همه چیز درباره اضطراب و افسردگی در تعطیلات و روش های مقابله با آن

همه چیز درباره اضطراب و افسردگی در تعطیلات و روش های مقابله با آن

تعطیلات سال نو برای بسیاری از افراد اوقاتی خوش مملوء از مهمانی و گردش و تفریح با خانواده و دوستان محسوب می شود. اما بسیاری از افراد هستند که این تعطیلات برای آن ها با درگیری های ذهنی شدید و اضطرابی همراه است که منجر به احساس اندوه و افسردگی در آن ها می شود. مسأله ای که این موقع از سال را به ویژه دشوار می کند انتظاراتی است که افراد از احساس شخصی خود دارند. در حقیقت، آدم ها احساس خود را با تصوری که از احساسات و احوالات دیگران یا حسی که قائدتاً در این موقع از سال باید داشته باشند، مقایسه می کنند. آن ها خودشان را قضاوت می کنند و مانند یک غریبه به خود نگاه می کنند. در ادامه با عوامل بروز اضطراب و افسردگی در تعطیلات و روش هایی برای مقابله با این مسأله آشنا خواهیم شد.

چه چیزی باعث افسردگی در تعطیلات می شود؟

اندوه یک احساس کاملاً شخصی است. یعنی چیزی که باعث ناراحتی یک شخص می شود، ممکن است روی شخص دیگری این تأثیر را نداشته باشد. اما عمده دلایل افسردگی در تعطیلات عبارتند از:

  • اضطراب
  • خستگی
  • انتظارات غیر واقع بینانه
  • خریدهای بیش از اندازه
  • مسائل مالی
  • تنهایی
  • احساس غربت و ناتوانی در برقراری ارتباط در جمع های خانوادگی و دوستانه
  • جای خالی عزیزان درگذشته
  • تلاش برای راضی نگه داشتن همه ی اطرافیان

رو به رو شدن با حجم زیادی فشار و مطالبه در رابطه با خریدها، مهمانی ها، تعهدات خانوادگی و مهمانان در دوران تعطیلات می تواند در ایجاد حس فشار و اضطراب نقش داشته باشد. بعضی افراد هم دچار افسردگی نمی شوند، اما واکنش های اضطرابی ای مثل سردرد، افراط در خوردن و نوشیدن و بی خوابی دارند.

در بعضی افراد هم افسردگی بعد از اولین روز سال نو به سراغ آن ها می آید. علت این مسأله می تواند انتظارات برآورده نشده و ناکامی های سال گذشته باشد که با اضطراب و خستگی همراه می شود.

نشانه های افسردگی هم عبارتند از: احساس غم، بی ارزش بودن یا گناه، گریه، بی علاقه شدن نسبت به فعالیت های همیشگی، احساس خستگی، سخت شدن تمرکز کردن، زودرنج شدن، انزوا طلبی و بروز تغییر در خواب، وزن یا اشتها.

روش هایی برای مقابله با اضطراب و افسردگی در تعطیلات

۱- خریدهایتان را زودتر انجام دهید تا درگیر شلوغی های طاقت فرسای پایان سال نشوید و فرصت کافی برای رسیدگی به همه ی کارهایتان را داشته باشید.

۲- از قبل برنامه ریزی کنید، به این ترتیب می دانید که تعطیلات خود را چطور و با چه کسانی خواهید گذارند. بلاتکلیفی و به تعویق انداختن تصمیم گیری های اصلی و نهایی می تواند اضطراب تان را مضاعف کند.

۳- انتظارات واقع بینانه ای از تعطیلات تان داشته باشید و هدف های واقع بینانه ای برای خودتان تعیین کنید. اجازه ندهید که میل به کمال گرایی شما را از پای دربیاورد. به خاطر داشته باشید که لازم نیست همه چیز عالی و بی نقص باشد و بابت چیزهایی که خارج از کنترل تان هستند نگران نباشید. تنها چیزی که اهمیت دارد حضور در کنار یکدیگر و حسن نیت است.

۴- یک لیست تهیه کنید و کارهای مهم را اولویت بندی کنید. این کار می تواند وظایف و مسئولیت ها را برایتان قابل کنترل تر کند.

۵- با خودتان مهربان باشید و بیشتر از توان تان مسئولیت قبول نکنید. در مورد کارهایی که از شما بر می آید و آن هایی که توانایی شان را ندارید، واقع بین باشید. خستگی و مشغله و مسئولیت بیش از اندازه می تواند روان شما را تخریب کند. یاد بگیرید که نه بگویید و زمان خود را منطقی مدیریت کنید. هرچه کار کمتری داشته باشید، انرژی بیشتری برای مهم ترین بخش تعطیلات یعنی حضور در کنار خانواده و دوستان تان خواهید داشت.

۶- از خانواده ی خود کمک بگیرید و کارها و وظایف را با دیگران تقسیم کنید. این مسأله به ویژه در مورد زنان خانواده صدق می کند، چون تصور می کنند همه ی کارها را باید خودشان انجام دهند، درحالی که کار گروهی هم می تواند مؤثر و لذت بخش باشد.

۷- در زمان حال زندگی کنید و از آن لذت ببرید. به آینده خوش بین باشید. با مقایسه ی امروز خود با روزهای طلایی گذشته، باعث سرخوردگی و ناراحتی خودتان نشوید.

۸- فعالیت هایی را در تعطیلات انتخاب کنید که بدون هزینه باشند یا کمترین هزینه ی ممکن را داشته باشند، مثل گشت زدن در خیابان ها و لذت بردن از تغییرات و حال و هوای شهر بدون خرید کردن.

۹- مراقب رژیم غذایی خود باشید و ورزش را فراموش نکنید. در خوردن و نوشیدن افراط نکنید. همین مسأله می تواند به افسردگی شما دامن بزند. البته پرخوری در تعطیلات تا حدی طبیعی است اما تأثیر مواد غذایی بر حال روحی تان را مدنظر داشته باشید. مصرف مواد غذایی پرچرب و قندی، انرژی را کاهش می دهد. همین مسأله اضطراب شما را بیشتر و حال روحی تان را بدتر می کند. کمی پیاده روی قبل و/ یا بعد از وعده های غذایی در دوره ی تعطیلات می تواند مفید باشد.

۱۰- چیزهای جدیدی را امتحان کنید. سال نو و تعطیلات را به شیوه ی تازه ای جشن بگیرید.

۱۱- خود را منزوی نکنید. از خانه بیرون بروید و خود را مشغول کنید. مکان های زیادی برای گردش و معاشرت کردن وجود دارد. با دیگران صحبت کنید و دوستان جدیدی پیدا کنید. برای ارتباط با دوستان یا آشنایان قدیمی خود وقت بگذارید و شادی تعطیلات را بیشتر کنید.

۱۲- بخشش و پذیرش را یاد بگیرید. اگر بعضی از دوستان و آشنایان شما رفتارهایی دارند که باعث ناراحتی یا عصبانیت شما می شوند، آن ها را همانطور که هستند بپذیرید و بدانید که تغییر پذیر نیستند. این کار، آن ها را برای شما قابل تحمل تر می کند.

۱۳- برای خودتان وقت بگذارید. حتی در میانه ی فشارها و مشغله های تعطیلات هم به خودتان فرصتی برای استراحت و تجدید قوا بدهید. این کار انرژی شما را بیشتر می کند.

۱۴- مراقب هزینه ها و خرج کردن تان در تعطیلات باشید. ولخرجی به خودی خود می تواند منجر به افسردگی شود. وقتی به اصطلاح دخل و خرج با یکدیگر همخوانی نداشته باشند، این مسأله به اضطراب و افسردگی می انجامد.

۱۵- خجالت و رودربایستی را کنار بگذارید و برای هدیه و عیدی ای خرج نکنید که استطاعت مالی اش را ندارید. به جای تحت فشار قرار دادن خود، تنها به اندازه ای که توانش را دارید هزینه کنید.

۱۶- ایرادی ندارد که زمانی را هم به سوگواری برای جدایی از عزیزان درگذشته یا آن هایی که از شما دور هستند اختصاص دهید. سرکوب احساسات و بی اعتنایی به آن ها هم می تواند منجر به افسردگی شود. اجازه دهید که با احساسات واقعی تان رو به رو شوید. بعد از آن کار خوشایندی برای خودتان انجام دهید و با دیگران معاشرت کنید.

۱۷- مراقب افسردگی بعد از تعطیلات هم باشید. با پایان تعطیلات، تمام رفت و آمدها، هیجانات و مشغله های خاص روزهای تعطیلات یکباره به پایان می رسند و شما باید به روال عادی زندگی برگردید. این مسأله می تواند واقعاً روی روحیه ی شما تأثیر منفی بگذارد. با یک استراحت یک روزه در انتهای تعطیلات، می توانید آرامش را به خودتان برگردانید و خود را برای زندگی عادی آماده کنید.

مطالب مرتبط
دیجیاتو
بدون نظر

ورود