شرایط و قیمت حمل خودرو با قطار را این‌جا بخوانید

شرایط و قیمت حمل خودرو با قطار را این‌جا بخوانید

در ایران جاهای زیادی هست که می‌شود با قطار به آنها رسید، پا را روی پا می‌اندازی و خودت را به تکان‌های قطار می‌سپاری و چند ساعت بعد در مقصدی.

وقتی راه دور باشد اهمیت سفر با قطار بیشتر خودش را نشان می‌دهد و رانندگی طولانی خسته‌ات می‌کند. ولی وقتی به مقصد رسیدی چی؟ آنجا به ماشینت شاید احتیاج پیدا کنی و در اینجاست که موضوعی به نام حمل خودرو با قطار و هزینه حمل و نقل ماشین با قطار به میان می‌آید.

چطور ماشین‌ها با قطار حمل می‌شوند؟

ماشین‌ها را سوار واگن‌های خودروبر می‌کنند. این واگن‌ها دوطبقه هستند و بین ۱۰ تا ۱۲ ماشین در آنها جا می‌گیرد. البته همه‌ مسیرهای ریلی امکان حمل ماشین را ندارند، ولی تعدادی از شهرهای بزرگ در لیست راه‌آهن هستند که این امکان را دارند. یکی از شرایط حمل خودرو با قطار این است که ارتفاع ماشین باید کمتر از ۱۵۸ سانتی‌متر و عرض آن تا ۱۸۰ سانتی‌متر باشد.

از کجا برای ماشین‌مان بلیت بخریم؟

همانطور که برای خودتان بلیت می‌خرید، برای حمل خودرو هم باید بلیت تهیه کنید. می‌توانید به دفترهای فروش بلیت سر بزنید، ولی ما پیشنهاد می‌کنیم آنلاین بلیت بخرید. کافیست به سایت شرکت رجا raja.ir بروید و کارت بانکی هم دم دست‌تان باشد.

قیمت بلیت رفت و برگشت در هر مسیر یکی‌ست و فرقی ندارد. ضمن این‌که اگر بلیت را گم کردید یا رسید خرید را اشتباهی پاک کردید، دوباره برای شما بلیت صادر می‌کنند.

قیمت حمل خودرو با قطار

شرایط تحویل ماشین به راه آهن

بلیت را نهایتا تا ۳ ساعت مانده به زمان حرکت قطار باید خریده باشید. البته علاوه بر قیمت بلیت، حق بیمه هم می‌پردازید. مبلغ حق بیمه به ارزش ماشین شما بستگی دارد و عدد ثابتی نیست.

اگر قرار است شما ماشین را تحویل راه‌آهن بدهید، بلیت را به اسم خودتان بخرید. حتما مدارک شناسایی‌تان و سند و کارت ماشین را همراه داشته باشید.

یک ساعت قبل از زمان حرکت قطار، ماشین را به انبار تحویل می‌دهید.

بهتر است فقط زاپاس و جک را در ماشین بگذارید و بقیه‌ وسایل را بردارید. چون شرکت ریلی مسوولیتی در قبال حفظ وسایل شخصی شما ندارد و هیچ بار اضافی قبول نمی‌کند.

نیازی نیست قبل از تحویل ماشین بنزین بزنید، این کار را بگذارید در مقصد انجام بدهید. مقدار بنزینی که در باک ماشین باقی مانده، باید از یک چهارم باک کمتر باشد. سرباتری ماشین‌ها را هم در مبدا جدا می‌کنند که موارد ایمنی هم رعایت شده باشد. به شهر مقصد که برسید، سرباتری‌ها دوباره نصب می‌شوند.

کرایه حمل خودرو با قطار از تهران تا مقصد چقدر است؟

مسافر شمال که باشید، باید زحمت رانندگی را بکشید، چون امکان انتقال ماشین با قطار به شهرهای شمالی فعلا وجود ندارد.

شیراز یکی از شهرهایی‌ست که امکان حمل خودرو با قطار به آن وجود دارد. قیمت بلیت انتقال خودرو از تهران به شیراز مبلغ ۱۹۳۳۵۰ تومان است.

درست است که تبریز زمستان‌های سردی دارد، اما در فصل‌های دیگر هوای خنکش دلچسب است. جاهای دیدنی هم که کم ندارد. پس اگر تصمیم گرفتید با قطار به تبریز سفر کنید و ماشین‌تان را هم سوار قطار کنید، قیمتش ۱۳۹۵۰۰ تومان است.

قیمت حمل خودرو با قطار

نیمه‌ دوم سال و تعطیلات نوروز زمان خوبی برای سفر به اهواز است. از آن‌جایی که مسیر تهران به اهواز طولانی‌ست و نزدیک به ۱۰ ساعت راه است، سپردن ماشین به واگن حمل خودرو کار عاقلانه‌ایست. هزینه حمل خودرو از تهران تا اهواز ۱۹۸۰۵۰ تومان اعلام شده.

اگر بخواهید به مشهد بروید، می‌توانید هم با هواپیما و هم با قطار سفر کنید که راه طولانی باعث خستگی نشود. قیمت بلیتی که تهیه می‌کنید ۱۹۳۵۰۰ تومان است.

یزد از آن شهرهای قشنگی‌ست که معماری و طبیعت متفاوت و جذابی دارد. برای سفر به یزد بدون این‌که زحمت رانندگی را بکشید، برای ماشین‌تان یک بلیت ۱۱۸۸۵۰ تومانی بخرید و در مقصد تحویلش بگیرید.

می‌توانید در فصل‌های خنک سال، برای سفر به کرمان یا زاهدان برنامه‌ریزی کنید. اگر تصمیم گرفتید ماشین را از تهران با قطار به زاهدان بفرستید، ۲۵۳۰۵۰ تومان باید بپردازید.

بندرعباس به‌خصوص در تعطیلات نوروز مقصد سفر پرطرفداری‌ست. بعضی از مسافران قشم هم زمینی به بندرعباس می‌روند و از آ‌ن‌جا با اتوبوس دریایی به قشم می‌رسند. اگر به چنین گزینه‌ای فکر کردید، خوب است بدانید بلیت تهران به بندرعباس ۳۳۸۶۵۰ تومان است.

بجز تهران از چه شهرهایی می‌شود ماشین را به شرکت رجا تحویل داد؟

  • از تبریز به مشهد و برعکس
  • از اصفهان تا بندرعباس و برعکس
  • از شیراز به مشهد و برعکس
  • یزد به مشهد و برعکس
  • از مشهد به کرمان و برعکس
  • از مشهد به بندرعباس و برعکس

قیمت بلیت رفت و برگشت برای هر مسیر یکسان است، اما اگر همزمان بلیت دوطرفه بخرید، به شما تخفیف تعلق می‌گیرد.

شرایط و قیمت حمل خودرو با قطار را این‌جا بخوانید

موارد ویژه

اگر ماشین صفر کیلومتر است و هنوز شماره نشده، باید هنگام تحویل، برگه فروش را نشان دهید. برای این ماشین‌ها به‌جای شماره‌ پلاک، شش رقم آخر شماره شاسی یادداشت می‌شود.

اگر ماشین به سازمانی تعلق دارد، باید برگه معرفی سازمان را ارائه کنید. درصورتی‌که ماشین گذر موقت باشد، اگر زمان مجوز عبورش تمام نشده، بلیت تهیه کنید.

فکرش را هم نکنید که ماشین تصادفی یا معیوب را با قطار به جایی بفرستید. فقط ماشین سالم و روشن را از شما تحویل می‌گیرند.

تحویل گرفتن ماشین در مقصد

حالا که بلیت خریدید، ماشین را به موقع تحویل دادید، و خودمان هم به مقصد رسیده‌ایم، برای تحویل گرفتن ماشین چه کار کنیم؟ بلیت به نام شما تهیه شده؛ پس کارت ماشین و کارت شناسایی خودتان را بردارید و به راه‌آهن بروید. تا ۲۴ ساعت از زمان رسیدن ماشین به مقصد، پارکینگ رایگان است. اگر در این فاصله ماشین را تحویل نگیرید، تا ۵ روز بعد هر روز ۱۵ هزار تومان هزینه‌ پارکینگ باید بپردازید. از روز پنجم به بعد، روزانه ۲۰ هزار تومان هزینه‌ پارکینگ دارید.

تاخیر راه‌آهن

اگر به‌هر دلیلی ماشین شما به موقع نرسد و ۲۴ ساعت بعد ماشین را تحویل نگیرید، ۵۰ درصد از کرایه را به شما برمی‌گردانند. اگر به هر دلیلی راه‌آهن نتواند ماشین شما را در مقصد تحویل بدهد، همه‌ هزینه‌ بلیت به شما برمی‌گردد.

کنسل کردن بلیت

ممکن است برنامه‌ سفر تغییر کند. حالا با بلیت حمل خودرویی که خریده‌اید چه کار کنید؟ باید بگوییم امکان استرداد بلیت وجود دارد، ولی باتوجه به این‌که چقدر تا زمان حرکت باقی مانده، بخشی از پول شما برمی‌گردد. اگر تا ساعت ۱۲ روز پیش از حرکت کنسل کنید، ۹۰ درصد پول بلیت به حساب شما برمی‌گردد.

لغو بلیت در فاصله‌ ساعت ۱۲ روز قبل تا سه ساعت پیش از حرکت ۷۰ درصد از بهای بلیت به شما پس داده می‌شود. اگر ۳ساعت مانده به زمان حرکت نظرتان تغییر کرد و تصمیم گرفتید بلیت را پس بدهید، ۵۰ درصد از وجهی که پرداخته‌اید، به حسابتان برمی‌گردد.

منبع: اسنپ تریپ
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود