راهنمای تحصیل در رشته‌های پزشکی و دندان‌پزشکی آلمان و هلند ۲۰۱۹

شرایط و مدارک مورد نیاز برای متقاضیان پزشکی در اروپا

راهنمای تحصیل در رشته‌های پزشکی و دندان‌پزشکی آلمان و هلند ۲۰۱۹

تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در آلمان و هلند همواره در فهرست علایق دانشجویان رشته‌های پزشکی در خارج از کشور بوده است. اگر چه هلند معمولا در اولویت های  تحصیل ایرانیان در اروپا برای تحصیل پزشکی نیست، اما می‌توان به آن توجه داشت. اگر متقاضی تحصیل پزشکی و دندانپزشکی آلمان و هلند ۲۰۱۹ هستید توجه کنید که حتما دانشگاهی انتخاب کنید که مورد تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران باشد. لیست دانشگاه های پزشکی مورد تایید وزارت بهداشت در سراسر جهان را در این نشانی مشاهده کنید. تحصیل رشته‌های پزشکی در کشورهایی که زبان تحصیل و زندگی، انگلیسی نیست معمولا به زبان همان کشور است. لذا تسلط به زبان کشور مقصد، پیش از اپلای الزامی است و باید مدرک زبان مورد نیاز دانشگاه ارائه شود.

دانشگاه‌های پزشکی و دندانپزشکی و پیراپزشکی در کشورهای مختلف اروپایی بسیار است و دانشجویان ایرانی زیادی نیز در ۲ دهه اخیر در آنها تحصیل و دانش‌آموخته شده اند. بعضی از آن‌ها را در linkedin پیدا کنید یا با ادمین صفحات این دانشگاه‌ها در شبکه های اجتماعی رایزنی کرده و اطلاعات تکمیلی کسب کنید. هر دانشگاه، فرصت‌های تحصیلی و بورسیه و نیازمندی‌های پذیرش مربوط به خود را دارد که در بخش  admission’s requirements در سایت دانشگاه، در دسترس خواهد بود.

برای تحصیل پزشکی در کشورهای اسکاندیناوی باید در آزمون ورودی که به زبان همان کشور برگزار می شود شرکت کنید و حد نصاب لازم را اخذ کنید. آزمون ورودی هم از سوالات زیست شناسی و فیزیک و شیمی در سطح دبیرستان است. همه دانشگاه های پزشکی آلمان و هلند، آزمون ورودی ندارند که باید با مراجعه به سایت دانشگاه‌ها، اطلاعات جدید و به روز در سال ۲۰۱۹ را دریافت کنید. نیازی به ارتباط با  موسسات مجاز یا غیر مجاز اعزام دانشجو برای دریافت بورسیه و ادمیشن پزشکی ندارید. کمی حوصله کنید و اطلاعات سایت دانشکده‌های پزشکی کشورهای مورد نظر را بررسی کنید.

حتما بخوانید: راهنمای تحصیل در رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی آلمان ۲۰۱۹

تحصیل پزشکی هلند

دندانپزشکی در آلمان

متقاضیان ادامه تحصیل پزشکی و دندانپزشکی شاید تا کنون از هلند به عنوان گزینه انتخابی برای ادامه تحصیل رشته های پزشکی و دندانپزشکی چیزی نشنیده باشند. تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در هلند کاملا متفاوت از بقیه کشورهاست بطوریکه از سه دوره ذیل تشکیل شده است:

لیسانس (۳ سال) + فوق لیسانس (۳ سال) + کارآموزی (۱ سال)

در اغلب دانشگاه ها دوره لیسانس به زبان انگلیسی تدریس می شود و دوره فوق لیسانس به بالاتر به زبان هلندی است و دانشجویان به عنوان جزو لاینفک تحصیل خود باید زبان هلندی را تا سطح B2 بیآموزند. برای دوره کاموزی شما حتما باید به زبان هلندی مسلط باشید. دانشگاه های دارای پزشکی و دندانپزشکی در هلند عبارتند از:

  • University of Groningen
  • Maastricht University
  • Radboud University
  • University of Amsterdam

شهریه دوره های پزشکی و دندانپزشکی در مقطع لیسانس بالغ بر ۳۰۰۰۰ یورو در سال برای دانشجویان خارج از اتحادیه اروپاست. مسلما با توجه به متفاوت بودن نظام آموزش پزشکی و دندانپزشکی در هلند با سایر کشورها امکان نقل و انتقال به مابقی کشورها در حین تحصیل وجود ندارد. متقاضیان ادامه تحصیل پزشکی و دندانپزشکی بخاطر داشته باشند که برای ورود به دوره های کارشناسی پزشکی و دندانپزشکی باید آیلتس ۶.۵ آکادمیک را داشته باشند.

اما واقعا تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در هلند گزینه ای منطقی است؟ 

در یک نگاه اجمالی می توان دلایلی را در نظر گرفت که شاید بتوان از کنار هلند به عنوان مقصد ادامه تحصیل در رشته های پزشکی و دندانپزشکی براحتی گذشت:

  • شهریه تحصیل بسیار بالا در حد دانشگاه های انگلستان
  • هزینه زندگی بالا در هلند (سالی ۹۶۰۰ یورو)
  • گزینه های بسیار بسیار محدود ادامه تحصیل در مقطع فوق لیسانس به زبان انگلیسی در هلند
  • عدم امکان انتقال به مابقی دانشگاه های اروپایی در حین تحصیل

شرایط تحصیل پزشکی آلمان  

پزشکی در آلمان

از آنجا که نظام تحصیلی کشور آلمان نیز مانند نظام تحصیلی ایران ، ۱۲ ساله می باشد ، لذا متقاضیانی که قصد تحصیل پزشکی در آلمان و ورود به دانشگاه های کشور آلمان را دارند ، می بایست در کشور ایران سال دوازدهم تحصیلی را که معادل مدرک پیش دانشگاهی می باشد ، اخذ نمایند. در غیر این صورت واجد شرایط ثبت نام در دانشگاه های آلمان نیستند.

متقاضیان تحصیل در آلمان می بایست دارای مدرک زبان آلمانی حداقل در سطح B1 از موسسه گوته یا مراکز مورد قبول سفارت آلمان باشند و آشنایی کامل به زبان آلمانی ، از شرایط مورد نیاز و ضروری جهت اخذ پذیرش در دانشگاه های آلمان می باشد. اگر متقاضی خواهان تحصیل در رشته پزشکی در آلمان است، بهتر است که مدرک زبان آلمانی وی ، در سطح B2 آلمانی باشد زیرا در این صورت شانس پذیرش او در دانشگاه های آلمان به مراتب بیش تر خواهد شد.

دندانپزشکی در آلمان
تصویر ایندکس سایت خدمات تبادل اطلاعات دانشجویی آلمان (DAAD)

متقاضی می بایست حداقل مبلغ ۹۰۰۰ یورو یا معادل ریالی آن را در حساب خود به عنوان تمکن مالی و هزینه های زندگی یک ساله خود در حسابش نشان دهد و لازم است که متقاضی ۲ روز قبل از وقت سفارت آلمان ، پرینت مالی از حساب خود تهیه نماید و به سفارت آلمان ارائه دهد. جزییات بیشتر را در این سایت دنبال کنید.

پزشکی
شرایط اعلام شده توسط موسسه DAAD آلمان برای دریافت ادمیشن دانشجویان خارجی جهت تحصیل در رشته های پزشکی آلمان

لازم به ذکر است که این مبلغ توسط متقاضی ، مستقیما به کشور آلمان برده می شود و در یک حساب بانکی جدید گذاشته خواهد شد که این حساب توسط دولت آلمان ، بلوکه می شود و هرماه فقط میتواند مبلغ ۶۸۰ یورو از آن حساب برداشت نماید. بدیهی است افتتاح حساب در کشور آلمان براحتی پس از ورود به کشور و ثبت نام در دانشگاه مقدور بوده و به عهده ی شخص متقاضی می باشد .

پزشکی در آلمان

مدارک مورد نیاز دریافت ادمیشن رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی آلمان 

  • شناسنامه و پاسپورت متقاضی
  • سند ازدواج یا سند طلاق (در صورت وجود)
  • رزومه متقاضی (متقاضی بایستی یک فرم از سوابق خود و علت تحصیلش را که اصطلاحا (CV) خوانده میشود تکمیل نماید)
  • متقاضی بایستی یک انگیزه نامه مبنی بر علل تحصیل خود در کشور آلمان و اینکه چرا کشور آلمان را برای ادامه تحصیل انتخاب نموده است ارائه دهد.
  • نامه عدم سو پیشینه متقاضی در صورت نیاز
  • برگه اشتغال به تحصیل ( در صورت دانشجو بودن )
  • ارائه ی اصل یا ترجمه ی مدارک کلیه مقاطع تحصیلی به همراه ریز نمرات به زبان آلمانی (در حال حاضر کشور آلمان نیاز به ارائه مدرک ریز نمرات تمامی سال های دبیرستان و پیش دانشگاهی را دارد)
  • تمامی مدارک فوق حتماً باید به تأییدیه دادگستری و وزارت امور خارجه برسند.
  • مدارک ، بعد از ترجمه و اخذ پذیرش باید به سفارت آلمان رفته و تأیید شوند و پس از تایید برای بعضی از دانشگاه ها در صورت نیاز دانشگاه DHL می گردد.

سفارت آلمان در تهران و سفارت ایران در برلین منابع خوبی برای دریافت اطلاعات مربوط به اخذ ویزای تحصیلی و ادمیشن رشته های پزشکی در این کشور است. توصیه میشود پیش از اقدام برای ادمیشن آلمان، حتما سطح زبان خود را به سطح  B2 برسانید.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۴ نظر

ورود

  • سهیل دی ۸, ۱۳۹۷

    سلام آقای زمانی
    بهترین کشور برای تحصیل پزشکی کدام کشور است؟
    هم از لحاظ هزینه و هم زبان انگلیسی

  • مجله مهاجرت فروردین ۸, ۱۴۰۲

    سلام.وقت بخیر .
    در مورد تحصیل پزشکی در هلند میشه راهنمایی بفرمایید؟