پایان فرارهای «ال چاپو»؛ رهبر کارتل مخوف سینالوآ به زندان «آلکاتراز» فرستاده می شود

ثروتمندترین قاچاقچی مواد مخدر تاریخ باقی عمرش را پشت میله های زندانی فوق امنیتی و در سلول انفرادی خواهد گذراند

پایان فرارهای «ال چاپو»؛ رهبر کارتل مخوف سینالوآ به زندان «آلکاتراز» فرستاده می شود

خواکین «ال چاپو» گوزمان لوئرا، سلطان مواد مخدر مکزیک، مردی که روزگاری رهبری یکی از بزرگ ترین سازمان های جنایتکار تاریخ را برعهده داشت- سازمانی که قلمرو فعالیت آن چند قاره را در بر می گرفت و موجی از خشونت و خونریزی را در کشورش به راه انداخته بود- روز سه شنبه در ۱۰ مورد اتهامی اش گناهکار شناخته شد. دادگاه بزرگ بروکلین، نیویورک، هنگام خواندن رأی دادگاه بر علیه ال چاپو در سکوتی سنگین فرو رفته بود. هیئت منصفه هنگام خواندن رأی خود هیچ توجهی به متهم نداشتند، مردی که در طی یک دهه رهبری کارتل مخوف سینالوآ، نزدیک به ۱۴ میلیارد دلار ثروت به جیب زده بود. هیچ واکنش خاصی در چهره و رفتار ال چاپو پس از محکومیتش دیده نمی شد.

ال چاپو

محکومیت او به بزرگ ترین جرمش که مشارکت در تاسیس و رهبری مداوم سازمان های جنایتکار است برای وی حبس ابد را در پی خواهد داشت. حکم نهایی سلطان کارتل سینالوآ روز ۲۵ ژوئن (۴ تیرماه سال ۱۳۹۸) اعلام خواهد شد. ریچارد دونوگو، دادستان منطقه شرقی ایالات متحده، پس از قرائت محکومیت ال چاپو توسط هیئت منصفه چنین گفت: «این حکمی است که دیگر از آن هیچ راه فرار یا بازگشتی نخواهد بود». رییس دادگاه نیز حکم هیئت منصفه که متشکل از ۸ زن و ۴ مرد بود را تایید کرده و به آن ها گفت که رفتار و قضاوت آن ها باعث شده که وی به عنوان یک آمریکایی به خود افتخار نماید. یکی از وکلای مدافع ال چاپو ادعا کرده که موکلش پس از حکم هیئت منصفه «بسیار سرحال» بوده است.

ال چاپو

وی در این باره چنین گفت: «او یک مبارز است. او هنوز تسلیم نشده است». بعد از این که هیئت منصفه دادگاه را ترک کردند، گوزمان برای همسرش، اِما کورونل، ملکه زیبایی سابق و یکی از نزدیکان ال چاپو که همیشه در دادگاه حضور داشت، دست تکان داده و لبخند زد. کورونل نیز خنده شوهرش را پاسخ داده و دستش را به نشانه عشق به او روی قلبش گذاشت. پس از این که از او در مورد رأی هیئت منصفه سوال شد، کورونل به زبان اسپانیولی چنین پاسخ داد: «خوب بود، ممنونم». اعضای هیئت منصفه که از بقیه حاضران در دادگاه جدا شده و اسم آن ها به دلایل امنیتی مخفی نگه داشته شده بود، در طی ۶ روز بیش از ۳۴ ساعت را روی حکم پایانی خود مشورت کردند.

بیشتر بخوانید: اعترافات شوکه کننده در دادگاه «ال چاپو»؛ از رشوه به رییس جمهور مکزیک تا فرار از وان حمام

ال چاپو
اِما کورونل، همسر ال چاپو

در طی بیش از ۲ ماه و نیم، این افراد شاهد شهادت هایی در مورد شکنجه های باورنکردنی و قتل های وحشیانه، فساد بی سابقه در تمامی رده های دولت مکزیک، معشوقه های افراد ارشد کارتل سینالوآ، فرارهای نیمه عریان ال چاپو از طریق تونل های زیرزمینی، کلاشنیکف های با روکش طلا و تپانچه های الماس کاری شده و با حروف اول اسم سلطان مواد مخدر مکزیک حکاکی شده بودند. ادواردو بالازرو، از وکلای مدافع ال چاپو به دنبال قرائت رأی هیئت منصفه چنین واکنش نشان داد: «ما به وضوح از رأی هیئت منصفه در دادگاه خواکین گوزمان لوئرا ناامید شدیم اما به فرآیند دادرسی و تصمیم هیئت منصفه احترام می گذاریم. ما با موانع بی سابقه و بسیار شدیدی در دفاع از خواکین گوزمان لوئرا مواجه شده بودیم…».

ال چاپو

یکی دیگر از وکلای او گفت که گوزمان در تمام مدت دادرسی بسیار متشخص رفتار کرده، حامی آن ها بوده و از تلاش های تیم وکلایش قدردانی کرده است. دادستان نیز رأی هیئت منصفه را یک پیروزی بزرگ برای مردم آمریکا و مکزیکی هایی دانسته که عزیزانشان را در جنگ های مواد مخدر از دست داده اند و برای هر کسی که کسی را در نتیجه اعتیاد به مواد مخدر از دست داده است. او در ادامه چنین گفت: «کسانی هستند که می گویند مبارزه با مواد مخدر ارزش این همه تلاش را ندارد. این افراد در اشتباه هستند». به گفته دونوگو، این پرونده به شکلی بی سابقه پرده از قاچاق مواد مخدر در سطح بین المللی برداشته و فساد فراگیر و بیماری گونه که اجازه فعالیت را برای کارتل سینالوآ ممکن ساخته بود فاش کرده است. او گفت: «امروز روز مکافات است، اما روزهای مکافات بیشتری در راه خواهند بود».

ال چاپو

گوزمان ۶۱ ساله، در تمامی ۱۰ مورد اتهامی خود گناهکار شناخته شد؛ از جمله مشارکت در تاسیس و رهبری یک سازمان جنایتکار با فعالیت مداوم و طولانی، توطئه برای پولشویی درآمدهای بدست آمده از محل خرید و فروش مواد مخدر، قاچاق کوکائین، هروئین، ماری جوآنا و دیگر مواد مخدر در سطح بین المللی و استفاده از سلاح گرم. وی به خاطر سنگین ترین جرم خود که همانا مشارکت در تاسیس و رهبری یک سازمان جنایتکار است به حبس ابد بدون حق تجدید نظر خواهی محکوم شده و برای دیگر اتهامات خود در زمینه قاچاق مواد مخدر نیز ممکن است به حکمی مشابه محکوم گردد. فرآیند رسیدگی به اتهامات ال چاپو شامل ۲۰۰ ساعت شهادت توسط ۵۶ نفر از شاهدان بود. ۱۴ نفر از این شاهدان که اغلب آن ها قاچاقچیان مواد مخدر و همکاران گوزمان در کارتل های مواد مخدر بودند، به امید کاهش مدت محکومیت خود با دادگاه همکاری کردند.

بیشتر بخوانید: سبک زندگی مجلل «ال چاپو»؛ ثروتمندترین قاچاقچی تاریخ و رهبر کارتل مخوف سینالوآ

ال چاپو

همچنین در این دادگاه از تصاویر بدست آمده از دوربین های مدار بسته، تماس های تلفنی و پیام های متنی استراق سمع شده متعلق به گوزمان، همچنین نمایش سلاح های پرزرق و برق و ستون هایی از کوکایین که در کیسه های گوجه فرنگی مخفی شده بود به عنوان مدارک استفاده شد. در مقابل، وکلای ال چاپو تنها یک شاهد را به دادگاه فرا خواندند و سعی داشتند که صحت ادعاهای شاهدان را به چالش بکشند. جفری لیچمن، از وکلای مدافع گوزمان درباره این افراد چنین گفت: «[آن ها] تمام روزهای زندگی شان، زندگی نکبت بار و خودخواهانه شان، دروغ گفته اند». گوزمان که روزگاری در فهرست میلیاردرهای مجله فوربس نیز قرار گرفته بود، برای مدت های طولانی چهره ای تقریباً افسانه ای و مبهم بود که دائماً از دست نیروهای مبارزه با مواد مخدر مکزیک و ایالات متحده فرار می کرد.

ال چاپو

او در سال ۲۰۰۱ از یک زندان امنیتی در مکزیک و با مخفی شدن در کالسکه مربوط به لباس های بخش نظافت زنان فرار کرده و یک بار دیگر نیز در سال ۲۰۱۵ از طریق تونلی زیرزمینی موفق به فرار شد. بعد از آن که ال چاپو بار دیگر در سال ۲۰۱۶ دستگیر شد، او را به ایالات متحده مسترد کردند تا در دادگاه فدرال این کشور به اتهاماتش رسیدگی شود. او از یک جوان ساده و فقیر به رهبری یکی از سه کارتل بزرگ مواد مخدر مکزیک که به مثلث طلایی مشهور بودند رسیده و کارتل خود را به قدرتمندترین، ثروتمندترین و مخوف ترین کارتل مواد مخدر تاریخ تبدیل کرد. وی در این مدت صدها تن مواد مخدر را از طریق قایق های ماهیگیری، قطار، خودروهای سنگین باربری، هواپیماهای با قابلیت فرار از دست رادار، خودروهای شخصی، زیردریایی، نفتکش، قوطی های پر از کوکائین و تونل های زیرزمینی به ایالات متحده وارد کرده بود.

ال چاپو

همچنین در این دادگاه فساد فراگیر و غیرقابل باور در تمامی رده های دولت مکزیک فاش شد، از پلیس کشور و فرماندهان نظامی گرفته تا مقامات دولتی محلی و حتی رییس جمهور سابق این کشور که همگی تمامی این اتهامات را رد کردند. گوزمان هر روز صبح با کت و کراوات در دادگاه حاضر می شد و برای همسرش که در ردیف دوم حاضران نشسته بود دست تکان داده و به او لبخند می زد. تحت رهبری ال چاپو، کارتل سینالوآ مقادیر باور نکردنی مواد مخدر را به عمده فروشانی در آریزونا، آتلانتا، شیکاگو، لس آنجلس، میامی و نیویورک رساند.

ال چاپو

ال چاپو که در تمام طول مدت بازداشت دو ساله اخیر خود در سلول انفرادی و بدون کوچکترین تماسی با دیگر زندانیان نگهداری می شد، از این که می توانست برای ساعاتی از زندان خارج شده و بدون دستبند با افرادی غیر زندانی تماس بصری داشته باشد راضی و خوشحال به نظر می رسید. گوزمان سال ۲۰۱۶ در مکزیک دستگیر شده و یک سال بعد به ایالات متحده مسترد شد اما دستگیری و محکومیت او در این دادگاه به معنی پایان کار کارتل سینالوآ و از بین رفتن قدرت و قلمرو این سازمان نخواهد بود. با این وجود ال چاپو به احتمال فراوان به زندانی فوق امنیتی فرستاده می شود که لقب «آلکاتراز» داشته و ۲۳ ساعت از شبانه روز را در سلول انفرادی خواهد گذارند.

بیشتر بخوانید: در تعقیب ال چاپو؛ فرار از زندان، مخفیگاه ها و زندگی در حال فرار بزرگ ترین قاچاقچی تاریخ

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود