رقیبان دیوار مکزیک؛ ۱۰ دیوار مرزی در جهان که کسی حرفی از آن ها نمی‌زند [قسمت دوم]

رقیبان دیوار مکزیک؛ ۱۰ دیوار مرزی در جهان که کسی حرفی از آن ها نمی‌زند [قسمت دوم]

این روزها بحث دیوار مرزی مکزیک از جنجالی ترین موضوعاتی است که تاریخ سیاست ایالات متحده را درگیر خود ساخته است. موضوع ساخت دیوار مکزیک چنان برای ایالات متحده دردسرساز شده که بزرگ ترین و طولانی ترین تعطیلی تاریخ دولت این کشور را رقم زده است. موضوع از این قرار است که دونالد ترامپ برای ساخت دیوار مرزی با مکزیک از کنگره درخواست بودجه ای ۵ میلیارد دلاری کرده اما مجلس نمایندگان آمریکا که نانسی پلوسی دموکرات و از مخالفان سیاست های دونالد ترامپ ریاست آن را بر عهده دارد با این درخواست مخالفت کرده و ساخت دیوار مکزیک با چنین بودجه ای هنگفت را غیرموجه می داند.

دیوار مرزی مکزیک

دونالد ترامپ نیز چند روز پیش از آغاز سال نو میلادی دستور تعطیلی دولتش را داده و اعلام کرد تا زمانی که دموکرات ها بودجه درخواستی او را در اختیارش قرار ندهند دولت او در تعطیلی باقی مانده و صدها هزار نفر کارمند بدون حقوق خواهند ماند. اکنون این تعطیلی به یک ماهگی خود نزدیک شده و طولانی ترین تعطیلی دولت در تاریخ این کشور لقب گرفته است. اما این تنها دیوار مرزی جنجال آفرینی نیست که بین کشورها ساخته می شود. وقتی که به دیوار مرزی فکر می کنیم اولین دیواری که به ذهنمان می آید دیوار معروف برلین است و بعد از آن دیوار بین کره شمالی و جنوبی. اما این ها تنها دیوارهایی نیستند که بین دو کشور همجوار کشیده می شوند. در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با ۱۰ دیوار مرزی آشنا کنیم که برخی از آن ها سال هاست دو کشور را از هم جدا کرده و کسی صحبتی از آن ها به میان نمی آورد.

۵- حصار مرزی اوکراین

دیوار مرزی مکزیک

دیوار اوکراین یک پروژه طراحی شده برای ساخت حصاری مرزی به طول ۲.۰۰۰ کیلومتر و سیستم های خندقی در موازات آن است که اوکراین را از روسیه جدا می سازد. هزینه ساخت این دیوار توسط دولت اوکراین تأمین شده و با هدف جلوگیری از حمله نظامی دولت روسیه و یا شبه نظامیان طرفدار این کشور به خاک اوکراین ساخته خواهد شد. ساخت این حصار مرزی پس از الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه آغاز شد. این دیوار هنوز در مرحله ساخت قرار داشته و با توجه به مشکلات و بحران هایی که در کشور وجود دارد به نظر نمی رسد که به پایان خود برسد. دولت اوکراین بودجه کافی برای تکمیل این حصار مرزی را در اختیار ندارد و مقدار اندک بودجه ای که تاکنون به این امر اختصاص یافته توسط پیمانکاران و نگهبانان مرزی فاسد دزدیده شده است.

دیوار مرزی مکزیک

بخش زیادی از قسمت ساخته شده نیز بسیار بدتر از پیش بینی ها بوده و استانداردهایی که قرار بود داشته باشد در ساخت آن لحاظ نشده است. تاکنون دولت اوکراین تنها موفق به کندن ۲۷۳ کیلومتر خندق و ۸۳ کیلومتر از حصار مرزی شده است. برخی از کارشناسان دفاعی نیز با شک و تردید به موثر بودن این حصار و خندق های مرزی می نگرند. هیچ گونه نگهبان مرزی در طول این حصار مرزی مستقر نشده و عرض و عمق خندق ها نیز به اندازه ای نیست که بتواند مانع از عبور تانک های غول پیکر و قدرتمند روسی شود. این حصار قرار بود در سال ۲۰۱۸ تکمیل شود اما اخیراً تاریخ تکمیل آن به سال ۲۰۲۱ موکول شده است. دولت اوکراین اعلام کرده که توان تامین هزینه مالی ساخت این حصار را نداشته و از دیگر کشورهای اروپایی در این زمینه درخواست کمک کرده است. دولت روسیه نیز در حال برپا کردن یک حصار مرزی برای جدا کردن منطقه کریمه از اوکراین است.

۴- دیوار بزرگ عربستان

دیوار مرزی مکزیک

دیوار بزرگ یک حصار مرزی ۹۶۶ کیلومتری همراه با سیستم خندقی است که عربستان سعودی را از عراق جدا می سازد. دولت عربستان برای اولین بار و از ترس عبور شبه نظامیان از مرز این کشور و ورود درگیری ها به خاک عربستان، در سال ۲۰۰۶ به فکر کشیدن این حصار مرزی افتاد. در سال ۲۰۱۴ و پس از این که داعش کنترل بخش بزرگی از خاک عراق را بدست گرفت، ساخت این حصار مرزی آغاز گردید زیرا مقامات عربستان از این بیم داشتند که بعد از تسخیر احتمالی بخش های جنوبی عراق، شبه نظامیان داعش وارد خاک عربستان شوند.

دیوار مرزی مکزیک

این مانع مرزی از ۵ ردیف حصار موازی، برج های دیده بانی، تجهیزات مراقبتی الکترونیک و بیش از ۳۰.۰۰۰ نگهبان تشکیل شده است. در زمانی که این حصار در حال ساخت بود، در سال ۲۰۱۵، نیروهای داعش با هدف توقف ساخت حصار به یکی از پست بازرسی های مرزی عربستان حمله کردند. ۳ نگهبان مرزی در اثر این حمله کشته شدند که یکی از آن ها یک ژنرال بلند پایه به نام اوداح البلاوی بود که رهبر عملیات های مرزی در شمال کشور را بر عهده داشت. علاوه بر دیوار بزرگ در مرز عراق، دولت عربستان سعودی در حال ساخت یک دیوار ۱.۶۰۰ کیلومتری دیگر در طول مرز خود با یمن است.

بیشتر بخوانید: دیوار برلین؛ مانعی که ۲۷ سال پایتخت آلمان را دچار دودستگی کرد

۳- حصار های کوِتا و ملیلا

دیوار مرزی مکزیک

کوِتا و ملیلا دو شهر اسپانیایی در مرز این کشور با شمال آفریقا هستند. هر دو شهر بخشی از خاک اسپانیا به شمار می آیند هر چند با کشور مراکش هم مرز هستند. بین این دو شهر و خاک اصلی اسپانیا سیستم حمل و نقل دریایی معمول برقرار است. نزدیکی این شهرها با شمال آفریقا باعث شده که مهاجران آفریقایی خود را به این دو شهر رسانده و از طریق کشتی ها و قایق های مسافربری خود را به خاک اسپانیا برسانند.

دیوار مرزی مکزیک

به همین دلیل دولت اسپانیا دست به ساخت حصار مرزی در مرز هر دو شهر با مراکش کرده تا از ورود مهاجران آفریقایی به کشور جلوگیری نماید. اتحادیه اروپا نیز میلیون ها یورو در اختیار دولت اسپانیا و مراکش قرار داده تا از ورود مهاجران از این منطقه به درون اتحادیه اروپا جلوگیری کنند. طول حصار مرزی در شهر ملیلا ۱۱ کیلومتر بوده و از ۳ ردیف حصار موازی که به تیغه های تیز، سیستم هشدار و گاز فلفل مجهز شده تشکیل شده است. التبه تاکنون سیستم پرتاب گاز فلفل در این حصار مرزی فعال نشده است.

۲- دیوار زیر زمینی مصر-غزه

دیوار مرزی مکزیک

برخلاف دیگر دیوارهای مرزی که تاکنون به آن ها اشاره کردیم، دیوار مرزی بین مصر و غزه یک دیوار زیرزمینی است. این دیوار مرزی زیرزمینی به منظور جلوگیری از قاچاق اسلحه به غزه از طریق تونل های زیرزمینی احداث شده است. دولت اسراییل به شدت منطقه غزه را در محاصره قرار داده و ورود کالا به این منطقه از فلسطین را به شت تحت کنترل دارد که این موضوع حتی وارد شدن غذا به غزه را نیز با مشکل مواجه کرده است. برای دور زدن این کنترل ها، مردم غزه به قاچاق کالاهای مورد نیاز خود از طریق تونل های زیرزمینی که در مرز با مصر حفر می کنند روی آورده اند.

دیوار مرزی مکزیک

اگر چه این دیوار مرزی زیرزمینی با هدف جلوگیری از قاچاق سلاح به درون غزه از طریق کانال های مخفی ساخته شده اما مسیر تونل هایی که برای ورود غذا و اقلام ضروری برای غیرنظامیان مورد استفاده قرار می گیرند را نیز مسدود می کند. دولت مصر اعلام کرده که طول این دیوار مرزی ۱۰ کیلومتر بوده و امکان سوراخ کردن آن وجود نخواهد داشت. این دیوار با کمک اسرائیل و ایالات متحده ساخته شده است. اسرائیل نیز خود در حال ساخت یک دیوار روی سطح زمین و زیر آن در مرز ۶۴ کیلومتری اش با غزه است. هنوز در مورد عمق این دیوار زیرزمینی چیزی گفته نشده اما قرار است در سال ۲۰۱۹ تکمیل شود.

۱- حصار مرزی هند-بنگلادش

دیوار مرزی مکزیک

هفتاد درصد از مرز ۴.۱۰۰ کیلومتری هند و بنگلادش حصار کشی شده است. این حصار مرزی با ارتفاع ۲.۴ متر با استفاده از سیم خاردار محافظت شده و در برخی نقاط از آن نیز از جریان الکتریسیته برای دور نگه داشتن بنگلادشی ها استفاده شده است. این حصار در دهه ۱۹۸۰ و بعد از وقوع درگیری در استان آسام هند به خاطر ورود مهاجران غیرقانونی بنگلادشی به این استان آغاز شد. اما این حصار مرزی نتوانسته به اهداف اولیه خود دست یابد زیرا هنوز هم مهاجران بنگلادشی و در موارد متعددی نیز تروریست های بنیادگرا از این حصار رد شده اند. نگهبانان مرزی فاسد با گرفتن پول از مهاجران بنگلادشی به آن ها اجازه ورود به خاک کشور را می دهند. برخی از این مهاجران نیز با استفاده از مدارک جعلی از سیستم کنترل مرضی عبور می کنند.

دیوار مرزی مکزیک

برخی دیگر نیز از طریق رودخانه هایی که در مرز مشترک دو کشور وجود دارد، بدون حفاظ بوده و بیش از ۱.۱۱۶ کیلومتر از مرز هند و بنگلادش را تشکیل می دهند خود را به هند می رسانند. دولت هند به خاطر سیاست های خشونت بار و سختگیرانه خود در قبال مهاجران غیرقانونی بنگلادشی نیز مورد انتقاد قرار گرفته است. بین سال های ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۰ بیش از ۹۰۰ مهاجر بنگلادشی که قصد ورود به خاک هند داشتند توسط نگهبانان مرزی این کشور به قتل رسیده اند. برخی از این قربانیان مهاجران غیرقانونی نبوده اند بلکه کشاورزان و مزرعه داران بنگلادشی بودند که محل زندگی آن ها در مجاورت مرز با هند قرار داشت. برخی دیگر نیز پس از تلاش برای دیدار با بستگانشان در خاک هند کشته شدند.

بیشتر بخوانید: وفای به عهد جنجالی؛ اتمام اولین فاز از دیوار مرزی ۱۰ متری «دونالد ترامپ» در مرز مکزیک

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود