باکتری‌های زامبی؛ عوامل بیماری‌زایی که گوشت بدن شما را زنده زنده می‌خورند [قسمت دوم]

باکتری‌های زامبی؛ عوامل بیماری‌زایی که گوشت بدن شما را زنده زنده می‌خورند [قسمت دوم]

وقتی از یک عامل بیماری زا صحبت می کنیم که زنده زنده تن انسان را می بلعد احساس بسیار بدی به ما دست می دهد. به همین دلیل با شنیدن چنین چیزی به افتادن تکه ای گوشت از بدن انسان، فساد عمیق بافت بدن و شاید یک دنیای آخرالزمانی از زامبی ها فکر خواهید کرد که فراتر از یک کابوس است. فکر این که زنده زنده توسط موجودی خورده شوید- چه زامبی ، چه جانور وحشی و چه یک عامل بیماری زای درونی- بسیار ترسناک است و وقتی که صحبت در مورد گزینه سوم باشد وحشت بیشتری بر شما مستولی خواهد شد زیرا در این مورد خود می توانید شاهد خورده شدن آرام آرام گوشت تنتان توسط عامل بیماری زا باشید.

باکتری زامبی

دنیای عوامل بیماری زا، بدون شک دنیای عجیب و ترسناکی است و در میان آن ها موجودات ریز گوشت خواری پیدا می شوند که هیچ چیز به اندازه یک تکه گوشت و یا حتی استخوان انسان آن ها را راضی نمی کند. برخی از این عوامل بیماری زا حتی کنترل ذهن میزبان خود را در دست گرفته و رفتارهای او را تغییر می دهند. برخی دیگر نیز در درون بدن شما لانه کرده و رفته رفته از درون شما را می خورند. در ادامه این مطلب شما را با ۱۰ عامل بیماری زای هولناکی که زنده زنده گوشت و استخوان بدن انسان را نابود می کنند آشنا خواهیم کرد.

۵- آمیب نگریلیا فاولری

باکتری زامبی

نگریلیا فاولری (Naegleria fowleri) نوعی آمیب خطرناک است که آسیب های شدیدی به مغز وارد کرده و در مواردی نادر نیز از انسان به عنوان میزبان خود برای زنده مانده استفاده می کند. این موجود هولناک در آب های تازه زندگی کرده و تکثیر می شود و در شرایط مناسب از طریق بینی وارد مغز انسان شده و کنترل ذهن انسان را در دست می گیرد. این آمیب با تکثیر سریع و در مقدار فراوان خود، رفته رفته مغز انسان را می خورد. در شرایطی خاص، این آمیب زامبی تبدیل به یک کیست یا غده شده که غیرفعال و بدون تحرکی خاص باقی می ماند اما وقتی که شرایط فراهم باشد فعال شده و شروع به خوردن میزبان خود از درون سر می کند. عفونت ناشی از این آمیب باعث تخریب بافت های مغز شده و ورم مغزی و در نهایت مرگ را به دنبال دارد.

۴- باکتری کلستریدیوم پرفرنژنس

باکتری زامبی

باکتری «کلستریدیوم پرفرنژنس» (Clostridium perfringens) یکی دیگر از باکتری های زامبی است که می تواند به یک کابوس هولناک تبدیل شود. این باکتری در خاک، آب و البته روده کوچک انسان یافت می شود و می تواند باعث نوعی قانقاریا (فاسد شدن عضو بدن به دلیل نرسیدن خون) به نام قانقاریای گازی شود. ترکیبات شیمیایی سمی که توسط این باکتری ترشح می شوند وارد رگ های بزرگ کوچک و تمام سیستم بدن شده و با مسموم کردن گوشت بدن، باعث فساد آن می شوند. این شرایط باعث ایجاد تورم و تاول هایی مملو از گاز روی پوست می شود که ناشی از خورده شدن گوشت توسط باکتری و آزاد کردن گاز توسط آن است. به دلیل فشاری که این گازها به لایه های درونی بدن وارد می کنند، به سرعت تاول هایی به رنگ صورتی یا قرمز در سطح بدن ایجاد می شوند.

بیشتر بخوانید: ۱۰ انگل و عامل بیماری زایی که کنترل ذهن میزبان خود را در دست می‌گیرند [قسمت دوم]

۳- باکتری استرپتوکوک پیوژنز

باکتری زامبی

باکتری استرپتوکوک پیوژنز (Streptococcus Pyogenes) که گاهی با نام استرپتوکوک گروه اَی نیز شناخته می شود نوعی میکروب است که می تواند حتی در جوامع پیشرفته که دارای آنتی بیوتیک های قوی و موثری هستند نیز باعث گلو درد استرپتوکوکی به خصوص در کودکان شود. مانند دیگر عوامل بیماری زای این فهرست، استرپتوکوک پیوژنز باعث تولید ترکیبات بیماری زا و سمی جانبی شده که به سرعت در درون بافت چربی، ماهیچه و پوست نفوذ می کنند. این عفونت باکتریایی خیلی آرام و ساده شروع می شود و معمولاً با گلو درد شبیه سرماخوردگی همراه است اما رفته رفته بافت های زنده بدن انسان را خورده و حتی باعث سندروم شوک سمی می شود، حالتی که با سر درد، تهوع، استفراغ و بسیاری واکنش های ناخوشایند دیگر همراه است.

اگر چه بیشتر موارد گلو درد استرپتوکوکی به بیماری گوشتخوار تبدیل نمی شوند اما در برخی از موارد این اتفاق هولناک رخ داده و نتایج ناخوشایند طولانی مدت و ویرانگری را در پی دارد. این اتفاق زمانی رخ می دهد که واکنش سیستم ایمنی بدن به میکروب دیرهنگام بوده و یا قدرت کافی برای مقابله با آن را ندارد و نتیجه این ضعف ها مرگبار خواهد بود. بدین ترتیب فساد بافت های بدن ادامه داشته تا اینکه در نهایت قربانی جانش را از دست می دهد.

۲- باکتری ای. کولی

باکتری زامبی

باکتری ای. کولی (Escherichia coli) یک باکتری شناخته شده است که باعث مسمومیت غذایی شده و اغلب ما را در طول زندگی مان درگیر خود می سازد. همین مسمومیت غذایی ساده که در اثر ورود این میکروب به بدن ایجاد می شود می تواند به یک بیماری بسیار هولناک تبدیل گردد. به دلیل مقابله های سیستم ایمنی و انواع آنتی بیوتیک ها با انواع باکتری ها، این میکروب نیز جهش هایی در خود ایجاد کرده که باعث بوجود آمدن گونه هایی شده که قابلیت های بسیار متفاوتی نسبت به میکروب اصلی داشته و باعث فساد سلول های پوست و در نهایت فاسد شدن آرام آرامگوشت بدن و در نهایت مرگ قربانی شوند. این نوع از باکتری معمولاً افرادی که سیستم ایمنی ضعیف شده ای دارند را هدف قرار داده و در اغلب موارد مرگبار خواهد بود. این باکتری از خود ترکیبات شیمیایی سمی ترشح کرده که مانند اسید گوشت بدن قربانی را سوزانده و تخریب می سازد.

۱- باکتری مایکروباکتریوم اولسرانس

باکتری زامبی

مایکروباکتریوم اولسرانس (Mycobacterium Ulcerans) نوعی باکتری است که به عنوان عامل بیماری زخم بورولی (buruli ulcer) شناخته شده و نوعی بیماری است که در آن پوست بدن قربانی فاسد می شود. عفونت های طولانی ناشی از این میکروب باعث ایجاد زخم های هولناک روی بدن، به خصوص در پاها و دست ها شده و با گذشت زمان بدتر و بدتر می شود. تنها ۱۰ درصد از موارد ابتلا به این باکتری زامبی در جایی غیر از دست و پا رخ می دهند. با انتشار باکتری، یک ترکیب شیمیایی سمی به نام مایکولاکتون تولید می شود که فساد اندام مورد حمله قرار گرفته را در پی دارد و در نهایت به بیماری زخم بورولی منتهی می شود. این باکتری همچنین می تواند ترکیبات سمی ترشح کند که علاوه بر گوشت بدن، دیگر بافت های نرم مانند غضروف را خورده و در نهایت به استخوان برسد. ترسناک تر این که هنوز مشخص نشده باکتری مذکور چگونه تکثیر می شود و اطلاعات زیادی در مورد شیوه انتقال آن از فردی به فرد دیگر وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: با شایع ترین بیماری های مقاربتی و نشانه ها و عوارض آن ها آشنا شوید

منبع: listverse
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود