بازی با کلمات، بهترین روش برای ساکت کردن ذهن بی قرار

درمان بی خوابی با بازی کردن

بازی با کلمات، بهترین روش برای ساکت کردن ذهن بی قرار

شب به محض اینکه سر بر بالش می‌گذارید همه استرس‌های دنیا در مغزتان رژه می‌روند، از فکر قسط‌های وام گرفته تا مشکلات خانوادگی، دوستانه، کاری، زندگی و …. این حجم از فکرهای مختلف مانع از خاموش شدن مغز می‌شود و خواب را از چشمان فرد می‌رباید.

اگر این وضعیت برایتان آشناست، جزو بیشمار افرادی هستید که به موجب استرس‌های زندگی مدرن خواب شبانه راحتی ندارید. اما چاره چیست؟

یکی از اولین راهکارهایی که برای رفع بی‌خوابی‌های شبانه باید انجام دهید توجه به بهداشت روانی و جسمانی است. به طور مثال برای خود قانون بگذارید که هرگز یک ساعت پیش از خواب از موبایل، تبلت یا کامپیوتر استفاده نکنید. یا مثلا قبل از خواب دوش آبگرم بگیرید.

اما اگر این راه‌ها را رفته‌اید و ذهن بی‌قرارتان همچنان مانع از خواب راحت می‌شوند، باید بدانید که محققان روشی تازه برای رفع این مساله یافته‌اند. روش کشفی آنها «در هم آمیختن شناختی» نام دارد. قوانین این روش بسیار آسان و قابل فهم است؛ یعنی در واقع این تکنیک یک نوع بازی است.

شمردن گوسفندها به روشی مدرن

در روش «در هم آمیختن شناختی» شما در واقع مغز خود را آرام می‌کنید. به این صورت که سعی می‌کنید با تمرکز کردن روی یک کلمه و تصویرِ آن ذهنتان را درگیر یک بازی کنید. این بازی چیست؟ بازی با کلمات.

تمام کاری که باید انجام دهید این است، یک کلمه معمولی را در ذهن خود مجسم کنید (کلمه‌ای انتخاب نکنید که احساسات شما را برانگیخته کند). سپس، همه تمرکز خود را روی حرف اول آن کلمه بگذارید.

در مرحله بعدی هر چند کلمه که با آن حرف به ذهتان می‌رسد را با خود تکرار کنید. پس از اینکه دیگر واژه‌ای به یادتان نمی‌آمد، سراغ حرف بعدی اولین کلمه انتخابی خود بروید و این بازی را تا جایی که گیج خواب شوید، ادامه دهید.

این بازی بسیار کمتر از شمردن گوسفندها کسل‌کننده به نظر می‌رسد و خیلی سریع‌تر شما را به خواب می‌برد.

نحوه اثرگذاری این روش چگونه است؟

برای کسانی که از بی‌خوابی رنج می‌برد این روش کاملا موثر است. دانشمندان متعددی هم آن را تایید کرده‌اند. اما این سوال پیش می‌آید که چرا چنین روش ساده‌ای تا این حد اثر گذار است؟

محققان می‌گویند این گونه بازی‌ها مغز را فریب داده و به سمت روند طبیعی خواب هدایت می‌کند.

وقتی که مغز خود را برای خواب آماده می‌کند، از تولید حس پیشگیری می‌شود. در این حالت، قابلیت‌های پردازش زیاد، که در طول روز اوج فعالیت‌هایش است متوقف می‌شود و اجازه می‌دهد افکار و تصاویر فراواقعی شوند.

این حالت گیجی یعنی همان حالت سورئال، سیگنالی است به بقیه بخش‌های مغز که خاموش شوند و به استراحت بپردازند.

بازی مذکور در بالا دقیقا این روند را شبیه سازی می‌کند و در نتیجه فرد خیلی سریع به خواب می‌رود.

منبع: inc
دیجیاتو
بدون نظر

ورود