حیوانات بامزه و به ظاهر مظلومی که نمی دانید همنوع خوار هستند

حیوانات بامزه و به ظاهر مظلومی که نمی دانید همنوع خوار هستند

گرچه همنوع خواری در بیشتر گونه های حیوانی یک رفتار همیشگی نیست، اما بعضی از حیوانات گهگاه رفتارهایی از این دست دارند. این رفتارها در حیوانات می تواند در نتیجه ی عوامل محیطی، ازدحام جمعیت یا حتی بر اساس غریزه ی بقا باشد. اما تعداد حیواناتی با این رفتار فراتر از تصور ما است و نکته ی جالب تر آنکه در میان آن ها گونه هایی وجود دارد که به خاطر ظاهر بامزه و معصوم شان، تصور همنوع خوار بودن آن ها برای ما تقریباً غیر ممکن است. حتی بعضی از آن ها، جزء حیوانات خانگی هستند. در ادامه به ۹ مورد از این حیوانات همنوع خوار می پردازیم.

۱-  سگ های دشتی

حیوانات همنوع خوار

سگ های دشتی گرچه عموماً گیاهخوارند اما دیده شده که سنجاب های زمینی وایومینگ که مانند خودشان گیاهخوارند را هم می کشند.

بعضی از سگ های دشتی ماده، فرزندان هم نوعان خود را می خورند. محققان گمان می کنند علت این رفتار سگ های دشتی به مسأله ی «انتخاب طبیعی» برمی گردد، چون این کار شانس زنده ماندن را برای فرزندان خود آن ها بیشتر می کند.

۲- همسترها

همسترها هم می توانند همنوع خوار باشند، اما از قرار معلوم این رفتار در نتیجه ی محدود شدن رژیم غذایی آن ها به وجود می آید. اگر همسترها به جای یک رژیم غذایی متنوع شامل غلات، ریشه ها و حشرات، رژیم غذایی ای محدود به ذرت داشته باشند، همسترهای مادر به خوردن فرزندان خود روی می آورند.

۳- خوک ها

خوک ها به بچه خواری معروفند و این اتفاق اغلب در مورد فرزندان حاصل از زایمان اول آن ها رخ می دهد. همنوع خواری این حیوانات گاهی به دلیل تغییرات هورمونی ای است که قبل از زایمان در بدن خوک های ماده رخ می دهد، اما تشویش، اضطراب یا محیط اطراف هم می توانند علل دیگر این رفتار باشند.

۴- جوجه تیغی ها

جوجه تیغی ها به خاطر ظاهر بامزه و خاص شان محبوبیت زیادی دارند، اما در گونه ی جوجه تیغی های کوتوله ی آفریقایی، اگر جوجه تیغی مادر دچار وحشت شود، به خوردن فرزندان خود روی می آورد.

بعضی از دامپزشکان، به کسانی که از جوجه تیغی ها نگهداری می کنند توصیه می کنند برای جلوگیری از بروز این مشکل، جوجه تیغی های مادر را قبل و بعد از زایمان آن ها از بقیه ی جوجه تیغی ها و آدم ها جدا نگه دارند.

۵- خرگوش ها

همنوع خواری در خرگوش ها رفتار رایجی نیست اما این اتفاق در مورد خرگوش های ماده ای که تازه زایمان کرده اند می تواند بیفتد.

این حیوانات ممکن است در واکنش به بروز تغییری در محیط و کمبود منابع غذایی، به خوردن فرزندان خود روی بیاورند. یک علت دیگر بچه خواری در میان خرگوش های مادر می تواند مربوط به مکانیزم بقا باشد، مثل مواقعی که خرگوش حیوان شکارچی ای را در نزدیکی خود احساس می کند.

۶- کفشوزک ها

رنگ قرمز و خال های سیاه کفشدوزک ها ظاهر بامزه ای به این حشرات داده است. اما این حشرات به ظاهر معصوم، نیمه ی تاریکی هم دارند. لاروهای بسیاری از انواع کفشدوزک ها، از جمله کفشدوزک های دو خال، تخم های خواهران و برادران شان را که هنوز از تخم بیرون نیامده اند را می خورند. تحقیقات نشان داده است لاروهای کفشدوزکی که خواهران و برادران از تخم بیرون نیامده ی خود را می خورند، زودتر از کفشدوزک های غیر همنوع خوار رشد می کنند.

۷- جوجه اردک ها

جوجه اردک ها وقتی خسته باشند به همنوع خواری روی می آورند و این گرایش در جوجه اردک های بزرگ تر از یک ماه بیشتر است. گفته می شود که بچه اردک ها وقتی خسته یا از ازدحام جمعیت کلافه شوند، محیط آن ها تهویه نداشته باشد یا تغذیه ی ضعیفی داشته باشند، دست به همنوع خواری می زنند.

۸- مرغ ها

همنوع خواری در میان مرغ ها اتفاق نادری نیست. این پرندگان به مرغ های دیگر درون گله نوک می زنند، پوست، بافت بدن و اندام های آن ها را پاره و حتی می خورند.

گرچه همنوع خواری در میان بعضی از گونه های مرغ (و دیگر انواع ماکیان) رایج تر است، اما این رفتار خشونت آمیز را با اقدامات پیشگیرانه می توان محدود و کنترل کرد، از جمله ایجاد فضای بیشتر برای مرغ ها و جلوگیری از ازدحام جمعیت، در دسترس قرار دادن آب و منابع غذایی و جلوگیری از قرار گرفتن بیش از اندازه ی مرغ ها در معرض نور خورشید (مرغ ها روزانه حداکثر باید ۱۶ ساعت در معرض نور طبیعی یا مصنوعی قرار بگیرند).

همنوع خواری در مرغ ها یک رفتار اکتسابی است و می تواند در یک گله شیوع پیدا کند.

۹- سنجاب های قرمز امریکای شمالی

بچه خواری و همنوع خواری در میان سنجاب های قرمز نر وجود دارد. بچه سنجاب ها اغلب توسط سنجاب های نر حوالی محل زندگی شان کشته و خورده می شوند. این سنجاب های نر معمولا سنجاب پدر نیستند. جالب آنکه بچه خواری این سنجاب ها بیشتر در زمان فراوانی غذا رخ می دهد.

علت این مسأله آن است که وقتی غذای بیشتری در دسترس وجود داشته باشد احتمال اینکه سنجاب های ماده برای بار دوم در یک سال باردار شوند و زایمان کنند بیشتر می شود. از آنجایی که سنجاب های ماده قبل از اولین نوبت زایمان شان شریک های جفتگیری متعددی دارند، سنجاب نر با از بین بردن بچه سنجاب های اولین زایمان سنجاب ماده مطمئن می شود که حاصل زایمان دوم فقط به خود او تعلق دارد.

بیشتر بخوانید:

حیواناتی که برخلاف ظاهر بامزه و بی خطرشان بسیار خطرناک هستند

۱۰ حقیقت جالب و شگفت انگیز درباره تولید مثل و زایمان حیوانات

حقایقی بسیار جالب درباره عادت های خواب حیوانات که حیرت زده تان خواهد کرد

با ۱۰ مورد از گران قیمت ترین حیوانات دنیا آشنا شوید

با ۱۲ مورد از باهوش ترین حیوانات دنیا آشنا شوید

با ۱۰ مورد از کهنسال ترین حیوانات دنیا آشنا شوید

حقایقی جالب درباره حیوانات شگفت انگیز قطب شمال

از سگ‎های پوتین تا اسب‎های ملک عبدالله؛ با حیوانات خانگی رهبران سیاسی دنیا آشنا شوید

منبع: businessinsider
بدون نظر

ورود