با الهام‌بخش‌ترین زنان تاریخ آشنا شوید؛ زنانی که دنیا را تغییر دادند

با الهام‌بخش‌ترین زنان تاریخ آشنا شوید؛ زنانی که دنیا را تغییر دادند

این روزها، کمپین‌ها و سازمان‌های وابسته متعددی در سراسر دنیا در زمینه برابری حقوق زنان و مردان و دفاع از مقام زن فعالیت می‌کنند. این در حالیست که زنان شجاع و منحصربه‌فردی در تاریخ زندگی‌کردند که توانستند با توانایی‌های بی‌نظیر خود دنیا را تغییر دهند و دگرگونی‌های شگرفی در نگاه دنیا به زنان ایجاد کنند.

از هلن کلر تا املیا ارهارتِ خلبان، برای آشنایی با ۱۰ زن الهام‌بخش تاریخ که دنیا را تغییر دادند تا انتهای این مطلب با روزیاتو همراه باشید.

۶- هلن کلر (Helen Keller): از سال ۱۸۸۰ تا سال ۱۹۶۸

زنانی که دنیا را تغییر دادند
هلن آدامز کِلِر نویسنده نابینا و ناشنوا و فعال سوسیالیست آمریکایی بود.

نویسنده.

هلن کلر زنی بود که ثابت کرد معلولیت محدودیت نمی‌آورد. او با اینکه در سن ۱۸ ماهگی در اثر ابتلا به بیماری مننژیت، بینایی و شنوایی خود را از دست داد و ارتباطش با دنیای بیرون قطع شد اما دست از تلاش برنداشت و به اولین فرد نابینا و ناشنوایی در جهان تبدیل شد که توانست از دانشگاه فارغ‌التحصیل شود.

او همچنین در تمام طول حیات خود به انسان‌های معلول کمک می‌کرد.

زندگی هلن کلر به گفته خودش در یک روز از ماه مارس سال ۱۸۸۷ شروع شد؛ وقتی که تقریبا ۷ ساله بود. در آن تاریخ آن سالیوان (میسی) به عنوان معلم کلر وارد زندگی او شد و تا پایان عمر خود در اکتبر ۱۹۳۶، در کنار کلر ماند.

سالیوان معلمی سخت کوش و فوق‌العاده بود و با فشار دادن علاماتی توسط انگشتان خود، به عنوان حروف، بر کف دست هلن با او ارتباط برقرار می‌کرد و از این راه برای آموزش کلمات به او استفاده می‌کرد.

کلر در سال ۱۹۰۰ وارد دانشگاه شد و ۴ سال بعد به کمک آنی سالیوان معلم خود، از آنجا فارغ‌التحصیل شد.

هلن کلر از زمانی که در دانشگاه «رادکلیف» دانشجو بود، نگارش را آغاز کرد و این حرفه را ۵۰ سال ادامه داد. علاوه بر «زندگی من»، ۱۱ کتاب و مقالات بیشماری در زمینه نابینایی، ناشنوایی، مسائل اجتماعی و حقوق زنان به رشته تحریر درآورده است.

هلن کلر عضو حزب سوسیالیست آمریکا بود و در چندین انتخابات پیاپی از نامزدی یوجین دبس، چهرهٔ معروف کمونیست و سوسیالیست، حمایت می‌کرد. او در زمینهٔ حقوق زنان نیز فعال بود و از کنترل بارداری و حق رأی برای زنان حمایت می‌کرد.

۷- آملیا ارهارت (Amelia Earhart): از سال ۱۸۹۷ تا سال ۱۹۳۷

زنان موفق تاریخ
آملیا مری ارهارت خلبان پیشگام آمریکایی بود.

خلبان.

ارهارت نخستین خلبان زنی است که توانست پرواز تک نفره را در عرض اقیانوس اطلس انجام دهد. او الهام‌بخش زنان بسیاری در تاریخ است که دوست دارند کارهایی که مردانه تلقی می‌شوند را به عهده بگیرند.

داستان زندگی و مرگ ارهارت بسیار عجیب است. این خلبان پیشگام آمریکایی زمانی که برفراز اقیانوس آرام در نزدیکی جزیره هاولند پرواز می‌کرد ناپدید شد و با وجود جستجوهای گسترده، از امیلیا ارهارت و فرد نونان، کمک خلبانش یا حتی از هواپیمای دو موتوره آنان هیچ ردی به دست نیامد.

دو سال پس از گم شدن او، امیلیا ارهارت فوت شده اعلام شد. ناپدید شدن او یکی از اسرارآمیزترین حوادث تاریخ هوایی است.

البته سال‌ها بعد عکسی منتشر شد که بر اساس آن گفته می‌شد احتمال داده می‌شود که املیا ارهارت در زمانی که در ژاپن بازداشت بود، جان خود را از دست داده باشد نه در یک سانحه هوایی بر فراز اقیانوس. در آن تصویر که به دهه ۱۹۳۰ تعلق داشت، شخصی دیده می‌شد که احتمال داده می شد املیا ارهارت را در جزایر مارشال نشان می‌دهد. ژاپنی‌ها این جزایر را بعدا به تصرف خود درآورند.

۸- املین پنکهرست (Emmeline Pankhurst): از سال ۱۸۵۸ تا سال ۱۹۲۸

زنان موفق تاریخ
املین پنکهرست فعال حقوق زنان اهل بریتانیا بود.

فعال اجتماعی.

املین پنکهرست فعال حقوق زنان بود و اعتقاد داشت حق رأی زنان، زندگی سیاسی را از پایه دگرگون خواهد کرد، و حس جدید نوع‌دوستی و اخلاق را به وجود خواهد آورد.

املین در خانواده‌ای به دنیا آمد که پدر و مادرش هر دو فعال سیاسی بودند. همچنین با وکیلی به نام ریچارد پنکهرست ازدواج کرد که ۲۴ سال از او بزرگ‌تر بود و به خاطر حمایتش از حق رای زنان شهرت داشت.

همین فضای سیاسی خانوادگی باعث شد تا او پنج سال پس از مرگ همسرش اتحادیه سیاسی اجتماعی زنان را تاسیس کند. هدف آن کوشش برای ترویج برابری زنان در عرصه‌های عمومی بود. اعضای این سازمان از راه‌های مختلف حتی راه‌های خشن برای رسیدن به خواسته خود استفاده می‌کردند.

آنها زنان را تشویق کردند که به کارخانه‌ها و صنایع تولیدی کمک کنند و مردان جوان را به جنگ تشویق کردند. بالاخره در سال ۱۹۱۸ قانونی تصویب شد که بر اساس آن به همه مردان بیش از ۲۱ سال و به همه زنان بالای ۳۰ سال حق رای می‌داد.

فعالینِ حقوقِ زنان باور دارند که جنسیت در زندگی انسان‌ها نباید عاملی تعیین‌کننده برای جایگاه اجتماعی، سیاسی و اقتصادیِ آنها باشد، زیرا باور دارند زن و مرد باید از حقوق برابری در زمینه های مختلف برخورددار باشند و به برابری جنسیتی معتقدند.

۹- کاترین هپبورن (Katherine Hepburn): از سال ۱۹۰۷ تا سال ۲۰۰۳

زنان موفق تاریخ
کاترین هوتون هپبورن بازیگر آمریکایی سینما، تلویزیون و تئاتر بود.

هنرپیشه.

کاترین هپبورن که با ۴ بار دریافت جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن و ۲ بار دریافت جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل زن و ۸ بار نامزدی آن، رکورددار دریافت جایزه اسکار است، یکی از تاثیرگذارترین زنان در طول تاریخ بشمار می‌رود. او طرز لباس پوشیدن زنان را تغییر داد و به عنوان یک زن مستقل در حین بازی، خودش کنترل کار را به دست می‌گرفت، موضوعی که تا آن زمان معمول نبود.

هالیوود در بین سال‌های ۱۹۳۰ تا ۱۹۴۰ بیشتر زنان را با پیراهن و دامن نشان می‌داد، اما کاترین شلوار می‌پوشید. او با این کار بود که پوشش زنان را به چالش کشید و سبب تغییر باور مردم نسبت به زنانگی شد.

کاترین هپبورن به‌ویژه در دو دهه ۳۰ و ۴۰ میلادی، حرف نخست را در عرصه سینمای هالیوود می‌زد.هپبورن یکی از پرافتخارترین بازیگران سینمای جهان است.

او را نماد مد در زمان خود نیز می‌دانند.

۱۰- کلئوپاترا (Cleopatra ): از سال ۶۹ پیش از میلاد تا سال ۳۰ پیش از میلاد مسیح

زنان موفق تاریخ
کلئوپاترای هفتم فیلوپاتور معروف به کلئوپاترا آخرین فرعون مصر باستان بود.

فرعون.

کلئوپاترا نماد زیبایی و زنانگی است که به خوبی می‌دانسته از این ویژگی خیره‌کننده خود چگونه برای دفاع از سرزمینش استفاده کند. البته استفاده از جنسیت برای پیشبرد اهداف برای بسیاری از مردم پسندیده نیست اما کلئوپاترا در آن دوره تاریخی فقط بدین وسیله می‌توانست از کشور خود در برابر دشمنان محافظت کند.

۴ نظر

ورود

  • اریا اسفند ۸, ۱۳۹۷

    درود بر همه زنان پیشگام و سنت شکن جهان که تسلیم جبر و سنت های جامعه خود نشدند و به سهم خود جایگان زنان و در نتیجه جایگاه انسان را ارتقا بخشیدند و نهایتا جامعه انسانی را به رشد و تعالی رساندند.

  • shadow اسفند ۹, ۱۳۹۷

    پس مادام کوری کجاست؟

  • شبنم مهر ۱۴, ۱۳۹۹

    خیلی جالب بود. از این مطالب بیشتر نشر بدین