مناسب ترین اختلاف سنی برای ازدواج و روابط عاطفی چقدر است؟

مناسب ترین اختلاف سنی برای ازدواج و روابط عاطفی چقدر است؟

بعضی ها معتقدند که سن چیزی جز یک عدد نیست و اگر واقعاً علاقه ای بین طرفین یک رابطه ی عاطفی وجود داشته باشد سن اهمیتی ندارد. هیچ معیار و چارچوب دقیق و ثابتی وجود ندارد که بر اساس آن بگوییم یک رابطه ی خوب واقعاٌ چگونه رابطه ای است، اما از قرار معلوم دانشمندان توانسته اند یکی از عوامل تعیین کننده ی موفقیت یا عدم موفقیت روابط عاطفی را پیدا کنند. دانشمندان امریکایی طی تحقیقات خود با محاسبات ریاضی به تفاوت سنی ای رسیده اند که می تواند احتمال برخورداری از یک رابطه ی عاطفی طولانی مدت و موفق را بالا ببرد. بر این اساس می خواهیم ببنیم بهترین اختلاف سنی برای روابط عاطفی و ازدواج چقدر است.

در این پژوهش ۳ هزار نفر شرکت کردند که همه ی آن ها دست کم یک بار ازدواج کرده بودند. دانشمندان به وجود رابطه ی جالبی پی بردند: هر چه اختلاف سنی بیشتر می شد، ریسک طلاق بالاتر می رفت. البته درست است که نمی توان در این مورد با قطعیت صحبت کرد و قطعاً استثنائاتی هم وجود دارد، اما نتایج این تحقیق دست کم می تواند برای مشکلاتی که زوج ها در مراحل مختلف زندگی با آن ها مواجه می شوند توضیحی ارائه دهد. علت این مسأله تفاوت زیادی است که بین علائق و اهداف هر یک از زوجین وجود دارد.

مناسب ترین اختلاف سنی

جزئیات آماری این تحقیق نشان می دهد که ریسک طلاق در مورد زوج هایی که بیشتر از ۵ سال اختلاف سنی دارند ۱۸ درصد است. اگر تفاوت سنی ۱۰ سال باشد، این ریسک به میزان چشمگیری، یعنی ۳۰ درصد می رسد. در مورد زوج هایی هم که ۲۰ سال یا بیشتر اختلاف سنی دارند، پیش بینی ها اصلاً امیدوار کننده نیست چون ریسک طلاق در مورد آن ها ۹۵ درصد است.

این محققان نه فقط پارامتر سن، بلکه داشتن فرزند از ازدواج قبلی، داشتن فرزند مشترک، دوران نامزدی، مخارج عروسی، تحصیل و عوامل زیاد دیگری را هم در نظر گرفتند. اگر اختلاف سطح تحصیلات زوجین خیلی زیاد باشد، ریسک طلاق به ۴۳ درصد می رسد.

این دانشمندان بهترین اختلاف سنی برای زوجین را هم پیدا کردند. به گفته ی آن ها، بهترین تفاوت سنی، یک سال است (در حقیقت، کسانی که همسن هستند و کسانی که از یک تا سه سال اختلاف دارند هم در این دسته قرار می گیرند). این ها زوج هایی هستند که بیشترین احتمال تداوم رابطه را دارند و احتمال طلاق در آن ها کمتر از ۳ درصد است.

به احتمال زیاد علت این مسأله آن است که زوج هایی که اختلاف سنی زیادی دارند، اهداف و ارزش های زندگی شان واقعاً با هم متفاوت است. دید آن ها به دنیا با یکدیگر بسیار متفاوت بوده و احتمال اینکه علائق و رویاهایشان شبیه به هم باشد بسیار پایین است.

همانطور که قبلاً ذکر شد، استثنائاتی هم وجود دارد. آمار و ارقام، تعیین کننده ی نهایی نیستند، بلکه فقط تعدادی داده هستند که از  مستعد بودن حکایت دارند، اما این به معنای آن نیست که این مسأله در مورد همه ی زوج های دنیا صدق می کند.

بنابراین اگر با کسی در رابطه هستید که از شما بزرگ تر یا کوچک تر است، نگران نباشید. احساسات، احترام متقابل و احساس راحتی مهم ترین وجوه یک رابطه ی عاطفی هستند. اگر رابطه ی شما این ویژگی ها را دارد، با خیال راحت می توانید آن را ادامه دهید.

اما اگر به دنبال یک شریک عاطفی هستید و روابط قبلی تان شکست خوردند و البته احتمال می دهید که مسأله ی اختلاف سن در مشکلات عاطفی تان نقش داشته، سعی کنید این آمار و ارقام و تفاوت سنی را در نظر بگیرید و با کسی هم سن و سال خودتان وارد رابطه شوید، شاید این بار شادی زندگی تان را پیدا کنید.

منبع: brightside
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۲ نظر

ورود

  • moshaverebama دی ۲۳, ۱۳۹۷

    مشاوران خانواده ، اختلاف سنی ۴ تا ۷ سال را بهترین گزینه برای دستیابی به یک ازدواج موفق توصیه می کنند. به گفته روانشناسان ، این اختلاف سنی در ازدواج موجب می‌شود که زن و شوهر ازنظر عقلی ، جسمی ، تجربه ، حتی هیجانات عاطفی و تمایلات جنسی و بالاخره در بیشتر رفتارهای اجتماعی و اخلاقی نزدیک و هماهنگ باشند.
    http://moshaverebama.com/marry-with-older-girl/

    • خیری اسفند ۲۷, ۱۳۹۸

      مشاوران خودشان اکثرا شکست خورده و بیمارند