هیولای وحشت در دام؛ قلمرو داعش در سوریه به ۷۰۰ متر مربع رسیده است

داعش روزگاری قلمروی به اندازه خاک بریتانیا داشت و بر 10 میلیون نفر حکومت می کرد

هیولای وحشت در دام؛ قلمرو داعش در سوریه به ۷۰۰ متر مربع رسیده است

بر اساس آخرین گزارش ها و به گفته یکی از فرماندهان نیروهای دموکراتیک سوریه در روز شنبه، داعش اکنون کنترل تنها ۷۰۰ مترمربع از خاک مناطق شرقی این کشور را در دست دارد. نیروهای موسوم به نیروهای دموکراتیک سوریه (SDF) که بخش اعظم آن را کردهای این کشور تشکیل می دهند هفتهگذشته عملیات نهایی خود را برای بیرون راندن داعش از آخرین پناهگاهش در شهر کوچک باغوز الفوقانی در شرق سوریه آغاز کردند. آخرین پناهگاه های نیروهای داعش در این شهر به محاصره نیروهای دموکراتیک سوریه درآمده اما پیشروی مهاجمان به دلیل بیم از آسیب دیدن جان صدها غیرنظامی که توسط نیروهای داعش به عنوان سپر انسانی مورد استفاده قرار گرفته اند کند شده است.

شکست داعش در سوریه

چیا کوبانی، فرمانده عملیات نیروهای دموکراتیک سوریه علیه آخرین مواضع داعش در شرق سوریه گفته است که بیم از کشته شدن این غیرنظامیان و همچنین تلاش برای آزاد کردن گروگان های داعش باعث شده که پیشروی نیروهای کرد برای به پایان رساندن خلافت اسلامی داعش در سوریه به کندی پیش می رود. او با اعلام این که در چند روز اخیر توانسته اند ۱۰ اسیر را از دست داعش آزاد کنند می گوید: «شاید برخی تعجب کنند که چرا شهر باغوز هنوز سقوط نکرده است. اما تیراندازی ها متوفق شده است. منطقه در تیررس آتش سلاح های ماست اما داریم با احتیاط پیش می رویم زیرا هزاران غیرنظامی به عنوان سپر انسانی گرفتار شده اند. در روزهای آینده، خیلی زود، ما خبرهای خوبی را به اطلاع جهانیان خواهیم رساند، به تمامی مردم منطقه، به کردها، عرب ها، آشوری ها، تمامی مردم منطقه و پایان قدرت نظامی گروه تروریستی داعش را اعلام خواهیم کرد».

بیشتر بخوانید: پولشویی ۴۰۰ میلیون دلاری داعش؛ بازگشت قریب‌الوقوع ثروتمندترین گروه تروریستی جهان؟

شکست داعش در سوریه

منطقه ای که اکنون در کنترل نیروهای داعش قرار دارد در روز جمعه گذشته کمتر از ۱۰۰۰ متر مربع وسعت داشت. در دوران اوج قدرت خود، داعش کنترل سرزمینی به مساحت بریتانیا را در اختیار داشته و بر بیش از ۱۰ میلیون نفر حکومت می کرد. کوبانی می گوید که تلاش های نیروهای دموکراتیک سوریه با از بین بردن حضور نظامی داعش روی زمین به پایان نخواهد رسید. وی در ادامه سخنانش در یک کنفرانس خبری کوتاه چنین گفت: «ما به مرحله بعدی خواهیم رفت، بهمرحله مبارزه با داعش و هسته های ختفه و باقیمانده های آن در منطقه برای این که امنیت این منطقه و زندگی مردم را تامین کنیم». چیا کوبانی، از فرماندهان عالی رتبه نیروهای کرد مورد پشتیبانی ایالات متحده در مورد این که چه تعداد جنگجوی داعشی و غیرنظامی در شهر باغوز حضور  دارند صحبت نکرد.

شکست داعش در سوریه

پیش از شروع عملیات نهایی علیه آخرین مواضع داعش در شرق سوریه، فرماندهان نیروهای دموکراتیک سوریه برآورد می کردند که بیش از ۱.۵۰۰ غیرنظامی و ۵۰۰ جنگجوی داعش هنوز در این منطقه حضور دارند اما با تداوم عملیات مشخص شد که تعداد این افراد بسیار بیشتر از تصورها بوده است. جنگجویان باقیمانده در آخرین پناهگاه داعش، از باتجربه ترین، زبده ترین و بیرحم ترین افراد باقیمانده داعش هستند که اکثریت آن ها را نیروهای خارجی این گروه تشکیل می دهند. برخی از غیرنظامیانی که به عنوان سپر انسانی مورد استفاده قرار گرفته اند همسران و فرزندان جنگجویان داعش هستند.

شکست داعش در سوریه

در این بحبوحه، بر انتقاد از ایالات متحده به خاطر تصمیمش مبنی بر خارج کردن نیروهایش از سوریه افزوده شده است، تصمیمی که دونالد ترامپ با اعلام آن بسیاری از جهانیان و به ویژه متحدانش در سوریه را شوکه کرد. آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان که روز گذشته در کنفرانس امنیتی مونیخ سخن می گفت، هشدار داد که تصمیم ایالات متحده مبنی بر خارج کردن نیروهایش از سوریه باعث افزایش تحرکات ایران و روسیه در منطقه خواهد شد. وی در این باره چنین گفت: «آیا این تصمیم خوبی است که به این سرعت نیروهای آمریکایی از سوریه عقب نشینی کنند؟ آیا این کار دست ایران و روسیه برای تاثیرگذاری بر شرایط روی زمین را تقویت نخواهد کرد؟ این هم چیزی است که باید در مورد آن صحبت کنیم».

شکست داعش در سوریه

مدت کوتاهی بعد از سخنان مرکل، مایک پنس، معاون رییس جمهور ایالات متحده که او نیز در کنفرانس امنیتی برلین حضور داشت اعلام کرد که تصمیم برای خارج کردن نیروهای آمریکایی از سوریه «تغییر در تاکتیک ها و نه تغییر در ماموریت» بوده است. وی در سخنانش در این باره چنین گفت: «ایالات متحده حضور قدرتمند خود در منطقه را حفظ خواهد کرد. ما می دانیم که گرفتن قلمرو زمینی از خلافت اسلامی کافی نخواهد بود. در حالی که ما وارد این فاز تازه می شویم، ایالات متحده به همکاری با تمام متحدانش برای شکار باقیمانده های داعش در هر جایی و هر زمانی که آن ها باز روی زشت خود را نشان دهند ادامه خواهد داد». فرمانده نیروهای آمریکایی در جنگ علیه داعش در سوریه نیز روز جمعه اعلام کرد که وی با تصمیم دونالد ترامپ برای خارج کردن نیروهای آمریکایی از سوریه مخالفت بوده و هشدار داد که این گروه تروریستی هنوز با شکست خوردن فاصله زیادی دارد.

ژنرال جوزف ووتل، فرمانده ارشد نیروهای آمریکایی در خاورمیانه، همچنین اعلام کرد که نیروهای مورد پشتیبانی ایالات متحده در خاک سوریه به تنهایی آمادگی مقابله با تهدیدات داعش را ندارند. وی در ادامه در مورد تصمیم دونالد ترامپ برای خروج نیروهای کشورش از سوریه چنین گفت: «این پیشنهاد نظامی من در آن زمان خاص نبود… صادقانه بگویم که من چنین پیشنهادی نمی کردم. خلافت هنوز رهبرانی دارد، دارای جنگجویانی است و هنوز شرکایی دارد، منابع دارد. از این رو فشار مداوم نظامی ما به منظور ادامه تعقیب این شبکه ضروری است». فرمانده سرویس امنیتی مخفی بریتانیا که با نام MI6  شناخته می شود نیز روز جمعه هشدار داد که اگر چه شکست نظامی داعش روی زمین نزدیک است اما این گروه همواره توانسته تغییر شکل داده و خود را بازسازی کند و به شیوه ای سنتی و غیرمتقارن تهدیدات خود را از سر گیرد.

بیشتر بخوانید: آخرین دختر؛ تجربیات هولناک دوران اسارت «نادیا مراد» در دستان جنگجویان داعش

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود