با شایع ترین انواع سرطان در میان مردان آشنا شوید

با شایع ترین انواع سرطان در میان مردان آشنا شوید

بدیهی است که بیماری سرطان مختص به یک گروه جنسیتی نیست و هم مردها و هم زن ها به آن مبتلا می شوند، اما بعضی از انواع سرطان هستند که احتمال ابتلا به آن ها در مردان بیشتر است. آگاهی از وجود ریسک سرطان و نشانه های احتمالی آن می تواند به شما کمک کند انتخاب های بهتری در مورد سبک زندگی خود داشته باشید و از سلامتی خود بهتر مراقبت کنید. در ادامه به تعدادی از شایع ترین انواع سرطان در مردان می پردازیم.

۱- سرطان مری

شایع ترین انواع سرطان در مردان

بررسی ها از بیشتر بودن موارد ابتلا به سرطان مری در مردان در مقایسه با زنان حکایت دارد.

سرطان مری، مجرایی را تحت تأثیر قرار می دهد که مواد غذایی و مایعات را از دهان به سمت معده هدایت می کند. سلول های تشکیل دهنده ی دیواره ی مری از دو نوع هستند، به همین دلیل سرطان مری هم دو نوع است. مصرف دخانیات و افزایش سن، ریسک فاکتورهای این سرطان هستند و بخش عمده ای از مبتلایان به سرطان مری، بیشتر از ۵۵ سال سن دارند.

۲- سرطان کلیه

هر ساله مردان زیادی به سرطان کلیه مبتلا می شوند و بخش قابل توجهی از آن ها، بر اثر این بیماری از دنیا می روند.

کلیه ها دو اندامی هستند که در ناحیه ی کمر و در دو طرف بدن قرار گرفته اند و کار آن ها تولید ادرار و تصفیه ی فضولات بدن است. نشانه های سرطان کلیه عبارتند از ادرار خونی، احساس درد در ناحیه ی کمر یا پهلوها، تب مکرر و بی اشتهایی.

مصرف سیگار، چاقی و قرار گرفتن در معرض بعضی از انواع مواد شیمیایی مثل تریکلورواتیلن، می تواند ریسک ابتلا به سرطان کلیه را افزایش دهد.

۳- سرطان روده ی بزرگ

این سرطان در روده ی بزرگ یا راست روده به وجود می آید. راست روده بخش پایانی روده ی بزرگ است که آن را به مقعد ختم می کند.

این نوع سرطان معمولا از توده هایی غیر طبیعی به نام پولیپ به وجود می آید. البته همه ی پولیپ ها منجر به سرطان نمی شوند. نشانه های سرطان روده ی بزرگ عبارتند از مدفوع خونی، شکم درد یا کرامپ معده و کاهش بی دلیل وزن.

ابتلا به بیماری های التهابی روده مثل کرون یا کولیت زخمی، ریسک ابتلا به سرطان روده ی بزرگ را افزایش می دهد، به ویژه اگر چاق باشید، رژیم غذایی تان فیبر کم اما چربی زیادی داشته باشد و دخانیات یا الکل مصرف کنید.

سرطان روده ی بزرگ قابل درمان است، به ویژه اگر کار درمان آن زود شروع شود. بخش عمده ی موارد ابتلا به سرطان روده ی بزرگ، مربوط به افراد بالای ۵۰ سال است. به همین دلیل با بالا رفتن سن باید مرتباً برای عکسبرداری های پزشکی اقدام کنید.

۴- سرطان پروستات

پروستات یک غده است که کار آن کمک به تولید مایع منی در بدن مردان است و درست در زیر مثانه قرار دارد. نشانه های سرطان پروستات معمولا عبارتند از سخت شدن ادرار کردن، ادرار یا منی خونی، تکرر ادرار یا احساس درد در ناحیه ی پشت یا کفل.

سرطان پروستات  می تواند منشأ ژنتیکی هم داشته باشد.

معمولا بعد از ۴۰ سالگی باید انجام آزمایشات مربوطه را شروع کرد. پزشکان می توانند با استفاده از آزمایش ادرار یا معاینه ی راست روده، این بیماری را تشخیص دهد. این نوع از سرطان با عمل جراحی، پرتودرمانی یا شیمی درمانی، قابل درمان است.

۵- سرطان پوست

بیشتر موارد ابتلا به سرطان پوست در اثر قرار گرفتن در معرض پرتوهای خورشید به وجود می آید. این سرطان انواع مختلفی دارد. ملانوم، کشنده ترین نوع سرطان پوست است و ریسک ابتلا به آن در مردان زیر ۴۹ سال بیشتر از دیگر انواع سرطان ها است.

۶- سرطان ریه

بخش عمده ی مرگ و میرهای ناشی از سرطان ریه به مصرف سیگار مربوط می شود. در حقیقت، احتمال ابتلا به این سرطان در افراد سیگاری ۱۵ تا ۳۰ برابر بیشتر از افراد غیر سیگاری است. قرار گرفتن در معرض رادون، آزبست، دود موتورهای دیزلی و دود غیر مستقیم دخانیات هم می تواند ریسک این نوع از سرطان را بالا ببرد.

نشانه های سرطان ریه عبارتند از درد قفسه ی سینه، سرفه ای که خوب نمی شود، خس خس کردن سینه، سرفه های خونی و احساس همیشگی خستگی. با این حال، بیشتر افراد مبتلا به این سرطان تا زمانی که بیماری به مرحله ی پیشرفته نرسیده هیچ نشانه ی واضحی ندارند.

۷- سرطان مثانه

احتمال بروز سرطان مثانه در مردان، ۳ تا ۴ برابر بیشتر از زنان است.

بعضی از دانشمندان این تئوری را مطرح می کنند که احتمال ابتلا به سرطان مثانه در مردان به این دلیل بیشتر است که آن ها با احتمال بیشتری در معرض مواد سرطان زایی مثل دخانیات و مواد شیمیایی قرار می گیرند. ویژگی های ژنتیکی، ساختاری و هورمونی بدن هم می تواند در این مسأله نقش داشته باشد.

بیشتر بخوانید:

سیزده نشانه سرطان در مردان که نباید از آن ها غافل شد

با نشانه های سرطان سینه در مردان آشنا شوید

با نشانه های اصلی سرطان پروستات آشنا شوید

با نشانه های سرطان بیضه آشنا شوید

۱۴ نشانه بیماری‎های خطرناک در مردان که نباید به آن‎ها بی‎توجه بود

منبع: thisisinsider
دیجیاتو
بدون نظر

ورود