودات دریایی نوشت که نقش اصلی آن بر عهده یک اسفنج بود. براساس داستان‌های این کتاب یک مجموعه‌ کارتونی به نام باب اسفنجی تولید شد.

وی سپس با ایجاد تغییراتی در شخصیت اصلی داستان در نهایت توانست فیلم باب‌ اسفنجی شلوارچهارخانه‌ای را تولید و در سال ۲۰۰۴ منتشر کند. این فیلم مورد توجه بینندگان و منتقدان قرار گرفت و سبب شد این پروژه تا سال ها ادامه یابد.

خالق باب اسفنجی درگذشت
ﭘﺎﺗﺮﯾﮏ: ﯾﻪ ﻫﻮﺍﭘﯿﻤﺎ ﺍﺯ ﺟﻨﺲ ﻃﻼ ﻣﯿﺨﺮﯾﻢ
ﺑﺎﺏ ﺍﺳﻔﻨﺠﻨﯽ : ﻫﻮﺍﭘﯿﻤﺎ ﺍﺯ ﺟﻨﺲ ﻃﻼ ﻧﻤﯿﺘﻮﻧﻪ ﭘﺮﻭﺍﺯ ﮐﻨﻪ
ﭘﺎﺗﺮﯾﮏ: ﻣﺎ ﺩﯾﮕﻪ ﭘﻮﻟﺪﺍﺭﯾﻢ ﻗﻮﺍﻧﯿﻦ ﻓﯿﺰﯾﮏ ﺭﻭ ﻣﺎ ﺗﺎﺛﯿﺮ ﻧﺪﺍﺭﻩ

هیلنبرگ بعد از پخش سری اول فیلم که با موفقیت زیادی روبه‌رو شد، نزدیک به یک دهه هیچ همکاری با پروژهٔ باب اسفنجی نداشت تا این که دوباره در فیلم دوم با این پروژه، قرارداد جدیدی امضا کرد. او به مدت ۱۰ سال کامل، هیچ فصلی برای باب اسفنجی ننوشته بود، تا اینکه دوباره تصمیم گرفت کارش را شروع کند.

خالق باب اسفنجی درگذشت
پاتریک : باب دوباره اومدم یخچالتو قرض بگیرم .
باب : مگه یخچال خودت چشه؟
پاتریک : هیچی فقط خالیه 🙂

باب‌اسفنجی شلوارمکعبی، از جمله فیلم‌های کوتاه بچّه‌هاست و تا به الان ۱۲ فصل از فیلم‌های باب اسفنجی نیز تولید شده‌است و فصل سیزدهم آن هم قرار است در ۲ اوت ۲۰۱۹ عرضه شود.

ﺑﺎﺏ ﺍﺳﻔﻨﺠﯽ : ﻭﻗﺘﯽ ﻣﻦ ﻧﯿﺴﺘﻢ ﺗﻮ ﻣﻌﻤﻮﻻً ﭼﯽ ﮐﺎﺭ ﻣﯿﮑﻨﯽ؟
ﭘﺎﺗﺮﯾﮏ: ﺻﺒﺮ ﻣﯿﮑﻨﻢ ﺗﺎ ﺗﻮ ﺑﺮﮔﺮﺩﯼ

شخصیت اصلی کارتون، باب اسفنجی است که در یک رستوران آشپز است و به کار نسبتاً ساده و یکنواخت خود بسیار علاقه‌مند است و به گل لاله حساسیت دارد. شخصیت باب اسفنجی با رفتارهای بدور از هرگونه آلایش کودکان کاملاً مطابقت دارد.

در محیط کار و زندگی خود با یک اختاپوس که دارای شخصیتی خودخواه است و یک ستاره دریایی به نام پاتریک که عاری از هرگونه هوش و استعداد است و همچنین حلزونی به نام گری تماس نزدیک دارد. تفریحات مورد علاقهٔ باب اسفنجی شکار عروس دریایی و حباب بازی است. او در یک آناناس زندگی می‌کند.

پاتریک نزدیک‌ترین دوست باب اسفنجی است. او معمولاً موجودی کم‌خرد به تصویر کشیده می‌شود اما گاهی جملاتی فرای انتظار در دیالوگ‌هایش بیان می‌کند. او شغل خاصی ندارد و زیر یک سنگ زندگی می‌کند. از تفریحات مورد علاقهٔ پاتریک می‌توان به شکار عروس دریایی اشاره کرد.

نکتهٔ جذابی که پیرامون شخصیت پاتریک، ستارهٔ دریاییِ دوست باب اسفنجی وجود دارد این است که این شخصیت با وجود این که در داستان ابله و کودن نشان داده می‌شود ولی فارغ‌التحصیل دانشگاه است؛ چرا که گاهی اوقات دیالوگ‌های بسیار عمیق و فلسفی هم دارد. جالب اینجا است که هیچکدام از شخصیت‌های دیگر ماجرا نتوانسته‌اند مثل پاتریک ستاره دریایی بی‌مغز باشند یا حتی تحصیلاتی داشته باشند.
ﺑﺎﺏ ﺍﺳﻔﻨﺠﯽ : ﻣﻦ ﺯﺷﺘﻢ ﺑﻪ ﻫﯿﭻ ﺩﺭﺩﯼ ﻧﻤﯿﺨﻮﺭﻡ !
ﭘﺎﺗﺮﯾﮏ: ﭼﺮﺍ ﺑﺪﺭﺩ ﻣﯿﺨﻮﺭﯼ، ﺑﺎﻋﺚ ﻣﯿﺸﯽ ﺑﻘﯿﻪ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺧﻮﺩﺷﻮﻥ ﺣﺲ ﺑﻬﺘﺮﯼ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻦ.

نظریه‌ای دربارهٔ شخصیت‌های مجموعهٔ باب اسفنجی وجود دارد که می‌گوید هر کدام از آن‌ها نمایانگر یکی از هفت گناه نابخشودنی هستند. پلانکتون، راوی داستان در یکی از فصل‌ها می‌گوید آقای خرچنگ نمایندهٔ حرص و طمع، سندی نشان‌دهندهٔ غرور و تکبر، گری نمایانگر شکم‌پرستی و پرخوری، اختاپوس نشان‌دهندهٔ خشم، پلانکتون نشانگر دشمنی و قساوت، پاتریک نمایانگر سستی و تنبلی و خودِ باب اسفنجی نمایندهٔ هوس است.

شخصیت باب اسفنجی آنقدر محبوبیت دارد که محصولات دیگری چون بازی‌های کامپیوتری، کتاب‌های کمیک، تمِ پارک، عروسک، کیف، لوازم‌التحریر، تی‌شرت، پوستر و… از روی آن ساخته شده است. به هر حال در دنیا باب اسفنجی یک برند موفق و پول‌ساز است که فرمول موفقیت را به خوبی می‌داند و توانسته همیشه محبوبیت خود را حفظ کند.

این انیمیشن تا کنون در بیش از ۱۷۰ کشور دنیا به ۲۴ زبان مختلف پخش شده است و هر کدام از شخصیت‌های داستان برای خودش طرفدارانی دارد.

ﺑﺎﺏ ﺍﺳﻔﻨﺠﯽ : ﭘﺎﺗﺮﯾﮏ ﺻﺪﺍمو ﻣﯽ ﺷﻨﻮﯼ؟
ﭘﺎﺗﺮﯾﮏ : ﻧﻪ ﺍﯾﻨﺠﺎ ﺧﯿﻠﯽ ﺗﺎﺭﯾﮑﻪ

سریال باب اسفنجی در چندین کشور دوبله و پخش می‌شود. این سریال در ایران با ۴ دوبله پخش شد، دوبله تصویر دنیای هنر، دوبله هنرنمای پارسیان، دوبله شبکه پویا و دوبله شبکه پرشین تون.

قسمت‌های مختلف کارتون باب اسفنجی با صدای جذاب محمدرضا صولتی به فارسی دوبله شده است. جالب است بدانید محمدرضا صولتی در نقش چند شخصیت این داستان صحبت کرده که به نظر می‌رسد در کار خود عالی عمل کرده است.

دیجیاتو
یک نظر

ورود

  • حامد آذر ۷, ۱۳۹۷

    شلوار چهار خانه ای؟ => شلوار مکعبی
    شروع باب اسفنجی سال ۱۹۹۹ بوده و ۲۰۰۴ اولین فیلم سینمایی اش رو ساختن.