تعطیل شدن کاخ سفید به خاطر بودجه جنجالی ساخت دیوار مرزی مکزیک به چه معناست؟

کارمندانی که در طول دوره تعطیلی دولت باید بدون دریافت دستمزد کار کنند

تعطیل شدن کاخ سفید به خاطر بودجه جنجالی ساخت دیوار مرزی مکزیک به چه معناست؟

بعد از نزدیک به یک سال تهدید، دونالد ترامپ، رییس جمهور ایالات متحده به وعده های خود عمل کرده و بالاخره دولت فدرال را تعطیل کرد. وی از پیش گفته بود که در صورت تصویب نشدن بودجه درخواستی او برای ساخت دیوار مرزی بین ایالات متحده و مکزیک،  چاره ای جز تعطیلی موقت و البته طولانی کاخ سفید در آستانه سال جدید میلادی نداشته و به این موضوع افتخار خواهد کرد هر چند گناه این مسئله را به گردن دموکرات ها می انداخت. بدین ترتیب نمایندگان کنگره آمریکا تا نیمه شب جمعه فرصت داشتند تا بودجه پیشنهادی دولت را تصویب کرده و از تعطیلی دولت جلوگیری کنند که این اتفاق رخ نداد و در نهایت شب گذشته کاخ سفید موقتا و به صورت نصفه و نیمه تعطیل شد.

تعطیلی دولت ایالات متحده

دونالد ترامپ برای ساخت دیوار مرزی خود که از وعده های مهم دوران تبلیغات انتخاباتی اش بوده درخواست ۵ میلیارد دلار بودجه کرده که نمایندگان کنگره هنوز بر سر این موضوع به توافق نرسیده اند. با نزدیک شدن به کریسمس و پایان سال ۲۰۱۸ میلادی، این دومین خبر شوکه کننده ای است که دونالد ترامپ و دولت جنجالی اش برای جهانیان و به خصوص مردم کشور دارند. چند روز پیش بود که دونالد ترامپ به رسم همیشگی اش در یک پیام توئیتری صبحگاهی اعلام کرد که نیروهای ویژه این کشور بزودی از سوریه خارج شده و بخش اعظم آن ها به پایگاهی در اربیل کردستان عراق منتقل خواهند شد.

تعطیلی دولت ایالات متحده

این خبر با واکنش های عمدتاً منفی در میان سیاستمداران و سیاست گذاران کشور مواجه شده و بسیاری آن را تقدیم سوریه به کشورهای ایران و روسیه و البته دولت بشار اسد می دانستند و از همه مهم تر این که بسیاری اذعان کردند که ترامپ با این کار خود کردهای سوریه که در سال های اخیر موثرترین نیروی نظامی در جنگ داعش بوده و هزاران کشته در این راه داده اند را به طعمه ای آماده برای اردوغان تبدیل خواهد کرد که همواره این نیروها را تهدید کرده و در ماه های اخیر تحرکاتی را برای حمله به آنان انجام داده است. در کنار واکنش های منفی به این تصمیم، جیمز ماتیس، وزیر دفاع دونالد ترامپ نیز بلافاصله اعلام کرد که در نتیجه نداشتن توافق با رییس جمهور، تا دو ماه آینده از سمت خود کنار خواهد رفت و ترامپ نیز در پیامی توئیتری این موضوع را تایید نمود.

بیشتر بخوانید: نقد فیلم کلمبوس؛ سیاست‌های غلط ترامپ در قاب اشتباه پرده سینما

تعطیلی دولت ایالات متحده

پس از آن نیز اخباری از خارج شدن نیروهای آمریکایی از افغانستان در بحبوحه مذاکرات مستقیم بین نمایندگان آمریکایی و گروه طالبان مخابره شد و بدین ترتیب هفته ای جنجالی و بی سابقه برای دولت ایالات متحده سپری شد که می تواند تاریخ را تغییر دهد. بر می گردیم به ماجرای تعطیل شدن دولت و کاخ سفید که بسیاری از کارمندان دولت فدرال را در بهت و حیرت فرود برد. از همان ماه های قبل مشخص بود که نمایندگان دموکرات کنگره درخواست ترامپ برای اختصاص مبلغ ۵ میلیارد دلار به منظور ساخت دیوار مرزی با مکزیک را اجابت نخواهند کرد، از این رو قرار بود که بخش های از بودجه به صورت موقت و تا ۸ فوریه سال بعد تصویب شده و بدین ترتیب از تعطیل شدن دولت جلوگیری شود.

تعطیلی دولت ایالات متحده

در حالی که این موضوع در روز چهارشنبه توسط نمایندگان سنا تایید شد اما دونالد ترامپ آن را نپذیرفت. از این رو کنگره زمانی بسیار محدود برای بحث بر سر بودجه درخواستی ترامپ داشته و در نهایت موفق به تایید این بودجه در مهلت قانونی نشد. بدین ترتیب دولت ایالات متحده برای سومین بار در سال جاری به صورت موقتی و محدود تعطیل شد. اما این تعطیل شدن به چه معناست؟ برای پاسخ به این سوال با ادامه مطلب همراه باشید.

تعطیلی محدود دولت

تعطیلی دولت ایالات متحده

تعطیلی دولت ایالات متحده زمانی انجام می گیرد که وزیر مدیریت و بودجه کشور با فرستادن یک نامه رسمی به سازمان ها و ادارات تحت تاثیر قرار گرفته از تصویب نشدن بودجه، از آن ها می خواهد که توقف و تعطیل کردن برنامه های خود را آغاز کنند. بدین ترتیب تمام یا بخشی  از ادارات فدرال کشور به صورت موقتی به فعالیت خود پایان می دهند. اما این به معنای تعطیلی تمام دولت نخواهد بود زیرا:

کنگره از قبل بودجه های درخواستی دولت ترامپ برای ادارات و سازمان های اصلی کشور را تایید کرده است که شامل وزارت دفاع، وزارت کار، بخش سلامت و خدمات عمومی، آموزش، امور کهنه سربازان و بخش انرژی می شود. این بخش از بودجه بیش از ۷۵ درصد از کل بودجه کشور را شامل می شود. اما این موضوع باعث نمی شود که ادارات و بخش های دیگر از تعطیلی در امان بمانند. بدین ترتیب بخش های کشاورزی، تجارت، قضایی، امنیت داخلی، وزارت کشور، حمل و نقل و مسکن و توسعه شهری تعطیل خواهند شد.

بیشتر بخوانید: از دست دادن دونالد ترامپ تا بوسه جرج بوش؛ آتش بس میان بوش‌ها و ترامپ‌ها؟

تعطیلی دولت چگونه کارکنان دولت فدرال را تحت تاثیر قرار می دهد؟

تعطیلی دولت ایالات متحده

بر اساس پرونده تهیه شده توسط دموکرات های کنگره، با تعطیلی دولت بیش از ۸۰۰.۰۰۰ نفر از کارمندان دولت فدرال تحت تاثیر قرار خواهند گرفت. بیش از ۴۲۰.۰۰۰ نفر که در بخش های ضروری و حیاتی کار می کنند باید به کار خود ادامه دهند بدون این که در طی دوره تعطیلی دولت حقوقی به آن ها پرداخت شود و ۳۸۰.۰۰۰ نفر دیگر نیز به مرخصی اجباری فرستاده خواهند شد. ادارات و سازمان های دولتی که بخش اعظم کارکنانشان را به مرخصی خواهند فرستاد به شرح زیر هستند:

  1. ۹۵ درصد از کارمندان ناسا
  2. ۹۵ درصد از کارمندان بخش مسکن و توسعه شهری
  3. ۸۶ درصد از کارمندان بخش تجارت دولت
  4. ۸۳ درصد از کارمندان وزارت خزانه داری

تعطیلی دولت ایالات متحده

در طرف دیگر تنها ۱۴ درصد از کارمندان بخش امنیت داخلی به مرخصی اجباری فرستاده خواهند شد. بسیاری از این کارکنان در بخش خدمات «ضروری» قرار کرده که اکثر آن ها نگهبانان مرزی و کارمندان بخش مهاجرت و گمرک بوده و وظیفه محافظت از مرزهای کشور را بر عهده دارند. بدین ترتیب این کارکنان تا زمان پایان یافتن تعطیلی دولت، بدون دریافت دستمزد باید به کار خود ادامه دهند. در حالی که کارمندان دولت فدرال به صورت اتوماتیک مشمول دریافت دستمزد نمی شوند اما در ادامه کنگره دستوری صادر کرده که بر اساس آن حقوق این مدت به آن ها پرداخته خواهد شد.

تاریخچه تعطیلی دولت ایالات متحده

تعطیلی دولت ایالات متحده

با تماشای نمودار بالا می توان گفت که در اکثر موارد، به غیر از چند استثنا، همه تعطیلی های دولت کوتاه مدت بوده است. برای مثال هیچکدام از ۸ تعطیلی دولت در دوره ریاست جمهوری رونالد ریگان در دهه ۱۹۸۰ بیشتر از سه روز دوام نداشته است. طولانی ترین دوره های تعطیلی دولت به مدت ۲۱ روز از دسامبر ۱۹۹۵ تا ژانویه ۱۹۹۶ و ۱۸ روز تعطیلی از سپتامبر تا اکتبر ۲۰۱۳ بوده است. تعطیلی شب گذشته دولت ایالات متحده اولین مورد از سال ۱۹۷۹ است که در یک سال تقویمی ۳ مورد تعطیلی دولت رخ می دهد.

باید منتظر ماند و دید که هفته پرآشوب و جنجالی دولت ترامپ به کجا ختم شده و تعطیلی دولت چه مدت ادامه خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: وفای به عهد جنجالی؛ اتمام اولین فاز از دیوار مرزی ۱۰ متری «دونالد ترامپ» در مرز مکزیک

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود