چهره‌های سرشناسی که در سال ۲۰۱۸ دار فانی را وداع گفتند

از جرج بوش پدر تا آنتونی بوردین

چهره‌های سرشناسی که در سال ۲۰۱۸ دار فانی را وداع گفتند

در سال ۲۰۱۸ میلادی، جهان بزرگان و نام‌آوران متعددی را در عرصه دانش، سرگرمی و سیاست از دست داد؛ از استفن هاوکینگ تا استن لی، جان مک‌کین، جرج اچ.دابلیو بوش و آنتونی بوردن دوست‌داشتنی.

در ادامه این مطلب نگاهی داریم به اسامی بزرگی که از ابتدای سال جاری میلادی تا به امروز دار فانی را وداع گفتند و طرفدارانشان را به سوگ گذاشتند.

استن لی (Stan Lee)

مرگ چهره ها در سال 2018
استن لی

استن لی نام آشنایی برای بسیاری از دوستدران کتاب و داستان‌های کمیک است. استنلی مارتین لیبر معروف به استن لی پدرخوانده و خالق ابرقهرمانی‌های شگفت‌انگیز کمیک بود که از جمله آنها می‌توان به اسپایدر من (مرد عنکبوتی)، اکس‌من، ثور و هالک، دردویل و چهار شگفت‌انگیز اشاره کرد.

لی در ۱۲ نوامبر ۲۰۱۸ در سن ۹۵ سالگی و بعد از سال‌ها دست و پنجه نرم کردن با بیماری‌های مختلف، در مرکز پزشکی سیدرز-ساینای لس آنجلس، کالیفرنیا بر اثر سینه‌پهلو درگذشت.

استن لی به تنهایی و در همکاری با چند هنرمند دیگر از جمله جک کربی و استیو دیتکو شخصیت‌های کمیک محبوب زیادی را خلق کردند. فیلم‌های زیادی برگرفته از کتاب‌های کمیک او ساخته شدند.

استیفن هاوکینگ (Stephen Hawking)

مرگ چهره ها در سال 2018
استیفن هاوکینگ

استیون هاوکینگ یک فیزیکدان فرانابغه بود که در ماه مارس سال ۲۰۱۸ در سن ۷۶ سالگی در منزل شخصی خود درگذشت. با اینکه این نظریه پرداز فیزیک از اختلالات عصبی و مشکل در نورون های حرکتی رنج می برد، اما نظریه‌های جنجالی در مسائل علمی و کیهان شناسی داشت. هاوکینگ دیدگاه کاملا متفاوتی به جهان هستی، سیاه‌چاله‌ها و زمان داشت.

استیفن هاوکینگ همچنین مدیر تحقیقات مرکز کیهان‌شناسی نظری در دانشگاه کمبریج  نیز بود که بیش از چهل سال، سابقه فعالیت علمی داشت.

بیشتر بخوانید: ۱۳ نکته ای که احتمالاً تاکنون درباره استیون هاوکینگ نمی دانستید

با وجود اینکه به عنوان یک دانشمند بزرگ در جهان شناخته می‌شد اما یک نویسنده فعال نیز بود که تمایل شدید برای کشف دلیل اصلی سرآغاز حیات و منشا اصلی هستی داشت. به طوری که کتاب تاریخچه زمان او در سال ۱۹۸۸ میلادی که با رکوردی ۲۳۷ هفته‌ای پرفروش‌ترین کتاب در بریتانیا باقی‌ماند باعث شهرتش شد. این کتاب بیش از ۱۰ میلیون نسخه فروخته و به ۳۵ زبان مختلف ترجمه شده است.

هاوکینگ دچار بیماری اسکلروز جانبی آمیوتروفیک بود و از هر گونه حرکت ناتوان بود؛ نه می‌توانست بنشیند، نه برخیزد، و نه راه رود. حتی قادر نبود دست و پایش را تکان بدهد یا بدنش را خم و راست کند و حتی توانایی سخن گفتن نیز نداشت. از دیگر کتب پرفروش هاوکینگ می‌توان به تاریخچه مختصر زمان و طرح عظیم اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: استیفن هاوکینگ؛ فیزیکدان خارق‌العاده‌ای که تنها به کمک عضله گونه اش حرف می زد

جرج اچ.دابلیو بوش (George H.W. Bush)

مرگ چهره ها در سال 2018
جرج بوش پدر

چهل‌ویکمین رئیس‌جمهور ایالت متحده آمریکا از حزب جمهوری‌خواه و پدر دور جدید سیاست‌های مدرن در نوامبر سال ۲۰۱۸ میلادی در سن ۹۴ سالگی چشم از جهان فروبست.

این فارغ‌التحصیل دانشگاه ییل، سال ۱۹۸۸ به عنوان نامزد جمهوری‌خواهان مطرح شد و توانست مایکل دوکاکیس رقیب خود از حزب دموکرات ایالات متحده آمریکا را مقهور کند و رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا شود. جورج دبلیو بوش پدر از سال ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۳ ، یک دوره رییس جمهور ایالات متحده بوده و قبل از آن نیز از سال ۱۹۸۱ تا ۱۹۸۹ سمت معاونت رییس جمهور رونالد ریگان را بر عهده داشت.

پس از واگذاری دفتر ریاست جمهوری به بیل کلینتون، جرج هربرت واکر بوش فعالیت‌های بشردوستانه خود را آغاز کرد تا اینکه در دهم آذر ماه امسال در اثر ورود عفونت به جریان خون درگذشت.

جان مک‌کین (John McCain)

قهرمان ملی کشور آمریکا، سناتور ۶ دوره حزب جمهوری خواه و کاندیدای شکست‌خورده ریاست جمهوری، جان مک‌کین در ماه اوت امسال در سن ۸۱ سالگی دار فانی را وداع گفت.

پس از اینکه هواپیمای ارتشی مک‌کین در سال ۱۹۶۷ میلادی سقوط کرد او به مدت ۵ سال اسیر و زندانی ویتنام شمالی شد. جراحات وارده در طول جنگ معلولیت فیزیکی برای او به دنبال داشت. یکی از فعالیت‌های اثرگذار او به عنوان یک سیاست‌مدار برپایی کمپینی مبنی بر تغییر سیاست‌های اقتصادی کشور آمریکا بود.

مک‌کین از ژانویه ۱۹۸۷ میلادی تا زمان مرگ به عنوان سناتور آریزونا مشغول خدمت‌رسانی بود.

بیشتر بخوانید: جان مک کین، سناتور سرسخت جمهوری خواه در سن ۸۱ سالگی درگذشت

آنتونی بوردین (Anthony Bourdain)

مرگ چهره ها در سال 2018
آنتونی بوردین

آنتونی بوردین، شخصیت سرشناس تلویزیونی آمریکا، نویسنده، تهیه کننده و مجری برنامه پرطرفدار «بخش‌های ناشناخته» شبکه تلویزیونی «سی ان ان» که به معرفی غذاها و فرهنگ‌های مناطق مختلف جهان می‌پرداخت در ۲۵ ژوئن سال ۱۹۵۶ در نیویورک آمریکا به دنیا آمد و ۸ ژوئن ۲۰۱۸ حدود ۲۰ روز پیش از تولد ۶۲ سالگی در فرانسه به زندگی خود پایان داد.

جسد بی جان آقای بوردین که برای ضبط برنامه جدید خود به فرانسه سفر کرده بود، روز جمعه ۸ ژوئن/ ۱۸ خرداد  سال جاری در اتاقش در هتل محل اقامتش در استراسبورگ پیدا شد.

بیشتر بخوانید: نکاتی باورنکردنی در مورد زندگی «آنتونی بوردین» که بسیاری از آن ها بی اطلاعند

آنتونی بوردین در سال ۲۰۰۰ میلادی با انتشار کتاب پرفروش «آشپزخانه سری: ماجراجویی در جهان شکم» به شهرت رسید. او در این کتاب به معرفی غذاها و ترفندهای خاص آشپزی کشورهای مختلف پرداخت. سپس این کار را با نوشتن خاطرات، کتاب‌های آشپزی متنوع و کتاب‌های گردشگری ادامه داد.

مرگ چهره ها در سال 2018
این آشپز معروف آمریکایی در سال ۲۰۱۴ به ایران هم سفر کرده بود و تهران را یکی از آمریکایی‌ترین شهرهایی خوانده بود که در عمرش دیده است. «ایرانی‌ها، مردمی فوق‌العاده مهربان و مهمان‌دوست هستند. در واقع، من شگفت‌زده شده بودم. تهران آمریکایی‌ترین شهری است که به حال دیده‌ام و از تفاوتی که بین ایران سیاسی، که ما از طریق خبرها با آن آشنا هستیم، و ایران واقعی که ایرانی‌ها هر روز در آن زندگی می‌کنند، خشنود شدم.»

بیشتر بخوانید: آنتونی بوردین، آشپز معروف آمریکایی به زندگی خود پایان داد

بسیاری از چهره‌های مشهور از مرگ وی اظهار تاسف کرده و مراتب احترام خود را با بیان توصیفات خود از این سرآشپز دوست‌داشتنی نمایش دادند. موسسه Smithsonian بوردین را ستاره اصیل راک در صنعت آشپزی می‌دانست.

آرثا فرانکلین (Aretha Franklin)

ملکه سول جهان، آرثا فرانکلین در ماه اوت امسال در سن ۷۶ سالگی چشم از جهان فروبست. او نزدیک به ۶ دهه در حوزه موسیقی فعالیت داشت. شهرت این خواننده معروف سبک‌های موسیقی گاسپل، ریتم اند بلوز، موسیقی سول و موسیقی پاپ و از بزرگان تاریخ آواز و موسیقی آمریکا به سال ۱۹۶۷ میلادی و انتشار تک آهنگ «احترام» باز می‌گردد.

آرثا فرانکلین در مدت بیش از نیم قرن فعالیت هنری خود ۱۸ جایزه گرمی برد. این هنرمند در مراسم تدفین مارتین لوتر کینگ و در مراسم سوگند بیل کلینتون و باراک اوباما آواز خواند. فرانکلین در سال ۲۰۱۰ به سرطان لوزالمعده مبتلا شده بود.

بیشتر بخوانید: چهره هایی که در سال ۲۰۱۷ دار فانی را وداع گفتند

منبع: cnet
دیجیاتو
۳ نظر

ورود

  • imin دی ۲, ۱۳۹۷

    عجب!!!!!
    حتی یه دونه زن هم بینشون نیست!!!!!
    چه موجوداتی هستن که مرد هارو میکشن و یه دونشون هم نمیمیره!

    • فروغ بیداری دی ۲, ۱۳۹۷

      در مورد نگاهتون به جنس زن نظری ندارم اما لازمه یادآوری کنم مورد آخر، آرتا فرانکلین (ملکه سول جهان) خانم هستند.

      • Reza آبان ۲۹, ۱۳۹۸

        عزیزم ناراحت نشو من نگاهی عاری از تعصب و لباس به شما دارم،.