از قزوین تا کرمان با روزیاتو؛ مجموعه عکسی از ۹ ماه سفر به دور ایران

از قزوین تا کرمان با روزیاتو؛ مجموعه عکسی از ۹ ماه سفر به دور ایران

در قسمت اول ایرانگردی در قاب عکس‌های روزیاتو در کاشان، اصفهان و یزد گشتی زدیم و امروز قرار است به قزوین، همدان، اراک و کرمان برویم و در نهایت به بم برسیم.

از تهران تا قزوین راه زیادی نیست و در عرض دو تا سه ساعت می‌توان به نماد مجسم از تاریخ تمدن ایران سفر کرد. قدم زدن در کوچه‌های قزوین و تماشای معماری‌های باشکوه تاریخی، عمارت‌های سلطنتی، کاروانسراها، آب‌انبارها و بازارها، حسی از تاریخ کهن ایران را در وجود بیننده شکوفا می‌کنند که تجربه‌ی آن خالی از لطف نیست. پایتخت قدیمی ایران که «اولین خیابان ایران» یعنی خیابان «سپه» هم در آن قرار دارد از شهرهای دیدنی ایران بشمار می‌رود.

همدان هم قدیمی‌ترین شهر ایران و از کهن‌ترین شهرهای جهان است و در سال ۱۳۸۵ به عنوان «پایتخت تاریخ و تمدن ایران» نام گرفته است و با غار علیصدر خود یکی از بهترین گزینه‌ها برای سفر در فصل تابستان بشمار می‌رود.

فصل سفر به کرمان، دیار کریمان همین حوالی زمستان است چراکه هوا خنک است و می‌توان بدون اذیت شدن زیر داغی آفتاب کویر از شهرستان‌های آن دیدن کرد. از شهداد تا بم.

از شما دعوت می‌کنیم تا در ادامه تصاویری از شهرهای مختلف ایران که توسط تیم روزیاتو گرفته شده است را ببینید و نظرات خود را در بخش دیدگاه‌ها با ما در میان بگذارید.

مجموعه عکسی از 9 ماه سفر به دور ایران
در شهر قزوین آثار کهن و باستانی گوناگونی از جمله کاروان‌سرای سعدالسلطنه (همین عکس)، میمون قلعه، حمام قجر، آب انبار سردار، پیغمبریه، کاخ چهل‌ستون، امامزاده حسین، خیابان سپه (اولین خیابان ایران) قرار دارد. در حال حاضر بسیاری از قسمت‌های سعدالسلطنه مرمت شده‌اند.
مجموعه عکسی از 9 ماه سفر به دور ایران
قزوین شهر آب انبارها هم هست. این شهر ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار باغستان قدیمی داره و به همین خاطر در سال ۱۳۹۲ به عنوان شهر پاک ایران انتخاب شد.
مجموعه عکسی از 9 ماه سفر به دور ایران
عمارت شهرداری قزوین مربوط به دوره قاجار است. این بنا دارای شش ستون در ایوان جنوبی است که در حد فاصل ستون‌ها، پایه‌های سنگی چهارگوشی تعبیه شده که به جای گلدان استفاده می‌شود. این ستونهای استوانه ای سرستون هایی تزیینی به شکل حلزون همراه با گل دارند و حامل سقف بنا هستند.
کاروان‌سرای سعدالسلطنه با مساحت ۲۶ هزار متر مربع از کامل‌ترین و وسیع‌ترین سراهای سنتی ایران محسوب می‌شود.
عمارت شهربانی
کاروان‌سرای سعدالسلطنه به صورت چهار ضلعی ساخته شده و چهار ایوان در چهار ضلع حیاط دار آن که طاق نمای ایوان‌ها دارای آجرکاری و سقف داخلی ایوان‌ها دارای تزیین و مقرنس کاری است.
ایرانگردی روزیاتو در قاب تصویر
همدان قدیمی‌ترین شهر ایران و از کهن‌ترین شهرهای جهان است و در سال ۱۳۸۵ به عنوان «پایتخت تاریخ و تمدن ایران» نام گرفت. آرامگاه باباطاهر در شهر همدان در مرکز میدانی مستطیل شکل، زیبا، سرسبز، با گنبدی فیروزه‌ای منشوری شکل، بر قاعده‌ای هشت ضلعی بر بالای تپه‌ای کم ارتفاع قرار گرفته‌است.
ایرانگردی روزیاتو در قاب تصویر
اسکلت انسانی در موزه هگمتانه که به همان شکل کشف شده نگهداری می‌شود. این موزه در شرق تپه هگمتانه و در کنار گودال معروف فرانسوی‌ها قرار دارد. از جمله ویژگی‌های شهر باستانی هگمتانه، معماری و طرح و نقشه منظم این شهر بوده، که در بین آثار باستانی به دست آمده کم‌سابقه است. آثار کشف شده حاکی از وجود یک شبکهٔ منظم و پیشرفتهٔ آب‌رسانی در شهر حکومتی مادها و پارت‌ها است.
موزه هگمتانه در سال ۱۳۷۳ شمسی در میدان هفت تیر، در شهر همدان افتتاح شده‌است. در راهرو و تالار سمت راست موزه، اشیای به دست آمده از هگمتانه نگهداری می‌شود.
ایرانگردی روزیاتو در قاب تصویر
غار علیصدر یکی از غارهای تالابی ایران و از معدود غارهای آبی جهان است. علیصدر همچنین دارای طولانی‌ترین مسیر قایقرانی درون غار در جهان است. محوطه غار دالان‌های پیچ در پیچ و دهلیزهای متعددی دارد. زمین شناسان قدمت سنگ‌های این غار را به دوره ژوراسیک از دوران دوم زمین‌شناسی (۱۹۰–۱۳۶ میلیون سال قبل) نسبت می‌دهند.
ایرانگردی روزیاتو در قاب تصویر
از لحاظ گردشگری، قدمت بیشتر بناهای تاریخی اراک به دوره قاجار (فتحعلی شاه) بازمی‌گردد. از دیدنی‌های اراک می‌توان به مجموعه تاریخی بازار اراک، حمام چهارفصل، ارگ حکومتی اراک، کاروانسرای شاه‌عباسی، خانه آقا محسن عراقی، خانه خاکباز، مدرسه سپهداری اشاره کرد.
ایرانگردی روزیاتو در قاب تصویر
جاذبه‌های گردشگری اطراف شهرستان اراک در استان مرکزی.
ایرانگردی روزیاتو در قاب تصویر
باید بدانید که روستای ۳ هزارساله میمند شهربابک تنها روستای تاریخی در جهان است که هنوز به روش سنتی و قدیمی زندگی می‌کنند. حتی اهالی آن در زبان و گویش خود همچنان از کلمات پهلوی ساسانی استفاده می‌کنند.
جذابیت دخمه‌های دستکند روستای میمند کرمان در این بود که درهای ورودی آنها همگی چوبی بود اما با پارچه‌های رنگی و زیبا آن را مزین کرده بودند که هوا به داخل خانه در رفت‌وآمد باشد. همچنین در سقف ورودی درها اغلب گیاهانی را می‌شد دید که برعکس (رو به زمین) روییده بودند که منظره جالبی ایجاد کرده بود.
میمند، یک روستا از توابع بخش مرکزی شهرستان شهربابک-کرمان است. این روستا در ۳۰ کیلومتری شهربابک قرار دارد. «منظر فرهنگی روستای تاریخی میمند شهر بابک» بخاطر خانه‌های کنده شده در دل کوه در تیرماه ۹۴ به ثبت میراث جهانی یونسکو رسید.
روستای میمند از نخستین سکونتگاه‌های بشری در ایران به‌شمار می‌رود، دورانی که هنوز ایرانیان مهرپرست بودند و کوه‌ها را مقدس می‌شمردند.
کرمان یکی از پنج شهر تاریخی ایران است و بیش از ۶۶۰ اثر ملی ثبت شده دارد. این شهر با ۱۷۵۶ متر ارتفاع از سطح دریا، سومین مرکز استان بلند و مرتفع ایران محسوب می‌شود.
ایرانگردی روزیاتو در قاب تصویر
مجموعه گنجعلیخان، شاهکار عصر صفویه و یکی از زیباترین و پربیننده‌ترین اماکن تاریخی شهر کرمان به‌شمار می‌رود. این مجموعه شامل بازار، حمام، میدان، کاروانسرا، آب انبار، مسجد و ضرابخانه‌است.
ایرانگردی روزیاتو در قاب تصویر
کویر لوت شهداد: از جمله مناطق طبیعی کرمان که همواره مورد توجه ایرانگردان و جهانگردان قرار داشته کویر لوت شهداد است. گرمترین نقطه کره زمین با درجه حرارت ۷۰٫۷ درجه سانتیگراد در این کویر قرار دارد. دیگر جاذبه طبیعی این منطقه کلوت‌های شهداد است که بزرگترین عارضه کلوخی طبیعی دنیا به‌شمار می‌آید و به عنوان منحصربه‌فردترین و جذابترین عارضه کویر نام برده می‌شود. کلوتها در اثر فرسایش آبی و بادی طی هزاران سال شکل گرفته‌اند و از دور مانند شهری بزرگ اما بدون جمعیت به نظر می‌آیند.
ایرانگردی روزیاتو در قاب تصویر
ارگ تاریخی و شهر بم در صدر مراکز گردشگری استان کرمان و منطقه جنوبشرق کشور قرار گرفته. یکی از جاذبه‌های بی‌نظیر بم بخش خوش آب و هوا و توریستی گردشگری دهبکری است. دهبکری زیباترین منطقهٔ سرسبز و چشم‌نواز است که در شهرستان کویری بم خود نمایی می‌کند و به همین دلیل نزد مردم بم بسیار محبوبیت دارد
ایرانگردی روزیاتو در قاب تصویر
نمایی از نخلستان های باغ شهر بم

بدون نظر

ورود