از کیش تا درک با روزیاتو؛ مجموعه عکسی از ۹ ماه سفر به دور ایران

از کیش تا درک با روزیاتو؛ مجموعه عکسی از ۹ ماه سفر به دور ایران

در قسمت اول و دوم ایرانگردی در قاب عکس‌های روزیاتو از کاشان روانه اصفهان و یزد شدیم و از آنجا به سمت قزوین، همدان، اراک، کرمان و در نهایت به بم رفتیم. در این قسمت می‌خواهیم به جنوب دلربا برویم، به کیش و به قشم افسون‌گر، هرمز رنگارنگ و چابهار دیدنی. از کوه‌های مریخی و بریس گرفته تا دریاچه لیپار و چشم‌اندازهایی که کمتر شهرنشینی نمونه آنها را دیده است.

درک زرآباد، در استان سیستان‌وبلوچستان همچون لوکیشن فیلم‌های فانتزی است و لحظه‌های مفرح بسیاری دارد؛ خیال کنید روی ماسه‌های ساحل قدم می‌زنید و صدای موج‌های کوتاه و بلند گوش‌هایتان را پر می‌کنند و نسیم دریا صورتتان را نوازش، که ناگهان داغی شن‌های نرمی را روی پاهای خود حس می‌کنید و وقتی سر را بالا می‌گیرید، نخل‌ها و رمل‌های بیابان را می‌بینید و در هیجان این وصالِ حیرت‌انگیز چندین بار انگشت به دهان پشت سر و پیش‌روی خود را تماشا می‌کنید تا مطمئن شوید در هیجان‌انگیزترین نقطه جهان ایستاده‌اید؛ محل تلاقی دریا و کویر. پارادوکسیِ بی‌نظیر که به تازگی در ایرانمان کشف شده و با جادوی منحصربه‌فردش گردشگران بسیاری را به سمت خود جذب می‌کند.

قشم از آن جزیره‌هاست که هر گوشه‌اش تصویری برای نوزاش چشم و تسکین قلب دارد؛ از جزایر نازش گرفته تا دره ستارگانش که حالتی ماورایی و عجیب دارد. توصیه می‌کنیم در این فصل که هوا خوب و خنک است حتما برنامه‌ای برای سفر به نقطه از ایران بچینید و حوالی غروب از دره‌ی بی‌نظیر ستارگان و جزیره ناز دیدن کنید تا هوایش تا چندین روز پس از بازگشت هم همچنان در سرتان باشد و لبخندی از رضایت را گوشه لب‌هایتان بنشاند.

کوه‌های مینیاتوری چابهار که به اسم کوه‌های مریخی هم مشهور هستند، کوه‌هایی با ساختار و شکل خاص در فاصله ۴۰ تا ۵۰ کیلومتری بعد از شهر چابهار، در مسیر گواتِر در سمت چپ جاده است که به دلیل نوع و وضعیت فرسایش و گونهٔ رسوبی خاص، اشکالی شبیه به ناهمواری‌های سطح مریخ دارد.
این کوهها که شبیه به کوههای مریخی هستند و کمتر در جهان کوهی به این شکل وجود دارد بدبوم نامیده می‌شوند. (جاده کوه‌های مریخی چابهار)
خلیج گواتر در طول ساحل مکران در دریای عمان و در منتهی‌الیه جنوب شرقی ایران قرار دارد.
خلیج گواتر دارای جنگل‌های حرا است. این جنگل‌ها ۳۳ هکتار وسعت دارند و در ۱۵۰ کیلومتری شهر چابهار قرار گرفته‌اند. حرا درختچه‌ای است که در مردابهای نواحی گرم کرانه‌های جنوب ایران می‌روید.
ایرانگردی روزیاتو در قاب تصویر
ستاره دریایی زنده که در ساحل خلیج گواتر فروخته می‌شود.
خلیج چابهار، بزرگترین خلیج ایران در پیرامون سواحل دریای عمان به‌شمار می‌رود. خوب است بدانید چابهار از تیرماه تا اوایل شهریور تحت تاثیر بادهای سرد قطب جنوب است که در اصطلاح محلی به آن بادهای ۱۲۰ روزه می گویند.
جزیره کیش یکی از جزیره‌های خلیج فارس و از جاهای دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایران است.
کشتی یونانی که یکی از جاذبه‌های گردشگری جزیره کیش است در ۴ مرداد ۱۳۴۵ در نزدیکی روستای «باغو» به گِل نشست. علت به گل نشستن کشتی هنوز مشخص نیست.
ایرانگردی روزیاتو در قاب تصویر
فضای شهری جزیره کیش با بقیه شهرهای ایران متفاوت است و حال و هوای دیدنی و جذابی دارد. از دیدنی های این جزیره علاوه بر آثار تاریخی، می‌توان به پارک‌های ساحلی و تفریحی مانند تم پارک آبی اوشن، پارک هنر، ساحل مرجانی، سواحل ماسه‌ای-مرجانی، باغ وحش، آکواریوم، باغ پرندگان کیش، دلفیناریوم شهر زیر زمینی کاریز، کلبه هور، کشتی‌های تفریحی و همچنین کشتی به گل نشسته یونانی اشاره کرد.
ایرانگردی روزیاتو در قاب تصویر
وزن کشتی یونانی هنگام ساخت ۷۰۶۱ تن و طول آن ۱۳۶ متر بوده‌است.
ایرانگردی روزیاتو در قاب تصویر
مرغی که یک ماهی را شکار کرده و در کنار ساحل کیش در حال بلعیدن آن است.
ایرانگردی روزیاتو در قاب تصویر
وقتی در کنار سواحل جزیره کیش می‌نشینید، پرنده‌ و مرغان دریایی زیادی که روی دریا پرواز می‌کنند منظره بسیار زیبایی را پدید می‌آورند.
ایرانگردی روزیاتو در قاب تصویر
فرم بسیار جالب ابر در جزیره کیش – یکی از تفریحات کیش کرایه قایق و دور زدن در اطراف جزیره است.
ایرانگردی روزیاتو
جزیره قشم با وسعتی نزدیک به ۱۵۰۰ کیلومترمربع، بیشترین سواحل و کرانه‌ها را در بین جزایر خلیج‌فارس به خود اختصاص داده است.
از ویژگی‌های ساحل‌شناختی این جزیره، تنوع سواحل صخره‌ای، ماسه‌ای و گلی آن است که چنین خصوصیتی به‌طور یک جا در کمتر جزیره‌ای یافت می‌شود. سواحل شنی و ماسه‌ای نقره‌فام و سیمین براق نیز از دیگر انواع سواحل در جزیره قشم محسوب می‌شوند. (همین عکس) ساحل صخره‌ای زیتون، ساحل شنی سیمین و سواحل گلی لافت و جنگل‌های حرا تنوع سواحل قشم را نشان می‌دهند.
گشتی در کشور چهار فصل با عکس‌های اختصاصی روزیاتو
ساحل جزایر ناز با همه سواحلی که تاکنون دیده‌اید فرق اساسی دارد. هنگام جزر با پس‌روى کامل آب دریا، براى مدت کوتاهى، باریکه‌اى از خشکى جزیره ناز را به ساحل قشم وصل مى‌کند. هرچند زمان این اتفاق کوتاه است، اما در همین فرصت می‌توان به جزایر ناز وارد شد و از بالای ارتفاعات، تنگه هرمز، جزیره لارک را تماشا کرد.
گشتی در کشور چهار فصل با عکس‌های اختصاصی روزیاتو
دره ستارگان حدود ۱۵ متر عمق دارد و وقتی از بالا به پایین نگاه می‌کنید، طریقه قرار گرفتن لایه‌های سنگی و خاکی در کنار هم بی‌نظیر است. برخی محلی‌ها بر این باور هستند که ارواح سرگردان و اجنه در این دره زندگی می‌کنند. آن‌ها معتقدند شب‌ها و با تاریک شدن هوا، روح‌های سرگردانی در این منطقه رفت و آمد دارند و به همین دلیل هرگز بعد از تاریک شدن هوا به سمت این دره نمی‌روند. دلیلش شاید پیچیدن صدای باد در میان پیچ و تاب‌های دره است.
گشتی در کشور چهار فصل با عکس‌های اختصاصی روزیاتو
گفته می شود در سالیان دور شهاب سنگی به این ناحیه برخورد کرده و این دره با اشکال نامتعارف را پدید آورده و به همین خاطر به آن دره ستارگان می‌گویند.
گشتی در کشور چهار فصل با عکس‌های اختصاصی روزیاتو
شکل عجیب سنگ‌های دره ستارگان، مربوط به دوران زمین‌شناسی سنوزوئیک است و قدمت آن به دو میلیون سال پیش بر می‌گردد.
ایرانگردی روزیاتو در قاب تصویر
چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران و سرزمین موج و مرجان واقع در قلب مَکُّرانِ بلوچستان قرار دارد. اسکله بندر صیادی بریس از نوع سنگی و بتنی یکی از جاذبه‌های شگفت انگیز این منطقه است. بندر بریس در فاصله ۵۵ کیلومتری از شهرستان چابهار قرار دارد.
ایرانگردی روزیاتو در قاب تصویر
تماشای قایق‌های صیادی رنگارنگ در میان آب های فیروزه‌ای از بالای کوه، اصلی ترین جاذبه گردشگری بندر بریس بشمار می‌رود.
«درک» آرامش‌ بی‌نظیری دارد. صدای امواج دریا در پس‌زمینه و نشستن روی شن‌های کویر با چشم‌اندازی از نخل‌ها و رمل‌ها به‌سان رویای تحقق‌یافته‌ای است که لازم است دست‌کم یک‌بار در زندگی تجربه کنید.
ایرانگردی روزیاتو در قاب تصویر
روستای تازه شناخته‌شده درک، نزدیک مرز دریایی دو استان هرمزگان و سیستان‌وبلوچستان و در حوزه بخش زرآباد شهرستان کنارک واقع شده‌‌است و حدود ۱۷۰ کیلومتر از شهر چابهار فاصله دارد. می‌توانید از طریق هوایی یا زمینی به این نقطه کوچک از ساحل دریای عمان برسید و بساط آرامش خود را در آنجا پهن کنید و از نارنجی خاصِ غروبش کیفور شوید.
ایرانگردی روزیاتو در قاب تصویر
علاوه بر تلاقی کویر و دریا که در نوع خود بی‌نظیر است، برخورداری از چهار نمونه ساحل صخره‌ای، ماسه‌ای، شنی و مرجانی در فاصله نزدیک به هم نیز دلیل دیگری برای اثبات منحصربه‌فرد بودن روستای درک محسوب می‌شود.
دره رنگین‌کمان جزیره هرمز، همان‌طور که از نامش می‌توانید حدس بزنید مملو از رنگ است. یعنی در واقع، پر است از خاک‌های رنگی و براق که در کنار هم ترکیب فوق‌العاده‌ای ساخته‌اند. در دره رنگین کمان از سبز یشمی گرفته تا قرمز و زرد و کرم و بنفش، خاک وجود دارد. در مسیر هر چه جلوتر بروید، رنگ‌های متنوع‌تری هم می‌بینید.
طیف رنگ‌های زرد، سرخ، نقره‌ای و سیاه در دره ستاریگان واقع در جزیره هرمز عمدتا از ترکیبات رُسی و اکسیدآهن هستند؛ در حالی‌ که خاک‌های سفید، آبی، صورتی و خاکستری حاصل ترکیبات آتش‌فشانی‌اند و در کنار هم جلوه‌ای بی‌مانندی به جزیره هرمز بخشیده‌اند.
جزیره هرمز روزیاتو
هرمز سواحل متعددی دارد که هر کدام به یک اسم خاص مشهورند، از مفنق، محیط زیست، تک درخت، چند درخت و سنگ مرغان گرفته تا ساحل سرخ. که در بازدیدی یک روزه امکان ندارد از همه آنها بتوانید دیدن کنید.
در میان همه سواحل هرمز، ساحل سرخ شهره‌ی جهانی دارد.
ساحل سرخ در حقیقت معدن خاک سرخ مرغوبی‌ است که بعد از اسپانیا بهترین کیفیت این کانی را در جهان داراست و کاربردهای صنعتی و آرایشی بسیاری دارد. اکسید آهن با خلوص ۷۰ درصد عنصر اصلی این خاک است که آن را به رنگ صورتی و سرخ درآورده است.
جزیره هرمز روزیاتو
دره مجسمه ها در جزیره هرمز
در بالای دره مجسمه های هرمز تا چشم کار می‌کرد آب‌های فیروزه‌ای بود که زیر نور آفتاب همانند الماس می‌درخشیدند و در پایین صخره، ساحلی طلایی قرار داشت که اصابت موج‌ها با آن منظره‌ای شبیه رویا می‌ساخت. نشستن در لبه‌ی این پرتگاه ۴۰ متری و تماشای آن چشم‌انداز بی‌نظیر حس و حال بسیار خوبی داشت.    

 

یک نظر

ورود

  • سید محمد مصطفوی آذر ۳۰, ۱۳۹۷

    تلاش تون برای تهیه این مطلب قابل تحسینه و خسته نباشید
    ولی عکسا واقعا بی کیفیتن و اون لوگوی روزیاتو به شکلی کاملا غیر حرفه ای روی تصاویر قرار گرفته. شخصا لذت نبردم ولی ممنون ازتون. کاش یه دوربین عکاسی باکیفیت با خودتون می بردین یا این که اون لوگو رو به شکلی حرفه ای می زدین یه چیزی مثلا در حد لوگوهایی که سایت زومیت می زنه روی عکساش. حتی دیجیاتو هم لوگوهاشو غیر حرفه ای می زنه