صف میلیونی متقاضیان وام ازدواج و تسهیلات جالب دانشگاه آزاد

معافیت از پرداخت شهریه ترم برای ازدواج دانشجویان دانشگاه آزاد

صف میلیونی متقاضیان وام ازدواج و تسهیلات جالب دانشگاه آزاد

وام ازدواج مثل ارز دانشجویی، مثل بازگشت ارز حاصل از صادرات، مثل مسکن مهر و خیلی چیزهای دیگر، دردسری برای مردم شده است. یا مبلغش کفاف نمی دهد یا دریافتش، هفت خوان رستم می‌خواهد و کفشی پولادین. زندگی در کشوری پر جمعیت که منابع عادلانه و صحیح و شفاف تقسیم نمی شود، و دور زدن قانونی «قانون»، کسب و کار خیلی ها شده است!، عاقبتش همینی هست که می‌بینیم! طبق آمار، بیش از یک و نیم میلیون نفر در صف وام ازدواج هستند. آن هم در شرایطی که ده ها میلیون جوان ایرانی، در صف ازدواج هستند و همچنان سن ازدواج در حال افزایش است و همین،  تهدیدی بزرگ برای آینده سلامت و بهداشت و توسعه پایدار در کشور خواهد بود. گویا دولتمردان همچون ستاد تنظیم بازار، در خواب فرو رفته و جدی ها بازی شده!

خبر  خوب این که رییس دانشگاه آزاد اسلامی به مناسبت روز دانشجو اعلام کرد که دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی از پرداخت شهریه ترمی که در آن ازدواج کنند، معاف خواهند بود. همچنین معافیت از پرداخت شهریه برای دانشجویان دکتری نیز ابلاغ شد. اما داستان وام ازدواج چیست؟ با این حال، فرم ثبت نام تسهیلات نقدی وام ازدواج را در سایت بانک مرکزی تکمیل کنید.

وام ازدواج
سامانه تسهیلات قرض الحسنه وام ازدواج

حتما بخوانید: شرایط دریافت وام ازدواج ۳۰۰ میلیون ریالی

تراژدی وام ازدواج: آسان نمود اول . . .

وام ازدواج همان ١۵‌میلیون تومان می‌ماند. خبر خوبی برای متقاضان این وام در شرایط سخت اقتصادی امروز نیست. اما هنوز این عدد در بودجه ۹۸ دولت تصویب نشده است و باید مدتی منتظر ماند. تا پارسال شما می توانستید با ۳۰ میلیون تومان خانه رهن کنید. امسال با ۶۰ میلیون تومان هم امکان رهن خانه ندارید. مگر این که به روستاها پناه ها ببرید! اگر تا ۲ سال پیش با ۱۵  میلیون تومان جهیزیه ای جور میشد، در سال ۹۷ شاید پول خرید یخچال فریزر و گاز و جور شود و لاغیر! البته اگر شما هم هنوز عطای ازدواج را به لقایش نبخشیده باشید.

با وجود این مشکلات وام ازدواج یک‌طرفه نیست و صرفا به مردم خلاصه نمی‌شود و بانک‌ها هم به این وام‌های ارزان قیمت اعتراض دارند. حالا بسیاری از بانک‌ها ترازشان منفی است و گزارش‌های بازار سرمایه نشان می‌دهد که آنها زیان‌ده هستند. بنابراین طبیعی است که آنها تمایلی نداشته باشند که سه ‌سال پول‌شان را بدون سود در اختیار مشتریان قرار دهند. از طرفی برخی نمایندگان مجلس معتقدند که اعتراض بانک‌ها وارد نیست و آنها نباید از سپرده‌های قرض‌الحسنه استفاده شخصی کنند و سپرده‌های قرض‌الحسنه به اندازه‌ای است که بانک‌ها نفری ٣٠‌میلیون تومان به جای ١۵‌میلیون تومان وام دهند.

وام ازدواج کافی نیست 

جوان اعتقاد دارند که با افزایش قیمت‌ها  به نظر نمی‌رسد این مبلغ وام دیگر پاسخگوی هزینه‌ها باشد و ١۵‌میلیون تومان تنها کفاف خرید ٢-٣ قلم جهیزیه را می‌دهد؛ چرا که اگر  تا‌ سال گذشته چندین قلم از کالاهای اساسی را برای زندگی  تازه‌شان تهیه می‌کردند، اکنون  با تورم موجود دیگر نمی‌توانند با قیمت قبلی جنسی را خریداری کنند. تا قبل از گرانی‌ها متوسط قیمت یخچال‌های ساید‌بای‌ساید ۴میلیون تومان بود که اکنون به ٩‌میلیون تومان رسیده و این به معنای آن است که ١۵‌میلیون تومان دیگر جوابگوی هزینه‌ها نیست.

با ۱۵ میلیون تومان چی میشود خرید؟

 اما با ١۵ میلیون تومان چند قلم کالا می‌توان خریداری کرد؟ 

  • اگر تا‌ سال گذشته یکی از بهترین برند‌های تلویزیون نزدیک به ۴‌میلیون تومان  بود، اکنون  کمترین قیمت برای خرید تلویزیون ٨میلیون تومان است؛ به عبارتی دو برابر ‌سال گذشته.
  • با در نظر گرفتن یخچال‌های ساید بای ساید که ۴میلیون تومان بود  و اکنون به ٩‌میلیون تومان رسیده و به معنای آن است که ١۵‌میلیون تومان دیگر جوابگوی هزینه‌ها نیست.
  • ماشین لباسشویی هم که جزو اقلام اساسی زندگی محسوب می‌شود، ‌سال ٩۶ نزدیک به ۵میلیون تومان بود و اکنون میانگین ٨میلیون تومانی دارد.
  • ماکروویو تا ‌سال گذشته میانگین قیمتی ٢میلیون تومانی داشت و اکنون  میانگین قیمتی ۴میلیون تومانی دارد
  • به عبارت دیگر تمامی قیمت‌ها دو برابر و بیش از آن می‌شود، به‌طوری که این چهار قلم جنس ٢٩‌میلیون تومان تمام می‌شود و وام کمک‌هزینه ازدواج همان بوده که بود.

به همین جهت ثابت نگه داشته شدن میزان وام قرض‌الحسنه ازدواج درحالی است که اکنون با توجه به نوسان قیمت ارز و تاثیر آن در بهای تمام‌شده لوازم خانگی، تورم،‌ مسکن و نظایر آن ارزش این رقم کاهش یافته و منطبق با شرایط روز کشور نیست.

وام ازدواج به شرط سپرده‌گذاری! از اون حرف ها!

اما پرداخت وام ازدواج به همان راحتی است که مدیران می‌گویند؟ فرد متقاضی ابتدا باید در سامانه وام ازدواج  ثبت‌نام و پس از ثبت‌نام و مشخص‌شدن بانک مربوطه به شعبه مورد نظر مراجعه کند. اما این پروسه چقدر زمان‌بر است و چند روز به طول می‌انجامد؟ از مدت زمان ارایه مدارک تا دریافت وام نزدیک دو هفته طول می‌کشد. البته  این موضوع را هم باید در نظر داشت که بستگی به شعبه مربوطه هم دارد که جزو شعبه‌های خلوت است یا شلوغ.

چراکه بر پروسه رسیدگی به مدارک موثر است.» البته متقاضیان وام ازدواج حرف دیگری داشته و بیشترشان از وضع موجود شکایت دارند، چراکه بیشترشان بیش از یک ماه است برای دریافت وام مراجعه کرده‌اند، اما هنوز خبری از آن نیست. اما برخی از بانک‌ها هم طرح‌های جالبی در قالب وام ازدواج برای جوانان قرار داده‌اند، به‌عنوان مثال بانک قرض‌الحسنه مهر ایران که طرح پیوند مهر را برای نو خانه‌ها در نظر گرفته است، البته نه برای وام ١۵ میلیون تومانی، بلکه با مبلغ ۴٠ میلیون تومان در نظر گرفته شده است. اما شرایط و ضوابطی هم دارد. دریافت وام ۴٠میلیون تومانی ازدواج نیاز به سپرده‌گذاری دارد و بازپرداخت آن بدون سود  و ٣۶ ماهه است!» که البته این موضوع جزو جدیدترین طرح‌ها برای وام ازدواج است.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۳ نظر

ورود

  • صادق کیانی آذر ۱۸, ۱۳۹۷

    همه جا شده تجارتخونه و دلالی
    این وام دادنا فکر نکنین برا رضای خدا هست
    وام دادن خودش یک مارکتینگه. کسی که وام رو میفروشه سود قابل توجهی به دست میاره.
    ۲۷۰۰ دانشگاه بی کیفیت مملکت باید به نوعی سرپا بمونن دیگه. درس که نمیتونن بدن پس مدرک میدن. مدرکم که همه گرفتن پس میگن بیایین وام میدیم
    سالهاست همه میگن به جز بیست تا مملکت و ده تا دانشگاه علوم پزشکی بقیه دانشگاه ها سرکاریه به خدا. هم عمرتون تلف میشه هم اصلا دانشی به دست نمیارین و در عوض کلی پول میدین برا هیچی. به نظرم باید به جای دانشگاه روی تخصص کاردانی و فنی حرفه ایی کار میشد تا تو هر ده کوره ایی دانشگاه بسازن که استاداش دیروز تو یالقوز اباد بدونه حضور تو کلاس فوق گرفتن و الان مشغول استادی هستن
    خودم سال اول رفتن ازاد فلان شهر پشیمون شدم ترم سوم قیدشو زدم
    خلاصه بگم اگه تو خیابون نتونستین مخ دختری رو بزنین براتون خوبه برین دانشگاه یالقوز اباد
    من خودم تا حالا لینکوکس نصب نکرده بودم و برا اولین بار میخواستم نصب کنم یه دفترچه به همراه سی دی خریدم و رفتم به یکی که ای تی داشت گفتم بیا نصب کنیم چون سیستمم قدیمی بود و ویندوز خیلی کرش میکرد. طرف خدا شاهده اصلا نتونست نصب کنه. عصر اومد شام مفصل تدارک دیدیم براشون چون طرف لیسانس ای تی داره. قبل شام ور رفت نتونست شام رو خوردیم خانواده همه خوابیدن ما موندیم و این دانشمند که لینوکس نصب کنیم اخرش هیچی نتونست و به دروغ بهش گفتم خودمم دلم نیست لینوکس نصب کنم همه میگن سخته و بی خیالش بشیم و همین ویندوز خوبه. رسوندش خونش و خوابیدم و صبح بعدش خودم تنهایی از رو دفترچه راهنمای سی دی نصب کردم و که به دو ساعت نکشید همه چی نصب شد.
    قبل این ماجراها یه اشنای دیگه داشتم دبیرستان میرفت از اشناهام شنیده بودم طرف کامپیوتر میدونه و منم اون موقع کامپیوتر پنتیوم فور دست دوم تازه خریده بودم و برا دانشگاهی که تازه شروع کرده بودم لازم داشتم و دنبال یکی بودم کم کم راهش بندازیم باهاشون رفت امد چندانیم نداشتم چون پسر دختر خاله ی خالم میشد اگه درست بگم ما بهشون میگیم قوم.
    یه عصر زنگ زدم بعد مدرسه بیاد شام مهمون ما باشه و یکم یاد بده بهم. این خاطره مربوط سیزده سال پیشه راستی و اون موقع خیلیا کامپیوتر مثل الان بلد نبودن که. منم میگفتم این دبیرستان تازه میره کامپیوتر چی میدونه چیه.
    اومد بعد چایی و پذیرایی و احوال پرسی رفتیم اتاق و کامپیوتر رو نشونش دادم گفتم تازه خریدم ویندوز و اینا نداره. خودم حتی سیمهاشو وصل نکرده بودم که تو یک دقیقه همه چی رو صول کرد به برق زد و بعدم یه سی دی در اورد ویندوز ایکس پی پک ۳ رو نصب کرد که بعد یک ساعت همه چی تموم شد و همه برنامه ها رو نصب کرد و بعدم یه مقدار اموزش و اینا که بعد شام تا ساعت یازده شب هی اموزش میداد من یاد میگرفتم. خلاصه بگم همه ی چیزی که از کامپیوتر میدونم تقریبا از همون اموزشهای چند روز این بچه دبیرستانی اقواممونه. تا الان که الانه به نظر خودم چیز خاصی یاد نگرفتم به جز همونا.

    حالا شما مقایسه کنین یه دانشگاه رفته ی لیسانسه ی ای تی که تو لینوکس موند.
    و این بچه دبیرستانی که تو یک هفته تقریبا همه چی کامپیوتر رو اموزش داد که بعدا رفتن یه شهر دیگه.

  • مجید آذر ۲۳, ۱۳۹۷

    خدا لعنت کنه روحانی و جهانگیری رو

    • مریم آذر ۲۳, ۱۳۹۷

      و البته احمدی نژاد و باقی ….