چند ترفند روانشناختی جالب و کاربردی که همیشه در زندگی به کارتان می آید

چند ترفند روانشناختی جالب و کاربردی که همیشه در زندگی به کارتان می آید

گاهی در زندگی با مسائل و مشکلاتی رو به رو می شویم که آرزو می کنیم که ای کاش یک روش جادویی مخصوص وجود داشت که به ما کمک می کرد مشکلات خود را حل کنیم. اما متأسفانه چنین چیزی وجود ندارد. با این حال، ترفندهای روانشناختی ای وجود دارد که می توانند به شما کمک کنند از پس مشکلات خود بربیایید، رابطه ی خود را با دیگران را تقویت کنید و به آرامش برسید. در ادامه به ترفندهایی می پردازیم که می توانید از آن ها به راحتی در زندگی روزمره ی خود استفاده کنید. این ترفندها زندگی را برایتان ساده تر می کنند.

۱- برای برخوردار شدن از حمایت یک شخص در آینده، امروز از او درخواست کوچکی کنید

ترفندهای روانشناختی جالب و کاربردی

اگر کسی یک بار به شما کمکی کند، احتمال اینکه بعدها دوباره به شما کمک کند بیشتر می شود.

شما می توانید از کسی که چندان شناختی از او ندارید درخواست کوچکی کنید. مثلا از او بخواهید که خودکارش را به شما قرض دهد. از حالا دیگر احتمال اینکه این شخص در آینده لطف بزرگ تری به شما کند بیشتر است. اگر همکارتان از شما خوشش نمی آید، می توانید نظرش را درباره ی یک مسأله ی مهم بپرسید. همین کار ساده زیربنای خوبی برای رابطه ی آینده ی شما ایجاد خواهد کرد.

۲- با یک کلمه متوجه شوید که کسی از شما خوشش می آید یا نه

برای اینکه بفهمید کسی از شما خوشش می آید یا نه، لازم نیست مستقیماً از او سؤال کنید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک کلمه ی خاص را انتخاب کنید و هر بار که شخص آن کلمه یا مترادف هایش را می گوید، شما سر تکان دهید و لبخند بزنید. اگر آن شخص از شما خوشش بیاید، بیشتر از آن کلمه استفاده خواهد کرد.

۳- برای آرام شدن، آدامس بجوید

طبق تحقیقات صورت گرفته، این کار از سطح کورتیزول یا همان هورمون اضطراب به میزان چشمگیری کم می کند. چندین توضیح احتمالی برای این مسأله وجود دارد. یکی از آن ها این است که با جویدن آدامس خون به سر هجوم می آورد و شما آرام تر می شوید. علاوه بر این می تواند به خاطر تداعی های خوشایندی باشد که غذا برای ما دارد و عمل جویدن ما را شادتر و آرام تر می کند.

علاوه بر این، جویدن آدامس می تواند کمک کند که توجه ما به چیز دیگری منحرف شود و از عادت های بدی مثل روی آوردن به غذا خوردن در هنگام اضطراب یا جویدن ناخن ها خلاص شویم.

۴- برای تقویت رابطه ی خود با کسی، رازی را با او در میان بگذارید

یک روش خوب برای جلب اعتماد کسی، در میان گذاشتن یک راز با او است. البته شما نباید مسأله ی خیلی مهمی را به او بگویید، به ویژه اگر هدف شما ایجاد یک رابطه ی خوب است. چیزی که اهمیت دارد این است که شما به آن شخص نشان دهید که به او اعتماد دارید و فکر می کنید که مهم است که او چیزی را بداند. با این کار، آن شخص احساس می کند که چیز مهمی او را به شما پیوند داده است.

۵- برای آنکه به هدف مورد نظرتان برسید دو گزینه پیشنهاد دهید

اگر می خواهید کسی چیزی که مد نظر شما است را انتخاب کمک کند یا کاری را انجام دهد که می دانید تمایلی به انجامش ندارد، کافی است از او به شیوه ی درست سؤال بپرسید. شما نباید از او بپرسید که آیا آن کار را انجام می دهد یا نه. در عوض، باید دو گزینه به او پیشنهاد دهید.

برای مثال تصور کنید که باید گزارش کاری را از همکارتان بگیرید. از او نپرسید که آن گزارش را برایتان می آورد یا نه، بلکه از او بپرسید که چه موقع می تواند گزارش را به شما دهد: فردا یا چند روز دیگر.

با این کار، دیگران احساس مهم بودن می کنند و این تصور برای آن ها به وجود می آید که کنترل آن موقعیت در دست آن ها است.

۶- برای جذاب تر شدن، اشتباه کنید

همه ی ما تمام سعی مان را می کنیم که اشتباهی از ما سر نزند، بیشتر به این دلیل که از تمسخر شدن وحشت داریم. با این حال، یک اشتباه کوچک می تواند ما را در چشم دیگران جذاب تر کند و همین مسأله شما را به جای یک فرد ایده آل، تبدیل به شخصی باور پذیر و قابل درک می کند. مردم معمولا از آدم های ایده آل می ترسند و خوشش شان نمی آید.

بعضی افراد هم از اینکه در حضور کسی مرتکب اشتباهی شوند نمی ترسند و به همین خاطر احساس راحتی و آرامش بیشتری کنند. چنین افرادی وقتی متوجه شوند که شما هم مرتکب اشتباهی شدید، احتمالا احساس بهتری خواهند داشت و شما هم اذیت نخواهید شد. چون شما خودخواسته این کار را انجام دادید و اعتماد آن شخص را هم جلب کردید.

اما یادتان باشد که نباید در این کار زیاده روی کنید. در غیر اینصورت، دیگران به توانمندی شما شک خواهند کرد.

۷- شباهت تان به دیگران باعث می شود آن ها بیشتر از شما خوششان بیاید

یکی از راه های جلب اعتماد دیگران، تقلید ظریف حرکات آن ها است. با این حال، اگر در مورد شباهت های خود به دیگران هم صحبت کنید، این کار می تواند تأثیر بسیار زیادی داشته باشد.

مثلا احساس توریست های خارجی را تصور کنید که در کشور دیگری با هموطن خود مواجه می شوند، یا وقتی که متوجه می شوید شما و کس دیگری در یک مدرسه درس خوانده بودید احساس خوشایندی پیدا می کنید. ما این تمایل را داریم که آدم های شبیه به خود را بیشتر دوست داشته باشیم.

۸- همیشه حرف های خوشایند بزنید

هر روز به دیگران حرف های خوشایند بزنید و از آن ها تعریف کنید، حتی اگر حال روحی خوبی ندارید یا روز خیلی بدی داشته اید.

در ابتدا این کار برایتان سخت خواهد بود اما به تدریج به آن عادت می کنید و دیگر لازم نیست خودتان را مجبور کنید که حرف های خوبی بزنید. این کار به دیگران کمک می کند که حس بهتری نسبت به شما داشته باشند.

علاوه بر این، در مدتی که این کار را تمرین می کنید، می توانید نه فقط به دوستان و همکاران تان، بلکه به آدم هایی که اتفاقی سر راه شما قرار می گیرند، فروشنده ها و راننده ها هم حرف های خوشایندی بزنید.این حرف ها به دیگران احساس بهتری می دهد و جو خوشایندی به وجود می آورد.

۹- آنقدرها که فکر می کنید دیگران به شما توجه ندارند

ما عادت داریم که روی خودمان تمرکز کنیم و به همین خاطر مثلاً وقتی صبح ها ظاهر خوبی نداریم، فکر می کنیم که همه متوجه این مسأله می شوند. اما حقیقت آن است که اصلا اینطور نیست.

به این مسأله اثر نورافکن گفته می شود. در این حالت، ما در مورد اهمیتی که ظاهر و کارهایمان برای دیگران دارد دچار اشتباه می شویم و آن را بیشتر از واقعیت ارزیابی می کنیم.

اما به مواقعی فکر کنید که به خارج از شهر سفر می کنید و به یک محیط غیر شهری می روید. در آنجا لباس هایی می پوشید که با آن ها احساس راحتی کنید، زمان زیادی را جلوی آینه صرف نمی کنید و هر چه که دوست دارید می خورید. دیگران هم شما را می بینند، همه ی کارهایتان برایشان عادی است و اصلا به کارها و لباس های شما فکر نمی کنند. بنابراین سعی کنید که این تجربه و احساس آرامش و راحتی را در زندگی روزمره ی خود هم به یاد داشته باشید.

منبع: brightside
یک نظر

ورود

  • هانی تیر ۱۷, ۱۴۰۰

    من تا اینجایی که دیدم تمام این جزعیات در من هست اگر میشه بگید که در چه موقع مثلا از چ کلمه ای استفاده کنیم که تاثیر داشته باشد
    برای مثال در مواقع عصبانیت طرف مقابل چه کار کنیم که عاقلانه باشد و ما را جذاب تر کند