کاهش وزن دقیقاً چه تأثیری بر بدن و مغز ما می گذارد؟

کاهش وزن دقیقاً چه تأثیری بر بدن و مغز ما می گذارد؟

به ازای هر ۴/۵ کیلوگرم چربی ای که از بدن شما کم می شود، ۳/۸ کیلوگرم از این چربی ها از طریق بازدم وارد هوا می شود و بقیه ی آن ها تبدیل به عرق، اشک، ادرار و دیگر مایعاتی می شود که از بدن شما خارج می شود. اما کاهش وزن تنها به آب کردن چربی ها محدود نمی شود، چون در طول این فرآیند تمام بدن دستخوش تغییرات زیادی می شود. گاهی هم این مسأله نتایج غیر قابل انتظاری دارد. در ادامه می خواهیم ببینیم بعد از کاهش اضافه وزن، چه تغییراتی در بدن و مغز رخ می دهد.

۱- انرژی تان زیاد می شود

تأثیر کاهش وزن بر بدن و مغز

اولین تغییری که بعد از کم کردن وزن اضافه ی خود احساس می کنید، زیاد شدن انرژی تان است. علت این مسأله خیلی ساده است. هر چه وزن کمتری داشته باشید، انرژی بیشتری برای انجام دیگر کارهای مهم ذخیره می کنید. علاوه بر این، با کاهش وزن، راندمان اکسیژن گیری افزایش پیدا می کند، بنابراین دیگر وقت بالا رفتن از از پله ها یا دویدن به سمت اتوبوس، نفس کم نخواهید آورد.

۲- حافظه تان تقویت می شود

مغز دیگر عضوی است که از کاهش وزن شما بهره مند می شود. بعضی تحقیقات نشان داده است از بین رفتن چربی های اضافه می تواند باعث بهبود توانایی های شناختی مرتبط با برنامه ریزی، تدبیر کردن و نظم بخشی شود. بعد از کاهش وزن، مغز شما هم هنگام ذخیره ی خاطرات جدید، بیشتر می تواند فعالیت کند، در نتیجه، برای جمع آوری دوباره ی اطلاعات ضروری به منابع کمتری نیاز پیدا می کند.

۳- پوست تان صاف تر می شود

کاهش وزن مزیت دیگری هم دارد. شما نه تنها احساس سلامت بودن خواهید کرد، بلکه ظاهر سالمی هم خواهید داشت. بعضی از افرادی که تصمیم می گیرند سبک زندگی سالم تری را در پیش بگیرند و اضافه وزن خود را از بین ببرند، متوجه تغییرات زیادی در ظاهر خود می شوند. پوست این افراد صاف تر شده و دیگر پوسته پوسته نمی شود، موهای آن ها ضخیم تر و ناخن هایشان محکم تر می شود.

۴- زانو دردتان برطرف می شود

با کم شدن حتی نیم کیلوگرم از وزن بدن، حدود ۲ کیلوگرم از فشار وارده به مفصل های زانوها کم می شود. تصور کنید که زانوهایتان بابت این باری که از روی آن ها برمی دارید چقدر از شما ممنون خواهند شد! به علاوه، کاهش وزن، به ویژه اگر از ناحیه ی چربی های شکمی رخ دهد، می تواند نشانه های آرتریت و دیگر بیماری های مفصلی را کاهش دهد.

۵- آلرژی تان بهتر می شود

وزن اضافه ی بدن به دستگاه تنفسی هم فشار وارد می کند و اگر اغلب دچار آلرژی های فصلی باشید، باعث تشدید نشانه های آلرژی تان می شود. اما وقتی وزن تان کاهش پیدا می کند، از شدت آلرژی هایتان هم کم می شود، چون مجراهای تنفسی تان بازتر می شوند. در بعضی موارد، حتی ممکن است بتوانید اسپری استنشاقی خود و قرص های فصلی معمولی که مصرف می کنید را کنار بگذارید.

۶- سایز پاهایتان کوچک تر می شود

وقتی وزن اضافه ی خود را کم کنید، چربی های تمام بدن تان را از دست می دهید و این مسأله شامل پاهایتان هم می شود. بنابراین اگر متوجه شدید که کفش های مورد علاقه تان از پایتان در می آیند وحشت زده نشوید. در عوض، خوشحال باشید که دیگر زیپ چکمه هایتان راحت تر بسته می شوند. علاوه بر این، به خاطر داشته باشید که انگشت های دست هایتان هم باریک تر می شوند، در نتیجه انگشترهای قدیمی برایتان بزرگ خواهند شد.

۷- به هوای سرد حساس تر می شوید

با کاهش وزن، شما چربی عایق مانندی که بدن شما را احاطه کرده و آن را گرم نگه می دارد، از دست می دهید. بدون این لایه ی اضافه، بدن در برابر تغییرات دمایی، به ویژه هوای سرد حساس تر می شود.

۸- چرخه ی قاعدگی تان تغییر می کند

سطح هورمون های بدن ارتباط زیادی به وزن آن دارد. بنابراین وقتی وزن تان کاهش یا افزایش پیدا می کند، سیستم غدد درون ریز شما دستخوش تغییرات خاصی می شود. بالا و پایین شدن سطح هورمون های استروژن و تستوسترون در بدن ممکن است باعث نامنظم شدن قاعدگی، کم یا زیاد شدن مقدار خونریزی و کاهش یا افزایش مدت زمان چرخه ی قاعدگی شود.

۹- سردردهایتان کمتر می شود

گرچه چاقی به طور مستقیم باعث سردرد نمی شود، اما ریسک ابتلا به میگرن را تا ۵۰ درصد افزایش می دهد. به گفته ی کارشناسان حوزه ی سلامت، سلول های چربی، میزان التهاب در بدن را افزایش می دهند. در برخی موارد، این التهاب می تواند باعث بروز میگرن شود. به همین دلیل کاهش وزن اضافه احتمالاً می تواند از شدت و تعداد سردردها کم کند.

۱۰- اشتهایتان زیاد می شود

با کم شدن وزن، سطح ماده ی لپتین در بدن کاهش پیدا می کند، یعنی همان هورمونی که توسط سلول های چربی در بدن تولید می شود و به مغز این سیگنال را ارسال می کند که شما سیر هستید. حالا بدن سعی می کند سطح هورمون لپتین را به میزان طبیعی اش برگرداند. همین مسأله می تواند باعث افزایش اشتها و میل شما به خوردن غذاهای چرب و پر کالری شود. اما فراموش نکنید که وقتی به سبک زندگی جدید خود عادت کنید، این هوس ها از بین خواهند رفت.

۱۱- دیگر خروپف نمی کنید

تحقیقات نشان داده است کاهش دست کم ۵ درصد از وزن بدن می تواند به بهتر و طولانی تر شدن خواب شبانه کمک کند. حتی یک کاهش جزئی در وزن هم باعث کم شدن وزن اضافه ای می شود که دور گردن وجود دارد و معمولا مجراهای فوقانی تنفس را مسدود کرده و علائم اختلال وقفه ی تنفسی در خواب و خروپف را تشدید می کند.

خروپف و اختلال وقفه ی تنفسی هر دو باعث بیدار شدن فرد در نیمه های شب می شوند اما با کاهش وزن، این مشکلات برطرف می شود و دیگر چیزی وجود ندارد که شما را از خواب بیدار کند، در نتیجه، کیفیت خواب شما به میزان چشمگیری افزایش پیدا می کند و این مسأله به بیشتر شدن سرعت کاهش وزن تان هم کمک می کند.

بیشتر بخوانید:

آیا می دانستید هنگام از دست دادن وزن چه بر سر چربی های بدن می آید؟

۱۰ عامل مؤثر در افزایش وزن که ارتباطی به رژیم غذایی ندارند

چرا با وجود اینکه ورزش می کنیم وزن مان بالا می رود؟

۹ عادت اشتباهی که باعث کند شدن سوخت و ساز بدن و افزایش وزن می شود

با ۱۱ ترفند روانشناختی ساده و مؤثر وزن خود را کاهش دهید

از پیامدهای خطرناک کاهش سریع وزن چه می‎دانید؟

با فشار دادن این نقاط از بدن وزن کم کرده و به تناسب اندام برسید

۱۴ ماده غذایی کم کالری که باعث افزایش وزن نمی‎شوند

چه عواملی باعث افزایش وزن در محل کار می شود؟

پنج دلیل روانشناختی برای آنکه با وجود رژیم و ورزش وزن‎ کم نمی‎کنیم

کاهش وزن با ۱۰ تکنیک ساده برای افرادی که ورزش نمی کنند

۸ عامل بزرگی شکم که ارتباطی به رژیم غذایی و ورزش ندارند

منبع: brightside
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود